Gå til innhold

Ny innovattiv blits fra Sony


Anbefalte innlegg

Sony har lansert nytt blits flaggskip HVL-F58AM, med en fleksibilitet alle blits burde hatt.

 

 

http://www.i4u.com/article18271.html

The flash head can pivot 90 degrees left and right on a horizontal axis in addition to the conventional up and down vertical adjustment. With this system, the camera and flash unit can keep the same orientation regardless of portrait or landscape shooting. This gives a higher degree of flexibility when arranging the direction of light.

 

Offisiell uttalelse fra Sony

 

Jeg er redd sparingen må begynne.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finfin idé..

 

Jeg lurer bare på om dette er å skape en problemstilling- som strengt talt ikke har vært allverdens problem fra før. Proffblitser av denne typen er da svært ofte både avfyrt off-shoe, eller i en situasjon hvor fotografen ikke akkurat ute etter et beauty-shot?

Jeg er skeptisk til løsningen pga konstruksjonen, som ser ganske klønete utformet ut (slik så mya annet fra Sony)- Det bærer forferdelig preg av gizmodesign fra Asia mer enn noe annet.

Endret av Schnoodleboy
Lenke til kommentar
Finfin idé..

 

Jeg lurer bare på om dette er å skape en problemstilling- som strengt talt ikke har vært allverdens problem fra før. Proffblitser av denne typen er da svært ofte både avfyrt off-shoe, eller i en situasjon hvor fotografen ikke akkurat ute etter et beauty-shot?

Jeg er skeptisk til løsningen pga konstruksjonen, som ser ganske klønete utformet ut (slik så mya annet fra Sony)- Det bærer forferdelig preg av gizmodesign fra Asia mer enn noe annet.

 

Jeg ser problemstillingen med å skape et behov som strengt tatt ikke er et allverdens problem fra før, men samtidig har jeg faktisk et par ganger vært oppe i situasjoner hvor jeg faktisk har savnet denne muligheten, om det hadde gitt et annet resultat er en annen sak, men jeg liker å innbille meg det :p

 

vedr klønete utforming, vil jeg faktisk holde varen i hånda før jeg konkluderer med noe som helst.

Lenke til kommentar

Stygt redd for at det må spares nå, ja. Ratio-muligheten tilsvarende Nikons er litt for etterlengtet (og etter min oppfatning den store nyheten her..?)..

 

Håper forresten de følger opp med en litt enklere trådløs styringsenhet med mulighet for styring av grupper etterhvert, slik at en slipper å kjøpe en HVL-F58AM mer enn en trenger lyskilder for A900..

Lenke til kommentar

Hm. Jeg ser ikke helt argumentet med at det hjelper i portrettorientering... Skal du ha direkte blits så er det jo ikke noen stor vits å vri blitsen i det hele tatt, og skal du sprette blitsen i taket så kan jo blitshodet vris til siden på de fleste større blitser.

 

Jeg gjør i hvert fall det ganske ofte med SB-800, synes resultatene blir like bra som når jeg gjør det med huset i landskapsorientering.

Lenke til kommentar
Hold et kamera i høyre hånd i vertikalgrepet og fotografer i portrettformat. Med en tradisjonell toveis blits kan du da ikke sprette lyset av noe som er oppe til høyre for deg, mens du vil ha den muligheten med den nye Sony-blitsen.
Jeg skjønner.

En vanlig toveis (eller heter det treveis?) blits kan legge lyset skrått opp til venstre, men ikke til høyre. Så jo, det kan ha noe for seg. Ikke akkurat et paradigmeskifte, men sikkert praktisk i noen situasjoner.

 

Takk for voksenopplæringa :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...