
Falfal
Medlemmer-
Innlegg
63 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Falfal sine prestasjoner
22
Nettsamfunnsomdømme
-
I h***ete så kul Ioniq 6 er. Fant ut at den er ganske god konkurrent til Model 3, og attpåtil er det knalltilbud på den med 100 000 kr nedsatt. Likevel blir det dyrere og dårligere enn Model 3 virker det som, i alle fall i spesifikasjoner og software, men kvalitetsfølelsen er kanskje bedre på Ioniq?
-
Og da har du gjerne kjøpt til en ~400-450k? Jeg ser jo mange Tesla Model 3 ute til ganske høy pris, og hvis nybilprisen stiger 25% til 2027 så vet jeg ikke... Regnestykket mitt er: Tesla Model 3 AWD Long Range, nåværende nypris med vinterdekk, hengerfeste, ca 450k kunne jeg kjøpt den for nå. Av disse er ca. 410k grunnlag for de nye avgiftene. Nypris etter avgifter (2027) er da ca. 553k. En Hyundai Kona kunne jeg kjøpt nå for ~250k brukt, noen år gammel. Stiger den med 25% så koster den 313k. Regner jeg med 15% verditap hvert år, over 4 år, vil en Tesla Model 3 etter prisstigning være verdt 553k * 0.85^4 = 289k, en Hyundai Kona være verdt 313k * 0.85^4 = 163k. Kostnad for å eie Tesla Model 3 i 4 år blir da 450k - 289k = 161k, kostnad for Hyundai Kona blir da 250k - 163k = 87k. Men vent! Tesla gir også nullrentekampanje. Denne setter jeg bare flatt til 50k i verdi, aner ikke om det er riktig. En Tesla koster da 161k - 50k = 111k desse 4 årene. I tillegg får jeg en bedre bil med AWD, lengre rekkevidde og garanti. For meg fremstår Model 3 som vinneren. Eller? Kanskje jeg bør regne med mindre verditap på en Kona, og mer på en Model 3? Ulempen med å velge Tesla er Elon Musk og naziopplegget hans, i tillegg til at jeg tar mer risiko ved å kjøpe en dyrere bil. Jeg bruker stort sett sykkel i hverdagen og trenger kun bil en gang iblant, men de gangene iblant er stort sett langt til fjells.
-
Hvor mange biler som selges av en modell er vel ikke indikativt på hvor mye de vil synke i pris? Om det selges mange så kan man vel regne med at det er en grunn for det, og etterspørselen vil forbli høy i bruktmarkedet også?
-
Det var planen, kjøpe noe til 200-250k men så kommer hele dette greiene med økte avgifter og om alle biler er 25% dyrere om 1.5 år så vil jo dyrere biler stige mer i pris enn bruktbiler som er noen år gamle. En Tesla Model 3 vil da stige mer i pris enn en av de bruktbilene jeg egentlig har vurdert. Og siden Tesla-biler virker ut til å holde seg greit i pris, og det er nullrentekampanje, så viste regnestykket mitt at det ikke var snakk om mer enn kanskje 10k i året/40k over 4 år i forskjell på å eie en mye "bedre" bil enn bruktbilene jeg så på, i løpet av 4 år som jeg regnet på. Skal se om jeg får postet regnestykket mitt etter jobb i dag, har kanskje regnet noe feil.
-
Tror jeg skal bestille min første elbil i løpet av dagen. Valget faller nok på en helt ny Tesla Model 3. Nullrentekampanjen gjør at det fremstår som et bra valg. Men skal man nøye seg med Long Range bakhjulstrekk, eller firehjulstrekk? Og bør man ha hengerfeste? Tenker å eie bilen i 4-5 år. Har ingen hytte på fjellet akkurat, men er kjekt med en skitur i ny og ne, og å kunne føle seg trygg på å klare å forlate parkeringsplassen med litt snø til fjells. Er kanskje overkill med en slik bil også, vil mest bare ha en bil som tar meg fra A til B uten å koste for mye over den perioden jeg eier den.
-
Hmm. Tror folk på selgers marked eller kjøpers marked for elbiler på nyåret? Jeg må vel egentlig forsøke å få kjøpt noe før nyttår tenkte jeg, kanskje en helt ny Tesla Model 3 siden verditapet trolig blir begrenset første året eller to siden avgiftene skal stige? Vil egentlig bare ha en ok bil med ok rekkevidde til en ok penge, og hadde god tid tenkte jeg...
-
Sliter litt med å se for meg at de skal redusere prisene igjen, om disse avgiftene blir gjennomført. Tesla er jo allerede suverent billigst for den kombinasjonen av pris+rekkevidde man får. Hadde det vært mer konkurranse, så kanskje... Men trenger de det? Kanskje hvis konkurrentene reduserer pris veldig.
-
Vurderer sterkt om jeg skal bestille meg en Model 3 nå med nullrentekampanje og håpe at jeg får den før nyttår... Har ikke elbil men planen var å skaffe. Litt vel kort frist fra regjeringen spør du meg. Forsvinner nullrentekampanjen, OG det kommer ekstra avgifter, så er det jo fort veldig mye dyrere. Skulle egentlig ha en billigere elbil men verditapet blir jo redusert noe med stigende avgifter.
-
Det er meldt storm til helgen, med gult farevarsel mange steder i Sør-Norge, oransje farevarsel en del plasser og rødt farevarsel sørøst mot Skagerrak-kysten. Jeg skulle egentlig til fjells denne helgen, reise med tog. Reise opp fredag (i dag), hjem igjen søndag. Planen var egentlig å gå i fjellet, men med uværet så tenkte vi det kunne bli hyttekos istedet. Skulle møte en venn som tar toget fra motsatt retning. Området vi skulle oppholde oss i var oransje farevarsel da pga. mye vind og nedbør. Men, etter mye familie som sendte bekymrede meldinger, og turvenner som frarådet meg å reise, så avlyste jeg. Argumentene mine ble at jeg ville avlyst turen om jeg var turleder for DNT denne helgen (jeg leder en del turer), det er lurt å holde seg hjemme i uvær og unngå unødvendige reiser og det er sjanse for å bli værfast. Aller mest er jeg kanskje bekymret for om noe uforutsett skal skje, så er det svært uheldig med uværet som er meldt. Det er jo en ting å være til fjells og så kommer uværet, men å dra opp på fjellet den dagen uværet virkelig tar seg til, det har jeg ofte tenkt er uansvarlig (selv om en har lyst å nyte helgen til fjells). Nå sitter jeg med tanken om at dette var feil vurdering og at jeg skuffet denne vennen unødvendig. Han er mindre risikoavers enn meg, og en del mindre fjellvant, men har likevel rikelig med erfaring. Han mente turen fint kunne gjennomføres, men respekterer avgjørelsen min. I ønsket om å lære mer til neste gang, og kanskje redusere gnagingen i bakhodet mitt: hva ville dere gjort, og hvilke andre forhold burde jeg tatt med i vurderingen min?
-
Satser på at det er en forbigående greie da, og at det etterhvert kommer flere biler i den prisklassen igjen. Skjønner ikke hva som har skjedd som gjør at de var der i sommer men ikke nå...
-
Så på å kjøpe meg en Kia e-Niro i sommer, da kunne jeg få en med <40 km kjørt til ~240k, nå er det vesentlig dyrere. Hva er greia? Tenkte prisene skulle synke utover høsten. Er det spesifikke tidspunkter jeg bør kjøpe bruktbil? Ellers tar jeg gjerne imot tips til lignende bruktbiler å kjøpe i den prisklassen, gjerne noe med 450-500 km rekkevidde.
-
Jeg har stagnert helt i lønn de siste årene, 7 års arbeidserfaring, ligget på 1.1 - 1.2 mill siste 3 årene med provisjonsbasert lønn som seniorkonsulent. Hva er egentlig stegene å ta for bedre lønn i dette sjiktet? Må jeg bli mellomleder eller faglig leder? Ser ikke for meg å tjene mye bedre da, utenom trolig gunstigere pensjonsordning om jeg begynner i noe ala Equinor. Litt misunnelig på geologvenner som tjener mer enn meg i Stavanger. Jeg vet, dårlig egenskap å være misunnelig... Liker det sosiale ved å sitte hos kunde, og er fristet til å starte for meg selv, men er kanskje for uerfaren for det. Lurer også på å starte noen side gigs for moro skyld, dvs lage noe rar nisje software for moro skyld, men aner ikke helt hva jeg skulle tjent penger på. Trenger egentlig ikke mer penger, men det er jo tiden min jeg bruker på jobb, og den er mye verdt. Edit: jobber som senior it-konsulent, noe backend, noe data engineering, bittelitt ML
- 5 410 svar
-
- 1
-
-
- avdeling
- utdannelse
-
(og 1 andre)
Merket med:
-
Tanker om investering i fond nå? Jeg har nettopp kjøpt meg dyr bolig i byen jeg bor i, har ca. 3x inntekt i boliglån, funderer på å betale minst mulig på boliglånet og putte mest mulig i fond fremover. Men verden er så hinsides ustabil... Jeg savner tiårene som var.
-
Godt innlegg og jeg tror du treffer spikeren på hodet. Jeg som en mann på noe og tredve stemmer venstresiden, men jeg kjenner meg igjen i frustrasjonene du beskriver og med litt annen påvirkning enn jeg har fått kunne det nok vippet meg ut på høyresiden. Jeg har i alle fall over lengre tid følt at venstresiden ofte fremstår naive eller ikke konsekvensorienterte når de tilsynelatende fokuserer på hva som er rett. Heldigvis avskyr jeg populisme og rikinger sin påvirkning på samfunnet, så må stemme mot venstre.
- 188 svar
-
- 1
-
-
Retrokafeen – for oss som syns spill var bedre før
Falfal svarte på :utakt sitt emne i Generell spilldiskusjon
Det spillet har jeg spilt uhorvelig mye. Freelancer multiplayer er noen av de beste gaming-minnene jeg har. Er singleplayer bra også?- 908 svar
-
- 2
-