-
Innlegg
1 393 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjønn
Mann
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
fotonisse sine prestasjoner
654
Nettsamfunnsomdømme
6
Hjelpsomme svar
-
Det kan bli kostbart 😉
-
Var innom for å sjekke ut Juniper for et evt bilbytte, og fikk tilbud om å prøvekjøre en. LR AWD som egentlig var den jeg skulle se på var ute på prøvetur med noen andre, så fikk vi valget om å prøve en RWD eller Performance utgaven. Var jo ikke akkurat i tvil om hvilken av dem jeg ønsket å prøvekjøre da nei, hehe 😉 Så får ta en ny tur ned for å sjekke litt innbyttepriser, regner ikke med at det er allverden de tilbyr, men det gjorde de heller ikke hos vår merkeforhandler heller, så kan jo hende at det ikke skiller så mye. TMY Juniper Performance frister veldig i hvert fall, den saken er det ingen tvil om 😀
-
Var å prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance i dag, og det må jeg si var god opplevelse. At det var «drag» i den bilen er det ingen tvil om, fine detaljer som kledde bilen godt. Setene var også meget bra, god sidestøtte og veldig behagelig med forlengelse av sitteputen. Må si den bilen frister meg litt, men det er jo litt «overkill» bare for å komme seg fra A - B. Men Men, en lever jo kun en gang.... Får se litt hva som kan tilbys i innbytte hos dem, og så ta det derifra.
-
Sportsstoler med elektrisk forlengelse av sitteputen og adaptivt understell er jo helt topp etter min mening. Likte også felgene veldig godt. Kan det være en liten «trykkleif» når de nevner effekten på 460hk? Er det ikke 460kW det skulle vært? Spoileren på bakluka synes jeg kanskje ble i største laget, men blir kanskje annerledes nå en ser bilen i virkeligheten i stedet for slike detaljer på bilder. Dette kan absolutt være en kandidat neste gang en skal bytte bil :)
-
Spennende :)
-
Noen som vet noe mer konkret om Tesla Model Y Juniper Performance? Tenker på lansering i Norge, specs, etc.... Finner dette her (se skjermdump) og har sett noe på YouTube at den er sett på veiene i Europa, men finner ikke så mye mer konkret enn det. Mulig noen her besitter litt mer info enn dette....?
-
Ja det må uansett prøvekjøres før en kan bestemme seg for noe som helst, både min kone og jeg har kropper som setter relativt store begrensninger for hva vi kan velge av bil. Hun pga understell (ikke krenge/duve/gynge) og jeg pga rygg/hofter, må sette meg inn i bilen, ikke ned i bilen.
-
Jeg kom fra en Skoda Superb Sportline 2022 med senket og adaptivt sportsunderstell, så den var (til tross for sin størrelse) ganske sportslig å kjøre, samt 40 profil dekk. Mange synes den var veldig stiv og relativt hardt satt opp, og vi brukte den i stiveste sportsinnstilling for det adaptive understellet. Min kone har en sykdom i sentralnervesystemet som gjør at hun ikke klarer biler som gynger/duver/krenger, så derfor må vi ha en bil som er ganske stivt satt opp. Og jeg har nå en ganske så ødelagt/utslitt kropp som gjør at jeg må høyere opp og ha meget gode seter pga bl.a. ryggen. Men dette er ingen enkel kombinasjon, for med høyere bil, så blir det også betraktelig mer bevegelse i bilen. Jeg kjører på ingen måte hardt/fort i svinger, men det er ikke mye som skal til før min kone merker det godt, og blir sengeliggende av det. VW id.4 med adaptivt understell fungerer relativt bra for henne, men setene er rett og slett ikke bra nok for min kropp. Mulig GTX sine TopSport + seter vil fungere bedre for meg over tid, har ikke prøvekjørt den bilen lenge nok. Men uansett så har en med VAG sin server og VW utrolig kjipe app/sw å gjøre. Skoda Superben jeg hadde før id.4 hadde jo langt flere funksjoner i appen og en langt bedre utviklet sw enn hva min id.4 har. Det slår aldri feil når det er kaldt ute på morgenen/ettermiddagen og alle skal bruke appen for å sette i gang varmepumpa i bilen, så knelere serveren og ingen får kontakt med sine biler. Da må en fysisk ut i bilen for å starte vp, og det er for dårlig i 2025. Det var jo slik med Skodaen også, men der hadde jeg muligheten til fjernstyring av webasto via fjernkontrollen. TM3 blir for lav og upraktisk for mitt behov, hadde enda bakruta godt opp sammen med bakluka så hadde det jo hjulpet mye. Inn/ned i bilen er ikke noe problem, for der får jeg hjelp av tyngdekraften, men så var det det med å komme seg ut av bilen igjen, der blir det full stopp pga kroppen/rygg/hofter. Ser for meg at enten TMY eller Volvo EX40 kan være aktuelle kandidater for meg neste gang, men nå finnes det jo mye annet også selvfølgelig. Stivt understell og gode seter med gjerne strekkbar lårstøtte i tillegg er jeg avhengig av, men så er det også en «sparegris» som vil ha et ord med i laget og da faller mange kandidater utenfor budsjettet.
-
Takk for meget god informasjon @bzzlink Det er veldig flott med svar som både er konkrete og fra noen som faktisk har erfaring med bilen 😊 Har ikke helt bestemt meg for at det blir et bilbytte enda, men informasjon er alltid bra og ta med seg. Det kan jo hende at «nye» TMY også kommer med en Performance utgave på sikt. Ikke at jeg tror det er så nødvendig med ekstra hk og ytelser, men mer fordi jeg synes at de Performance utgavene jeg har sett for utgående TMY har noen meget spreke detaljer med røde bremsekallipere, 21'' hjul og noen karbon detaljer på bilen.
-
Jeg kjøpte min første elbil i fjor høst, og er jo for så vidt fornøyd med selve bilen, MEN den har jo en sw og en app som virkelig tilhører et årstall som er passert for lenge siden. Ja det er selvfølgelig et VAG produkt, en id.4. Så jeg vurderer nå fremover å komme meg litt mer over til noe som er mer moderne, og jeg TMY Juniper ligger høyt oppe på vurderingslisten min. Å bare så det er sagt, jeg vurderer selve bilen, det er ikke et politisk standpunkt eller en støtteerklæring i noen som helst retning. I den forbindelse har jeg noen små spørsmål, I Tesla appen, får en der informasjon om bilens forbruk? Ikke at det er så viktig, kun nysgjerrig, for i appen til VW så er det jo nesten ingen info eller funksjoner i det hele tatt. Leser flere som skriver at de monterer enten SEXY knob eller SEXY buttons i sin Tesla, er det noe som vil kunne påvirke nybilgarantien? For hos VW (VAG/Møller) så mister en jo nybilgarantien for nesten uansett hva en skulle gjøre forandringer på. Jeg er i behov av en bil med et ganske stivt understell, slik at bilen ikke blir duvende/gyngende. Der er min id.4 ganske bra for den har jeg valgt adaptivt understell på. Jeg vet at det er noe jeg selvfølgelig må prøve selv, men hvordan opplever dere TMY Juniper på det punktet? Eller er utgående modell stivere satt opp fra fabrikk? Er ikke interessert i å bytte ut understell detaljer (støtdempere/fjærer). Er akselerasjons Boost verdt pengene? Leser litt forskjellig her, så tenker å spørre om noen av dere har kjøpt den og kan si noe om det. Vet den var med i Launch Edition, men den er vel ikke tilgjengelig om en muligens skal bestille bil utover høsten?
-
Anbefaler deg å holde deg unna Pirelli Cinturato P7 dekk, de har jeg hatt to ganger på Skoda Superb. En gang med 235/45-18" og 2,0/190hk 4x4 TDi, og en gang med 235/40-19" og 2,0/200hk 4x4 TDi. De har utrolig mye veistøy og de er utrolig «glatte» på våt asfalt, så selv med såpass «late» biler som det jeg har hatt her gir det hjulspinn ved våt asfalt og gasspådrag ved igangkjøring, for ikke å snakke om hvor lang bremselengde de har på våt asfalt. De fulgte med bilen når de bilene ble kjøpt nye av meg selv i 2019 og 2022, og må si jeg var meget skuffet over at de leverer med såpass svake dekk som dette. Jeg hadde heller valgt noen kvalitetsdekk fra andre dekkprodusenter enn hva Pirelli Cinturato P7 har av egenskaper, en fellesnevner er vel gjerne at en får det en betaler for, men det finnes selvfølgelig noen hederlige unntak. Personlig hadde jeg sett mer mot type Michelin, Continental, Nokian, GoodYear, men det er bare en personlig mening.
-
Bare for å understreke og være helt enig i det du skriver her ang funksjoner/app/teknologi så ligger i hvert fall ID4 milevis etter det jeg leser andre merker har av funksjoner. Appen til VW er jo noe som burde vært avviklet og laget på nytt for flere år siden, t.o.m. Skoda appen jeg hadde på en Superb 2019 modell hadde jo langt flere funksjoner og informasjon enn hva VW appen har. Hentet ut en ny id4 i november 2024 (25 modell) og bilen i seg selv er jeg meget fornøyd med, men den appen er noe VW virkelig burde holdt seg for god til å fortsatt bruke. Ikke bare at den høyst umoderne og har lite funksjoner, men den er også meget ustabil. Når det er kaldt og alle skal på jobb på samme tid og ønsker å aktivere varmepumpa fra appen, så fungerer det som oftest ikke. Servere kneler på samme måte som skatteetaten sine har gjort i noen år når alle skal sjekke skattemeldingen samtidig, og det er bare for dårlig når vi skriver 2025 i kalenderen. Neste bil blir noe annet den saken er helt klart, men det har som sagt ingenting med selve bilen å gjøre. Den neste kan fort bli en ny TMY, men med en bil som kun er 4 mnd gammel, så er det nok litt tidlig å tenke på neste bil.
-
Tilgang til alle bilens funksjoner er jeg helt enig i at er litt unødvendig i appen, men at en skal måtte gå ut i bilen for å finne ut hvilket strømforbruk bilen har mener jeg er for dårlig i 2025. Dørene kan nå faktisk låses/låses opp på VW 2025 modellen, men ikke åpne/lukke vinduene, men om det er en mulighet på Skoda Enyaq/Elroq vet jeg ikke. Ellers har jo ikke tilgangen til bilen gjennom appen blitt noe bedre, her tenker jeg på hvor ofte det ikke oppnås kontakt med verken bil eller servere, slik at forvarming av kupéen heller ikke er tilgjengelig. Det ser ut til at det gjentar seg oftere når temperaturen er lav og på klokkeslett hvor de fleste skal avgårde samtidig, hvor da naturlig nok «trafikken» på servere er høyere. Blir nesten som når alle skal logge inn på skatteetaten for å sjekke skatten samtidig, da kneler det 😉
- 7 svar
-
- 1
-
-
Jeg har en VW id4 4M Highline 2025 modell, og jeg finner heller ingen muligheter til å forvarme batteriet fra appen. Forvarming av batteriene kan etter hva jeg har funnet ut kun startes igjennom skjermen til bilen, og så varmes de når bilen står til lading. Men det meste ellers er jo nesten en tragedie når det kommer til VW sin app, den er nesten totalt blottet for funksjoner og informasjon. Hadde jo flere funksjoner og mye mer informasjon fra Skoda sin app allerede på en Superb 2019 modell, enn hva VW har på en 2025 modell. Med informasjon som tenker jeg på f.eks. strømbruk for hver enkelt tur, siden lading, siden bilen var ny, osv, skal en se dette så må en jo ut i bilen for å bla seg frem i menyene på skjermen. Det er veldig synd, for jeg synes det er en fin bil som jeg er egentlig er meget fornøyd med, men dette drar totalinntrykket litt ned, for dette burde vært mye bedre etter min mening når vi skriver 2025 på kalenderen.
- 7 svar
-
- 1
-
-
Hva gjør man egentlig når pengene ikke strekker til?
fotonisse svarte på Tmz sitt emne i Privatøkonomi
Flere gode forslag til deg her så langt, men tenk deg godt om før du tar noen drastiske skritt. Det å selge leiligheten er som noen skriver en mulighet for å redusere månedlige utgifter, men om du evt skulle gjøre det for å kjøpe noe billigere, så vær klar over at AAP ikke er regnet som en stabil inntekt, så det får du ikke nytt boliglån med. Ser flere også har store problemer med å refinansiere sine lån også når de har AAP. Selg unna bilen så fort som mulig, evt lei ut parkeringsplassen, lag deg et budsjett som du følger og se litt på det du muligens kan gjøre noe med. Matbudsjettet kan de fleste gjøre noe med, evt. se litt på turer ut på byen, kafébesøk, bare for å komme med noen forslag. Jeg har AAP selv så jeg er veldig klar over hvordan det er å både få livet forandret pga sykdom/skader og ikke kunne være i jobb noe mer, og ikke minst den merkbare reduksjon av inntekt og økonomisk trygghet.