Gå til innhold

Darkbill

Medlemmer
  • Innlegg

    3 925
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

13 273 profilvisninger

Darkbill sine prestasjoner

2,2k

Nettsamfunnsomdømme

  1. Uavhengig om det er TG2 eller TG3 så er det jo detaljert opplyst om problemet, konsekvensen og nødvendig tiltak. Det vil jo være litt på lik linje som å klage på en bruktbil annonsert som 'i god stand, men slitte dekk' og påstå at det jo står 'i god stand' og bemerke dekk etter min mening. Det må jo sees i en helhet.
  2. Om du har lån/pant i bilen vil forsikringsselskapet uansett ikke betale til deg, men direkte til panthaver; gitt at panthaver i det hele tatt godkjenner/tillater kontantutbetaling.
  3. Hva slags bil og hvor gammel/km? Men er den annonsert med AC skal den i bunn og grunn fungere. Men forhandler har jo også krav på å utbedre feilen på rimeligst mulig måte, også med en brukt AC-kompressor. Kompressoren du har, om den fungerte, var tross alt også brukt
  4. Hmm. (Tysk) Premium med god henger kapasitet - finnes det egentlig stasjonsvogn med god kapasitet? Tenker da gjerne 3 liters dieselmotor og nærmere 3 tonn på kroken. Man får jo X5 med 30/40d og er greit forbruk på landeveiskjøring, men så foretrekker jeg stasjonsvogn for noen årlige turer nedover Autobahn, hovedsakelig på grunn av forbruket. Forrige 2019 E400d holdt godt under 0.8 på mila på 3000km blandet kjøring med 4 voksne og alt fra kø til 260km/t. Bikker fort 1.2 på mila så fort man passerer norsk motorvei fart i en X5 🙈
  5. Med mindre ditt lokale politidistrikt har veldig lite å gjøre, må du nok anta at en hund vs. hund episode antakeligvis blir henlagt på grunn av saksbehandlingskapasitet uansett. Men uavhengig av en anmeldelse kan du forsatt alltid kreve erstatning for dine påløpte utgifter om du mener du har en god sak.
  6. Antakeligvis ikke. De første feil burde dere oppdaget tidligere, ikke 2-3 år senere.
  7. Har hatt diverse tysk og der fungerer intern åpning fint, men på V90 må den holdes inne nærmest flere sekunder når man vil raskt ut. Jeg er enig at avstandsåpning og vifte med foten er fint, men når man fysisk bruker knappen på luka, og spesielt lukke den, tar det gjerne tid. Og jeg bruker bagasjerommet veldig aktivt på jobb, så da kommer gjerne utålmodigheten 😴
  8. Er det kun jeg som hater elektrisk bagasjeluke? Kanskje jeg bare er utålmodig og vimsete, men når man stadig skal inn og ut derfra og glemmer noe, så tar det vesentlig lenger tid enn en vanlig manuell bagasjeluke. Og det gjelder stort sett alle biler og bilmerker jeg har vært borti, så det er ikke noe feil
  9. Både innlegget og beskrivelsen er litt vag - hvis vi går ut fra at du har tegnet et ordinært kart der toppen er nord: Er det slik å forstå at innkjørsel på nordside er ditt, tilkomstvei som går på skrå sør er egentlig ikke din, og det røde huset er ditt? Hvor går tomtegrensene i dette tilfellet? Hvor er huset til, og tomten til naboen? Hva er tidligere bruk, og hensikt med denne tilkomstveien? Men uavhengig av utfallet på selve tilkomstveien så fremstår du jo ikke veldig mye mindre "arrogant" enn nabo ettersom du beskriver en vanlig tilhenger som "skrot utenfor vinduet" som om du eier utsikten din. Om naboen velger å sette en tilhenger der du kan se den, så er det jo opp til han så lenge det er på hans tomt. Det er jo ikke slik at du eier utsikten din, utenfor tomtegrensa og har råderett over hva andre plasserer innenfor din siktlinje, innenfor visse grenser.
  10. Du får ikke sykmelding for å ta vare på noen andre som er syke, nei. Du kan ha krav på omsorgspermisjon, dog ulønnet. § 12-10. Omsorg for og pleie av nærstående Arbeidstaker som pleier nærstående i hjemmet i livets sluttfase har rett til permisjon i 60 dager for pleie av den enkelte nærstående. Arbeidstaker har rett til permisjon i inntil 10 dager hvert kalenderår for å gi nødvendig omsorg til foreldre, ektefelle, samboer eller registrert partner. Det samme gjelder ved nødvendig omsorg for funksjonshemmet eller kronisk sykt barn fra og med kalenderåret etter at barnet fylte 18 år når arbeidstakeren har hatt slik omsorg for barnet som nevnt i § 12-9 tredje ledd. Departementet kan gi forskrift om dokumentasjon av nødvendig omsorg.
  11. Nei, disse punktene er nemlig spesifikt nemt i forbrukerkjøpsloven, der det også eksplisitt står nevnt at disse kan avtales bort dersom forbrukeren 'særskilt og eksplisitt' avtaler dette. Ordrett fra forbrukerkjøpsloven.
  12. Hvorfor prute noe du er uenig i? Bare nekt, nekt nekt. Folk her til lands må stå litt mer på sitt. Folk gir seg alt for lett på ting og kaster penger ut av vinduet. Du må bare begrunne din side av saken, og si at det ikke ble bemerket noe ved innlevering, og at de da har godtatt tilstanden.
  13. Det er nok tvilsomt at det lønner seg kostnadsmessig i hvert fall. Du må til å begynne med betale 25% moms på bilen ved innførsel + ytterligere avgifter. De fleste biler blir nok dyrere å importere enn å finne her til lands. Dessuten må du nok få den på tollskilt i Tyskland, usikker hvor lenge du kan kjøre på de, men de er jo forbeholdt umiddelbar utførsel. Så er det en del jobb på grensa hjemme også.
  14. Hva som skjer om du krysser nei vet jeg ikke, det må du nok spørre selger om. Antakeligvis risikerer du bilen selges til noen andre. Ja, da er det også Møller, men da importør og ikke selve bruktbilavdelingen. Igjen er det ikke noe lureri, og disse punkter er standard hos de fleste bilforhandlere ettersom de ikke kan forutse (og dermed stå for reklamasjon) hva fabrikanten velger å gjøre med digitale ytelser.
  15. Dette er et ganske standardpunkt hos bilforhandlere, meg selv inkludert. Det har å gjøre med at mange biler har visste tjenester i en tidsbegrenset periode, for eksempel abbonement på internett, kartoppdatering, tilgang fra app og lignende, som man ikke ønsker å yte reklamasjonsrett på i 5 år. Tenk også på eldre biler med eldre dataoppkobling som forsvinner. Eller at fabrikanten kanskje i fremtiden slutter å oppdatere app eller gi støtte for digitale tjenester. Da vil man gjerne som forhandler ikke sitte med reklamasjon på dette, siden forhandler ikke kan forutse fremtiden for slike digitale tjenester. Så dette punktet er nok hovedsakelig for at du er inneforstått med at for eksempel 'live trafikkdata' kanskje er aktivert ved prøvekjøring, men at abbonement utgår om 6 måneder, og at du selv må fornye/betale for dette, slik at du ikke kan kreve dette fra forhandler.
×
×
  • Opprett ny...