Gå til innhold

Sovna

Medlemmer
  • Innlegg

    1 637
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Nylige profilbesøk

4 293 profilvisninger

Sovna sine prestasjoner

1,9k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Tragiske nyheter at legendariske baner fases ut.. Skal det kun bli igjen sandkasser og et publikum som er trukket så langt unna selve banen at de må benytte kikkert? Spa francorchamps skal nå fjernes annen hvert år. Av hvilken grunn? Og Monaco, klaging over antall forbikjøringer. Hva med alt annet? Spenning over kvalifikasjonene, miljøet m.m. Fjerne den også? Monza - Montreal - Interlagos, jeg ser med skrekk og gru for meg tåpelige argumenter, og/eller for å bytte disse ut med nye moderne/kliniske baner. Hvis det er Netflix som har banet vei for himmelsk oppslutning om F1 så værsågod. I min verden blir det mye som taler for det motsatte. Også det faktum at litt regnvåt asfalt fører til at man må bli liggende etter en safetycar i mangfoldige runder og til det er knusktørt. Hva skal man med regndekk i det hele tatt? Hvor mange negative historier har vi fra F1 gjeldende regn i nyere tid? Jeg kan tenke meg at man tar med seg Jules Bianchi sin avkjøring under gulflagg på Suzuka inn i statistikken,(en bane som de sikkert også legger ned snart?) At døden inntraff hadde vel ingenting med selve regnet å gjøre. Det var heller en dusteløsning med en 20 tonns traktor som fomla rundt.. Og at Bianchi kjørte altfor fort i hendelsesforløpet. Etter hva jeg har fått med meg i alle fall. Nå har vi jo fått bøylen. Som derimot kan bli en felle ved brann, som vi så med Grosjean i Bahrain for noen år siden. Bare millimeter flaks at han kom løs.. I høye hastigheter er naturligvis regnskyer mer påtakelige og et større fare potensialet. Vi har jo biler som da kan miste festet og klippet fra siden. Meget uheldig. Men dette kan skje ved å kjøre over limit på tørr bane også, for tøff over curbs eksempelvis. Føler man har dratt inn EU sin nullvisjon i trafikken inn i formel 1 sporten. I rallysporten er det langt mer spektakulært i så måte..
  2. I en glatt oppoverbakke har jeg sett at antispinn innimellom slipper opp. Det har kanskje da noe med det du nevner å gjøre. Jeg er ikke teknisk i det hele tatt. Men jeg kjørte + observert biler en hel dag på en åpen glattkjøringsbane belagt med olje. Det var ikke noe foredrag om ABS denne dagen, ikke spurte jeg noen heller, men det fremsto helt klart når jeg gikk rundt på banene hvordan elektronikken fremsto visuelt forskjellig på eldre vs nyere biler.
  3. Da kan man kanskje si at denne forklaringen i en tidsskrift er feil? Eller for enkel? F1C3B342-88C7-49DE-A46B-83B422F8094B.heic
  4. Det er ikke jeg som påstår vite, bare så det er sagt. Jeg serverer bare en haug av spørsmålstegn her(???) Jeg har skjønt såpass og som du sier, at ABS er endel av TC/ESP systemet. Det kan også kjennes/høres på pedal/hjul, denne skrapingen mens det pågår. Det jeg imidlertid lurte på via enkle forklaringsmodeller var om dagens hjul låser punktvis hele veien, fra start av brems til avslutning av brems. Det kan i alle fall ikke ses på hjulene utenfra. Men å "pulsere bremsene" som Gavekort henviser til, vil det anses som en slags låsing?
  5. Slik du beskriver har jeg observert eldre biler og hjulene under bremsetesting. På nye biler ses ingen låsing overhode. Altså, stått å bivånt dette live på en glatt bane. Fullt bremsetrykk, eldre vs nyere biler.
  6. Men fra den registreringen(låst hjul) så behandler ABS bilen fullstendig uten låsing av hjulene. Eller?
  7. -ABS virker på alle hjul, men forhjulene registreres først. Derav 2/3 bremsetrykk for 100% bremseeffekt. - Vet ikke, men noe er det. Det er derfor vi ser bremsespor på tørt føre. Dette er røfft forklart av en som påstår vite litt..
  8. Javel, den var ny. Jeg har imidlertid hørt at ABS slår utelukkende inn på forhjulene først, for deretter gi et strekk i bilen ved å tilføre bakhjul. Jeg har sett biler på glattkjøringsbane: Fra ca. 50 km/t er det en liten låsning som i min verden indikerer at ABS må tenke hvordan de skal opptre. Eks lite ved tørt føre. Men så låsing når bilen er bremset ned til ca 3/5 km/t.
  9. Har en diskusjon på gang. Vi finner to forklaringsmodeller, - nr.1. I dag i motsetning til på nittitallet er sensorer idag så nøyaktige at det bremses 99999% før det i det hele tatt blir en låsning. (glem nå det tallet😀) - nr.2 Det låses så ofte(10/15 ganger pr.sekund/isch, slik at det ses utenfra at hjulene likevel triller hele tiden, fordi øynene ikke klarer å oppfatte så mange/hurtige låsninger. Hva pokker er riktig her?
  10. Ville heller tro det motsatte. Segregering. Man står nærmere samlet i kløkt og kamp om å skaffe seg penger på annet vis..
  11. Hvordan lykkes med integrering overfor de som ikke ønsker? Det finnes endel av dem..
  12. Må si hundemenneske. Stadig vekk kommer en svart katt innom å har lyst til å banke opp bikkja. Synes nesten jeg får stå på hundens side her..
  13. 50 dagers trussel? 🤣🤣 Noe annerledes enn dette tror jeg ikke Putin&co får av en reaksjon.. Fra denne vitsen av en type. Hva skal han true med denne gangen? Minimere forbruket av russisk kaviar?
  14. Min erfaring også. Nå har ikke jeg pit-bull akkurat heller da..
  15. Siden det er 22 juli i dag mener du? Grunn til å vurdere frigivelse? Hans handlinger er uavhengig av ALT annet.. Hadde han droppet Utøya så er det mye som taler for at på et punkt i livet kunne vurderes frigitt. Men sånn ble det ikke og han kommer til å ende sine dager på isolatet.
×
×
  • Opprett ny...