Gå til innhold

sverreb

Medlemmer
  • Innlegg

    7 399
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    2

sverreb vant dagen sist 21. januar 2020

sverreb hadde mest likt innhold!

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

sverreb sine prestasjoner

6,9k

Nettsamfunnsomdømme

2

Hjelpsomme svar

  1. Uruguay har som norge mye vannkraft. Norge kan også komme til 98% fornybart ved hjelp av vannkraft (Fra 98%...) Uruguay kan dermed unngå mye gasskraft siden de har vannkraften til å regulere (de har imidlertid fortssatt installert ca 1GW gasskraft (1.5GW vannkraft og 2GW sol/vind/bio), selv om den sannsynligvis ikke kjører så mye så lenge det er greit med vann i magasinene. De fleste land har ikke denne muligheten så der er det gasskraft som har denne rollen for å gi reguleringskraft. Så å si at uruguay var et typisk fossilbasert kraftmarket blir helt feil. Ikke at det er helt likt, uruguay har nok erstattet varmekraft her der vi ikke vil gjøre det. Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Electricity_sector_in_Uruguay
  2. Slik det er pr. i dag så konkurrerer ikke sol/vind mot gasskraft. Tvert i mot så er de synergistiske. Sol og vindkraft er avhengige av at det er en proporsjonal megde gasskraftverk online slik at de kan regulere nettet. Eneste måten å komme seg bort fra det er å skalere opp energilagring*, men foreløpig er det lite vilje til å incentivere stort mer enn batteribanker for timesutjevning av solkraft. Å se på kraftprisen fra hver kilde i isolasjon er meningsløst. Du må se på hva totlakostnaden for et kraftsystem er. Og vind og sol er ikke et komplett system i seg selv. Vannkraft kan ha samme rolle i norge og der vi kan selge kraft som gasskraft har ellers, men siden vannkraft er veldig billig og forbrukere tenderer til å gå i fistel over den minste prisstigning så blir sol og vindkraft upopulært siden de i praksis forutsetter at man styrer mot en fremtid hvor de kan lønne seg i.e. en fremtid hvor kraften er noe dyrere enn bare vannkraft. (At vi ikke kan utvikle mer vannkraft i noen betydelig grad er sjeldent del av klagekorets tankegang) *) Og energilagring er dyrt
  3. Dette er en iphone bruker. Iphone har hatt vedvarende problemer med varme ved trådløs lading og later til å ha en lav maks temperaturtoleranse. Jeg har som sagt testet kombinasjonen av BMW ix og samsung telefon uten å støte på noen temperaturproblemer. Vær obs på at @Lord Britishface påpekte han får temperaturvarsel også om han lader med kabel noe som elliminerer ladeplaten som årsak.
  4. Jeg kjører en ix som også bruker trådløs AA. Nå er det lenge siden jeg har brukt det, men det var ingen problemer de gangene jeg testet.
  5. Dette ser mest ut som et telefonproblem og ikke et bilproblem. Aldri sett noe temperaturproblemer med min telefon. Litt googling gir mange linker og referanser på pixel 8 overheating.
  6. sverreb

    Elbil-tråden

    Orker ikke telle, men ved en kjapp estimering tenker jeg det er nærere 200 enn 100: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automobile_manufacturers_of_China
  7. sverreb

    Elbil-tråden

    Den slags legger man bare merke til når bilen er ny og du sitter der og blar gjennom alle menyer. Etter det er bilen stort sett ferdig konfigurert og infotainment systemet sitter der og viser kart og/eller hva som spilles på musikkanlegget. Dette er en typisk reviewer hangup som har veldig lite betydning for faktiske brukere.
  8. Det er to rimelige måter å oppgi ladetilstand: Lagret energi eller lagret ladning. Ladning er et mye mer direkte og entydig mål, men er også et mål som er lite nyttig for den som skal bruke bilen. Lagret energi er mer tvetydig om man ikke kjenner relasjonen mellom batterispenning og SOC (for alle lastscenarier). Man må kompensere for spenningstap og elektrokjemisk spenning som funksjon av ladetilstand for å vite hva effektiv gjenværende energi er. Likevel er sistnevnte vesentlig riktigere å bruke og burde være svært overkommelig å oppgi for en bilprodusent som presumptivt har god kontroll på batterikjemien som man måler. Oppgis lagret energi vil distanse kjørt pr. prosentpoeng forbli det samme med samme kjøreforhold. Oppgis lagret ladning vil man få mindre distanse av siste del av oppgitt batteriprosent siden spenningen synker og den indre motstanden øker. (Så energi pr. ladning går ned med lavere SOC)
  9. sverreb

    Elbil-tråden

    Det tviler jeg på, men det kommer nok reguleringer hvis bilbransjen generellt eller enkeltdeltagere tar seg for mye friheter til å ikke disincentivere det å se på skjermen mens man kjører. Jeg kan imidlertid ikke minnes at lav oppdateringfrekvens noen gang har vært et problem. I dusinvis av leiebiler med diverse systemer har aldri det vært opplevd som noe problem. Man ser bare på skjermen et øyeblikk mens man kjører så animasjoner er ikke noe man ser, eller verre, gjør det vanskelig å se det du trenger å se eller tiltrekker seg oppmerksomhet (noe som er en definetiv fy-fy). Bruk mens man ikke kjører bilen er kun unntaksvis noe man gjør. Skjer det mye er det potensiellt et tegn på at noe er problematisk med bilens systemer, for det burde ikke være nødvendig.
  10. sverreb

    Elbil-tråden

    Det er gjerne generellt anbefalt å ikke bruke polariserte solbriller i bil. De gjør at vann på veien blir vanskeligere å se siden det er refleksjonen fra himmelen vi gjerne ser og lar oss legge merke til vann på veien, I verste fall overser man en vanndam og få en uventet vannplaningsepiosode.
  11. sverreb

    Elbil-tråden

    Jeg opplever at WLTP stort sett er oppnåelig på norske veier under gode forhold. AT man kommer kortere under ikke-ideelle forhold er neppe noen stor overraskelse og er gjerne grunnen til at man kjøper mer rekkevidde enn hva man absolutt trenger.
  12. sverreb

    Elbil-tråden

    Har du en kildereferanse på at setesensoren må trigges for å sette bilen i gir? Jeg har ikke set noe annet krav enn at bremsen må trykkes inn og så trekke girspaken bakover.
  13. sverreb

    Elbil-tråden

    Kanskje kan det tenkes at han valgte å prøve å kjøre frem bilen fra passasjersiden. I.e. om han nådde pedalene men ikke kom seg helt over så kan han ha valgt å sette bilen i drive med vilje.
  14. sverreb

    Elbil-tråden

    De bruker garantert ikke hele båndbredden på bussen, og hva som logges er ikke nødvendigvis alt som sendes. Jeg vil tro at oppdateringsraten av motorkontrolleren er mellom 5 og 100Hz ett sted. Men samplingsraten av sensorene er gjerne mye høyere slik at man kan ta snittet av mange målinger for hver oppdatering.
  15. sverreb

    Elbil-tråden

    Jeg vet ikke at det ikke er en feil ett sted som kan forårsake utilsiktet aksellerasjon. Det jeg har påpekt er at det er i praksis utenkelig at systemet registrerer en gasspedalposisjon på maks om det ikke er tilfelle. Det er andre kilder til å be motorkontrolleren om å akserllerere enn gasspedalen. F.eks CC systemet.
×
×
  • Opprett ny...