Gå til innhold

Pekepinn: PC til hjemmebrukere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kun for spill ville jeg tro. For videoredigering og slikt er det vel prossesoren som er mer viktig.

 

Så 2 skjermkort vil doble effekten i spill?

Foreks 2 skjermkort med klokkehastighet på 600mhz, blir det da 1200mhz klokkehastighet?

Det dobler vel ikke effekten akkurat så vidt jeg vet, men det blir en god økning.

Lenke til kommentar

Må si jeg ikke helt forstår trådstarters argumentasjon her, og oppsettet faller noe mellom to stoler. Jeg vil anslå at forbrukergruppen som ikke bygger selv, men allikevel overklokker er forsvinnende liten! Enten en selvbygger eller ferdig bygget PC som gir god stock ytelse burde i langt større grad treffe den største forbrukergruppen her på forumet. Så kan man heller med dette som utgangspunkt montere på ekstra kjøling dersom man ønsker å overklokke. Og man skal være lovlig optimistisk (eller ha lave krav til spillbarhet) dersom man ønsker å beholde en PC uforandret i 5 år nå. Man må nok belage seg på oppgraderinger ca. hvert andre eller tredje år, litt avhengig av lommebok og hvor stor entusiast man er.

 

Jeg tok utgangspunkt i Pastafarian sitt oppsett, men byttet ut HK med Asus P5E ettersom forskjellen mellom X38 og X48 er ubetydelig. Hovedforskjellen er offisiell støtte fra Intels side for 1600MHz FSB på X48, mens X38 "bare" støtter 1333MHz. Men Asus gir fra deres side støtte for 1600MHz på P5E, og dessuten er det kun noen få (én?) Core2Extreme CPUer som kjører på 1600MHz...så hva er da poenget med X48? Pengene som ble til overs la jeg i Antec P182 som er et utrolig bra kabinett i forhold til prisen. Og ja, man får plass til HD4870 i det. Har akkurat hjulpet en kamerat med å montere PC med dette kabinettet og vi fikk dyttet inn et 8800GTX uten å fjerne den øverste HDD-brønnen. Dvs. at også HD4870X2 fint vil få plass uten å fjerne denne brønnen ettersom disse kortene er like lange.

 

Oppsettet lander på rett i overkant av 10.000,- Er man på veldig stramt budsjett kan man heller velge Antec ThreeHundred eller NineHundred som kabinett: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=80106

 

Edit: Fikset link

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Det er vel egentlig strømforsyningen som gjør at det er trangt om plassen i P182. Har aldri kjøpt en Corsair TX 650W før, men ut ifra bilder ser den ikke særlig stor ut. Så da passer den kanskje allikevel. Jeg skal redigere innlegget nå.. bare et øyeblikk.

 

Edit: Linken fungerer ikke. Du må krysse av for at alle skal kunne lese den.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Det er vel egentlig strømforsyningen som gjør at det er trangt om plassen i P182. Har aldri kjøpt en Corsair TX 650W før, men ut ifra bilder ser den ikke særlig stor ut. Så da passer den kanskje allikevel. Jeg skal redigere innlegget nå.. bare et øyeblikk.

 

Edit: Linken fungerer ikke. Du må krysse av for at alle skal kunne lese den.

 

Feil, strømforsyning som er lengre enn normalt kan komme i konflikt med en vifte i bunn av kabinettet, men den er kurant å ta ut om nødvendig (anbefaler faktisk å gjøre det for enklere håndtering av kabler). Erfaringer viser at det bare er PSU-er på 1000 Watt eller mer som er litt utfordrende (muligens noen 850 Wattere også). Strømforsyningen kommer ikke i konflikt med noen andre komponenter, og er helt skilt fra f.eks plassen for hovedkort.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Ja, den vifta gjør langt mer nytte for seg foran enten øvre eller nedre HDD-brønn.

 

@MagicCheeseball: Crossfire dobler på ingen måte frekvensene skjermkortene kjører på. Det er heller snakk om at skjermkortene samarbeider om å generere skjermbildet slik at man kan få bedre grafikk uten at FPS (frames pr. second) faller. Ytelsesøkningen varierer fra spill til spill ettersom hvor god CF-støtten er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...