Gå til innhold

Omskjæring eller blodig avsugning?


Anbefalte innlegg

Omskjæring er en gammel skikk som går helt tilbake til faraoenes tid.

Denne noe bisarre sermonien skal vissnok være for å forhindre kjønns sykdommer og forbedre fruktbarheten hos menn.

 

Circum_Egypt.jpg

 

Jøder og muslimer har vidrearvet denne skikken og praktiserer det den dag i dag med noe avvik.

Enkelte muslimske grupper tar trukket strikket videre og utfører noe lignende på kvinner av en uviss årsak.

 

omskj_ring_435753b.jpg

 

Noe som kanskje få av dere vet er hvordan en jødisk omskjæring foregår i praksis

 

På linken nedenfor ser man jødiske Mohel utfører en rituel sexuell lemlestelse på et spedbarn ved å skjære av nisselua og drikke blod fra barnets penis.

 

1976_PedophilicJewRituals.jpeg

1976_PedophilicJewRituals-2.jpeg

"The baby cried, blood flowed on to his penis and - as the rabbi had predicted - Graham [the godfather] did not faint. The rabbi then bent over the baby and sucked the wound. I know this sounds awful, but it is part of the Jewish tradition. It's supposed to help the healing."

http://www.sexuallymutilatedchild.org/mohel.htm

 

 

 

Jeg stiller meg derfor svært skeptisk til motivene bak denne religiøse sermonien.

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joa, kan kanskje være enig med deg der.

Det med at gutter blir omskjært har vell egentlig ingen annen stor betydning enn at det skal være rensligere osv.

Men det med at dem omskjærer jenter er jeg helt imot. Tenk hvor vondt det må gjøre for jentene. Det er greit det med at jentene skal være jomfru når dem blir giftet bort, men dem får vell ikke gått ordentlig på do engang?

Under samleie, så skal jo brudgommen skjære opp litt så dem kan ha sex. Stakkars jenter sier jeg. Dem får jo ikke nyte det engang som mange sier.

Men det er bedre at en gutt blir omskjært enn jenter, for det går jo ikke utover dem senere sånn som det gjør med jentene.

Dem som omskjærer døtrene sine har ikke respekt for jenter i det hele tatt. Dem gjør det for å undertrykke dem og for at dem skal være jomfru? Ikke vet jeg helt hva dem tenker når dem gjør sånt, men hvis jeg får en jente baby senere i livet så kommer den aldri til å bli omskjært. Man må ha såpass respekt for andre mener da jeg.

Eller hva mener dere?

Lenke til kommentar
Joa, kan kanskje være enig med deg der.

Det med at gutter blir omskjært har vell egentlig ingen annen stor betydning enn at det skal være rensligere osv.

Men det med at dem omskjærer jenter er jeg helt imot. Tenk hvor vondt det må gjøre for jentene. Det er greit det med at jentene skal være jomfru når dem blir giftet bort, men dem får vell ikke gått ordentlig på do engang?

Under samleie, så skal jo brudgommen skjære opp litt så dem kan ha sex. Stakkars jenter sier jeg. Dem får jo ikke nyte det engang som mange sier.

Men det er bedre at en gutt blir omskjært enn jenter, for det går jo ikke utover dem senere sånn som det gjør med jentene.

Dem som omskjærer døtrene sine har ikke respekt for jenter i det hele tatt. Dem gjør det for å undertrykke dem og for at dem skal være jomfru? Ikke vet jeg helt hva dem tenker når dem gjør sånt, men hvis jeg får en jente baby senere i livet så kommer den aldri til å bli omskjært. Man må ha såpass respekt for andre mener da jeg.

Eller hva mener dere?

joda, er enig med deg der.

Men det jeg ikke kan forstå er hvorfor i gamperæva jødene skal drikke blod fra barnets penis ved omskjæring?

Dette burde jo gå under både homofili og pedofili.

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Det har kanskje noe med at man respekterer gutten eller at det er hellig eller noe? jeg aner rett og slett ikke. akkurat det har jeg ikke hørt før. :S skal være interressant å finne ut.

Ja det er vist en pervers vrangforestilling ut av ville helxxtte.

 

Hebrew term for the third step in the Jewish circumcision ritual, in which the mohel applies his mouth to the freshly circumcised infant's penis and sucks up the first drops of blood.

 

ligger litt mere info på linken i start tråden

Lenke til kommentar
Det har kanskje noe med at man respekterer gutten eller at det er hellig eller noe? jeg aner rett og slett ikke. akkurat det har jeg ikke hørt før. :S skal være interressant å finne ut.

Ja det er vist en pervers vrangforestilling ut av ville helxxtte.

 

Hebrew term for the third step in the Jewish circumcision ritual, in which the mohel applies his mouth to the freshly circumcised infant's penis and sucks up the first drops of blood.

 

ligger litt mere info på linken i start tråden

 

 

Jeg har forhørt meg litt rundt, men det er ingen av dem jeg har snakket med som har hørt noe om dette før. Er du helt sikker på at den linken er riktig? for jeg synes det er litt rart at ingen har hørt om det før. :S

Lenke til kommentar

Du har nok funnet en link som ikke er sann. jeg spurte en jeg kjenner som kan endel om jødedommen, og han hadde heller ikke hørt om det. Så det er litt rart at det skal være sant, når til og med folk som er interressert i jødedommen ikke har hørt om det. så beklager. tviler på at det er sant ;)

Lenke til kommentar
Du har nok funnet en link som ikke er sann. jeg spurte en jeg kjenner som kan endel om jødedommen, og han hadde heller ikke hørt om det. Så det er litt rart at det skal være sant, når til og med folk som er interressert i jødedommen ikke har hørt om det. så beklager. tviler på at det er sant ;)

skal ærlig innrømme at dette er ukjent for meg også, men skal vi se...

 

Kildene/henvisningene skal angivelig være:

 

The Jerusalem Post Magazine, Nov. 5, 1976, p. 14

 

The Talmud of Babylonia: An American Translation

Translated by Jacob Neusner

Number 275. Volume II.E: Shabbat Chapters 18-24.

Program in Judaic Studies Brown University

Atlanta: Scholars Press. 1993. p. 45.

 

" Jack Shamash. "My Son on the Cutting Edge." Independent (London), no. 3,797 (Thursday, December 17, 1998): p. R8.

 

Rosemary Romberg. Circumcision: The Painful Dilemma. South Hadley, Massachusetts: Bergin & Garvey, Publishers, Inc. 1985. p. 395.

 

Hva som er/var vanlig praksis kan jeg ikke uttale meg om men bildet sier jo ganske mye.

 

EDIT: lagt til link.

http://www.usenet.com/newsgroups/soc.cultu...h/msg00032.html

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Riktig...

 

Dette er et Jødisk otordoks ritual.

 

Metzitzeh: (Mezzizza/Mizizah) The sucking of blood from the wound

During the Talmudic period (500-625 A.D.), a third step was added to the Orthodox circumcision ritual. It was not universally adopted by all Jewish groups, but became a practice of the more Orthodox groups. This third step was called "Metzitzah". During "Metzitzah", the mohel takes the now badly bleeding penis into his mouth and sucks the blood from the wounded pant. This was most probably adopted to collapse the major blood vessels to stem bleeding and to extract any induced bacteria from the wound and blood system. In effect, it often introduced infection, such as tuberculosis and venereal diseases, with very serious and tragic consequence, as reported throughout history. More modern day mohels use a glass tube placed over the infant's penis for suction of the blood when performing metzitzah. In many Jewish ritual circumcisions this step of Metzitzah has been eliminated.

 

Så det er fremdeles utbredt med andre ord...

 

http://www.cirp.org/library/history/peron2/

http://en.wikipedia.org/wiki/Brit_milah

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Det med at gutter blir omskjært har vell egentlig ingen annen stor betydning enn at det skal være rensligere osv.

 

Det påfører barnet lidelse. Ingen skal omskjæres mot sin vilje! Og renslighet? Hørt om klut og såpe?

 

Det er greit det med at jentene skal være jomfru når dem blir giftet bort

 

Nei, det er det ikke.

 

Dem som omskjærer døtrene sine har ikke respekt for jenter i det hele tatt.

 

Svært mange har ikke respekt for jenter. Æresdrap, omskjæring, burka og generell undertrykkelse vitner om dette.

 

Men det jeg ikke kan forstå er hvorfor i gamperæva jødene skal drikke blod fra barnets penis ved omskjæring?

 

Jøss, hvorfor lærte vi aldri dette i religionstimene?

Lenke til kommentar

At omskæring er diskutabelt er jeg helt enig i. Men å kalle en slik praksis homofili og pedofili vitner om svært manglende forståelse for andre kulturer. For det første kan man ikke automatisk overføre elementer fra egen kultur for å (for)dømme andres, og for det andre er denne ene, rituelle praksisen på ingen måte noe bevis for hverken homofili eller pedofili. Noen ganger går ønsket om å sverte religioner så langt at det meste av fornuft tipper over bord i samme slengen.

Lenke til kommentar

Du mener altså at momskjæring er greit så lenge man er hellig overbevist om at det er riktig?

 

Men bare på gutter, naturligvis. Du er jo jente selv...

 

Hvorfor bør ikke gutter få muligheten til å velge selv om de skal omskjæres, uavhengig av overbevisningene til foreldrene?

Endret av isbit
Lenke til kommentar
Diskutabelt? Det er uetisk, ferdig med den saken. Samme om de tror guden deres ønsker at de skal suge sønnen sin.

 

Ah, der kommer du med det utrolig bra argumentet igjen: "ferdig med den saken". Ikke mye å stille opp mot slik slagkraftighet!

Javell?

Du synes at suging av barn er etisk?

Hva er det så etisk med en otordoks jøde som slurper i seg blod fra en blødende barnepenis?

Så dette går ikke under pedifili, homosex og vampyrisme?

 

Utdyp det nærmere :hmm:

Lenke til kommentar

Ikke rart dere tolker Bibelen som dere gjør med tanke på hvordan dere tolker mine innlegg.

 

1. Jeg startet innlegget med å si at jeg synes omskjæring er diskutabelt. Det har dere fått til å bli at jeg synes det er etisk riktig med både omskjæring og suging av barn.

 

2. Dette går ikke under pedofili, homosex eller vampyrisme fordi det ikke er noe seksuelt i handlingen. Så hvis du kutter deg på fingen og suger blodet i deg så er du vampyrist? Det er en rituell handling gjort - utfra det jeg har lest her - bl.a for å stoppe blødningen. Det har kanskje også en symbolsk mening. Konklusjonen er at jeg vet for lite om det til å hoppe til de verste konklusjonene som finnes.

 

3. Ingenting av det jeg har skrevet impliserer at jeg synes verken omskjæring eller suging av blodet til "etisk riktig". Det eneste jeg har reagert på her er at det omtales som pedofili og homofili.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar

Ikke rart dere tolker Bibelen som dere gjør med tanke på hvordan dere tolker mine innlegg.

 

1. Jeg startet innlegget med å si at jeg synes omskjæring er diskutabelt. Det har dere fått til å bli at jeg synes det er etisk riktig med både omskjæring og suging av barn.

Mulig jeg var noe uklar i åpningstråden men det at jeg tok med Egyptisk og muslimsk omskjæring var for historikkens skyld. Det vi snakker om her er "mezizah -- Hebrew term for the third step in the Jewish circumcision ritual.

 

2. Dette går ikke under pedofili, homosex eller vampyrisme fordi det ikke er noe seksuelt i handlingen. Så hvis du kutter deg på fingen og suger blodet i deg så er du vampyrist? Det er en rituell handling gjort - utfra det jeg har lest her - bl.a for å stoppe blødningen. Det har kanskje også en symbolsk mening. Konklusjonen er at jeg vet for lite om det til å hoppe til de verste konklusjonene som finnes.

 

Er ikke suging av penis en sexuell handling?

Er ikke en slik handling på et barn incest/pedofili?

Det finnes mange andre og mere hygeniske måter på en sykehus for å stoppe blødninger enn å suge penis.

Hva gjør du dersom du får en rift i anusåpning grunnet kraftig forstoppelse?

Får en religiøs venn til å suge deg i rompa :no:

 

Dersom jeg kutter meg med vilje for så å suge blod er vell det vampyrisme ja.

 

3. Ingenting av det jeg har skrevet impliserer at jeg synes verken omskjæring eller suging av blodet til "etisk riktig". Det eneste jeg har reagert på her er at det omtales som pedofili og homofili.

Javel...

dersom barnet ditt har blitt kidnappet av en otordoks jøde og utsatt for dette ritualet...

Ville du ikke da anmeldt han for kjønnslemlestelse, pedofili og voldtekt?

Du har konklusjonen er at du vet for lite om det og henlagt saken?

Lenke til kommentar

Det blir en fullstendig urealistisk situasjon, fordi jøder går ikke rundt og kidnapper ikkejødiske barn for å utføre dette ritualet.

 

Men, nei, slik som saken fremstilles her, så anser jeg ikke den type handling som seksuell, og den har derfor ingenting med homofili eller pedofili å gjøre. (Merk: Det betyr ikke at jeg anser handlingen som "etisk riktig").

Lenke til kommentar

Det blir en fullstendig urealistisk situasjon, fordi jøder går ikke rundt og kidnapper ikkejødiske barn for å utføre dette ritualet.

Du unnviker spørsmålet jenta mi!

Dersom dette hadde skjedd med ditt barn

Ville du ikke da anmeldt vedkommende for kjønnslemlestelse, pedofili og voldtekt?

 

Men, nei, slik som saken fremstilles her, så anser jeg ikke den type handling som seksuell, og den har derfor ingenting med homofili eller pedofili å gjøre. (Merk: Det betyr ikke at jeg anser handlingen som "etisk riktig").

Så lenge man pakker inn perverse lemlestelser og pedofile handlinger i religion er det greit?

Dersom en ateist har gjort noe slikt har han blitt buret inn på flekken og eventuelt drept av medfanger i fengslet.

Endret av analkløe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...