epifant
-
Innlegg
1 661 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Innholdstype
Profiler
Forum
Hendelser
Blogger
Om forumet
Innlegg skrevet av epifant
-
-
Det billigste og enkleste er vel å forsøke Xenon eller led-pærer av god kvalitet i tusenmeterne det er halogen i pr idag.
-
1
-
-
Habla Møberg skrev (5 timer siden):
Jeg hadde forresten en Berlingo en stund, når vi hadde 3 barn i barnesete. Overraskende grei bil, til meget fin pris. Derimot ikke noe du tar kjappe forbikjøringer med, men helt grei motor ift daglig bruk. Rimelig i drift. Og enormt lett å ta unger inn ut. Og med å bytte ut de originale hjulene så blir den bilen helt kurant å kjøre. De originale hjulene er mye for små for bilen. Den kommer vel og i El-utgave..
Sykt kjekk bil, men de elektriske har ikke Multispace-takløsningen med masse oppbevaringsplass, rekkevidden er vel 14-15 mil under optimale forhold sommerstid og de tidlige (pre 2018?) har etter hva jeg vet slitt noe med slitasje i overføringen mellom gir og motor.
-
Men sett gjerne opp et regnestykke på dieselbil utenfor garanti vs elbil med gjenværende garanti, feks e-tron, Enyaq e.l. til rett over 300K. Kan godt hende at det vil lønne seg selv med noe høyere kjøpspris.
-
1
-
-
-
Baltic Aquascaphe titan?
-
Tipper et stort flertall bryr seg lite - de planlegger å ha bilen tre til fem år og når driftskostnadene blir store nok kvitter de seg med den og kjøper en ny. Da har det lite for seg å bruke penger på noe man ikke vil få noe igjen for.
Til etterbehandling av en brukt bil finnes det, i tillegg til de etablerte aktørene Tectyl, Tuff-Kote, Dinitrol osv, et utall DIY-oppskrifter; spillolje og grusvei, rå linolje, kokt linolje, owatrol, owatrol + arcanol + bengalack, flere som mener at sistnevnte kombinasjon var mye bedre før i tia, lanolinbehandlinger, mike evans(?) understellsfett, epoxygrunning osv. MANGE råd, og lite konsensus om hva som er Best av Alt. Men lanolinbehandling har blitt veldig populært og får mye gode tilbakemeldinger.
Jevnlig vask av understellet er uansett lurt.
-
Kommer jo litt an på hvor mye håndkraft du ønsker å bruke. Dette er i mine øyne et lite nok prosjekt til å være trivelig med håndverktøy, men vi er alle forskjellige. Kapp- og gjærsag vil selvsagt gjøre det en del enklere, men gjør det til et ganske dyrt vedskjul.. Hva med å leie en? Ville nok også brukt skruer i stedet for spiker.
- Talmeter
- japansag
- stemjern
- arbeidsbukk?
- vinkel
Anbefaler talmeter fremfor målebånd og japansag fremfor vanlig sag. Resten er ganske tilfeldig valgt bare for å vise.
-
RRhoads skrev (19 minutter siden):
Eventuelt kan du få en person med sertifikat til å ta bedre bilder med en bedre drone.
Fixed it for you.
Å kunne styre en drone gjør deg ikke i stand til å ta gode bilder. Sjekk ut annonsene fra de som selger bolig privat på finn, så ser man VELDIG fort at det ikke er der man bør knipe inn noen tusenlapper..
-
https://www.nrk.no/nyheter/danske-bank-forlater-det-norske-privatmarkedet-1.16436502
Spent på hva dette eventuelt vil medføre for 365-kortet mitt. Men ut fra Krons innlegg kan det jo se ut som Flexi Visa er et godt alternativ.
-
Er dette folk han har snakket med på telefon? I så fall kan jeg nesten garantere deg at han har gått inn med LANGT mer enn han forteller…
Få ham til å cashe ut. Han kan jo bare sette det inn igjen og fortsette om det er legit? De vil sannsynligvis hale ut tia, forsøke å si at det er kjempedumt pga SVÆR mulighet rett rundt hjørnet osv.
-
1
-
1
-
-
Om han ikke har tatt ut noe til nå høres det definitivt ut som scam. Men jeg håper jo jeg tar feil.
-
1
-
-
-
Markiii skrev (18 timer siden):
Dette stemmer ikke overens med annen forskning som viser at kunstige søtstoffer slett ikke forårsaker fedme.
Skal man vise til forskning synes jeg det er rett og rimelig at man samtidig inkluderer en kildehenvisning.
-
1
-
1
-
-
Habla Møberg skrev (1 time siden):
Vil du fjerne lukt eller tilføre? Jeg kjøper poser med aktivt kull fra AliExpress. De er utrolig effektive til å fjerne lukt. Har en bil det tidligere har vært røykt i, selv med skikkelig rens er det fremdeles litt røykelukt i den, men med disse posene med kull liggende under setene så er det null lukt.
Har du en link å dele?
Ozon er effektivt, men påvirker enkelte materialer:
https://www.oxidationtech.com/blog/materials-ozone-resistance-chart/Jeg ville som nevnt av andre begynt med en grundig vask. Enkelte ok duftprodusenter har også egne produkter til bil, for eksempel Rituals:
https://www.rituals.com/no-no/hjemme/reise-og-bil/bilparfymer -
Nimrad skrev (3 timer siden):
De er vel ikke noe mindre enn e-Up/citiGo/Mii-trillingene?
Neida, ikke rent fysisk. Jeg mente at VAG-trillingene var mer "bil", altså bedre å kjøre, mer komfort, litt mer plass, mindre støy og så videre. Langt likere enn en vanlig personbil.
Har selv hatt en e-up siden 2016. Først som pendlebil (ca 5 mil hver vei), noe den taklet finfint, deretter flere år med barnesete. Litt trangt, men det går helt greit. Ved oppgradering hadde jeg nok heller sett på Leaf eller i3 enn eGolf, litt fordi de første eGolfene hadde mye plukk og litt fordi jeg ikke er noe glad i VAG. Soul utgår for min egen del kun på grunn av det grusomme interiøret. Men smaken og baken og det der.
Anbefaler trådstarter å lage seg en shortlist med en omtrentlig kravspec og prøvekjøre
-
Til 50K er det vel e-Up, Soul og Leaf som er hovedalternativene.
- i-Miev/C-Zero/iOn-trillingene er ganske merkbart mye mindre bil
- Smart ForTwo, Renault Kangoo og Ford Focus kan vel ikke hurtiglades
- Fiat 500 har kun to dører.Think City er ikke noe dumt alternativ selv om de begynner å bli gamle, men når du nevner barneseter antar jeg at en viss kollisjonssikkerhet er ønskelig..
-
1
-
-
-
Labelle skrev (22 timer siden):
Betyr ikke du får rett svar. Kan være forskjeller på 4x4.
Du har rett i at det ikke betyr at man får rett svar. Men i dette tilfellet vil man få ganske mange treff relatert til kjede- og kjedestrammerproblematikk på VAGs 1.8-liters TSI/TFSI bensinmotorer. Som blant annet sitter i Octavia og Superb. Har selv en bil med denne motoren i husholdningen.
-
Googler man "Skoda 1.8 tsi timing chain" får man jo også noen treff..
-
Totalt 9 underholdende episoder fra start til raceklar bil inkludert noen løp.
-
1
-
-
-
TheKims skrev (18 minutter siden):
Er det dyrere ting så kan det være lurt å betale litt ekstra for postoppkrav.
Hvordan er man noe bedre beskyttet med postoppkrav?
-
1
-
-
Om det er mye jobb å skifte delen bruker jeg kun gode merkevarer - Lemförder, SKF, TRW osv. Samme gjelder bremser og dekk. På mindre kritiske ting som er enkle å bytte om de ryker fort kan jeg vurdere billigere ting. Lyspærer f.eks.
Har handlet en del på Autodoc. Har opplevd å få feil merke - de byttet ut Kilen gassfjær med sitt eget merke Stark uten å spørre først. En del styr for å få refundert, og satt fremdeles uten fjæren jeg ville ha. Så nå bruker jeg Eurodel, selv om de er litt dyrere.
Synes også det er greit å bruke mer lokale butikker stadig vekk - f.eks. Bema som virker å ha "alt" på lager tilgjengelig for umiddelbar levering. Det har stor verdi for meg når jeg står der med bilen på bukk og jobb om en dag eller to... Ønsker man å ha norske butikker, må man bruke norske butikker.
-
1
-
-
Skulle
Sjørøver skrev (1 time siden):Hvor romslig er den i forhold til en vanlig golf?
Skulle den bli for liten finnes alltids denne. Var vel nettopp en på Finn til ca 149K. Borte nå.
https://broom.tv2.no/underholdning/broom/biltester/skoda/superb-2012-276
-
1
-

Uklarheter rundt eiendomsgrenser for nykjøpt tomt – trenger råd
i Juss
Skrevet · Endret av epifant
Jeg tror panzerwolf sikter til hevd:
https://snl.no/hevd
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1966-12-09-1
EDIT: jeg ville nok heller ikke snakket noe mer med naboen før jeg hadde fått konsultert en god eiendsomsrettsadvokat, og muligens hørt med tidligere eier hvorvidt dette har vært et tema tidligere.