Gå til innhold
  
      
  
  
      
  

Darkbill

Medlemmer
  • Innlegg

    3 915
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

13 147 profilvisninger

Darkbill sine prestasjoner

2,2k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Nei, disse punktene er nemlig spesifikt nemt i forbrukerkjøpsloven, der det også eksplisitt står nevnt at disse kan avtales bort dersom forbrukeren 'særskilt og eksplisitt' avtaler dette. Ordrett fra forbrukerkjøpsloven.
  2. Hvorfor prute noe du er uenig i? Bare nekt, nekt nekt. Folk her til lands må stå litt mer på sitt. Folk gir seg alt for lett på ting og kaster penger ut av vinduet. Du må bare begrunne din side av saken, og si at det ikke ble bemerket noe ved innlevering, og at de da har godtatt tilstanden.
  3. Det er nok tvilsomt at det lønner seg kostnadsmessig i hvert fall. Du må til å begynne med betale 25% moms på bilen ved innførsel + ytterligere avgifter. De fleste biler blir nok dyrere å importere enn å finne her til lands. Dessuten må du nok få den på tollskilt i Tyskland, usikker hvor lenge du kan kjøre på de, men de er jo forbeholdt umiddelbar utførsel. Så er det en del jobb på grensa hjemme også.
  4. Hva som skjer om du krysser nei vet jeg ikke, det må du nok spørre selger om. Antakeligvis risikerer du bilen selges til noen andre. Ja, da er det også Møller, men da importør og ikke selve bruktbilavdelingen. Igjen er det ikke noe lureri, og disse punkter er standard hos de fleste bilforhandlere ettersom de ikke kan forutse (og dermed stå for reklamasjon) hva fabrikanten velger å gjøre med digitale ytelser.
  5. Dette er et ganske standardpunkt hos bilforhandlere, meg selv inkludert. Det har å gjøre med at mange biler har visste tjenester i en tidsbegrenset periode, for eksempel abbonement på internett, kartoppdatering, tilgang fra app og lignende, som man ikke ønsker å yte reklamasjonsrett på i 5 år. Tenk også på eldre biler med eldre dataoppkobling som forsvinner. Eller at fabrikanten kanskje i fremtiden slutter å oppdatere app eller gi støtte for digitale tjenester. Da vil man gjerne som forhandler ikke sitte med reklamasjon på dette, siden forhandler ikke kan forutse fremtiden for slike digitale tjenester. Så dette punktet er nok hovedsakelig for at du er inneforstått med at for eksempel 'live trafikkdata' kanskje er aktivert ved prøvekjøring, men at abbonement utgår om 6 måneder, og at du selv må fornye/betale for dette, slik at du ikke kan kreve dette fra forhandler.
  6. Du betaler skatt av overstigende beløp. Formue = alle dine eiendeler (primærbolig har egen formueverdi mindre enn reell verdi) og feks aksjer, selskap, kjøretøy Så trekker de fra gjeld på formuen. Så er det gjenstående beløp over grensen ved 31.12 du betaler skatt på. Er kontoene dine, kjøretøy og hus feks verdsatt til 2.000.000 i formue, men du har 500.000 i gjeld, så har du da 1.500.000 i formue skattemessig og betaler ingen skatt på formuen
  7. Man får jo ikke justert noe annet enn halogenlykter selv, disse skal justeres automatisk av bilen samt ha lyktespylere, nettopp for å unngå blending. Som yrkessjåfør som ferdes over 40 000km årlig sentralt på Østlandet, og nedover Europa, stiller jeg meg dog uforstående til at det er så mange lys som blender. Det er nok noen Tesla som har en produksjonsfeil med feil justerte lys, men utover det blir jeg sjeldent blendet av nyere LED lys på biler. De er kraftigere, ja, men de lyser jo ikke inn i kupen din. Men om du driver og fokuserer blikket rett på alle motgående lys, så vil du jo bli blendet. Trikset er jo å se på veien foran deg og forbi bilen, ikke se inn i lysa til motgående trafikk.
  8. For å være helt ærlig så har det ikke så mye å si hva vi, forhandler, du eller en profesjonell synes. Når du skriver du har kjøpt en bil med nye sommerdekk, antar jeg det står skrevet et sted enten i annonse eller kontrakt. Selv om de skulle være kjørt med maks én sesong, forventer jeg fortsatt at dekkene er uten skader. Så om du har kjøpt en bil med 'nye' sommerdekk er det irrelevant hva forhandler mener, et dekk er i hvert fall ikke nytt lenger om det har en rift, ergo du har ikke fått det du har kjøpt, ergo du har en mangel forhandler må rette opp i. Jeg hadde funnet likt dekk og sjekket pris ferdig montert av/på hjul og bil, og informert forhandler om at du kan ordne dette selv om de betaler. Det senker kanskje terskelen betraktelig siden de ikke trenger å gjøre noe lenger.
  9. Selve ladingen og dermed batterihelse vil nok ikke ha noe betydning i forhold til eierforhold om det er bank, privat, næring. Folk som leaser har også hjemmelader feks. Snarere tvert imot: en leasingbil er etter mitt syn oftest bedre ivaretatt enn andre biler. Leasingavtaler kommer gjerne med forsikring og serviceavtale, altså at bilen er nøyaktig vedlikeholdt iht fabrikanten krav. I tillegg er det jo ofte mye gebyrer og lignende som vanker ved endt leasingperiode ved mangler og skader. Så fra mitt syn er en leasingbil gjerne bedre vedlikeholdt. Det er jo en leiebil med kun én leietaker sånn sett.
  10. Darkbill

    Bjeffing i sameie

    Når vedtekter sier at dyrehold er tillatt under forutsetning at det ikke er til plage for øvrige beboere, så vil vel første steg være at dyrehold for den aktuelle beboeren ikke lenger er tillatt, ettersom vilkåret og forutsetning ikke lenger blir overholdt. Først og fremst vil jeg starte å dokumentere at bjeffingen er sjenerende. Skriv opp når dette skjer, klokkeslett, start, stopp, og meld fra til styret, gjerne fra flere beboere og flere hold. Jeg antar det er flere beboere som klager? I så fall, etter flere klager, og dokumentert gjentatt bjeffing, vil vel neste steg være å kreve at dyrehold avsluttes. Forutsetningen og vilkåret for dyrehold er tross alt brutt. Dersom det da likevel forsetter vil vel neste steg være advarsler og så videre steg for å bryte forbud mot dyrehold.
  11. Uansett om posten er åpnet eller ikke, så regnes Digipost som en vanlig offentlig postkasse. Avsender har sendings- og mottaksbekreftelse, så selv om du ikke åpner posten her vil du fortsatt ikke kunne fraskrive deg ansvaret. Så lenge du har aktivert Digipost regnes post sendt hit som 'forkynt' så vidt meg bekjent. Var i en en tvist om akkurat dette lenge siden da jeg hadde glemt Digipost og en faktura. Mener jeg fikk beskjed om at dette var nevnt i bruker vilkår blant annet. Så vet ikke hva du unngår, men hva enn som er sendt og ikke åpnet av det, regnes uansett som levert og lest med de frister som gjelder feks inkasso. Det står også lenger ned at avsender kan be om eksplisitt meddelelse av åpning av brev, men da vil du som mottaker bli varslet først. Men juridisk sett har det ingen betydning om du åpner brev eller ei, så lenge de er sendt forsvarlig, og mottatt.
  12. Det ligger litt snadder på Finn uten for mye å velge mellom når jeg tok følgende kriterier Bensin, 700-1 100k, over 250hk Om du virkelig vil ha sportsbil er det jo bare å legge til cabriolet/coupe og manuell. Men mulig det blir litt lite plass til barnesete? https://www.finn.no/351774918 Finnes jo alltid noe slikt også, så man har plass
  13. Det virker som mange her ikke har erfaring innen rettsvesenet eller tankegangen til kriminelle personer, eller vært i nærheten av noe slikt. Nå går dette litt utenfor selve tråden, men heller kommentarene her, og det er for all del ikke synd på folk, og voksne mennesker tar egne valg. Men vi bor nå faktisk i en rettstat som har lover og regler som skal gjelde for alle og enhver, inkludert de rettigheter noen kanskje synes noen ikke fortjener, som permisjon og lignende. Det samme med uskyldspresumsjonen, og at en ikke bør dømme noen før det foreligger rettskraftig dom. Mange kriminelle personer derimot har ofte levd et liv i kriminalitet, og aldri fått hjelp og muligheter tidlig i livet, slik at mange rett og slett "ikke vet bedre". Jeg ble selv også i ung alder innblandet i alvorlig kriminalitet, helt uvitende om hva jeg egentlig holdt på med. Enden på visa ble en dom på 3 år i tingretten, som ble omgjort til samfunnstraff i lagmansretten den gangen. Og det har vært en stor redning for min del, for dersom jeg måttet sone ville jeg nok havnet langt dypere i et miljø man ikke kommer seg ut av, mens jeg nå lever et helt annet og lovlydig liv. Poenget er for min del bare rehabilitering og sjanser - og uheldigvis går det også gærnt av og til. Men prinsippet i vår rettstat bygger på at vi heller skal slippe ut en uskyldig for mye, enn å fengsle en uskyldig for mye.
  14. Jeg har aldri hørt om et forsikringsselskap som sjekker dette. Jeg har både prøvekjørt, tatt opp lån, forsikret og kjøpt bil noen år siden da jeg ikke hadde førerkort en gang.
  15. En setning som 'EU OK' er etter min mening en uferdig setning på lik linje med 'Klokken er ....' Skrives det at bilen er EU OK så hører det gjerne til en fortsettelse som poengterer lengden/kontrollfrist. Står det kun at bilen er EU OK ville jeg forventet i hvert fall 1 år fremover. Har bilen fått en mangellapp så er den uansett ikke 'EU OK' selv om frist for etterkontroll er om 2 måneder... Det er min profesjonelle mening som bilforhandler. -- Over til noe annet med store skjermer... Kjører mye bil, og mye forskjellig. Må fortsatt si jeg foretrekker typisk tysk system med én snurre bryter som kan kontrollere det meste, og fysiske knapper for viktige ting som klima og setevarme. Det er jo sikkert vanesak, men her forleden presterte jeg å skulle skru av setevarme som kokte meg i hjel på touchskjerm, og gjorde selvfølgelig dette i en trang sving med fortauskant helt inntil veibanen, som jeg da traff og punkterte hjulet. Jaja. Ingen andres feil enn min egen altså, men noen fysiske brytere i tillegg til touchskjerm er absolutt å foretrekke for min del, og jeg er nok en forholdsvis ung mann her inne som absolutt ikke er uvant med teknologi og touch. Å bruke telefon mens man kjører tar jo nesten bort mindre oppmerksomhet fra veien siden man gjerne er godt kjent med den, og kan plasseres så man kan se på veien... ish. Uten at jeg skal si det er greit og helle bensin på bålet.
×
×
  • Opprett ny...