Gå til innhold

Gjelder 14 dager angrerett når man kjøper mobil på nettet?


Emma22

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Angrerettsloven gjelder alle varer og tjenester solgt utenfor et fast utsalgssted. En nettbutikk, om det så måtte være Elkjøp eller noen andre, kan ikke unvike fra denne retten så langt jeg kan tolke det.

 

Har du bestilt noe derfra? Isåfall skal du ha fått med et angrerettskjema... der står det mer info.

Takk for kjapp tilbakemelding. Satt og ventet på svar før jeg trykker på bestill knappen.

Lenke til kommentar

Du kan selvsagt åpne opp pakken å teste mobilen med simkort i.

Men, varen skal leveres tilbake i ”tilnærmet samme stand og mengde” i følge angrerettloven.

Diverse nettbutikker skriver også at varen ikke skal være tatt i bruk som egen, og tolker dette litt forskjellig (5 teksmeldinger og f.eks 10 min samtale, noe som er vanskelig å bevise da de fleste mobiler kan nullstilles ;)).

 

I hovedsak er denne loven laget slik at man kan få testet ett produkt på samme måte som i en fysisk butikk.

 

Det Dain Bramaged skriver om at mobilen skal leveres tilbake slik at nettbutikken kan selge den som ny stemmer ikke.

Du vil se at de fleste nettbutikker selger produkter som er levert tilbake grunnet angrefristretur selges til redusert pris.

 

At kunder benytter seg av angreretten ved kjøp over nett er en risiko alle nettbutikker må ta.

De har jo god fortjeneste allikevel.

Endret av MacBain
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at man kan sette i simkort og teste telefonen, da telefonen vil da være registrert hos nettoperatør mot kundens sim. Vanlig praksis i butikk er ihvertfall ingen angrerett på mobil så lenge esken er åpnet eller forsegling brutt.

Endret av UnZane
Lenke til kommentar
Jeg tviler på at man kan sette i simkort og teste telefonen, da telefonen vil da være registrert hos nettoperatør mot kundens sim. Vanlig praksis i butikk er ihvertfall ingen angrerett på mobil så lenge esken er åpnet eller forsegling brutt.

Dette gjelder kjøp i vanlig fysisk butikk, men ved netthandel har man 14 dagers angrefrist.

Og her kan man teste pruduktet såfremt det leveres tilbake i ”tilnærmet samme stand og mengde”.

 

Har selv vært i kontakt med forbrukerombudet vedrørende diverse nettsiders tolkning av angrefristloven.

F.eks Mpx.no opplyser om den vanlige kjøpsloven på sidene sine, men i det man velger å returnere ett produkt får man en returbekreftelse hvor det står at "KUN varer som er uåpnet/ubrukt tas i retur.

 

I følge mpx er produktet tatt i bruk hvis du har skrevet 3 sms og ringt 5 min, men deres tolkning er ikke i tråd med angrerettsloven og tar man dem inn for forbrukertvistutvalget vil de nok tape en eventuell sak.

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at man kan sette i simkort og teste telefonen, da telefonen vil da være registrert hos nettoperatør mot kundens sim. Vanlig praksis i butikk er ihvertfall ingen angrerett på mobil så lenge esken er åpnet eller forsegling brutt.

Dette gjelder kjøp i vanlig fysisk butikk, men ved netthandel har man 14 dagers angrefrist.

Og her kan man teste pruduktet såfremt det leveres tilbake i ”tilnærmet samme stand og mengde”.

Ikke ifølge det skjema som kommer med fra Moobi's telefoner.

Der sier du at mister du angreretten så fort du tar stripsen fra f.eks lader kabel, bryter plasten på bruksanvisning, starter telefonen osv..

Lenke til kommentar

Nei, jeg er på ingen måte enig med Moobi's tolkning av loven. Har selv aldrig handlet mobil på nettet, og da har heller ingen erfaring med retur av mobiltelefoner kjøpt på nettet.

 

Så skrev egentlig bare det som sto i papirene moobi sender med telefonene sine ut da de lå og slang her når jeg kom på jobb, da jeg regnet med at de ikke skrev dette dersom de ikke hadde lov til det.

 

Men er vel ikke første gang moobi tolker loven på sin egen måte. ;)

Lenke til kommentar

Det viktige i kjøpsloven om angrefrist er "tilnærmet samme stand". Hva menes med tilnærmet og her har nok en del butikker vært veldig kreative med sin egen tolkning av dette.

 

Min kone bestillte en mobil fra Netcom sin netbutikk (Moobi som underleverandør der) og tok den forsiktig ut av esken, hun satte inn batteri og simkort, ladet opp telefonen. Den ble brukt pent i 1-2 dager hvor hun fant ut at mobilen ikke fungerte tilfredstillende for henne. Etter råd fra meg så tok hun å pakket ned mobilen tilbake i esken, tok ut batteri og la det for seg selv. Buntet sammen ledninger og lader etc. Gjorde produktet tilbake til "tilnærmet samme stand" som da hun mottok produktet. Hun la med angreskjema ferdig utfylt og henviste til kjøpsloven om agrefrist hvor varen skal være i "tilnærmet samme stand som da varen ble mottatt". Returen ble godkjent den og penger ble tilbakeført.

 

Angrefristen er jo der for at kunden skal kunne se, oppleve og teste produktet som er kjøpt via fjernsalg, for deretter å kunne angre på det. Bilder på nettsider + tester på andre sider + diverse vil jo aldri klare å utfylle din egen mening om produktet!

 

Det som er viktig her er at kunden må ta ekstremt godt vare på produktet + passe på å tømme det for bilder, sms, musikk etc etc. Er man i tvil om man vil beholde produktet så behandle det ekstremt varsomt og pent, sørg for at det ikke blir en eneste ripe, eller fare for fukt etc. Åpne emballasje veldig pent etc. Dette vil medføre at angrefrist blir lettere å få godkjent.

 

Personlig så ville jeg som forbruker ikke hatt noe problem å fått en produkt som har vært testet av noen andre. Såfremt at produktet opprettholder "ubrukt" kvalitet. Det at batteriet er ladet 1-3 ganger har ingenting å si på levetiden på produktet, samt du som forbruker har alle rettigheter på din side ved garanti/reklamasjon selv om du får ett "brukt" produkt.

Lenke til kommentar

Jeg skulle bytte en telefon ved angreretten, kjøpt på Elkjøps nettbutikk. Da jeg leverte den sa de at hadde den vært brukt på noen som helst måte så hadde de ikke tatt den tilbake.

 

Jeg mener dette strider litt med loven i seg selv som sier i "tilnærmet stand og mengde", men det var nå ikke det jeg fikk høre på Elkjøp.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Har nemlig kjøpt en mobil der som jeg har brukt et par dager, og funnet ut at jeg er veldig misfornøyd. Mobilen og esken er i helt fin stand, ingen riper på mobilen elns. Men jeg har ikke plastikken som var rundt manualene og slikt. Får jeg brukt angreretten min i dette tilfellet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...