Gå til innhold

Blinke INN i rundkjøring når man skal til venstre?


Scoob911

Blinking i rundkjøringer  

86 stemmer

  1. 1. Blinker du inn i en rundkjøring (til venstre) ?

    • Ja, jeg blinker til venstre inn i en rundkjøring.
      34
    • Nei, jeg blinker aldri venstre i en rundkjøring.
      28
    • Kommer ann på, noen ganger, noen ganger ikke.
      23
    • Kjører ikke på norske veier.
      1


Anbefalte innlegg

Første treff i Google. Værsågod.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikke...p?artid=4718353

 

(Jeg vet det ble lagt til grunn i denne dommen at en rundkjøring er et vanlig kryss. Ble dessverre verre å finne en kilde på det.)

 

Denne har jeg også funnet, men som sagt er jeg ute etter det som står i dommen, ikke det lille som er nedforkortet i media. (og kanskje feilreferert)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når man skal til venstre i en rundkjøring så skal man ligge i innerste felt. For å komme dit må man først inn i ytterste felt, ikke sant? Og som du sier her så skal man bruke venstreblink om man skal fra ytterste til innerste felt.

Vil ikke da dette være en god nok forklaring for hvorfor man skal blinke til venstre om man skal til venstre i en rundkjøring?

 

Du kan også ligge i ytterste felt, avhenger bl. a. av hvor mange kjørefelt det er ut av rundkjøringen i den retningen du skal. Men du skal velge det feltet som er mest hensiksmessig.

Jeg sier at du ikke skal blinke deg inn i rundkjøringen men blinke ved feltbytte i rundkjøringen og når du kjører ut av rundkjøringen.

Lenke til kommentar
(Og ja, jeg vet at en vei har to kjørefelt hvis den er bred nok til det selv om veimerkingen ikke tilsier det.)

Dette er ikke helt riktig, men har ikke tid til å lete det opp i vegtrafikklovgivningen og referere til det nå.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler), § 1.1

 

d) Kjørefelt: Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke.

 

Altså trenger et kjørefelt ikke være spesifikt oppmerket, det holder at den er bred nok for en bilrekke.

 

Kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#1

 

Ellers får vi bare være enige om å være uenige (om blinking før rundkjøringer). Jeg kan ikke se at denne diskusjonen går noen sted hen, og det ser ut som vi begge har fått tømt oss for argumenter nå. :p

 

Uansett er vel alt det andre man gjør i rundkjøring også viktig. Riktig plassering, blinking ut av rundkjøringen osv... Hvis nå bare alle kunne få til det så ville vi vært på riktig vei. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Men hvis man skal ut på en motorvei blinker man først inn på motorveien, og så igjen over i venstre felt. Blir det ikke litt av det samme ettersom en rundkjøring er enveiskjørt og det ikke er mulig å kjøre til venstre?

 

At en vei er enveiskjørt har ikke noe å si - blinker man til høyre skal man til høyre, og blinker man til venstre skal man til venstre.

 

Når du skal ut på en motorvei kjører du i et aksellerasjonsfelt som følgende gjelder :

 

- Der det er striplet vegmerking er det de samme reglene som ved feltbytte (blinklys)

- Fra der hvor striplet vegmerking oppheves er det fletteregelen som gjelder.

 

Dette kan ikke sammenlignes med innkjøring i en rundkjøring.

 

 

Når jeg refererer til en rundkjøring som en enveiskjørt, forkjørsveg er det for å pressisere at man ikke kan svinge til venstre ved innkjøring på vegen og når man er i rundkjøringen er det som å kjøre på en tofelts forkjørsveg hvor alle avkjøringene er på høyre side.

Lenke til kommentar

En liten off-topic i en ellers heftig diskusjon.

 

Rundt Triumfbuen i Paris er det en 8-felts (eller noe i den duren) rundkjøring, og da jeg var der kan jeg ikke si det var mange som brukte blinklys :p

Satt vel egentlig småskremt i baksetet og så masse små scootere kjøre på kryss og tvers uten å holde seg til noe felt eller lignende.

 

Det er vel et godt eksempel på noe man kan kalle en stor rundkjøring :p

 

Eks:

triumfbuenroundabout1mw3.th.jpgthpix.gif

Endret av Scoob911
Lenke til kommentar
(Og ja, jeg vet at en vei har to kjørefelt hvis den er bred nok til det selv om veimerkingen ikke tilsier det.)

Dette er ikke helt riktig, men har ikke tid til å lete det opp i vegtrafikklovgivningen og referere til det nå.

Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler), § 1.1

 

d) Kjørefelt: Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke.

 

Altså trenger et kjørefelt ikke være spesifikt oppmerket, det holder at den er bred nok for en bilrekke.

 

Kilde: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html#1

 

Derfor jeg sa det ikke er helt riktig. ;)

Dette er kun definisjonen, det er flere andre steder som også må refereres til, men dette er egentlig en helt annen diskusjon.

 

Ellers får vi bare være enige om å være uenige (om blinking før rundkjøringer). Jeg kan ikke se at denne diskusjonen går noen sted hen, og det ser ut som vi begge har fått tømt oss for argumenter nå. tongue.gif

 

Det viktigste for meg er å gi et så riktig svar som mulig til trådstarter, da det er trafikkreglene han skal lære og utøve.

 

Det jeg har gjort er å argumentere for hvordan man skal kjøre etter dagens regelverk, og kun holde seg til ett sett med regler.

Er ikke dermed sagt jeg ikke har mine meninger om ting som burde vært revidert i vegtrafikklovgivningen ;)

Lenke til kommentar
En liten off-topic i en ellers heftig diskusjon.

 

Rundt Triumfbuen i Paris er det en 8-felts (eller noe i den duren) rundkjøring, og da jeg var der kan jeg ikke si det var mange som brukte blinklys :p

Satt vel egentlig småskremt i baksetet og så masse små scootere kjøre på kryss og tvers uten å holde seg til noe felt eller lignende.

 

Det er vel et godt eksempel på noe man kan kalle en stor rundkjøring :p

 

Har kjørt endel i Frankrike, og har bl.a. flere bilder fra trumf buen. Ja den er stor (husker ikke antall felt) men rundkjøringen er også veldig godt laget.

 

Kjøringen til Franske folk er en historie for seg selv (mange morsomme historier for å si det slik).

(Beklager til de som føler negativt truffet, men etter å ha sittet på med en fransk kolega i en liten bil, gjennom små ettfelts bygater midt på dagen i 120 km/t, og sett mye annen kjøring, føler jeg at komentaren er riktig)

Lenke til kommentar
Har kjørt endel i Frankrike, og har bl.a. flere bilder fra trumf buen. Ja den er stor (husker ikke antall felt) men rundkjøringen er også veldig godt laget.

 

Kjøringen til Franske folk er en historie for seg selv (mange morsomme historier for å si det slik).

(Beklager til de som føler negativt truffet, men etter å ha sittet på med en fransk kolega i en liten bil, gjennom små ettfelts bygater midt på dagen i 120 km/t, og sett mye annen kjøring, føler jeg at komentaren er riktig)

 

Litt av en opplevelse å kjøre i Paris må jeg si :p

Men utenfor storbyene syns jeg det var mye bedre flyt i trafikken enn vi har i her i Norge. Folk var mye flinkere til å slippe andre frem og flette køer sammen for å skape bedre flyt.

 

Midt i Paris derimot... Skjønner nå hvorfor det er så mange biler med skraper og småbulker ;)

Lenke til kommentar
Men hvis man skal ut på en motorvei blinker man først inn på motorveien, og så igjen over i venstre felt. Blir det ikke litt av det samme ettersom en rundkjøring er enveiskjørt og det ikke er mulig å kjøre til venstre?

 

At en vei er enveiskjørt har ikke noe å si - blinker man til høyre skal man til høyre, og blinker man til venstre skal man til venstre.

 

Når du skal ut på en motorvei kjører du i et aksellerasjonsfelt som følgende gjelder :

 

- Der det er striplet vegmerking er det de samme reglene som ved feltbytte (blinklys)

- Fra der hvor striplet vegmerking oppheves er det fletteregelen som gjelder.

 

Dette kan ikke sammenlignes med innkjøring i en rundkjøring.

 

 

Når jeg refererer til en rundkjøring som en enveiskjørt, forkjørsveg er det for å pressisere at man ikke kan svinge til venstre ved innkjøring på vegen og når man er i rundkjøringen er det som å kjøre på en tofelts forkjørsveg hvor alle avkjøringene er på høyre side.

 

Bare bytt ut ordet "motorvei" med "tofeltsvei", så står poenget, som er at man blinker i den renting men skal, uansett hvilket av de to fletene man velger.

 

AtW

Lenke til kommentar
Joda...har en hensikt å blinke. Folk som plasserer seg i venstre felt, har en riktig plassering om dem skal til venstre, eller rett fram. Altså TO muligheter. Ved å da bruke et blinklys, så er det ikke tvil for oss tungbilsjåfører om hvor dem skal. ser fortsatt INGEN argument for å ikke blinke i rundkjøringa.

 

Hvordan er det mulig å ha førerett i så mange forskjellige førerkortklasser og likevel påstå at man ligger riktig dersom man ligger til VENSTRE i rundkjøringen når man skal rett frem?

Hvis vi tolker regelverket, så står det ikke at det er FEIl å ligga i venstre felt om man skal rett fram. Det står at man skal ligga i det feltet som er mest hensiktsmessig, å er det venstre, så legger man seg i venstre. å Tro meg...folk bruker like mye venstre som høyere felt når dem skal rett fram. Å prøv å tilbring hver dag i en månde på veien, så kan jeg garrantere at du vil se mange rare varianter med personbiler som ligger i høyere felt å blinker å kjører til venstre osv. Å plassering er som tidligere nevnt ikke avgjørende for hvor du skal, slik blinklys er. Kjører jeg semitrailer i ei normal rundkjøring, så legger jeg meg som oftest i BEGGE felta, uansett hvor jeg skal. Å hvem kan se på plasseringa mi hvor jeg skal da, hvis jeg ikke bruker blinklys? (å for alle bilister: det er RIKTIG plassering av semitrailer i rundkjøring)

 

Jeg tipper Jurist har sitt på det tørre. Hva du opplever og venner deg til i hverdagen der definitivt ikke fasiten.

 

Dersom noen legger seg til venstre, vil man tolke det som at de skal rundt. Er det da plass til en bil på yttersiden og begge skal rett frem, blir det krøll. Det samme gjelder for de som kommer fra høyre, som tror det er klar bane.

 

Det er ganske typisk å kutte rundkjøringen når man skal rett frem, men man ligger forhåpentligvis til høyre på vei inn.

Endret av kjerts
Lenke til kommentar
Selve utkjøringen av en rundkjøring skjer i realiteten, uansett hvor en foretar utkjøringen, ved at en foretar en høyresving ut av rundkjøringen.

 

Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt.

 

Det er ikke snakk om å anvende flettereglene i selve rundkjøringen. I rundkjøringer med flere felt er det kun feltskiftebestemmelsene som skal anvendes. Det at det eventuelt er én veg ut av rundkjøring med bare ett felt medfører derfor ingen fletting i rundkjøringen.

 

Merknader:

Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen.

Denne lille biten burde være obligatorisk for alle som tar lappen i dag og kunne utenat når de skal motta førerkortet.

 

Joda...har en hensikt å blinke. Folk som plasserer seg i venstre felt, har en riktig plassering om dem skal til venstre, eller rett fram. Altså TO muligheter. Ved å da bruke et blinklys, så er det ikke tvil for oss tungbilsjåfører om hvor dem skal. ser fortsatt INGEN argument for å ikke blinke i rundkjøringa.

 

Hvordan er det mulig å ha førerett i så mange forskjellige førerkortklasser og likevel påstå at man ligger riktig dersom man ligger til VENSTRE i rundkjøringen når man skal rett frem?

 

Her finnes det faktisk noen rundkjøringer der venstre felt er for venstre og rett fram, mens høyre felt er for høyre ;)

 

Og er det 2 felt inn, og 2 felt ut rett fram, så kan du fint ligge i venstre felt når du skal rett fram.

 

Tro meg lille venn, vi som bor på veien 8timer+++ hver dag vet hvordan trafikk og trafikkregler fungerer :)

Ja, du kan ligge til venstre på vei inn når du skal rett fram, men da har du vikeplikt for de som ligger i ytterste fil hvis det er to filer ut av rundkjøringen til venstre og den i ytterste fil skal ut der. Ref. "Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt."

(men det skal nevnes at hvis noen gjør dette i en rundkjøring skaper det kaos uten like :) )

 

 

Det er bedre at folk lærer seg å kjøre i rundkjøring enn å innføre en ny "regel" som nødløsning. Det blir litt som å sette plaster på ei halvveis avrevet arm.
Enig!

 

 

Jeg for min del har gitt opp å gi tegn til venstre i rundkjøringer fordi det er kanskje to prosent av kjørende som gjør det. Men, her i Trondheim har vi større problemer: Her er det faktisk bare en brøkdel som viser tegn når de skal ut også, ofte på samme tid som de ikke klarer å ligge rett plasert i rundkjøringen!

Det er kun en håndfull av bilistene i Trheim som kan å kjøre rundkjøringer. Rundkjøringen ved Solsiden er jo et prakteksempel på dette. Du trenger kun å se på den i 5 sekunder for å ha sett 3-4 sjåfører som ikke blinker korrekt..

 

 

Jeg er enig med Teza her forresten.

Lenke til kommentar

Snakka med en annen kjørelærer i går og han mente at ifølge lovene skal man blinke til venstre, også i rundkjøringer. Husker ikke bokstavlig alt han sa, men han snakka noe om at hvis det er til informasjon for andre trafikanter så er det påbudt.

I tillegg hadde han et eksempel på en vei som gikk ut i et T-kryss. På begge veiene var det et forgjengerfelt like etter krysset. Hvis man kjører i dette krysset er vel alle enige om at man blinker til venstre om man skal til venstre, og til høyre om man skal til høyre. Dette vil informere både andre bilister og fotgjengere om hvor du skal.

Over natta hadde dette krysset blitt gjort om til en rundkjøring og skulle man da plutselig ikke blinke til venstre? Blinking til venstre i denne rundkjøringen ville være til informasjon for både myke og "harde"(biler) trafikanter og han mente derfor at det vil være riktig å blinke til venstre i rundkjøringer.

 

Han nevnte også noe om at de fleste rundkjøringer i Norge er så små at de anses som kryss, noe som vil si at man selfølgelig også skal blinke til venstre.

 

Så om blinking er til informasjon for andre trafikanter så skal det utføres mente han.

 

Skal ha enda en kjørelærer neste onsdag (veiledningstime), så tenke å spørre han også og se hva han sier (fint med mange forskjellige synspunkt).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
... de fleste rundkjøringer i Norge er så små at de anses som kryss, noe som vil si at man selfølgelig også skal blinke til venstre.

 

Så om blinking er til informasjon for andre trafikanter så skal det utføres mente han.

 

Når jeg ser noen blinke til venstre på vei mot en rundkjøring tror jeg umiddelbart at gærningen har tenkt å ta rundkjøringen i feil retning. Så hvor informativ slik blinking er kan jo diskuteres.

 

Og for all del; Legg fra dere uvanen med å blinke til motsatt retning av hvor dere har tenkt å kjøre før dere tar en tur til utlandet.

 

(Her til lands finner en jaggu på mye rart)

Lenke til kommentar

Blinke inn i rundkjøringen når man skal til venstre?

 

Det er ikke påbudt, men det kan ikke misforstås av andre trafikkanter. Det kan lette trafikk i motgående kjørefelt. Man trenger ikke (veldig få som gjør det), men det kan hjelpe andre trafikanter.

 

Oppsumering: Man behøver ikke det, men når det er det eneste alternativet på det ene spørsmålet på teoriprøven til bil som virker mest fornuftig, så skal man velge det alternativet slik at man får bestått med NULL FEIL! :D

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Oppsumering: Man behøver ikke det, men når det er det eneste alternativet på det ene spørsmålet på teoriprøven til bil som virker mest fornuftig, så skal man velge det alternativet slik at man får bestått med NULL FEIL! :D

Nå vet jeg ikke om det er et spørsmål på teoriprøven, men det virker som mange kjørelærere mener dette er riktig ihvertfall.

Har begynt med det nå, og tja, kommer vel sikkert til å fortsette med det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når jeg hadde min første kjøretime sa læreren til meg at det kun er lov til å blinke til høyre når man er inne i rundekjøringen. Og man skal blinke til høyre etter siste mulige avkjørsel i forhold til den du skal ut av. Stemmer det, eller er det jeg som har misforstått?

 

Muligens litt dårlig formulert, men jeg håper dere skjønte.. :dontgetit:

Lenke til kommentar

Det står meget godt forklart tidligere i tråden.

 

Det skal kun blinkes til høyre når du er inne i rundkjøringen. Du skal blinke til høyre FØR du kommer inn i rundkjøringen hvis du skal første til høyre.

 

Edit: Din plassering skal være så klar at dine medtrafikkanter ikke trenger mer informasjon enn den blinkingen jeg har skrevet om her. Dette gjelder også lang transport. Når jeg er på veien med over 20 meter er jeg veldig påpasselig med å plassere meg riktig og blinke korrekt. Dette fungerer helt perfekt helt til en eller annen, som ikke kjenner trafikkreglene for rundkjøring, prøver å tenke selv.

 

Jeg skal ikke være nødt til å blinke til venstre i en rundkjøring fordi andre trafikkanter ikke kan reglene. Skal de være på veien, får de lære seg regelverket.

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Når jeg hadde min første kjøretime sa læreren til meg at det kun er lov til å blinke til høyre når man er inne i rundekjøringen. Og man skal blinke til høyre etter siste mulige avkjørsel i forhold til den du skal ut av.

 

Det er sånn jeg har lært det, ja. Og formuleringa var grei den.

Lenke til kommentar

Grei formulering? Den motseier jo seg sjølv.

 

Det skal kun blinkes til høyre når du er inne i rundkjøringen. Du skal blinke til høyre FØR du kommer inn i rundkjøringen hvis du skal første til høyre.

 

Du skal kun blinke til høgre når du er inne, men du kan blinke før du er inne om du skal rett til høgre.

Om nokon les denne, kjem på teoriprøven og tenker tilbake så hugsar dei kanskje: "Kun blinke inne i rundkjøringa" og "blinke til høgre før du er inne om du skal til høgre". Det er ikkje akkurat noko ein er trygg på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...