Gå til innhold

Blinke INN i rundkjøring når man skal til venstre?


Scoob911

Blinking i rundkjøringer  

86 stemmer

  1. 1. Blinker du inn i en rundkjøring (til venstre) ?

    • Ja, jeg blinker til venstre inn i en rundkjøring.
      34
    • Nei, jeg blinker aldri venstre i en rundkjøring.
      28
    • Kommer ann på, noen ganger, noen ganger ikke.
      23
    • Kjører ikke på norske veier.
      1


Anbefalte innlegg

Joda...har en hensikt å blinke. Folk som plasserer seg i venstre felt, har en riktig plassering om dem skal til venstre, eller rett fram. Altså TO muligheter. Ved å da bruke et blinklys, så er det ikke tvil for oss tungbilsjåfører om hvor dem skal. ser fortsatt INGEN argument for å ikke blinke i rundkjøringa.

 

Hvordan er det mulig å ha førerett i så mange forskjellige førerkortklasser og likevel påstå at man ligger riktig dersom man ligger til VENSTRE i rundkjøringen når man skal rett frem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Joda...har en hensikt å blinke. Folk som plasserer seg i venstre felt, har en riktig plassering om dem skal til venstre, eller rett fram. Altså TO muligheter. Ved å da bruke et blinklys, så er det ikke tvil for oss tungbilsjåfører om hvor dem skal. ser fortsatt INGEN argument for å ikke blinke i rundkjøringa.

 

Hvordan er det mulig å ha førerett i så mange forskjellige førerkortklasser og likevel påstå at man ligger riktig dersom man ligger til VENSTRE i rundkjøringen når man skal rett frem?

Hvis vi tolker regelverket, så står det ikke at det er FEIl å ligga i venstre felt om man skal rett fram. Det står at man skal ligga i det feltet som er mest hensiktsmessig, å er det venstre, så legger man seg i venstre. å Tro meg...folk bruker like mye venstre som høyere felt når dem skal rett fram. Å prøv å tilbring hver dag i en månde på veien, så kan jeg garrantere at du vil se mange rare varianter med personbiler som ligger i høyere felt å blinker å kjører til venstre osv. Å plassering er som tidligere nevnt ikke avgjørende for hvor du skal, slik blinklys er. Kjører jeg semitrailer i ei normal rundkjøring, så legger jeg meg som oftest i BEGGE felta, uansett hvor jeg skal. Å hvem kan se på plasseringa mi hvor jeg skal da, hvis jeg ikke bruker blinklys? (å for alle bilister: det er RIKTIG plassering av semitrailer i rundkjøring)

Lenke til kommentar
Joda...har en hensikt å blinke. Folk som plasserer seg i venstre felt, har en riktig plassering om dem skal til venstre, eller rett fram. Altså TO muligheter. Ved å da bruke et blinklys, så er det ikke tvil for oss tungbilsjåfører om hvor dem skal. ser fortsatt INGEN argument for å ikke blinke i rundkjøringa.

 

Hvordan er det mulig å ha førerett i så mange forskjellige førerkortklasser og likevel påstå at man ligger riktig dersom man ligger til VENSTRE i rundkjøringen når man skal rett frem?

 

Her finnes det faktisk noen rundkjøringer der venstre felt er for venstre og rett fram, mens høyre felt er for høyre ;)

 

Og er det 2 felt inn, og 2 felt ut rett fram, så kan du fint ligge i venstre felt når du skal rett fram.

 

Tro meg lille venn, vi som bor på veien 8timer+++ hver dag vet hvordan trafikk og trafikkregler fungerer :)

Lenke til kommentar

Man blinker bare ut av en rundkjøring.

Hvis man da ikke ligger i høyre felt og ikke skal kjøre i rundkjøringen men skal bare ut av den til høyre, da blinker man.

mspaint forklaring:

 

t1209_blink.JPG

Skal man inn til første høyre her, blinker man før man kjører inn til høyre da det er mest fornuftig og forklarende.

Skal man inn ved neste, så blinker man ved "2", ved den deretter, så blinker man ved "3" osv.

Lenke til kommentar
Man blinker bare ut av en rundkjøring.

Hvis man da ikke ligger i høyre felt og ikke skal kjøre i rundkjøringen men skal bare ut av den til høyre, da blinker man.

mspaint forklaring:

 

t1209_blink.JPG

Skal man inn til første høyre her, blinker man før man kjører inn til høyre da det er mest fornuftig og forklarende.

Skal man inn ved neste, så blinker man ved "2", ved den deretter, så blinker man ved "3" osv.

og når jeg kommer fra 1 med semitraileren min, og bilen fra 3 blinker til venstre, så veit jeg at han skal nesten helt rundt, og at både bilen fra 4, og den bilen som nærmer seg krysset fra 5 må stoppe å vike for bil 3 som skal inn i 1 eller 2, å da slepper jeg å stoppe. dropper derimot bil 3 å blinke, så veit ikke jeg hvor langt den skal, å eventuelt da om den hindrer bil 5, så da må jeg forutse at den ikke hindrer bil 5, å må lage klar bane for bil 5 ved å stoppe helt opp. bil 5 kan naturlig nok ikke kjøre ettersom bil 3 er i veien, å det vil vise seg at jeg hadde hatt massevis av tid å kjøre på å hadde slippt å stoppe, noe som kan bety et halvt minutt og masse diesel spart for meg. Så bruk blinklys. Det er nyttig informasjon for oss i tyngere kjøretøy!

Lenke til kommentar
Tro meg lille venn, vi som bor på veien 8timer+++ hver dag vet hvordan trafikk og trafikkregler fungerer :)
Jeg tror du må forandre "vi" til "de", lille venn...

Jeg skrev "vi" siden jeg jobber som lastebilsjåfør og kjører lastebil hver dag.

Så ikke prøv å rett meg før du vet hva du snakker om lille venn ;)

At du jobber som lastebilsjåfør skinner godt igjennom i innleggene dine, så at det har gått meg hus forbi slipper du å bekymre deg for.

 

Det jeg siktet til var alderen (og dermed erfaringen din).

Lenke til kommentar

Min mening:

 

I en rundkjøring er påbudt kjøreretning rundt mot klokka (Rundt og rundt) skiltet med blått og hvitt påbudskilt. Dette tolker jeg som at man kjører inn i en rundkjøring og kjører rundt i den helt til man finner avkjøringen sin til høyre, på samme måte som man kjører rett frem på en vanlig vei og svinger av veien til høyre.

 

Derfor blinker jeg kun til høyre i rundkjøringer, nettopp forbi jeg svinger ut til høyre.

 

Om man ser en bil i rundkjøring som ikke blinker høyre, vel da skal h*n sannsynligvis ikke ut i neste avkjøring. Ser jeg en som blinker til venstre når jeg skal inn antar jeg det samme. Hva er poenget med venstreblinkingen da? Mange svinger ut uten å stoppe venstreblinken også da de glemmer det, eller bare skrur av blinklyset (venstre). Dette syns jeg er mye verre enn en som ikke blinker idet hele tatt.

Lenke til kommentar
Min mening:

 

I en rundkjøring er påbudt kjøreretning rundt mot klokka (Rundt og rundt) skiltet med blått og hvitt påbudskilt. Dette tolker jeg som at man kjører inn i en rundkjøring og kjører rundt i den helt til man finner avkjøringen sin til høyre, på samme måte som man kjører rett frem på en vanlig vei og svinger av veien til høyre.

 

Derfor blinker jeg kun til høyre i rundkjøringer, nettopp forbi jeg svinger ut til høyre.

 

Om man ser en bil i rundkjøring som ikke blinker høyre, vel da skal h*n sannsynligvis ikke ut i neste avkjøring. Ser jeg en som blinker til venstre når jeg skal inn antar jeg det samme. Hva er poenget med venstreblinkingen da? Mange svinger ut uten å stoppe venstreblinken også da de glemmer det, eller bare skrur av blinklyset (venstre). Dette syns jeg er mye verre enn en som ikke blinker idet hele tatt.

Poenget med venstre-blinking, er som det står ganske godt forklart over her, at andre bilister skal kunne planlegge kjøringen sin, å da spesielt tungbil-sjåførene som er het avhengig informasjon fra omgivelsene og andre trafikanter for å få best mulig flyt i kjøringen. Er ikke bare hvor DU skal som har noe å si, men hvordan du påvirker andre biler i rundkjøringen ut i fra hvor du skal. Om du blinker, kan tungbil-sjåføren "lese" seg fram til hvilke andre biler som vil få vikeplikt å dermed hva de kommer til å gjøre i rundkjøringen, og veit i god tid hva som vil skje å hvordan han skal forholde seg. Om du ikke blinker, er det bare å vente å se. Å det å stoppe er som kjent en døds-synd når du kjører lastebil. Og uansett hva du kjører, gir blinklys fra med-trafikantene deg mulighet til å planlegge kjøringen, noe som igjen fører til bedre flyt i trafikken da man feks kan utnytte luker i rundkjøringa man veit aldri vil bli fyllt opp, istedefor å la lukene passere fordi man var redd det skulle smette inn en eller annen man hadde vikeplikt for i den luka.

Lenke til kommentar

At du er forran meg i rundkjøringa bryr meg som bilist midt i henger-festet. Det jeg vil vite er hvor langt rundt du skal, så jeg veit hvilke biler som vil få vikeplikt for deg, å dermed gir meg klar bane i samma slengen. blinklys til venstre betyr at du skal over 180 grader rundt, å da har jeg alt duglig med informasjon for å planlegge MIN kjøring mellom rundkjøringa. Er ikke vits i å prøve å argumentere bort det at venstre-blink i rundkjøring er hjelpsomt for andre, for det er det. Å er langt i fra alle som blinker ut, så å stole på at folk følger rundkjøringa til dem begynner å blinke er ingen metode for å skjønne hvor folk skal hen.

Lenke til kommentar

Blinke til venstre betyr bare at jeg ikke skal inn ved den utkjørselen jeg er ved å passere, da kunne jeg like godt blinket til høyre for å vise at jeg skal ut her, hvis jeg ikke blinker så skal jeg ikke ut der.

 

Du får ikke noe mer oversikt enn om folk kan lære å blinke ut på riktig måte, å gi folk enda en måte å måtte bruke blinkelysene på blir forvirrende for mange, og det tapper blinkelysolje som bare det.

Lenke til kommentar

Om en bil blinker til venstre, betyr det at han skal mot venstre, å du kan være sikker på det. Blinker han ikke, så skal han endten til venstre, rett fram, eller er en sløving som skal til høyere. Dermed kan et venstre-blink utelukke MANGE gale avkjøringer for bilen bak. Kanke skjønne åssen dere kommer fram til at venstre-blink er sååå bortkasta når vi tungbil-sjåfører har så mye glede av det hver dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...