Gå til innhold

PanserJohan

Medlemmer
  • Innlegg

    1 053
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

PanserJohan sine prestasjoner

378

Nettsamfunnsomdømme

  1. Dersom jeg velger basic EX40 på "bygg din bil". Velger AWD, sort bil og hengerfeste, havner jeg på 581.000kr. Det er da snakk om "Core" modellen. Dersom jeg velger kampanjemodellen "black edition" ink hengerfeste, havner jeg på 601.800kr. Jeg er ikke veldig opptatt av ekstrautstyr, midre og og mindre faktisk etter å ha eid biler med mye og lite av det. Carplay utligner mye på tek-fronten. Hengerfeste må jeg ha. Men de to ukene jeg kjørte EX40, føltes ut som å gå 10 år tilbake i tid. Jeg trodde 100% min neste bil skulle bli den nye Toyota BZ4X, men prøvde en bekjent sin bil, og det valget utgår med skyhøye kneløft. Den var om mulig, verre. Blir spennende å se hva Toyota kommer med når de presenterer CH-R+, den virker å kunne være en utfordrer til TM3/TMY på papiret, men kjenner jeg har mine tvil. Akkurat nå, lener jeg i mot å beholde TM3 etter garantitiden. Kjøper nye piggdekk til høsten, tar en NAF garantiutløpstest, og lar det skure å gå et par år. Setter av noen kroner til bilrelaterte utgifter, blir uansett rimeligere enn å kjøpe nytt av noe som helst.
  2. Satt godt i volvo’n, men sitter ikke dårligere i Tesla’n. der tesla’n vinner overlegent for min del, er; appen med de muligheter den tilbyr kamera i skjermen ved filskifte ryggekamera vs 360° opplegget til Volvo rekkevidden kjøreopplevelsen, mye tightere og sportslig med Tesla Skjermen til Tesla er utrolig mye bedre. Mtp gps/spotify/podcast etc oppkobling mot telefonen kan ikke sammenlignes du parkerer og tar av setebeltet, vipps er tesla’n i «P» mange bekker små i mitt tilfelle.
  3. Har hatt volvo ex40 som leiebil et par uker da TM3 var på verksted. Må bare si at «røkla» ligger foreløpig lang bak hva elbil angår. Var en glede å få tilbake tesla’n. blir Tesla ved neste korsvei og, tror jeg.
  4. 0% rente på TM3 AWD og Performance i tre år. De kjører hardt Tesla, det skal de ha.
  5. Dette er en mine mest besøkte tråder på diskusjon.no, og jeg har vært her siden 2010(?), men steike hvor mye off-topic og ræl som diskuteres. Pedanteri og kverulering rundt tematikk jeg mener burde vært tatt ut i egne tråder eller tatt på PM. Fint om vi kan holde oss til elbil.
  6. Ja, det er nok slik. Det som ofte er utslagsgivende i jungelen av gode elbiler i C segmentet, blir da rentekampanjer. Bare se hvordan salgsstatistikken på BZ4X hoppet i taket da Toyota kjørte 1% rente på resterende lager før oppdateringen nå. Samme kan sies om rentekampanjen TMY har for tiden, eller da BMW i4 hadde kampanje på den fully charged versjonen.
  7. Jeg er hjertens enig. Jeg har også satt sammen en EX30 og CC, og den er alt for dyr. Det er en bil som skal koste 450.000kr i mitt hode. For nærmere 600K, føler jeg andre alternativer er mye bedre. Jeg tror Volvo/Audi/BMW/Mercedes overvurderer merkelojaliteten for oss under en viss alder. Foreldregenerasjonen min (65+) velger ofte det samme merke de alltid har kjørt. Jeg føler ikke det er sånn lengre. Folk hopper fra Tesla til BMW til XPENG osv, med et mye mer pragmatisk syn på bil.
  8. Har for øvrig Volvo EX40 som leiebil da min er på verksted. Førsteinntrykket er at det er en veldig all-right elbil! Ikke like "tight" som tesla å kjøre, men mye mer vanlig bil om dere skjønner. God plass både foran og bak, greit gasspådrag og god å kjøre. Skjønner godt at fatter`n kjøpte denne. Eneste jeg har å utsette, er vel prisen ift konkurrentene. Virker i overkant med 589.000 kr for denne, når du kan få TMY for ca samme pris. Tenker da på rekkevidden.
  9. Av de du nevner der, ville jeg gått for ioniq. Har en kjenning som kjører taxi, og kjørte EQB et års tid. Han var mindre fornøyd. Rasjonalet den gangen var vel at det var 7-seter, og han fikk flere turer. Naboen har en ioniq 5. Er meget fornøyd med bilvalget. Selv tipper jeg at jeg lander på enten nye BZ4X eller C-HR+ fra Toyota.
  10. Ser prisene på NYE Bz4x har kommet:
  11. Mange gode tilbakemeldinger, så litt tilfeldig sitering. Jeg er enig i hva dere alle sier, på mange måter. Jeg er på min 3. tesla, og har stort sett vært fornøyd. Jeg har observert (som mann sikkert gjør når en tenker på å bytte bil), at det er kommet flere gode alternativer i prisklassen, hvor etter min mening det kun var Tesla som traff alle kriteriene for noen år tilbake. Jeg har stort sett kjørt TM3, og synes plassen er god nok 99% av tiden. Litt knotete lastemuligheter med den trange bakluka, men ellers helt OK. Mitt store ankepunkt (hvor andre merker har andre ting å stri med), er de forbannede rammeløse dørene på vinteren, samt støy i kupè. Har ikke garasje, så bilen står ute. Ja, jeg kjører full forvarming, men antall ganger jeg ikke får opp flere av dørene på vinteren, er ikke få. Kjører på med silikon på lister, og WD40 inni dørhåndtak, lurer meg ned i parkeringsgarasjer innimellom... men det er et i-landsproblem, men fortsatt et problem. Når det kommer til plass i bilen, har jeg bestemt meg for å kjøpe en tilhenger dersom jeg går for TM3 på nytt. Prisdiffen på TMY og TM3 rettferdiggjør en henger uten problem. De gangene jeg mangler plass, er på IKEA eller når kona sender meg land og strand etter å funnet noe på finn.no 🙂 Etter å ha tatt til meg hva dere har gitt av tilbakemeldinger, er nok lista en del kortere. Skoda utgår da jeg rett og slett liker Tesla og Toyota bedre, samt at Møller bil som selger Skoda her i Trondheim, har et frynsete rykte. BMW`s rekkevidde blir for snau. Servicen hos Tesla her i Trondheim har vært upåklagelig, det samme kan jeg si om Toyota da jeg har eid det tidligere. Jeg tenker det står mellom NYE BZ4X og TM3 til høsten. (forskjellige biler, I know, men ca samme pris). Tenker jeg skal se litt tester og priser på nye BZ4X før jeg bestemmer meg. Så får CHR+ være et wildcard da ingen har peiling på pris enda.
  12. Jeg synes det er mange spennende biler i 450-550kr klassen nå. Jeg har nevnt det før, men står fremfor et bilskifte til høsten, da garantien snart går ut på min model3. Jeg vurderer følgende biler, med tilnærmet lik spec. Noen forskjeller vil det bli selvfølgelig, men i hovedsak er det snakk om sort bil, hengerfeste, AWD + vinterdekk. TMY 578.000kr - rekkevidde på 581 km TM3 480.000kr - rekkevidde på 629 km Elroq RS 511.000kr - rekkevidde på 560 km Enyaq 525.000kr - rekkevidde 537 km BMW IX1 494.000kr (kampanjepris) - rekkevidde på 430 km Toyota HCR+ ??? Kanskje den mest spennende bilen som kommer, men mangler priser og tester Toyota NYE BZ4X ??? samme som HCR+ Klarer ikke å bestemme meg.
  13. Hva tror dere prisen på nye BZ4X og CHR+ blir? Var en tur på Toyota og prøvde å fritte ut en selger, men han viste ikke mye. De tror ca 550K for CHR+, men visste ikke noe, påsto han. Dersom det blir rundt 550K, ryker denne for min del. Skjønner at det er to forskjellige biler, men da tror jeg det blir en ny model 3 i stedet. Blir min tredje model 3, og er ganske fornøyd med bilen. Dersom vi snakker 450K, lander jeg på Toyota.
  14. Jeg er enig, så entusiasmen min er forbeholden. Jeg venter til det er gjort noen forbukertester som kan bekrefte/avkrefte mine mistanker. For dersom de holder det de lover her Toyota, er dette min neste bil. Men jeg orker ikke sitte med skjegget i postkassa, slik mange med BZ4X må føle de gjør i dag.
  15. På presentasjonen sa de at modellen anses som hakket under BZ4X, så er vel lov å håpe på 4-450.000kr avhengig av utstyr?
×
×
  • Opprett ny...