Gå til innhold

Gloomy arrow

Medlemmer
  • Innlegg

    28
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

624 profilvisninger

Gloomy arrow sine prestasjoner

11

Nettsamfunnsomdømme

  1. Statusoppdatering. Det ble en Opel Ampera-e. Jeg fant ut at med Opel Ampera-e så slipper jeg å hurtiglade når jeg skal til familien da rekkevidden er akkurat tilstrekkelig for en slik tur. Jeg måtte ha hurtigladet 1 gang med E-208. Jeg har også sammenlignet denne med Hyundai KONA electric 1. gen, men fant ut at Opel Ampera-e var mer bil for pengene for mitt bruk og et tryggere kjøp. Det avgjørende var at jeg fikk en elbil til billig penge med ny batterigaranti (8 år / 160.000 km), mulighet for forvarming, ca. 1 serviceintervall i året istedet for 2, bedre plass, bedre vinterbil og mer driftssikker bil (basert på historikken til de som eier disse). Fordeler med Opela Ampera-e ift. Hyundai KONA electric 1. gen: Forvarming med bilnøkkel på Ampera-e. I KONA'en så må du være tilkoblet en lader og angi et tidspunkt for å kunne forvarme noe som er så upraktisk at det ville aldri vært brukt. Ampera-e har kanskje den beste implikasjonen av én-pedalkjøring på elbil, vesentlig kraftigere regenerering enn på KONA (og Tesla for den saks skyld) Serviceintervall på Ampera-e er på 1 år / 25.000 km mot 1 år / 15.000 km på KONA. Både Ampera-e og KONA (kun batterier som er produsert i Sør-Korea på denne) er omfattet av tilbakekallingskampanje og fått nye batterier. Ampera-e har fått en ny garanti på 8 år / 160.000 km fra da batteriet ble byttet. Det har ikke KONA. Vesentlig bedre bakseteplass på Ampera-e. Foreløpig så virker det som om Ampera-e er en mer driftssikker bil. Den vanligste feilen på Ampera-e er tannstang som det koster +/- kr 25.000 å reparere. På KONA har det vært problemer med motor og girkasse, som fort koster mer enn kr 150.000. Her har løsningen vært å kjøpe disse delene fra bilopphuggeri for 1/10 av prisen. Videre så er AC på KONA'en en svakhet, enten det er o-ringer eller kompressor - kan være en dyrbar affære. I tillegg kan man være uheldig med uttømming 12v-batteri på KONA. Oppvarmede seter bak på Ampera-e. Ampera-e er bygd som elbil fra bunnen og det er derfor ingen eksoshumpe på gulvet bak. Det er mulig å låse Ampera-e'en mens den er på, jeg synes dette er veldig kjekt når man skal handle mat og vil komme tilbake til en varm bil. "Keyless entry" på alle 4-dører på Ampera-e mot kun 1 dør (på førersiden) på Hyundai KONA eletric. Ampera-e er av en eller annen grunn vesentlig bedre vinterbil, det er bare å stoppe i en bratt bakke med begge så ser man forskjellen. Antispinn til Hyundai er nok den dårligste på bilmarkedet. Ampera-e er vesentlig billigere. Fordeler med Hyundai KONA electric 1. gen ift. Opel Ampera-e: KONA har varmpepumpe noe som gir bedre rekkevidde på vinteren. KONA har vesentlig raskere hurtiglading og egner seg bedre på langkjøring. Hvis man er ofte nok det så er det bilen å gå for. KONA har bedre varme på både rattet og setene, jeg synes også at bilen blir varmere litt raskere. KONA har ACC, ventilerte skinnseter, Head-up display for å nevne noe.
  2. Jeg har lagt litt mer info om hvorfor IONIQ ikke duger lenger. Se over.
  3. Corsa-e ligger på samme prisnivå som e-208 bare at sistnevnte er finere. Ellers er de identiske sånn teknisk sett.
  4. Jeg eier classic IONIQ i dag, men den har for kort rekkevidde om vinteren. I tillegg passer den ikke som budbil i hovedstaden. Som oftest så parkerer man ulovlig i korte perioder. Kort bil er derfor alfa omega for denne type jobb. Jeg har behov for 50-100 km ekstra. Si at jeg har 180 km rekkevidde med classic IONIQ. 50 km om ikke mer forsvinner da jeg også bruker den privat, før budbil-jobben. Da sitter jeg igjen med 130 km. De siste 30 km kan man skrive av da man kjører på turtlemode. 100 km holder ikke alltid for 5 timer jobb - selv i byen.
  5. Klarer ikke å bestemme mellom disse to, budsjett er på ca. 170K. Skal brukes både som budbil og primærbil. Plassen er ikke så viktig, driftssikkerhet derimot. Ser etter en med så lav km som mulig da jeg har tenkt å ha maskinskadeforsikring på denne, har tilgang til gunstig forsikring. Ampera-e: + Rekkevidde + Bakkeklaring + Enklere å komme seg inn og ut av bilen + Nytt batteri, dvs. ny batterigaranti på 160.000 km / 8 år + Forvarming med bilnøkkelen E-208: + Vesentlig bedre hurtiglading + Nyere (sikkert 3 år ift. Ampera-e) og finere + Fortsatt nybilgaranti + Litt bedre svingradius og noe kortere, men det er snakk om minimale forskjeller + Forvarming med app, men den fungerer ikke alltid
  6. Ja. 1. Den kan det, men den kan likegodt svekke seg. Basert på den langsiktige trenden er det lite som tilsier at kronen vil styrke seg mer enn 9 kroner per dollar. Det er grenser for hvor mye Norges Bank kan øke renta når de fleste av husholdningene i Norge har flytende rente. I USA derimot er husholdningene mer robuste mtp. renteøkningene som følge av fast rente som de fleste husholdningene i USA har. 2. Valutasikrede fond koster mer. Jeg vil heller ikke spekulere i valutakurser...
  7. Endelig så kan man handle global indeksfond med god samvittighet, jeg sikter til kronestyrkelsen.
  8. Det ser ut som Ukraina har en god plan. De ødelegger infrastruktur mellom Krim-halvøya og Russland. Samtidig som de litt etter litt nærmer seg Tokmak. De vil nok gå for enten Melitipol eller Mariupol på sikt. Lykkes de med offensiven sin er nok Krim-halvøya innen rekkevidde. Om en eller to uker, kan nok ukrainerne krysse Dnepr-elva ved Kherson da flommen forårsaket av ødeleggelsen knyttet til Kakhovka-dammen trekker seg tilbake. Spørsmålet om russerne ikke ødela den litt for tidlig. Håper virker Ukraina klarer å ta Krim-halvøya slik at de kan på sikt eksportere korn o.l. uten blokade fra Russland. Men da må man ha kontroll over Sevastopol.
×
×
  • Opprett ny...