Gå til innhold

ChiaroScuro

Medlemmer
  • Innlegg

    3 775
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Innlegg skrevet av ChiaroScuro

  1. Har vi en plikt til å hjelpe mennesker i nød? Mennesker uten den samme livskvaliteten og muligheter - sosiale som økonomiske? Mennesker i krigsherjede områder? Fattige barn i Afrika? Alkoholikeren nede på den lokale puben?

     

    De fleste vil svare at ja, vi har en plikt til å hjelpe mennesker som har det verre enn oss.

     

    Spørsmålet blir da; hvorfor? Hvordan kan man begrunne dette i filosofien og etikken?

     

    Hvor langt strekker i så fall denne plikten seg; skal man hjelpe de i sin, familie, sitt lokalsamfunn, samme land, samme verdensdel, eller er denne plikten global?

     

    Og hvor langt skal en strekke seg for å hjelpe? Hvor mye skal en selv ofre for andre?

    Hvorfor forkludre en innlysende sak, ved å blande inn filosofi og etikk?

    Jeg ville ha satt pris på litt bistand "in a moment of need" også.

     

    Jeg vet at mine foreldre satte stor pris på Canadiere da vi kom dit,  som immigranter i 1951. For min del, som 4-åring, lærte jeg at mennesker vil helst være snille og ærlige med hverandre. 

    Jeg tror ikke at innvandrer ungdom i Norge, lærer det samme.

     

    Jeg vet at en pakistansk drosjesjåfør, i Oslo, satte pris på hvordan jeg snakket med ham. Han slo av taksameteret.

     

    Vi har en menneskelig evne, og ønske, om å hjelpe og være hyggelige mot andre, ikke bare i nød, men i hverdagen. Det er jo det vi "forventer" av andre.

  2. Tror du kan be om en medarbeidersamtale med sjefen hvor du tar opp problemstillingen. 

    Si det som det er at en medarbeider setter deg i dårlig lys med baksnakking sammen med andre kolleger og dette bidrar til et usunt arbeidsmiljø. Gi beskjed om at du ønsker en løsning.

     

    Det fine med dette er at det, såvidt meg bekjent, da skal lages et referat og det dokumenteres til ettertiden at dette er et problem. Den andre parten vil da måtte trå mer forsiktig i fremtiden ettersom det blir innlysende for en leder hva som er problemet dersom den samme arbeider gjentagende står i senter for konflikter.

    Vær forsiktig med å trekke andre inn ovenfor sjefen din. Vær derfor sikker på at de to du nevner i innlegget ditt er villige til å bekrefte sine utsagn.

  3. He he... Diskuteres dette fremdeles?

     

    Her er en påstand som avliver alle "flat jord"-teorier:

     

    Om jorda er flat, eksisterer ingenting av det vi ser rundt oss.

     

    Årsak: Internasjonal varehandel kan ikke eksistere på en flat jord. Det finnes ingen navigerbare flat jord-kart, og 100% av flykapteiner og skipskapteiner navigerer etter rund jord-kart. Kort sagt: På en flat jord eksisterer ikke navigasjon, og umuliggjør at du f.eks. får importert mobiltelefonen eller PC-en din fra Asia.

     

    Debutantene som støtter "Flat Earth" i dette forum er av, blandet, men stort sett av ytterste klasse.

     

    Ditt argument er en fornærmelse av/for/mot dem. De er riktignok helt på jorde, men på en profesjonell måte.

  4. Oopss!



    Med teskjeer.

     

    En liten endring i nebbet på en fugleart forårsaker ikke at andre dør ut!

    En liten, forskjellig, endring i nebbet hos flere fuglearter forårsaker at noen kan dø ut! Over lang tid.

    Eller, dersom det over tid oppstår flere "habitat*" med forskjellige utviklede næringskilder, kan samme fugleart,som bosetter seg i disse forskjellige habitat -  endre sine nebb på disse forskjellige øyer - fordi næringsstrukturen endrer seg også. Over millioner av år.

     

     

    * Galapagos

     

    Edit: Jeg tror vi har hengt oss opp i "semantics". Ikke konstruktivt !!

     

    Jeg er gammel og har vansker med å formulere hele setninger. Jeg gidder ikke mer.



  5. Jeg er forelsket i ei 20 år gammel jente.

    Vi ble kjent gjennom å være arbeidskollegaer..

     

    Eg hadde følelser for ho, sistnevnte likte meg som en venn ho ville bli bedre kjent med.

     

    Ho har kjæreste og skal studere 5 år på Østlandet..

     

     

    Jeg har innsett at vi ikke kan bli kjærester. Derfor er mitt nye mål å få til et godt vennskap i stedet.

     

     

    Wake up and smell the Daisys!  Ditt mål er å få henne tilbake!

    • Liker 3
  6. Jeg tror skatt er ditt minste problem.

    Du har ikke fått jobb i England!

     

    Et engelsk firma har mer eller mindre (mest mindre) sagt seg villig til å betale for dine tjenester - iblant.

     

    Scenario 1. Du er kjempeflink og tjener haugevis av penger til firmaet. Slapp av. Du er snart millionær.

     

    Scenario 2. Du er dyktig, men ikke noe mer enn det. Husk, du lever i en verden hvor det går 13  "tilfredsstillende" på dusinet. . MAO et nederlag! 

     

    Sjekk kontrakten din for "liten skrift" vedr. din lønn, med en gang.

     

    Skal du droppe hele greia? NEI! men gå inn med åpne øyne. Du har fått en fantastisk mulighet.

     

    Edit:

    Hehe! jeg så ikke datoen heller. Hadde vært kult om han kunne kommentere mitt innlegg:)

  7. Armer er ytre ekstremiteter. De prioriteres lavt med blodtilførsel i tilfelle hvor kroppens kjerne temperaturen synker.

    Hvis blodtilførsel til ytre ekstremiteter minker, så blir de kalde.

     

    Ta rektal temp. måling dersom armene blir kalde etter/under trening/aktivitet. Gi resultatet og situasjonsbeskrivelse til din fastlege.

     

    Sleeves hjelper sikkert kortvarig på symptomene, men løser ikke problemet.

     

    Og, nei. Jeg har ingen medisinsk kompetanse!

    • Liker 1
  8. Fordi man jobber ikke seg selv inn i himmelen. Hovedbudskapet i den kristne lære er nettopp at dette ikke er mulig. Det var derfor Gud måtte komme til jorden som mennesket Jesus. Den kristne gjør ikke det gode av seg selv, men det er Gud som virker sin gode vilje gjennom ham, slik Gud også virket gjennom Jesus. Målet for det kristne livet er oppnådd når vår egen vilje ikke lenger står i veien for at Guds vilje kan virke i oss. Og fordi Guds vilje er kjærlighet, sier det seg selv at Guds gjerninger utført gjennom oss, bringer kjærlighet til verden og våre medmennesker.

     

    Vi gjør ikke det gode fordi vi blir frelst av det, men fordi det er kjærlighet. Du har dog rett i ditt spørsmål, fordi HVIS vi gjør det gode for å bli frelst, da er det ikke lenger av kjærlighet, og dermed er frelsen utenfor rekkevidde. Snedig.

    Nettopp forskjellen på teister og ateister.

  9. Det jeg sikter til er dette utsagnet:

     

    "Alle finner mat, selv det minste insekt og det største rovdyr. Så skal en liten endring i nebbet på en fugleart ha medført at andre har dødd ut fordi de ikke fant mat med det vanlige nebbet?"

     

    Utsagnet mitt er 100% riktig som tilbakesvar på dette. Jeg er allerede veldig kjent med Darwins finker, og jeg kan i lys av det ikke forstå hva du forsøker å legge til.

    Den lille endringen fortsetter i millioner av år.

  10. Altså, det er jo Donald Trump man snakker om her dessverre...

    Jepp! Han har blitt som en Howard Stern uten hjerne.

    Folk lyttet til Stern, bare for å finne ut hva sprøtt han ville si denne gang!

     

    Jeg slår på ABC, hver morgen, for å se hva Trump har funnet på men jeg sov. Dette har jeg gjort i ca. 1 1/2 år.

     

    Skremmende at han er president i USA!

    • Liker 7
  11. De har satt svært store spor etter seg. Med mange vitenskapelige oppdagelser og de har grunnlagt mange akademiske felter. Mye av vitenskapen vi underviser i vesten er videreutviklinger av viten grunnlagt av muslimer i midt-østen.

     

    Men, de har meldt seg ut av vitenskapen de siste ~40 årene. Veldig synd. Tenk hvor mye vi har gått glipp av fordi 400 millioner mennesker bor i nasjoner som aktivt arbeider mot vitenskap. Religion, spesielt i forbindelse med autoritære teokratier, er veldig retarderende.

    De har gitt oss vårt alfabet og vårt tallsystem. De har satt navn på de fleste synlige stjerner stjerner, men det sluttet ikke for ca. 40 år siden. Det ble bråstopp omtrent samtidig med Islam ca. 1500 år siden.

  12. Hvis det er så kort tid siden du forsøkte er det nok svært vanskelig å få gehør for å ikke være på tvang.

    De ser på hva du har gjort heller enn hva du sier, og det er det de har plikt til i forhold til hva de ser.

     

    Jeg tipper at når de har fått til en medisinering som du synes er ok og ser at det fungerer over tid så vil de vurdere på nytt om de synes det er forsvarlig å la deg dra i.o.m at de har et ansvar for deg som er lovpålagt.

     

    Pr. nå anser de ikke det som forsvarlig å la deg dra med tanke på det som har skjedd nylig og de vil følge med litt over tid for å forsikre seg om at det går bedre før de tør å la deg dra.

     

    De gjør dette for å ta vare på deg.

    Til TS. Merk deg dette!

  13. Mutasjoner er "tilfeldige", men seleksjonsmekanismene i evolusjonsteorien er ikke det. Så jeg forstår ikke hva du opposisjonerer deg mot. Eksempelet ditt med nebbet er ikke en representasjon av noe vi ser hverken i evolusjonsteorien eller virkeligheten.

     

    Mangfoldet av liv vi ser er kompatibelt med evolusjonsteorien på den måten: Sett at det fantes en fugleart som har en type gjenkjennelig nebb. Sett at denne populasjonen deler seg i to, der disse to populasjonene lever i forskjellig miljø. I disse to forskjellige miljøene vil det være forskjellige fenotyper som er bedre egnet til å overleve – ikke eksklusivt nødvendig for å overleve, i alle fall ikke i de fleste tilfeller – men mer statistisk. Over tid vil dette gjøre at disse to populasjonene konvergerer mot prevalenser av fenotyper som er forskjellige, det vil si divergere fra hverandre. Dette kan for eksempel være der en av populasjonene konvergerer mot å få et annerledes nebb. Den andre populasjonen kan være i et mye uendret miljø, eller at nebbet vedvarer relativt uforandret og noe annet forandrer seg. Eller til og med at nebbet her også forandrer seg, men da høyst sannsynlig på en måte som er gjenkjennelig annerledes fra den første.

     

    Hverken den ene eller den andre populasjonen, nå forskjellige arter, trenger å dø ut. Dog, siden de fleste arter historisk sett faktisk dør ut, så er det sannsynlig at de gjør det.

    Jeg foreslår at du Googler "Darwins finker", så får du se resultat av evolusjon i virkelighet.

    Jeg tror at "teorien" også jobber med saka - fremdeles.

  14. Du anbefales å dressere valpen og lære den ting med en gang du får den. 

     

    Ikke rart folk ender opp med bortskjemte hunder som aldri hører på dem når du ikke tør stille krav til dem fra begynnelsen av. Valper er ikke som menneskebabyer, hunder trives best når de har en jobb å gjøre (i dette tilfellet vil det være å lystre).

    Av hvem?

  15. Per Sandberg hadde ikke sjanse i dette spillet, han var ferdig fra første stund. Når du blir forrådt av dine egne såkalte "partivenner" så trengs ingen "venstreside" eller opposisjon å svinge øksa.

     

    Jeg har aldri stemt Frp og heller ikke vært noen fan av Sandberg som politiker, men dette fortjente han ikke.

    Jeg har stemt FRP siden Anders Lange, og er helt enig med deg.

    Sandberg er ikke alltid  Politisk Korrekt (PK), men han er sann. - og fortjener bedre!

    En som skal holde kjeft er JGS. På Serena viste han sitt sanne jeg! Hadde Carsten overlevd? Hvem vet? Jo, Arne strand vet svaret, men han er jo PK.

  16. Lurer på om Frp velgere ville sagt alle gjør feil om det hadde vært en AP politiker som dro til Iran.

     

    Du har et poeng der. Jeg tror det skyldes polariseringen innen politikken og lysten hos strebere til å finne feil hos andre.

     

    Jeg er selv skyldig i det siste, ikke alltid, men nesten.

  17. Ser at PST har tenkt å undersøke Sandberg. Dette vil nok ikke føre noe sted. Rett og slett litt for sent. 

     

    Iran har nok dekket alle spor. 1) Og samtidig er PST underlagt en statsråd fra Frp

     

    Mitt råd til PST er:

     

    Undersøk hva slags tjenester denne kvinnen tilbyr. Hva hennes ekspertise er. Man kan også forhøre seg med Sandbergs ekskone for å se om han har noen fetisjer eller seksuelle avvik. 2) Selv om tanken på en innvandrerjente bør være nok for de fleste Frpere.

     

    Da Trump ble tatt var det på grunn av en tjeneste som het Golden Showers. 

     

    3) Når jeg har forsøkt å bli tatt i såkalte feller, så har de tilbydt flere kvinner på en gang, anal, trekant anal og annet som "vanlige jenter" ikke gjør. Og jeg har lært meg å skille en ordinær prostituert og feller satt ut av Putin, MI6 og så videre.

     

    Vær kynisk! Det er jobben deres. Alle kan ikke sitte rundt et bål, spise kvikklunsj og snakke om hvor fint naturen er...

    Jeg tror TS har misforstått og overdriver litt:

     

    1) PST er underlagt Stortinget.

    2) Dette er en grov fornærmelse av norske politikere, og burde aldri vært skrevet.

    3) Jeg tror ikke dette er virkelighet. At du tror det selv er selvfølgelig mulig.

    • Liker 1
×
×
  • Opprett ny...