-
Innlegg
775 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Innholdstype
Profiler
Forum
Hendelser
Blogger
Om forumet
Innlegg skrevet av Crinderman
-
-
Inception er jo revolusjonerende hva filmproduksjon angår, akkurat som 2001 var.
Hvordan var den det? Ikke at den ikke er en ekstremt bra film, definitivt en av årets beste - og Nolan har definitivt rett til å ta seg selv seriøst - men revolusjonerende?
-
Kanskje du kan lete frem noen Noah Baumback eller John Cassavetes filmer. De viser mer eller mindre det virkelige livet, selv om den førstnevnte spiller en del på komedien i det tragiske/verdagslige - sort komedie deluxe.
Anbefaler:
A Woman Under the Influence og Opening Night fra Cassavetes
og
The Squid and the Whale og Margot at the Wedding fra Baumbach.
Og hva med litt Bergman?
Høstsonaten er en av de sterkeste filmene jeg har sett, også kan du kanskje se Scener fra et ekteskap i tillegg. Anbefaler begge varmt, selv om den sistnevnte egentlig er en mini-serie.
For å gå i en helt annen retning er kanksje Peter Watkins interessant. Han lagde samfunnskritiske sci-fi filmer. Les opp litt rundt Punishment Park, kanskje den passer godt inn.
-
De to åpenbare lederne/de som vil bli mest omtalt er The Social Network(vinner sannsynligvis), Inception(har egentlig ikke en sjanse, men på grunn av hvor stor den ble vil alle presse den opp som en mulig vinner)
Så har vi "wild cardene":
Black Swan (ny kritikerfavoritt)
The King's Speech (ny kritikerfavoritt) - Ennå ikke sett denne
Kan ikke se for meg at noen andre tar prisen. Muligens 127 Hours vinner som filmen som var "annerledes". Men nå vant jo en Danny Boyle film for bare to år siden og de liker å gi priser til nye mennesker.
-
Ser ikke for meg at True Grit får noen statuetter. Den kan muligens bli nominert til beste film(kun fordi det er ti nominasjoner) og beste mannlige hovedrolle, men tviler sterkt på at den vinner noe.
-
På starten av året er det alltid vanskelig å si hva som blir interessant, men jeg tenkte vi kunne prøve å få en viss oversikt.
Her er noen av de filmene jeg er interessert i + hovedgrunnen til at jeg vil se dem.
Dette er de jeg bare må se:
Melancholia – Lars Von Trier
Tree of Life – Terrence Malick (og to av mine favoritt skuespillere)
Sucker Punch – Zack Snyder
Hugo Cabret – Martin Scorsese
The Green Hornet – Michael Gondry + Seth Rogen
Rio – Elsker animasjon og traileren var fet
Dette er de jeg er veldig interessert i og sikkert kommer til å se:
Xerxes – Zack Snyder
Harry Potter and the Deathly Hallows: Part II - Alltid likt Harry Potter
Kung Fu Panda 2 – Det er Kung Fu Panda
Midnight in Paris – Woody Allen med fantastiske skuespillere(Michael Sheen, osv.)
My Idiot Brother – Zooey Deschanel i hovedrollen
The Cabin in the Woods – Skrevet + produsert av Joss Whedon
Tinker, Tailor, Soldier, Spy – Tomas Alfredson(Let the Right One In) med syke skuespillere i spion triller
Haywire – Steven Soderbergh
The Ides of March – George Clooney I regi med Gosling og Tomei
Rango – Elsker animasjon
Kill the Irishman – Kule skuespillere i gangsterfilm
Paul – Greg Mottola (+ Simon Pegg og stemme fra Rogen)
Red State – Kevin Smith gjør noe helt nytt. + Den har Melissa Leo og John Goodman(hadde nok ikke brydd meg så mye ellers)
Real Steel – Interessant konsept + Jackman er vanligvis god
Red Sonja – Forventer skikkelig action + Rose McGowan
Er selvfølgelig mange jeg ikke har fått med meg og mange jeg har glemt. Som alltid, dette blir spennende.
-
Det finnes da absolutt gode animerte filmer. Men filmene som kommer fra Pixar, Disney ol. er jo strengt tatt barnefilmer og jeg personlig liker ikke å se på de.
Jeg vil si det er en klar forskjell på famiefilm, være familievennlig og være barnefilm. I min mening driver ikke Pixar med så mange barnefilmer. Men hvis vi må kalle dem det, så greit nok. Ser ingen grunn til at de skal være mindre verdt enn andre. Det er skrot i alle sjangere. Å bare kalle slike filmer barnslige og kaste dem til siden kobler ikke til min tankegang. Ser da ikke hvordan Shawshank Redemtion er mer voksen enn Toy Story for eksempel, og det med voldtektsscenene i bakhodet. Begge har relativt enkle historier med noen ganske skumle elementer.
-
Best Leading Actor:
Ben Stiller
Does not compute, does not compute.
Da har du ikke sett Greenberg
Ser ikke for meg Ben Stiller bli nominert til Best Leading Actor. Er forresten Greenberg en god film?
Tviler på det jeg også. Har noen skuespillere fra en Baumbach film noensinne blitt nominert? Nicole Kidman og Jennifer Jason Leigh skulle ha vunnet leading + supporting i 2007. Ingen ble nominert for The Squid and the Whale heller.
Greenberg er en god nok film det. Ikke blant årets beste, men skuespillet er ekstremt godt.
-
Ah, Despicable Me er så utrolig herlig, begynte nesten å gråte på slutten
Ja, den er virkelig hjertevarmende. Så herlig!
Virker som om det blir flere og flere flotte animasjonsfilmer hvert år. Blir så glad av dette.
-
Hvorfor skal man se animasjonsfilmer som egentlig er barnefilmer? I beste fall markedsført som familiefilmer? Jeg får aldri noe ut av disse og jeg blir litt småirritert hver gang det dukker opp en ny en jeg bare føler at jeg "må ha sett".
Ja, heng meg gjerne.
Fordi de er filmer som alle andre og en kunstnerisk frihet (spesielt Pixar) som er litt annerledes en vanlige filmer. En stor menge av dem legger vekt på visuell kvalitet og sterkt følelsesmessig innhold. Må bare si at jeg elsker så mange av dem. I år alene har jeg sett 3 animasjonsfilmer jeg falt for: Toy Story 3, How to Train Your Dragon og Despicable Me. Har ennå ikke sett Megamind og har ikke for store forventninger til dem, men jeg er interessert. Slike filmer har, spesielt i det siste, så mye sjel og sjarm.
Mange av filmene har ekstremt voksne temaer. Jeg vedder på at Toy Story 3 traff de yngre voksne hardere enn barna. "Barnsligheten" forsvinner stadig mer fra slike filmer, men bare se på Pinocchio fra 1947, den er jo direkte skremmende og ikke det minste barnslig, så det er ikke direkte nytt heller.
Selvfølgelig er det mange filmer som passer best(eller kanskje bare) for barn, men animasjonsfilm blir mer og mer universelt.
-
If I ruled the world
Listene er rangert, winneren i hver kategori ligger øverst. Det er selvfølgelig mange jeg ikke har sett ennå. De mest prominente er The King's Speech, The Kids Are All Right og Blue Valentine.
Best Picture:
Black Swan
The Social Network
Inception
The Fighter
Four Lions
Somewhere
Toy Story 3
Exit Through the Gift Shop – Ok, det er en dokumentar(egentlig ikke), men husk tittelen
How to Train Your Dragon
You Will Meet a Tall Dark Stranger
Best Leading Actor:
Jesse Eisenberg (The Social Network)
James Franco (127 Hours)
Ben Stiller (Greenberg)
Aaron Eckhart (Rabbit Hole)
Jeff Bridges (True Grit)
Best Leading Actress:
Natalie Portman (Black Swan)
Greta Gerwig (Greenberg)
Nicole Kidman (Rabbit Hole)
Jennifer Lawrence (Winter’s Bone)
Carey Mulligan (Never Let Me Go)
Best Supporting Actor:
John Hawkes (Winter’s Bone)
Andrew Garfield (The Social Network)
Anthony Hopkins (You Will Meet a Tall Dark Stranger)
Ben Mendelsohn (Animal Kingdom)
Christian Bale (The Fighter)
Best Supporting Actress:
Mila Kunis (Black Swan)
Amy Adams (The Fighter)
Melissa Leo (The Fighter)
Gemma Jones (You Will Meet a Tall Dark Stranger)
Elle Fanning (Somewhere)
Best Screenplay:
Aaron Sorkin (The Social Network)
Woody Allen (You Will Meet a Tall Dark Stranger)
Debra Granik (Winter’s Bone)
Jesse Armstrong, Sam Bain, Simon Blackwell & Christopher Morris (Four Lions)
Scott Silver, Paul Tamasy & Eric Johnson (The Fighter)
Best Director:
David Fincher (The Social Network)
Danny Boyle (127 Hours)
Darren Aronofsky (Black Swan)
Sofia Coppola (Somewhere)
Christopher Nolan (Inception)
-
Anbefaler alle å se Fat City til lørdag.
-
Torsdag
El aura på NRK2 22:30
Takker for en hjelpsom liste. Da ble denne sett. Flott film! Deilig med en rolig og noe absurd thriller. Ikke det du får til vanlig.
-
Edit: Utrolig synd at alle filmene du har checked teller med i signaturen og ikke kun filmene som er på en liste.
Ekstremt enig. De kunne iallefall fjerne episodene. Jeg importerte Vote Historien min uten å vite at de hadde TV serier også. Nå har gitt opp a klikke uncheck.
Det værste er jo at hele TV-serier har kommet seg inn på listen. Sist jeg sjekket lå Big Bang Theory, The Sopranos, Lost, Arrested Development, osv på topp 250-en deres(Top 250 favorites).
Har ingen problemer med de andre filmene. Hadde ikke brydd meg om de begynte å gi poeng heller. Det heter tross alt I Check Movies, og ikke, som en annen ICM bruker pekte ut i en kommentar: "i check movies critics say are ok for me to watch".
Men jeg bryr meg ikke så mye om dette. ICM er mer som et godt verktøy. Du ser hvilke filmer andre liker og kan nå holde følge med det du ser på en enklere måte enn IMDb(ingen ratinger). IMDb og ICM har begge sine svakheter og sterkheter, sammen er de sterke
Så lenge ICM blir kvitt de forbaska TV-episodene :!:
-
Hvorfor har egentlig IMDb egne sider for hver eneste episode av en serie? Unødvendig...
Fordi det er det beste alternativet:
1: Det er en egen episode
2: Hver episode har egen handling, ofte trenger ikke episodene å ha noe som helst å gjøre med hverandre (Master of Horror, Twilight Zone=
3: Episoder har forskjellige regisører og skibenter
4: Episoder har (ofte) forskjellige skuespillere
5: Du vil helt sikkert vite hvilke episoder du har sett. Det gjør det veldig lett med Simpsons og sånt
6: Kanskje du vil vite hvor langt du har kommet
Men at de blir importert til ICM blir for dumt. Da kan de lage en egen side, eller avdeling, kalt I Check TV(series/episodes), kanskje de til og med kan ha I Check Music, hvem vet. Bare ikke det er blanded med filmene. Importerte i går uten å vite om dette og fikk fullt av TV-episoder. Skal jeg ta å fjerne alle manuelt? Fysj!
-
Goodfellas sendes sikkert annen hver måned på norsk tv. Føles i hvert fall slik.
Slik det skal være det
-
Faen, den der ser helt sinnsyk ut. Må bli sett!
-
Burde jeg se den originale TRON-filmen før jeg ser den nye TRON: Legacy?
Jeg er ingen stor fan av originalen, tviler på at filmen baserer seg for mye på den faktiske historien der, men det er da greit å se den først. Er jo forøvrig ganske populær så det er meget mulig du liker den mer enn jeg gjorde. Mitt største problem var effektene, rimelig utdaterte:
lolomgplox!
Det er snak om 1982 her! Selvfølgelig er de utdaterte etter dagens standard! Tron er fremdeles en kultfilm, og jeg kommer til å elske å se den, da jeg kommer meg så langt. Det var forøvrig en grensesprengende film i sin tid, og effektmessig suveren
Tja det er da mange effekttunge filmer slik som The Thief of Bagdad(24+40), King Kong(33), 20 Million Miles to Earth(57), 2001(som fremdeles har noen av de beste effektene noensinne) og lignende jeg ikke har noen problemer med. Nå skal den berømmes for å være grensesprengende da den kom ut, men som som du sier selv det er en selvfølge at effektene har blitt utdaterte og det lider filmen av. Ettersom det er en kultfilm er det godt mulig at du vil like den.
-
Burde jeg se den originale TRON-filmen før jeg ser den nye TRON: Legacy?
Jeg er ingen stor fan av originalen, tviler på at filmen baserer seg for mye på den faktiske historien der, men det er da greit å se den først. Er jo forøvrig ganske populær så det er meget mulig du liker den mer enn jeg gjorde. Mitt største problem var effektene, rimelig utdaterte:
-
Topp 10 filmer med James Stewart
1. Mr. Smith Goes to Washington
2. Rope
3. The Far Country
4. Rear Window
5. Anatomy of a Murder
6. The Man Who Shot Liberty Valance
7. The Man Who Knew Too Much
8. It's a Wonderful Life
9. Vertigo
10. The Philadelphia Story
James Stewart: Rangert med karakterer
1. Vertigo (1958) - 10
2. Rear Window (1954)
3. It's a Wonderful Life (1946)
4. Bend of the River (1952) - 9
5. The Naked Spur (1953)
6. Harvey (1950)
7. The Spirit of St. Louis (1957) - 8
8. The Far Country (1954)
9. The Man from Laramie (1955)
10. Anatomy of a Murder (1959)
11. You Can't Take It with You (1938)
12. Mr. Smith Goes to Washington (1939)
13. The Man Who Shot Liberty Valance (1962)
14. Rope (1948) - 7
15. The Shootist (1976)
16. Winchester '73 (1950)
17. Shenandoah (1965)
18. Call Northside 777 (1948)
19. An American Tail: Fievel Goes West (1991) (barndomsfavoritt)
20. The Philadelphia Story (1940)
21. The Shop Around the Corner (1940) - 6
22. Destry Rides Again (1939)
23. Cheyenne Autumn (1964)
24. The Good Earth (1937)
25. The Man Who Knew Too Much (1956)
26. The Greatest Show on Earth (1952) - 4
Liker mer eller mindre alt han har vært med i utenom The Greatest Show on Earth, men han gjorde en fantastisk opptreden i den! Hadde det ikke vært for han hadde filmen vært søppel.
P.S. Jeg elsker IMDb's "advanced search", det har gjort det så lett å lage slike lister. Trykk på 3-4 knapper og de har mer eller mindre gjort den ferdig for deg - Fantastisk
-
Ingen Manhattan?
Nei, men det er definitivt en bra film. Burde kanskje se den igjen. Er noen år siden nå.
-
Tenkte jeg kunne være litt original og finne en ny morsom måte å rangere film på. Istedet for de vanlige 10 årslistene velger jeg heller å rangere en topp 30 fra år som sluttet på 9:
1. Stalker (1979, Andrei Tarkovsky)
2. The White Ribbon (2009, Michael Haneke)
3. Wise Blood (1979, John Huston)
4. Jésus de Montréal (1989)
5. Army of Shadows (1969, Jean-Pierre Melville)
6. The Prime of Miss Jean Brodie (1969, Ronald Neame)
7. All That Jazz (1979, Bob Fosse)
8. Midnight Cowboy (1969, John Schlesinger)
9. Crimes and Misdemeanors (1989, Woody Allen)
10. Fight Club (1999, David Fincer)
11. Z (1969, Costa-Gavras)
12. Suddenly, Last Summer (1959, Joseph L. Makiewicz)
13. Mystery Train (1989)
14. Inglourious Basterds (2009, Quentin Tarantino)
15. Imitation of Life (1959, Douglas Sirk)
16. The Lovely Bones (2009, Peter Jackson)
17. The Rules of the Game (1939, Jean Renoir)
18. Where the Wild Things Are (2009, Spike Jonze)
19. The Wild Bunch (1969, Sam Peckinpah)
20. The Fantastic Mr. Fox (2009, Wes Anderson)
21. All the King's Men (1949, Robert Rossen)
22. They Shoot Horses Don't They (1969, Sydney Pollack)
23. The Warriors (1979, Walter Hill)
24. The Third Man (1949, Carol Reed)
25. Gone with the Wind (1939, Victor Flemming)
26. Nobi / Fires on the Plain (1959, Kon Ichikawa)
27. Up in the Air (2009, Jason Reitman)
28. Real Life (1979, Albert Brooks)
29. Män som hatar kvinnor / The Girl with the Dragon Tattoo (2009, Niels Arden Oplev)
30. Shake Hands with the Devil (1959, Michael Anderson)
- 1
-
De 10 filmene jeg irriterer meg mest over å ikke ha sett, ingen spesiell rekkefølge, men delt opp i kategorier:
Nye filmer som jeg bare MÅ se så fort som mulig:
Enter the Void (bare gi meg sjansen til å se den på kino!)
Jeg har en trang til å se alle norske filmer over en viss standard:
Salmer Fra Kjøkkenet
Nord
Klassiske mesterverk som interesserer meg:
Das Boot
Det Sjunde Inseglet
Ikiru
Yi Yi
8 1/2
Fanny och Alexander
Barry Lyndon
De 10 most checked movies fra ICM jeg ikke har sett:
Back To The Future Part II (totalt uinteressert i å se)
Speed (kunne godt tenke meg å se denne)
X-Men: The Last Stand (naah)
Back To The Future Part III (LOL)
Cars (tilogmed den kjipeste Pixar-filmen bør vel sees?)
Kung Fu Panda (har mer lyst til å se denne enn Cars)
The Princess Bride (er det flere enn små jenter som burde se denne?)
How The Grinch Stole Christmas (har lyst til å se den pga Jim Carrey)
Planet Of The Apes 2001 (dårlig remake?)
Planet Of The Apes 1968 (en film man bør ha sett?)
Synes Back to the Future filmene er ganske morsomme jeg, men oppfølgerne er ikke så viktige. Speed er god nok. X-men: The Last Stand er ok. Cars er den dårligste Pixar filmen ja, trengs ikke å sees. Kung Fu Panda likte jeg veldig godt, masse god humor. The Princess Bride er for flere enn småjenter, men den er langt fra en favoritt for meg. Helt grei underholdning da, søt barnefilm. Husker ingenting fra How The Grinch Stole Christmas utenom at det ikke var noe spesielt å huske, haha. Planet of the Apes 2001 er en forferdelig remake, originalen er bra da.
Har ikke sett Enter the Void eller de norske filmene. Av de klassiske mesterverkene har jeg ikke sett Yi Yi(litt flau), men resten er fantastiske!
-
Jeg sier det samme som de andre: Lenge siden jeg har sett den, men dette høres meget fornuftig ut.
-
Er ikke flau, men den mest kjente filmen jeg ikke har sett Grease. Har heller ikke sett My Fair Lady og Mary Poppins. Er bare ikke så glad i musikaler, så det er mange av de mest kjente jeg ikke har sett. Store filmer fra andre sjangere inkluderer Birth of a Nation, Yi Yi, Greed, Dekalog og The Best of Youth.
Mini-anmeldelse av den siste filmen du så
i Film
Skrevet
Nå så jeg Back to the Future for første gang for noen år siden og mener å ha fyllt 18 allerede. Så jeg så den ikke på 80-tallet og var ikke noe barn heller. Riktignok ikke verdens beste film, men meget god underholdning og bedre enn nesten alt annet av denne typen film.