Gå til innhold

Spill pc: AMD XP 2500 eller P4 2,66 ghz?


Sn0pY

Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Etterhvert som det ser ut som det blir nesten dødt løp mellom prossorene her ytelsesmessig så anbefaler jeg Intel da jeg ser du har et lydkort.

Dette fordi at du må kjøle AMD mer, noe som krever kraftigere vifte og dette fordrer gjerne at du må forholde deg til en kraftigere strømforsyning. Dette resulterer igjen i mer støy. Du kan gjerne velge "lydløse" vifter etc til begge oppsett, men du vil få et bedre utgangspunkt med Intel. Altså en mer støysvak pc. Et pluss for P4 er som nevnt tidligere at den holder selv om CPU-vifta ryker. Skal selv gå for P4. Har selv AMD atm.

 

Mvh

hansbt

 

Usaklige argumenter. Å velge Intel siden han har Lydkort er jo helt bak mål. Det har ingentinf med saken å gjøre. Og for det andre så genererer ikke Intel noe mer varme enn AMD. OG bare så du vet det til en annen gang så er også AMD Cpu´er laget slik at pc´n slår seg av hvis den skulle bli for varm. I de tilfellene der noen har fått klart å svi en AMD så er det dem sin egen feil da de har valgt et elendig HK som ikke støtter denne funksjonen.

En liten ting til... du skal kjøpe ganske mange og sinna vifter før du trenger nytt PSU. En normal bruker ca 2-5 watt.. you do the math.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
68.4 W (2.8 GHz 0.13 µm µPGA478 @ 1.525 V) i følge Sandpile.

85w har jeg bl.a. sett Anandtech "tippe" for 3.06GHz.

 

På P4 bør man ikke se på max-power, dette kan ikke prosessoren trekke med mindre man bruker programvare/virus *designet* for å gjøre det. Typical er overskridbart men max er litt for mye.

 

Max power er hva CPU-en maksimalt kan produsere av varme. Det gjelder for AMD og for Intel. Vifter og annen kjøling må ta høyde for det. At en normalt sett ikke kommer opp i det er en annen sak.

 

-> ~85 W (2.8 GHz 0.13 µm µPGA478 @ 1.525 V)

 

Når det gjelder Anandtech og tippe at P4 3.06 GHz har et like stort effekttap som 2.8 GHz så sier det seg vel nesten selv at det ikke stemmer. Flere MHz = mer effektap, gitt at alt annet er likt. 3.06 GHz har også HT. Flere transistorer = mer effekttap. Intel oppgir derimot ikke MAX lengre på CPU-ene sine...

Lenke til kommentar
det sies da at AMD CPU'er er mer egnet til Spill? ikke vet jeg

 

Det er helt rett

 

Faktisk er BEGGE to veldig godt egnet til spill. Begge er fine å klokke med (skjønt jeg tror XP2500+ har bedre utgangspunkt, siden den er den lavest klokkede versjonen av den kjerna => større potensiale, siden kjerna har masse rom for høyere hastigheter). Men uansett... skal du ikke klokke, tror jeg det spiller fint liten rolle hva du velger. Du vil IKKE være istand til å se noe som helst forskjell på annet enn syntetiske benchmarks, og hvem pokker bryr seg om DET?

 

Kjøp det du har lyst for og føler for... Det er meget bra greier begge dela. Det vil uansett kun være usle %'er i forskjell til begge sider ...

Ingen merkbare foskjeller (akkurat som UFO sier!!). Men når det gjelder ytelse pr. MHz, så ser du at AMD yter betydelig bedre pr. MHz. (Men er det riktig å måle Cpu ytelse i MHz? hehe).

Lenke til kommentar
AMD; AMD :woot:

skjerp deg a....

 

Vil bare avklare dette med varme en gang for alle:

 

Intel avgir mer varme enn AMD pr cm2! Dette har jeg lest flere ganger. Hvorfor AMD'er likevel blir varmere enn Intel aner jeg ikke....

 

Heatspreaderen har ingen ting med saken å gjøre, det er jo bare ENDA et lag mellom CPU og kjøler som eneste nytte er å hindre at noobs knuser core. Selv har jeg montert AMD kjølere mange ganger, og jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan folk klarer å knuse den. (hvis ikke man setter vifte feil vei)

Lenke til kommentar
AMD; AMD :woot:

skjerp deg a....

 

Vil bare avklare dette med varme en gang for alle:

 

Intel avgir mer varme enn AMD pr cm2! Dette har jeg lest flere ganger. Hvorfor AMD'er likevel blir varmere enn Intel aner jeg ikke....

 

Heatspreaderen har ingen ting med saken å gjøre, det er jo bare ENDA et lag mellom CPU og kjøler som eneste nytte er å hindre at noobs knuser core. Selv har jeg montert AMD kjølere mange ganger, og jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan folk klarer å knuse den. (hvis ikke man setter vifte feil vei)

 

Jeg sier bare min mening!

Lenke til kommentar

 

Intel avgir mer varme enn AMD pr cm2! Dette har jeg lest flere ganger. Hvorfor AMD'er likevel blir varmere enn Intel aner jeg ikke....  

 

 

Forklaringen skriver du vel egentlig selv :) P4 har en mye større core enn XP og derfor er det lettere å overføre varmen til kjøleribben (og dermed bli kvitt den). Videre kommer Intel P4 CPU-er med 70 mm vifter og store ribber. 70 mm vifter flytter selvsagt langt mer luft enn 60 mm vifter (som de fleste Socket A vifter er).

Lenke til kommentar

større vifter som flytter mer luft er ikke alltid bedre enn små vifter på kjøleribber. Dette er pga at det kommer en svak luft strøm ut av store vifter og klarer derfor ofte ikke presse luft effektivt ned i ribba... små vifter derimot har en mer konsentrert luft strøm og kan derfor egne seg bedre enn store vifter i flere tilfeller...

 

ergo viftestørrelsen sier ikke mye om kjølekapasiteten....

Lenke til kommentar

 

Intel avgir mer varme enn AMD pr cm2! Dette har jeg lest flere ganger. Hvorfor AMD'er likevel blir varmere enn Intel aner jeg ikke....  

 

 

Forklaringen skriver du vel egentlig selv :) P4 har en mye større core enn XP og derfor er det lettere å overføre varmen til kjøleribben (og dermed bli kvitt den). Videre kommer Intel P4 CPU-er med 70 mm vifter og store ribber. 70 mm vifter flytter selvsagt langt mer luft enn 60 mm vifter (som de fleste Socket A vifter er).

 

Men hvorfor er det slik at på en test tomshardware hadde(når de tok av kjøleribba på P4 CPU'en og AMD CPU'er)så begynnte AMD'ene å smelte? Mens P4 prosessoren ble bare mer ustabil og ikke engang smeltet...det kom jo ikke noe som helst røyk ut av Pentium 4 prosessoren...mens AMD sine kom det røyk ut med en eneste gang?! Temperaturen var jo opp i 370 grader på AMD prosessorene og mens Pentium prosessoren kom opp i 30 grader...

Lenke til kommentar
.... og jeg skjønner ærlig talt ikke hvordan folk klarer å knuse den. (hvis ikke man setter vifte feil vei)

 

totalt enig, korleis klarer folk å knuse core?? har faktisk klart det sjøl, men fatter ____ ikkje korleis eg klarte det :o ..det verste er at den er knust omtrent 2mm innpå core, altså ganske masse... fatter og begriper ikkje åssn det skulle skje. etter at eg tok den ut (og bytta cpu) satt eg med kniv og hammar og slo på den, men ingen forskjell på core liksom... jaja, teknologi er rart :p

Lenke til kommentar

 

Men hvorfor er det slik at på en test tomshardware hadde(når de tok av kjøleribba på P4 CPU'en og AMD CPU'er)så begynnte AMD'ene å smelte? Mens P4 prosessoren ble bare mer ustabil og ikke engang smeltet...det kom jo ikke noe som helst røyk ut av Pentium 4 prosessoren...mens AMD sine kom det røyk ut med en eneste gang?! Temperaturen var jo opp i 370 grader på AMD prosessorene og mens Pentium prosessoren kom opp i 30 grader...

Dette er vel mer en anbefaling om å ikke ta av ribba i fart :-? selv om lysten skulle komme over deg.

Uansett hvilket alternativ du velger vil mitt yte mer pr krone enne ditt...

Lenke til kommentar
Jeg har selv en Pentium 4 2.0ghz. Jeg er kjempe fornøyd!

Bråker minimalt, og jeg har overklokket den til 2.677 ghz med standard vifta som fulgte med boxed :)

Viftene til P4 bråker mindre, og er lettere å montere enn til AMD prossesorer.

 

Gå for Intel! :woot:

 

 

Whoa, Nelly!

Jeg kjøper meg en manuell skrivemaskin! Der slipper jeg nemlig alle disse vanskelige stikkontaktene og ledningene :smile:

Det er så vanskelig å montere :lol:

 

(Unnskyld?)

Lenke til kommentar

Har alltid vært en Intel-fan, og er det fortsatt. Neste prosessor blir trolig også Intel.

 

Jeg vil bare si at til de fleste av dagens spill så yter AMD bedre pga raskere FPU. Intel må i de fleste tilfeller se seg slått av AMD på samme P-rating.

 

PS! Litt kult at jeg hadde P4 2.0GHz klokket stabilt på 2.8GHz da det raskeste du kunne kjøpe for penger var en P4 på 2.53GHz til ca 6000,- kroner.

Lenke til kommentar

 

Men hvorfor er det slik at på en test tomshardware hadde(når de tok av kjøleribba på P4 CPU'en og AMD CPU'er)så begynnte AMD'ene å smelte? Mens P4 prosessoren ble bare mer ustabil og ikke engang smeltet...det kom jo ikke noe som helst røyk ut av Pentium 4 prosessoren...mens AMD sine kom det røyk ut med en eneste gang?! Temperaturen var jo opp i 370 grader på AMD prosessorene og mens Pentium prosessoren kom opp i 30 grader...

 

Den videoen som THG la ut er _meget_ omdiskutert. Her er noen av argumentene som blir brukt mot den:

 

1. Sensoren han bruker (rød "laserstråle") treffer ikke P4-prosessoren når han skal "måle" hvor varm den er. Last ned videoen en gang til og se etter selv. På XP-prosessoren holder han sensoren rett over coren og "treffer" bra.

 

2. I henhold til Intel sine whitepapers om P4-prosessoren vil den ha 70+ C FØR den klokker seg ned til halv hastighet. Med en gang den kommer under terskelen vil den klokke seg opp igjen. Ergo vil den ligge på rundt 70-75 C hele tiden. Om jeg ikke husker feil brukte han en 2 GHz Willamette (mulig jeg tar feil) og den lager opp til 100 W. 100W kjøler du ikke ned med luft...

 

3. Alle som har forsøkt å nappe av ribben på en P4-prosessor vil fortelle seg at den tryner etter et par sekunder. Selv uten vifte (med med ribbe) er det vanskelig å få P4 til å kjøre. Det gjeler spesielt P4 2.0 GHz Willamette.

 

4. THG er ansett av svært mange som kjøpt og betalt. Jeg vet ikke hvor mange som har sagt at en bare kan kjøpe seg en test der, men det er mange og kommer fra ulike hold (jeg vet ikke om det stemmer, ei heller sier jeg at det stemmer, men det er mange som hevder det av andre internasjonale nettsider og produsenter).

 

5. Intel hadde ufattelig mye annonser om P4 2.0 GHz på THG når han la ut saken. Videoen må unektelig være god reklame for Intel. Igjen sier jeg ikke at det er en sammenblanding her, men som sagt er det mange som hevder at det er det.

 

Det er skrevet masse om videoen, men anbefaler å lese litt på ACE's hardware: http://www.aceshardware.com/forum?read=65021020. Ellers kan et lett søk finne masse annet om det THG skrev. AMD la også ut en video som viste et helt annet bilde (PIII/P4 tryner og XP/MP tryner, men alt funker etterpå).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...