Gå til innhold

Hvilke Japanske Rollespill Anbefales?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Trenger noen anbefalinger til japanske rollespill anbefales ? Skal helst ha tilPC eller Ps2

Det ultimate japanske rollespillet til PS2 er uten tvil Final Fantasy X. Fantastisk godt gameplay og en veldig solid historie! Personlig synes jeg at FFX var et hestehode foran f.eks FF XII, som skuffa VELDIG!

I nyere tider må jeg si at Lost Odyssey til Xbox 360 var overraskende bra, og en liten perle blant spillene som kom ut i år. Gameplayet var ikke særlig revolusjonerende, greit det, men historien i det spillet er absolutt den beste i et japansk RPG noensinne!! Jeg gråt og fikk gåsehud gjennom det meste av cut-scenene :p

Skrevet

Andre FF's er VIII (PC, PS1) og IX(PS1), veldig bra spill, høyst anbefalt. FFX vil jeg også anbefale, herlig storyline og råbra kampsystem!

Vet ikke hvor mye RPG det er, men Shadow of the Colossus er noe du også bør prøve.

Skrevet (endret)

Uansett, Lost Odyssey og FFX er nevnt. Ellers kunne jeg anbefale FFXII også ,som er et meget godt JPRG (etter min mening). Men allikevel, grunnen til at jeg kjøpte XBOX 360 var Lost Odyssey. Det var det første og eneste spillet jeg kjøpte til 360 på en måned+. Fantastisk spill, rett og slett.

Endret av Camrot
Fjernet sitering og kommentar på settet innlegg
Skrevet

Hehe, her er en tråd som jeg liker.

Først ute så burde du skaffe deg Suikoden 5 til PS2. Her er hvorfor:

- En godt skrevet story som omhandler maktkamp, politisk manøvrering og intriger mellom statsoverhoder på en (til fantasy å være) realistisk måte.

- Mange (seriøst mange) karakterer som kan joine deg i din posisjon som leder av en av faksjonene som spillet omhandler. 108 stars of destiny (eller er det 106? husker ikke helt), altså personer som joiner deg, og mange av de kan være med deg i kamp. Selv om en del av dem kun er der for å utbygge basen din. Og ja, du får rekruttere folk til å utvide basen din. Omtrent en noe å 40 av disse joiner deg som følge av historien, resten må man finne selv om man vil ha alle.

- Mange, mange mini games som er tilgjengelig. Mesteparten gjennom overnevnte rekruttering av dine potensielle allierte.

- Mye morsomme ekstra scener som kanskje viser mer av de mindre brukte karakterene om du velger å utforske spillet. Blant annet kan jo nevnes den populære "hot springs" delen som er en side quest hvor man kan få mye ekstra dialog av personene som er i partyet når man entrer hot springsa. Men dette er ikke de eneste gulleggene.

- I tillegg til den klassiske turn based combat en som man er vant til fra mange andre JRPG så har Suikoden også to andre combat system, nemlig one on one duels, som er en akkurat det det høres ut som. Man har 3 angrep å velge mellom, attack, defend og special, og de følger sten saks papir prinsippet. Veldig annerledes og forfriskende. Den andre typen combat er såkalte army fights, hvor man utkjemper strategiske kamper på kart med klare objektiver. Hver eneste unit ledes av forskjellige karakterer som har joinet deg og har sine one time use special abilities som man trenger for å kunne komme seirende ut av kampene. Jo flere karakterer du finner og overtale til å joine deg, jo flere helter har du å velge mellom, og dermed kan du customize hærene dine til å bli mest mulig effektive til forskjellige jobber.

- Spillet i seg selv har en story modus som lett holder deg opptatt i en del timer, glatt mellom 30 timer og opptil mye mer om du virkelig går inn for å få tak i alle karakterene i spillet og gjøre alle side questene. Spillet er også underholdende nok til at man lett kan tenke seg en replay og to, dog det kan være en overveldende tanke å starte opp igjen spillet rett etter at du har fullført det.

- Spillet har også flere slutter, The Bad ending, The Normal ending og The Good ending, som gjør at spillet har litt replay value (evt. youtube value for de som ikke orker tanken på å sette seg ned med et slikt omfattende spill rett etter at de er ferdige med det.)

- Det unike med Suikoden spillene er at alle spillene foregår i samme verden, så det hender at folk fra et spill dukker opp igjen i et annet. Men det er nye nasjoner, nye intriger og ofte forskjellige tidsepoker hendelsene finner sted i. For spillere som har spilt de andre spillene er det med andre ord en del cameos å se etter, men en ny spiller vil også ha full glede av spillet uten å miste ut noe spesielt av storyen som spillet fokuserer på.

- Og sist men ikke minst, spillet takler på en meget fin måte å blande inn voksne temaer på en diskret, men subtil måte uten at det føles for påtatt eller pinlig. Det henvises til dop, sex, maktmisbruk, død og mange andre "voksne" temaer, men det gjøres på en sånn måte at mange yngre spillere mest sannsynligvis ikke vil merke seg en del av det, og det som merkes tas opp på en ganske mild måte, noe som gjør at selv om grafikken er ganske søtladen og bærer preg av anime stil tegneserier, så er tematikken både seriøs og voksen og underholdende.

Jeg anbefaler Suikoden 5 på det varmeste, da det er omtrent det eneste Suikoden spillet som er å få tak i i Norge i disse dager. Suikoden 1 og 2 kom til PS1 og er nesten umulig å få tak i i dag, og Suikoden 3 kom aldri til Europa, men har du en chippet PS2, så burde det være mulig å importere. Suikoden 4....... Kan du egentlig trygt la være å prøve... Selv om det følger mye av den samme formelen som de andre Suikoden spillene, så..... Er det veldig dårlig gjennomført i forhold til de andre implentasjonene av serien. Men om du liker Suikoden 5 og vil ha opplevelsen av 4eren for å finne ut hva det handlet om, så by all means, men bare vær forberedt på at spillet har en del som rett og slett ikke fungerer like bra som i de andre spillene.

Og et siste salgspoeng til Suikoden spillene. Det er Konami som er produsenter, noe som i seg selv ikke trenger å være et kvalitetsstempel, men Konami er en leverandør jeg har tillit til, og som muligens du også har tillit til.

Skrevet (endret)

Beklager allerede nå dobbelposten, men jeg er ikke ferdig å ramble on.

Av andre spill så har man flere serier og enkeltstående spill som er anbefalte.

Grandia 2 (PS2): Et rollespill som i sin tid når det kom nærmest ble hyllet for sin "revolusjonerende" turnbased action. Yup, jeg vet... den setningen der var rar selv i min munn...... Men faktum er at med god planlegging og rette angrepene så kan du forhindre fiendene dine i det hele tatt å kunne angripe deg. (Dette kan skje med deg også om du er skikkelig uheldig)

Spillet har en ganske typisk klisjefylt historie med helt møter heltinne®, good against evil, en morsom bad guy (en blå håret Sephiroth.... Han har sverd, hårsveisen, masse makt, er legendarisk med sverdet og den samme arrogante holdningen, men håret hans er blått.)og selvfølgelig verdens skjebne er i dine hender fordi du er den utvalgte helten. Og som et ekstra sidepluss, hovedpersonen har stemmen til Cam Clarke, mannen som opprinnelig gav sin stemme til Liquid Snake i MGS til PS1.

Ellers så vil jeg også anbefale Wild Arms spillene (PS1 og PS2): Spillene omhandler en verden kjent som Filgaia, hvor ting stort sett er....... jævlige.... som oftest. Enten det er krig, forurensing eller andre årsaker til av Filgaia er så skakkjørt som den er. Wild Arms spillene er i hvert fall kjent for å ha en del side quests. Spillene 1 til 3 har et mye mer klassisk kampsystem, men i nummer 4 og 5, så er det gått over til et grid system, som igjen øker taktiske deler av spillet. Spillene har mye gåteløsning a la Alundra/Zelda i dungeons, med spaker som må dras, vegger som må bombes, og steinblokker som må flyttes, som gjør at du som spiller i hvert fall føler at det er mer å gjøre enn å gå fra A til B, se cutscene, Gå fra B til C and so on.

Hvis du ikke er glad i backtracking derimot, for å gjøre en gåte annerledes enn første gangen du passerte, slik at du kanskje kan nå inn til nye områder, så er kanskje ikke Wild Arms spillene de spillene som er de første du bør velge å plukke opp. Men jeg vil allikevel anbefale dem, da de har sin egen lille sjarm. Må si at jeg ikke har fått testet 2 og 5 i serien. 2 fikk jeg aldri tak i da det kom, og nummer 5 ser ut som om ikke kommer til Norge...... Det skulle i følge utgivere være sluppet i europa i vår, men det er ikke å oppdrive noen plass, så om du finner det, så gi gjerne et lite tips til denne karen her, for jeg kunne tenke meg å spille det.

Og til sist, Shin Megami Tensei: Persona 3 (PS2): Som er et meget spesielt spill. En slags hybrid av japanske datespill simulator fetisjer og dungeon crawls noe a'la.... vet ikke helt faktisk..... Spillet bæres i hvert fall frem av en god historie, go det faktum at du har en del valgmuligheter til å være drittsekk/good guy med en del av non player karakterene som er tilgjengelige. Det største minuset med spillet er strengt tatt at det kun er to plasser i spillet man kan save. Noe som gjør at om du ikke kommer deg til en save point, så risikerer du å miste en time og to med arbeid om du ikke saver ofte. Men spillet er helt fortjent en ekstra kikk.

EDIT: Og har du lyst på flere anbefalinger så er det bare å spørre. :)

Endret av Karatheon
Skrevet

Om du finner det og får det til å virke anbefaler jeg Septerra Core til PC. Det begynner nok å dra på årene, men er i samme stil som Final Fantasy-ene.

Ellers har vi mer enn nok å velge i til PS2. For å ta noen få:

Kingdom Hearts (Final Fantasy + Disney)

Rogue Galaxy (tror jeg, fikk aldri prøvd det)

Dragon Quest VIII (likte det mye bedre enn noe Final Fantasy)

Final Fantasy X-2 (oppfølgeren til FFX og det eneste FF'et jeg har spilt helt gjennom uten juks, og da det endelig var over startet jeg på ny for å finne de siste hemmelige bitene. Mange liker det ikke fordi det starter med en "pop-stjerne" og du kun spiller med tre jenter), men jeg syntes det er kraftig undervurdert.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...