Gå til innhold

Nokia øker, Sony Ericsson faller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å selge billige telefoner er ikke dumping, men en måte å få merkevaren sin inn i markeder med svak kjøpekraft, eventuelt få innpass i markeder med andre dominerende merkevarer.

 

Hm, og jeg skrev at det var dumping, hvor??

 

Du skrev faktisk dumping. Hehe. Men men.. Nothing serious!

 

Og en annen kuriositet er at man prøver å fremstille SE som en versting når det gjelder dumping av telefoner. Det er noe av det morsomste jeg har lest på lenge...
Lenke til kommentar
Jeg har da ettertrykkelig sagt at SE har bommet helt i sin strategi på å kapre kunder i disse landene, så din påstand er rett og slett et produkt av din livlige fantasi. Men for Ola Donk, som bor i ett av verdens rikeste land, der han kan velge og vrake i det som er tilgjengelig på markedet, er ikke Nokiadominansen til stedet.

Du henger deg igjen opp i hvor lite Nokia tjener på sine telefoner, men glemmer helt at SE i beste fall går i null.

 

På grunn av store volum, går kostnadene pr telefon ned. Og man trenger heller ikke å tjene like mye pr telefon man selger. I tillegg kan man sette av mer penger til utvikling av nye telefoner, ny teknologi og innovasjon for å beholde eller øke markedsandelen sin.

 

Alternativt kan man gjøre som SE, bruke 3-4 år og flere titalls millioner på en ny high-end telefon. Og når telefonen er klar for å lanseres, har den allerede gammel teknologi og blir slaktet over hele linja. Som igjen ender med at man trekker modellen tilbake for å ikke skade merkevaren SE.

Lenke til kommentar
Stiller meg ved Poe's side her, og jeg er vel ikke den eneste som har sett at Amobil favoriserer Nokia (og iphone for oppmerksomhet), og jeg er jaggu lei av det...

 

Men det var kanskje ikke diskusjonen akuratt nå...

 

Jo det er bare deg og Poe som ser det.. Det er kun en sak som ikke stemmer helt, og det er tytn2 4, SE p1 4 og Nokia E90 6.. Det stemmer ikke helt med andre tester, men jeg ser ikke noe behov for og prate om favorittsering for det om..

 

Iphone oppstyret er max hypet over alt, på Itavisen mases det om det samme, og flere andre steder.. Ser på engelske sider der folk holder på og spy av alt Iphone oppstyret.. Age of conan oppstyret er det mange som ikke liker på gamer, gamespot og itavisen.. det er bare slik det er.. Iphone oppstyr trekker tydeligvis folk og det finnes mange flere lesere en de som er på forumene.. Men vi som er her daglig blir selvsagt drit lei..

 

Nokia er verdensstørste mobilprodusent, hvorfor skal de drive og bestikke Amobil slik at de skal favorittisere deres produkter.. Det er vell heller noe en liten aktør vil finne på i håp om og ville vinne kunder, som vil finne på noe slikt lavmål..

 

Jeg finner det og det kan virke som 99% av alle andre også her på forumet også mener at det ikke er noe favorittisering av merker.. Det er stadig noe og rette på og klage på i testene, men jeg mener det går begge veier.. Jeg har nok av saker som jeg mener f.eks SE kommer alt for bra ut i tester som jeg ikke syntes er fortjent..

 

EDIT: kommer ikke mye lengre offtopic en dette innlegget..

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
Nokia er verdensstørste mobilprodusent, hvorfor skal de drive og bestikke Amobil slik at de skal favorittisere deres produkter.. Det er vell heller noe en liten aktør vil finne på i håp om og ville vinne kunder, som vil finne på noe slikt lavmål..

 

Det er da vel ingen som seriøst mener at Nokia bestikker amobil? Men fanboyisme er kanskje amobil sitt største problem, og alle vet at mobiltelefoner skaper fanboyisme. Jeg har selv representert en stor og tung kunde i innkjøps sammenheng, og vet at det ikke er måte på "smøring" hos leverandører. Dette har nok forbedret seg litt, men går man noen år tilbake, var det helt vilt. Jeg vil tippe at når Nokia inviterer journalister til sine presentasjoner, og førpremierer, så er det noe av samme greiene. Og som enkelte her påpeker, er Nokia en av verdens tyngste leverandører uansett produkt. Jeg vil tro representasjonskontoen er rimelig heavy! Og foretrekker du Nokia før du reiser på deres regning, vil jeg tro du er nokså farget når du kommer tilbake.

 

På grunn av store volum, går kostnadene pr telefon ned. Og man trenger heller ikke å tjene like mye pr telefon man selger.

 

Du mener vel at når kostnadene går ned, går fortjenesten opp. Iallefall er det slik i de selskap jeg kjenner.

Lenke til kommentar
Poe, kun én ting. Hvorfor gidder du dette? Altså, hvorfor orker du å sitte her dag inn og dag ut for å "beskytte" SE? Har du aksjer i Sony Ericsson eller? :p

 

Jepp :)

 

Hehe.. Da så. Men burde du ikke gjort noe annet med saken enn å krangle med oss? Ring Carl Icahn eller noe. Han kan sikkert gjøre noe med saken :p

Lenke til kommentar
hvorfor skal de drive og bestikke Amobil slik at de skal favorittisere deres produkter?

 

For å selge flere telefoner?

 

Nåja.. Nå har ikke Amobil så utrolig mye innflytelse på verdens mobilmarked, men mener du det norske markedet, så kanskje. Men nei. Amobil er uskyldig til det motsatte er bevist. Ikke omvendt. Så hvis dere kan hoste opp noen solide bevis, så er det en annen sak. Det fungerer ikke slik at man kan si én ting, og da er saken avgjort. Hadde det vært slik, hadde verden sett litt annerledes ut skal jeg si deg.

 

EDIT: Skriveleif

Endret av Steffen Moss
Lenke til kommentar

@poe

I teknologibrasjen betyr ikke hva man til enhver tid tjener mye for et selskaps verdi. Markedsposisjonering er ufattelig mye viktigere. Har du teknologiaksjer, bør du også vite at selskapene du investerer i er priset etter potensialet for fremtidige inntekter og videre vekst.

 

Hva konspirasjonsteorier om Amobil og smøring gjelder, kan jeg ikke huske at Amobil har vært på smøreturer betalt av Nokia (antar at de isåfall hadde nevnt det, og de nevnte det vel når de for en tid tilbake var på utenlandstur betalt av en GPS-aktør?).

 

At smøring foregår er ingen hemmelighet, men jeg stiller meg tvilende til at Nokia er spesielt ille på dette. Hvertfall i Norge hvor de kanpt har ansatte.

 

Amobil med redaksjon i Bergen er vel heller ikke særlig attraktive for å invitere med alt mulig rart, da det meste av interesse skjer i Oslo. Noe som gjenspeiles i nettsidens innhold. I all hovedsak består jo artiklene av "gamle" nyheter oversatt til norsk og "kvalifisert" synsing om telefoner i testseksjonen. Noe jeg mener er uheldig, da det åpenbart er mange lesere her inne som har interesse for bransjen, markedet og mobil teknologi.

Lenke til kommentar
hvorfor skal de drive og bestikke Amobil slik at de skal favorittisere deres produkter?

 

For å selge flere telefoner?

 

Nåja.. Nå har ikke Amobil så utrolig mye innflytelse på verdens mobilmarked, men mener du det norske markedet, så kanskje. Men nei. Amobil er uskyldig til det motsatte er bevist. Ikke omvendt. Så hvis dere kan hoste opp noen solide bevis, så er det en annen sak. Det fungerer ikke slik at man kan si én ting, og da er saken avgjort. Hadde det vært slik, hadde verden sett litt annerledes ut skal jeg si deg.

 

EDIT: Skriveleif

 

Det var jo selvfølgelig en spøk, men det er jo igjen den eneste grunnen til at de (Nokia) eventuelt skulle kjøpt redaksjonen. Og bare for å unngå missforståelser så er jeg av den oppfatning at Amobil er 100% uavhengige. Inkonsekvente og mye VG-artikler, men uavhengige.

Endret av strek
Lenke til kommentar
Nåja.. Nå har ikke Amobil så utrolig mye innflytelse på verdens mobilmarked,

 

...mange bekker små, gjør en stor å...

Men siden vi i Norge ikke har så mange bekker, eller mobilnettsteder, blir det vel heller:

Få bekker små gjør litt større bekk.

 

Merk at med dette forsvarer jeg ikke påstanden om at Nokia betaler blant annet Amobil og lignende nettsider. Dette tror jeg både Nokia og Amobil tar avstad fra.

Lenke til kommentar
Alle påstander om at Amobil er kjøpt av ditt eller datt anser jeg som ren svada. At man forsvarer selskaper man selv har interesser i (jobb, aksjer o.l.) på dette forumet finner jeg mer suspekt, det er i hvert fall fint å vite at noen her har en agenda.

 

Ikke alle er like kjappe i tankegangen, skjønner jeg. Tror du jeg virkelig eier aksjer i SE, og om jeg så gjorde, tror du jeg hadde fortalt det til dere?

Men om jeg hadde aksjer i SE. Hva i alle dager hadde vært suspekt med å skrive positivt om det mobilmerket jeg foretrekker? Tror du det hadde gitt meg noen økonomisk gevinst? Herregud...

Nei, amobil er sikkert ikke kjøpt og betalt av Nokia, men de skriver overdrevent positivt om Nokia. Og akkurat det, kjære venn, finnes det utallige eksempel på. ;)

Lenke til kommentar
Nei, amobil er sikkert ikke kjøpt og betalt av Nokia, men de skriver overdrevent positivt om Nokia. Og akkurat det, kjære venn, finnes det utallige eksempel på. ;)

 

Det ser ut til at du føler deg truffet, jeg utpekte ikke deg spesielt.

 

Nei, jeg syntes ikke det finnes utallige eksempler på det. Hvis man tar terningkastene til de siste 10 testene av Sony Ericsson og Nokia så ser det slik ut:

 

Sony Ericsson W760i: 5.

Sony Ericsson C702: 5.

Sony Ericsson C902: 5.

Sony Ericsson G700: 5.

Sony Ericsson G900: 5.

Sony Ericsson W910i: 4.

Sony Ericsson W890i: 4.

Sony Ericsson W350i: 5.

Sony Ericsson Z770i: 4.

Sony Ericsson W380i: 4.

Snittkarakter: 4,6

 

Nokia 5320 XpressMusic: 3.

Nokia 6210 Navigator: 5.

Nokia E66: 4.

Nokia N78: 5.

Nokia E71: 5.

Nokia 6220 Classic: 5.

Nokia 5610 XpressMusic: 5.

Nokia N81 8 GB: 3.

Nokia 3120 Classic: 5.

Nokia 8800 Arte, Arte Sapphire: 4.

Snittkarakter: 4,4.

 

Hvem har fått best snitt? Sony Ericsson! Hvem av de to fabrikantene har ikke fått under 4 i terningkast? Sony Ericsson! Hvem ser ut til å ha blitt (marginalt) favorisert ut i fra resultatene? Sony Ericsson!

 

Forklar meg gjerne hvor favoriseringen av Nokia har foregått hvis man ser på resultatene i disse 20 testene, om du kan.

Endret av Submariner
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...