Gå til innhold

Pekepinn: PC til hjemmebrukere


Anbefalte innlegg

Det er veldig synlig at de fleste brukerne her på Forumet jakter etter en bunnsolid spille-PC. Jeg bruker å anbefale folk om å ikke ta budsjettet stort høyere enn 10 000 kroner. Dette i og med at en PC til 15 000 uansett vil være regnet som standard for kontoristen om 3-4 år. Da er det bedre å bruke pengene på andre ting.

 

Men når vi først har satt et pristak på 10 000 kr, er det naturligvis alles ønske å få så mye utbytte for pengene som bare mulig. Her er det jeg personlig vil kalle det ultimate oppsettet i denne prisklassen. Les videre og la deg imponere!

 

P182FrontAntec.JPG

 

Kabinett: Antec Performance P182 | 990,- (link)

Skjermkort: HIS Radeon HD 4870 | 1847,- (link)

Minne: Crucial BallistiX 1066Mhz 4GB (2x2) | 788,- (link)

Harddisk: Samsung SpinPoint F1 | 672,- (link)

Optisk drev: Samsung SH-S223F | 190,- (link)

Prossesor: Intel Core 2 Duo E8500 | 1209,- (link)

CPU-kjøler: CoolerMaster Hyper 212 | 252,- (link)

Lydkort: Asus Xonar DX | 553,- (link)

Strømforsyning: Corsair TX 650W | 691,- (link)

Hovedkort: Asus P5Q Deluxe | 1319,- (link)

Operativsystem: Windows Vista Home Premium 64-bit | 789,- (link)

 

Totalt: 9,300 kroner

Nettbutikker: Amentio, Netshop og Meeter.no

 

Nå, hva synes dere? :thumbup:

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er veldig synlig at de fleste brukerne her på Forumet jakter etter en bunnsolid spille-PC. Jeg bruker å anbefale folk om å ikke ta budsjettet stort høyere enn 10 000 kroner. Dette i og med at en PC til 15 000 uansett vil være regnet som standard for kontoristen om 4-5 år. Da er det bedre å bruke pengene på andre ting.

 

Men når vi først har satt et pristak på 10 000 kr, er det naturligvis alles ønske å få så mye utbytte for pengene som bare mulig. Her er det jeg personlig vil kalle det ultimate oppsettet i denne prisklassen. Les videre og la deg glede!

 

armormx1.gif

 

Kabinett: Thermaltake Armor+MX | 1200,- (link)

Skjermkort: HIS Radeon HD 4700 | 1847,- (link)

Minne: Crucial BallistiX 1066Mhz 4GB (2x2) | 788,- (link)

Harddisk: Western Digital Caviar 500GB | 484,- (link)

Optisk drev: Lite-On LH-20AIS | 234,- (link)

Prossesor: Intel Core Quad 9300 | 1805,- (link)

CPU-kjøler: Scythe Infinity | 351,- (link)

Lydkort: Asus Xonar DX | 553,- (link)

Strømforsyning: Corsair TX 650W | 691,- (link)

Hovedkort: Asus P5Q Deluxe | 1319,- (link)

Operativsystem: Windows Vista Home Premium 64-bit | 789,- (link)

 

Totalt: 10 066 kroner

Nettbutikker: Amentio og Meeter.no

 

Nå, hva synes dere? :thumbup:

 

Ser greit ut, men et skjerkort med DDR5 som RAM type vil vel ikke virke på et kort som bare støtter DDR2?

Litt kult med Crossfire uansett...

Lenke til kommentar

Hvilke kort er det egentlig som støtter DDR5 da?

 

EDIT: Hvis man liker den typen kabinett, så er det et meget fint oppsett. :) Men da mangler den også noen komponenter som CPU-kjøler og lydkort. Minnet er litt i det svakeste laget for en spille-PC, og oppgraderingen fra E8500 til Quad-prossesor er jo ikke dyr. Det største problemet er allikevel overklokking, som er mye bedre med Asus sitt skjermkort. Dessuten blir det mye høyere fraktskostnader når man kjøper fra så mange ulike kjeder. Jeg tror helt objektivt at den derfor ikke overgår originalen i denne tråden (selv om Crossfire ville vært tøft!)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Hadde foretrukket Duo fremfor Quad, siden klokkehastighet har mer å si for spillytelse enn antallet kjerner. Til den tid at Quad får et fortrinn i spill fremfor Duo, så er nok de komponenten vi snakker om her utdaterte uansett. Duo er billigere også. E8400 vil nok være beste valget siden det kun er 0,16GHz som skiller opp til E8500.

 

Ville valgt Asus P5E som hovedkort. Dette har X38 chipset hvilket betyr bedre CF-støtte, noe som kan komme til nytte i en gamer-PC. Dessuten er følger det med et bra lydkort til P5E, så man kan da spare noen kroner i forhold til å kjøpe P5Q og ekstra lydkort.

 

Hadde nok foretrukket Antec P182 som kabinett i den prisklassen. Men det avhenger jo også mye av hva slags design man liker da. Neonlys er ikke akkurat min stil, for å si det pent :p

 

Agentspoon: RAM-hastigheten har jo så og si null betydning med mindre man skal overklokke mye. Man knapt nok noen forskjell ytelsesmessig på 667 eller 1066MHz, men det kan få betydning for hvor langt man får tynet prosessoren.

 

Du mener vel at Asus sitt HOVEDkort klokker bedre enn Gigabyte sitt ;) Men har du egentlig noen kilde på den uttalelsen? Gigabyte er jo også kjent for å lage kurrante, klokkevennelige kort.

Lenke til kommentar
Hvilke kort er det egentlig som støtter DDR5 da?

 

EDIT: Hvis man liker den typen kabinett, så er det et meget fint oppsett. :) Men da mangler den også noen komponenter som CPU-kjøler og lydkort. Minnet er litt i det svakeste laget for en spille-PC, og oppgraderingen fra E8500 til Quad-prossesor er jo ikke dyr. Det største problemet er allikevel overklokking, som er mye bedre med Asus sitt skjermkort. Dessuten blir det mye høyere fraktskostnader når man kjøper fra så mange ulike kjeder. Jeg tror helt objektivt at den derfor ikke overgår originalen i denne tråden (selv om Crossfire ville vært tøft!)

-Det følger kjøler med prosessor. Du trenger ikke annen kjøling om en ikke må ha en meget stille PC eller driver med ganske hard overklokking. Støy er heller neppe første prioritet i en spill PC.

-Det finnes lydkort på hovedkortet, tror ikke mange blir å savne den halve fps-en en mister i spill om en ikke har spesielle behov.

-Som sagt null gevinst i å gå fra PC6400 til PC8500 minne om en ikke er hardcore overklokker og må presse bus over 500.

- Det er 500 kr fra E8400/E8500 til Q9300, som i de fleste tilfeller gir dårligere ytelse i spill samt lavere OC potensiale. Men Quad er da alltids greit å ha.

 

 

Alt kan kjøpes hos Amentio altså en butikk mot ditt oppsett fra to.

 

Minuset med oppsettet er at det er et P45 hovedkort og at det muligens vil føre til noe tap ytelsesmessig om en kjører Crossfire. Et X48 vil muligens da være et bedre valg, som Gigabyte GA-X48-DS4

 

Med X48 kortet og to 4870 havner fortsatt oppsettet under 10 000. En plan om å kjøpe et grafikkort nå for senere å legge til et annet slår da ofte erfaringsmessig feil og en ender opp med bare å bytte skjermkort.

 

Jeg gjentar da at jeg synes oppsettet ditt er flott, men påpeker at en kan skaffe seg noe mer ytelse i spill uten å bryte 10 000 grensen om en nøyer seg med et billig kabinett, ikke kjøper ekstra lydkort, og dropper ekstra kjøler.

 

Vi kan kanskje prøve å komme til enighet om hva som vil være det optimale spill oppsettet til 10 000. Jeg mener en bør kunne klare å presse inn 2 x 4870.

 

Har endret litt på vognen og inkluderer nå X48 og 2 x Ati4870 samt en Corsair 750W total pris hos Amentio 9758 kr Lenke

Lenke til kommentar

Det var det jeg også mente. Bra å få det bekreftet. :)

 

@ Pastafarian: Man bruker aldri medfølgende kjøler hvis man skal overklokke. Og det er essensielt ved spilling. Lydkortet har ikke så mye å gjøre med FPS, men tvert imot lydkvalitet. Asus DX er ikke akkurat blant de dyreste heller. Men jeg er enig med deg om at Crossfire ville være mer egnet for en spille-PC, men nå tar jeg også med i betraktning at de fleste her som søker spille-PC egentlig ikke er superentusiaster. Den skal være optimal for annen bruk også, og da trenger man ikke en så kraftig grafikkløsning. Det går liksom på bekostning av alle de andre komponentene. La meg gi et eksempel:

 

Mitt oppsett:

Grafikk: 9/10

Prosessor: 9/10

Minne: 10/10

Lyd: 8/10

Kjøling: 9/10

Harddisk: 10/10

Totalt: 55/60

 

Ditt oppsett:

Grafikk: 10/10

Prosessor: 8/10

Minne: 7/10

Lyd: 5/10

Kjøling: 5/10

Hardisk: 8/10

Totalt: 42/60

 

Slik at til spilling alene vil ditt oppsett være meget bra. Men til generell bruk vil mitt oppsett være bedre, og da fungerer det også til alle de nyeste spillene (bare ikke på spill sine ultra-innstillinger).

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Tror vi har litt forskjelige kriterier for hva som er en bra spill PC.

 

Går da fint å klokke med stock kjøleren, var ikke klar over at klokking var nødvendig i en spill PC.

Du sier også at alle som kjøper en spill maskin ikke er superentusiaster, samtidig som det er en selvfølge at de skal klokke maskinen og derfor trenger en annen kjøler.

 

En dobbelkjerne er forholdsvis optimalt for det meste bortsett fra tung multitasking som ved f.eks videoredigering ol.

 

Er da enig i at Crossfire i stor grad er "tull", var derfor jeg i utgangspunktet kom med forslaget til 7000 kr, så det skulle være rom for en bra gaming mus og tastatur. Siste oppsett er for å få prisen opp i 10 000 kr, samt 100 % fokus på spill ytelse.

 

Lurer litt på hva som gjør 500 GB disken du har satt opp bedre enn 750GB disken fra Samsung.

Lenke til kommentar

Oops, det var faktisk en staveleif fra meg. 4700 eksisterer ikke engang. :p Poengsummene var bare et eksempel, siden at jeg kjente til alle komponentene han hadde valgt, og kunne derfor vurdere dem ut ifra mine egne.

 

Samsung SpinPoint F1 så ut til å gjøre det bra, men jeg tror at de sammenligner med feil Western Digital harddisk. Den råeste er Caviar Black, or de bruker trolig Caviar Blue eller Caviar Green. Men skal vurdere den hardt pågrunn av lavere pris og trolig lavere støynivå. :hmm:

 

Jeg har lest at det er litt smått om plassen i Antec Performance One P180. Dette kan bli et problem siden at den fra før er i MIDI-klassen.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Hva som er beste PC-en til en gitt pris vil alltid være bruksavhengig, så det er å definere noe som beste PC til 10 000 kr er egentlig håpløst. Å kalle det guide er i alle fall tullball.

 

Og så noen kommentarer til valg:

 

Kabinett: Personlig vil jeg si at Antec Performance One P182 eller Antec Nine Hundred er minst like gode kabinett, langt mer nøytrale og rimeligere (henholdsvis ca 950 og 750 kr). Ikke uten grunn at disse to er testvinnere i svært mange tester. Faktisk ville jeg vurdert Lian Li eller Antec Twelve Hundred u/PSU om man skulle bruke 1 200 kr på kabinett. P182 eller Nine Hundred har uansett ikke særlig med plassproblemer, det er langt fra trangt i de. Trådstarters forelåtte kabinett hadde uansett blitt avvist ved døren hos meg. Tenkte man virkelig budsjett er det Antec Three Hundred som er det soleklare valg.

 

Minne: Som nevnt av andre, bedre minne en PC2-6400 har man ikke bruk for annet om man skal klokke en del. Men nå er prisforskjeller ofte så små mellom PC2-6400 pg PC2-8500 at det betyr lite.

 

Hardisker: Egen erfaring med Seagate, Samsung og WD gjør at jeg kun kjøper Samsung og Seagate i dag. Helt enig med andre i at Samsung Spinpoint F1 750 GB er et bedre valg.

 

Hovedkort: P45 baserte hovedkort vil etter min mening være det beste for de fleste. De håndterer CF (med unntak av de rimeligste), men da bare med 2 x x8. Nå er både P45 og nyere skjermkort spesifisert for den nye 2.0 revisjonen av PCIe. I og med at den dobler overføringskapasiteten i PCIe, så vil faktisk ikke x8 bety ytelsestap på dagens skjermkort (eventuelt minimalt). x8 håndterer samme maks teoretiske datamengde som 1066 Mhz DDR2 minne. Men det er ingen hensikt i å kjøpe dyrere P45 hovedkort enn til 750 - 900 kr. Velger man hovdkort til 1 300 kr, så kan man like gjerne velge X38/X48 baserte hovedkort.

 

Prosessor: Her er det man ikke kan si at noe er generelt, men må vurdere bruksmønster. De fleste, selv om man ikke er "hardcore" gamer, dvs spiller noen timer dann og vann (si en 25 - 30 timer i måneden) og ellers bruker PC-en til arbeid, enkel bildebehandling etc, vil spill være det klart mest krevende, og en E8400/E8500 vil klart være gunstigst. Resten av bruken vil belaste CPU så moderat at man egentlig kunne kjøpt seg en E4600/E7200.

 

Man skal bedrive relativt mye multitasking og tyngre arbeid (video/rendering) for at Quad virkelig skal lyse. Det er også en realitet at ikke all programvare innen f.eks videoredigering er særlig god på Quad. Pinnacle Studio 11 skalerer elendig fra 2 til 4 kjerner (Q9300 yter dårligere enn E8400), mens Premier Pro, Mainconsept sin encoder og noen andre gir fort 30 - 50 % ytelsesøkning.

 

CPU-kjøler: Ja, trenger man noe annet enn stock kjøler da. Og skulle man det, vil mange si at andre valg er bedre. I budsjettsegmentet har jeg en viss sans for Cooler Master Hyper 212, som har kommet meget bra fra det i tester.

 

Så pr dato vil jeg påstå at 80 % vil ha mest igjen for å kjøpe en dual core.

 

Og innenfor en prislapp på 10 000 kr kan man klare å få med skjerm, tastatur, mus og brukbart headsett, trådløst kort, og greie nok høyttalere i en maskin som yter like godt på mange områder som trådstarter sitt forslag. Eller faktisk få til et oppsett med HD4850 i CF, ja faktisk HD4870 i CF.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...