Gå til innhold

Kulturo: Blogger arrestert for lekkasje


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er i de fleste land lov til å ta opp fra Radio, men det er forbudt og dele disse offentlig, slik som annen musikk er!

Jeg tror ikke disse sangene har kommet fra Radio, men muligens fra en Andmelder som har delt videre eller at han selv er en slik musikk andmelder.

Dette er foresten ett problem inne i filmbransjen. At filmer blir sendt ut på DVD for filmandmeldere og timen etterpå ligger dvd plata på pirate bay. Kanskje en uke før verdenspremieren.

Lenke til kommentar

Det ble lov å ta opp fra Radio når kassetten ble populært. Da ble det innført en ekstra kassettavgift i prisen på kassettene, som gikk til artistene. Dette for å kompansere for opptakene.

 

 

Men tilbake til saken.

 

Bra at de tar jævlene :)

 

Folk lever av musikken, betaler vi ikke for den, så har de ikke råd til å lage den. Da får vi kun statssponset musikk, det kan ikke være bra.

 

At man laster ned for å teste og musikken er noe er litt vel i gråsonen. Det er jo som regel bare å sjekke artisten/bandets hjemmeside eller Myspace side for prøvesmaker.

Lenke til kommentar
Det er i de fleste land lov til å ta opp fra Radio, men det er forbudt og dele disse offentlig, slik som annen musikk er!

Jeg tror ikke disse sangene har kommet fra Radio, men muligens fra en Andmelder som har delt videre eller at han selv er en slik musikk andmelder.

Dette er foresten ett problem inne i filmbransjen. At filmer blir sendt ut på DVD for filmandmeldere og timen etterpå ligger dvd plata på pirate bay. Kanskje en uke før verdenspremieren.

 

 

Film anmeldere får ikke filmen på DVD før filmen har kino premiere. Filmen settes opp på egen visning for filmanmelderene, slik at de har mulighet til å se den. Har selv vært film anmelder og vært på utallige pressevisninger. Film er best på pressevisning, man slipper de bråkete drittungene :)

 

Selv i USA sendes ikke filmene ut, filmselskapene setter opp pressevisninger i visse byer.

 

DVDer har blitt sendt ut til folk som skal stemme på dem for priser, Oscar osv. Disse har hatt en tendens til å lekke hvis de ikke har blitt utgitt enda. Da er det bransjens egne folk som har lagt dem ut (siden det er de som stemmer), og det er jo ikke bra.

Lenke til kommentar

Er enig i at musikere/artister skal kunne tjene på musikken sin. Men om de ikkeer fornøyd med antallet penger plateselskapene tjener for dem, burde de kanskje vurdere å bytte plateselskap, eller finne en helt ny åte å nå ut til publikum/forbrukerne. Piratvirksomhet er en variabel musikere/plateselskaper ikke har kontroll over. Liker de ikke piratvirksomhet får de undersøke hva som får denne variabelen til å slå ut. Såvidt jeg har fått med meg er ting som DRM, dårlig lydkvalitet, proprietære lydformater og høye priser ting som får piratvariabelen til å slå ut.

 

Det er på tide at musikerne tar en titt på seg selv og sine plateselskaper, og tenker litt over hva som egentlig får folk til å piratkopiere. Da kan de sette igang tiltak som effektivt begrenser piratvirksomhet. Og da mener jeg begrense, ikke ødelegge for evig og alltid. Det vil alltid være folk som piratkopierer (Med mindre plateselskapene for totaldominans over internett). Men de kan øke salgstall ved å tilby DRM-fri musikk i frie, åpne format med god lydkvalitet (Alt fra 320kbps MP3 til FLAC).

 

Når det gjelder bloggeren fikk han som han høstet. Å spre åndsverk man ikke har rettighetene til er en forbrytelse, uansett hvor prinsipielt uenig man måtte være. Så der ser jeg ingen overraskelse.

Lenke til kommentar

var dette en artikkel om at roses sin nye plate har lekket og den antatt skyldige tatt, eller en artikkel tatt fra tono sin hjemme side? maken til dårlig journalistikk har eg ikkje sett på lenge. e som man har tatt en kort notis og limt inn en noen lunde relatert artikkel, tynnslitt vinkling.

 

artikkelens språk e ladet og lener godt mot platebransjens posisjon, hvor e representanter for oss pirater? masse påstander uten underbygging.

 

 

 

dere skulle vel ikkje ha slagordet "fair and balanced" på denne siden her?

Lenke til kommentar
FBI lissom, litt overkill ...

Dersom lovbruddet er på en føderal lov er det på FBIs ansvarsområde. FBI er ikke et spesialpoliti, men de som tar seg av brudd på føderale lover¨.

 

At present, the FBI has investigative jurisdiction over violations of more than 200 categories of federal crimes..
In the United States, a federal crime or federal offense is a crime that is either made illegal by U.S. federal legislation or a crime that occurs on U.S. federal property.
Currently, the FBI's top investigative priorities are:

3 : Protect the United States against cyber-based attacks and high-technology crimes (see cyber-warfare);

Alle sitater fra Wikipedia

Lenke til kommentar
var dette en artikkel om at roses sin nye plate har lekket og den antatt skyldige tatt, eller en artikkel tatt fra tono sin hjemme side? maken til dårlig journalistikk har eg ikkje sett på lenge. e som man har tatt en kort notis og limt inn en noen lunde relatert artikkel, tynnslitt vinkling.

 

artikkelens språk e ladet og lener godt mot platebransjens posisjon, hvor e representanter for oss pirater? masse påstander uten underbygging.

 

 

 

dere skulle vel ikkje ha slagordet "fair and balanced" på denne siden her?

 

I og med at piratkopiering er en forbrytelse, ser jeg ingen grunn til at artikkelforfatteren skulle måtte lene seg mot den siden.

Lenke til kommentar
Forskjellen er hvem som offentliggjør og kopierer verket. Radiostasjonen betaler for å spille sangen og fra kasettavgiften betaler du for å lage en privat kopi.

 

Eieren av FTP-serveren har ikke kopirett eller rett til å offentliggjøre musikken, og når du laster ned fra den bryter både du og eier av FTP-server loven.

 

Når sist brukte du kasetter? Jeg kopierer direkte fra webradio jeg. Så jeg betaler ikke noen kopiavgift. Gjør jeg da noe ulovlig?

 

Så forskjellen er altså lov til å kopiere fra radio, men du kan ikke gi bort denne kopien eller spille den for noen?

Lenke til kommentar
Når sist brukte du kasetter?
Veldig lenge siden, men forige gang jeg betalte kasettavgift var forige gang jeg kjøpte en spinnel DVD-plater.

 

Jeg kopierer direkte fra webradio jeg. Så jeg betaler ikke noen kopiavgift. Gjør jeg da noe ulovlig?

Dersom webradioen har rett til å fremføre musikken ( i Norge betyr det bla. at de betaler TONO-avgift ) ( egentlig er det vel slik at så lenge det ikke bør være åpenbart for deg at det er en piratstasjon ) så skal slik kopiering til privat bruk så vidt jeg vet være lov.

 

Så forskjellen er altså lov til å kopiere fra radio, men du kan ikke gi bort denne kopien eller spille den for noen?

Omtrent. Men du har lov til å gi kopier til venner og familie samt avspille for samme gruppe. Men jeg har ingen aning hvordan den delen blir tolket i praksis.

Lenke til kommentar
Har ikke helt fått med meg a de har et nytt album på vei.

 

De, eller lettere sakt Axl Rose, har jobbet med dette albumet i 10-12 år allerede, har fått egen side på wikipedia.

 

 

Folk lever av musikken, betaler vi ikke for den, så har de ikke råd til å lage den. Da får vi kun statssponset musikk, det kan ikke være bra.
Eller, Gud forby: Musikk for musikkens skyld.

 

:roll:

 

De fleste artistene jeg hører på lager musikken fordi de elsker musikk. Men siden det tar såpass lang tid å faktisk lage en plate, og gjøre det skikkelig, så må de ha det som levebrød. Dermed også ta betalt for det.

 

 

 

Jeg har faktisk aldri hørt ett bra argument for musikk og film skal være gratis. Uten om dårlige som "jeg har ikke råd" og andre tåplige utsagn.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...