Gå til innhold

Asus P5W64 Pro problem med å boote windows CD


Totti

Anbefalte innlegg

Garantert postet denne posten på feil sted, men må bare prøve et sted så får en moderator spise meg som middag om så måtte være ;)

 

Som topic sier så nekter dette hovedkortet å boote windows CD`er.

 

Har windows XP. har prøvd å boote vista CD direkte i xp for å gjøre installasjon der (som man kunne med XP på 2000 i sin tid) uten hell.

 

Starter maskinen med CD som primary boot device, og ser at CD rommen begynner å jobbe men så bare hopper den til windows startup.

 

Det er forsøkt å plugge ut HDD`ene og bare boote med CD for å se om dette kan hjelpe.

 

Har ikke floppy og asus sin innebygde flash nekter plent å gjøre noe (lest manualer på dette også)

 

Ellers er også følgende prøvd:

 

Annen CD (prøvd 4 forskjellige som er dokumentert fungerer på annen maskin).

 

Batteri reset av hovedkort

 

Tested DVD rom i annen maskin.

 

Det fungerte fint å boote fra CD første gangen med hovedkortet. fikk jo tross alt installert XP på denne maskinen i sin tid.

 

Så noen som har noe tips her? begynner å bli nokså fustrert og har googlet om dette problemet men finner ikke noe direkte på det. Leser bare utrolige tilbakemeldinger om hovedkortet.

Endret av Totti
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke floppy og asus sin innebygde flash nekter plent å gjøre noe (lest manualer på dette også)

 

Kan du boote med den Asus HK plate?

Hva mener du med ..innebygde flash nekter?

 

Dårlig formulert det der ja.

 

Var forsøk på å si at asus sin innebygde flash funksjon nekter plent med mindre det er floppy.

 

knotet med dette en lang stund nå. mistenker desverre at HK kan være defekt :/

Lenke til kommentar

Hadde du tenkt å flashe biosen?

Hvis du kan boote med Asus HK plate du behover ikke floppy. Da må du lage en plate selv.

 

Da skal du trekke ut asus.bif filen (oppstarts sector) og brenne i en annen plate...samt at du brenne i tillegg *.ROM filen du ønsker å bruke.

 

 

Du kan prøve å fjerne all minne, resete biosen, og montere 1/2 part tilbake.

Det kan og være noe galt med denne kort og bios.

Husker jeg oppgraderte til siste versjon, og da hadde problemer med boot, samt raid funksjon.

(jeg hadde nemlig 6 stk av den)

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
Hadde du tenkt å flashe biosen?

Hvis du kan boote med Asus HK plate du behover ikke floppy. Da må du lage en plate selv.

 

Da skal du trekke ut asus.bif filen (oppstarts sector) og brenne i en annen plate...samt at du brenne i tillegg *.ROM filen du ønskler å bruke.

 

Den nekter å boote den og. fant den nå akkurat og prøvde.

 

Så DVD-rom`en nekter generellt å boote.

 

funka gull på annen maskin den samme DVD-rom`en. så da lukter det nytt HK og litt annet stuff til uka :/

Lenke til kommentar
Du kan prøve å fjerne all minne, resete biosen, og montere 1/2 part tilbake.

Det kan og være noe galt med denne kort og bios.

Husker jeg oppgraderte til siste versjon, og da hadde problemer med boot, samt raid funksjon.

(jeg hadde nemlig 6 stk av den)

 

En av de få tingene som ikke har falt meg inn å teste enda.. får finne fram brekkjernet ;)

 

krysser væffal fingrer og tær :p

Lenke til kommentar
Så DVD-rom`en nekter generellt å boote.

 

Kan det være noe i BIOS instillingene ang. IDE som du overser? Tenker i forhold til SATA/ACHI mode vs. "SATA/IDE mixed mode" eller hva det heter på hovedkortet ditt.

 

Er vel ikke hverken AHCI/SATA mode siden det er en IDE brenner tilkoplet IDE port.

Jeg ville sjekket jumpersettingen på brenneren , forsikret meg om at den er satt som master (alene på IDE bussen) , og er koplet på "enden" av IDE kabelen og ikke delt med en IDE HDD da mange har problemer med DVD brennere som deler bussen. Prøve en annen 80leders IDE kabel er også lurt for å eliminere kabel problemer.

 

 

Jeg har forøvrig hatt samme problem med en NEC nd3550 (håpløs å boote med , selv helt nye win OS orginale cd fra butikk) .

Endte opp med å skrote den.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Fant følgende fra en kunde-erfaring (12.11.2006), vet ikke om det er relevant for deg (eller om fyr'n er på jordet for den saks skyld)

 

be very afraid; known conflict with Western Digital Raptor hard drives: hangs on reboot. Bios forces end user to choose between legacy & 32-bit boot environment. If you choose the later, you can't boot with Partition Magic or any other CD disk utility that uses a DOS CD-Rom driver. Board won't recognize CD drive. None of the Beta bioses up to 3.03 will fix boot issues.
Lenke til kommentar
Fant følgende fra en kunde-erfaring (12.11.2006), vet ikke om det er relevant for deg (eller om fyr'n er på jordet for den saks skyld)

 

be very afraid; known conflict with Western Digital Raptor hard drives: hangs on reboot. Bios forces end user to choose between legacy & 32-bit boot environment. If you choose the later, you can't boot with Partition Magic or any other CD disk utility that uses a DOS CD-Rom driver. Board won't recognize CD drive. None of the Beta bioses up to 3.03 will fix boot issues.

 

Å joda, gjett hvem som har en stk Raptor disk..

 

Så blir å kjøpe ny HDD med andre ord, og ikke bruke raptor disken som OS disk mere ;/

 

jaja, hvertfall et logisk svar på det til slutt..

 

Takker for alle konstruktive og hjelpsomme svar!

 

Lært noe nytt i dag og ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...