Gå til innhold

Atom-utfordrer fra AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

8W TDP er ca. 13 ganger mer effekt enn de minste Atom modellene.

 

Forøvrig forstår jeg ikke forretningsmodellen til AMD. Er målet å få mest mulig problemer? Hvis du vil lage egen møbelforretning så er det kanskje ikke så lurt å posisjonere seg som konkurrent til IKEA med mindre en faktisk ønsker å blø økonomisk.

Lenke til kommentar
8W TDP er ca. 13 ganger mer effekt enn de minste Atom modellene.

 

Forøvrig forstår jeg ikke forretningsmodellen til AMD. Er målet å få mest mulig problemer? Hvis du vil lage egen møbelforretning så er det kanskje ikke så lurt å posisjonere seg som konkurrent til IKEA med mindre en faktisk ønsker å blø økonomisk.

 

 

Simen1 beregner totalt effektforbruk til atom for å være større pga brikkesett. Denne cpuen har både minnekontroller OG NORTHBRIDGE integrert på cpu. Atom har forresten en tdp på 4 watt(Diamondville(den som brukes til laptoper og pcer(Silverthorne har kun 2 watt tdp, men er kun til håndholdte saker))) .

 

 

Redigerer: Tror ikke NB er integrert på cpu, men NB hvertfall integrert i de 8 watt som de oppgir.

 

Simen1 brukte et godt eksempel:

 

354538.jpg

 

Dette er et atom hk, cpu og sørbrikke er passivt kjølt, mens saken i midten er Nordbrikken. Som du ser er det nok den som tar mest strøm. 4 +>4 = >8 watt

Endret av O:M:A
Lenke til kommentar

Dette er et atom hk, cpu og sørbrikke er passivt kjølt, mens saken i midten er Nordbrikken. Som du ser er det nok den som tar mest strøm. 4 +>4 = >8 watt

 

man kan jo parre atom med ett chipset som bruker mer enn dobbelt så mye strøm.

 

Intel er ikke gode på chipsets når det gjelder strømforbruk, AMD vil alltid ha høyere strømforbruk.

 

Når nahelem vil man se, oj, strømforbruket økte.

 

men chipset strømforbruket synker i gjengjell og får mer minneytelse, per watt.

 

Detta kan bli spennende, Via nano, amd, og intel atom :D alle får sikkert sin plass i markedet, atom til telefoner sier jeg ! ikke noe annet egentlig, via nano for laptops for øyeblikket pga de er mye raskere =)

Lenke til kommentar
8W TDP er ca. 13 ganger mer effekt enn de minste Atom modellene.

Legger man til effektforbruket for nordbroa så kommer nok AMD bedre ut enn Intel.

 

lurer på om denne har "innorder" eller "outoforder" design..

Jeg er ganske sikker på at det er vanlig OOO design. In order ville krevd mye mer ressurser i form av penger til kretsdesignere og tid. To ting AMD ikke akkurat har overflod av for tida.

 

Når nahelem vil man se, oj, strømforbruket økte.

 

men chipset strømforbruket synker i gjengjell og får mer minneytelse, per watt.

I følge tallene skal Nehalem bruke like mye effekt som Penryn-generasjonen (130W, 95W, 75W osv) og man skulle tro at brikkesettene vil bruke mye mindre effekt. De første publiserte erfaringene med slike systemer tyder derimot på det motsatte. X58 skal etter sigende være det hittil mest varmeproduserende brikkesettet fra Intel. Jeg aner ikke hvor problemet ligger og hvor mye det evt. vil fikses før lansering.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
8W TDP er ca. 13 ganger mer effekt enn de minste Atom modellene.

Legger man til effektforbruket for nordbroa så kommer nok AMD bedre ut enn Intel.

Kan aldri tenke meg at håndholdte enheter vil bli utstyrt med nordbro på over 7,4W.

 

Det kan se ut som om enkelte ikke ofret denne kommentaren en tanke:

 

8W TDP er ca. 13 ganger mer effekt enn de minste Atom modellene.

 

Intel Atom er ikke det samme som Intel mAtx hk m/CPU. :p

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
lurer på om denne har "innorder" eller "outoforder" design..

Jeg er ganske sikker på at det er vanlig OOO design. In order ville krevd mye mer ressurser i form av penger til kretsdesignere og tid. To ting AMD ikke akkurat har overflod av for tida.

 

 

så man kan vente seg høyere ytelse en fra atom med denne da..

Lenke til kommentar
Intel Atom er ikke det samme som Intel mAtx hk m/CPU. tongue.gif

 

Poenget er? Skal AMD sitt prudukt få refs for spesifikasjoner bare fordi de har hevet inn NB og minnekontroller i cpu? Skulle gjerne sett en atom som virker uten NB jeg. Dessuten tror jeg ikke at amd har integrert nb men har plusset NB's tdp sammen med cpu sin tdp. Men kan hende at de har hevet den inn i cpu, siden de allerede har gjort det i puma(om ikke hele, så hvertfall deler).

Lenke til kommentar
så man kan vente seg høyere ytelse en fra atom med denne da..

Tja, det kommer an på klokkefrekvensene og hvor effektiv kjernen er. Jeg tror faktisk Atom vil yte hakket høyere, vel og merke modellene på 1,6 og 1,86 GHz vs AMDs 1GHz.

 

AJ: Er egentlig AMDs prosessor siktet inn mot håndholdte enheter? Jeg ser det mest som en utfordrer til desktop-modellene av Atom og sammenligner dermed med 4W versjonen Atom 230.

 

Er det noen som har fått med seg kodenavn eller navn på den nye prosessoren fra AMD?

Lenke til kommentar
AJ: Er egentlig AMDs prosessor siktet inn mot håndholdte enheter? Jeg ser det mest som en utfordrer til desktop-modellene av Atom og sammenligner dermed med 4W versjonen Atom 230.

Vel, det var hw.no som påsto at dette var en Atom utfordrer. Derfor min kommentar. Jeg ser imidlertid at "high-end" versjonene av Atom blir direkte konkurrenter til denne. Dagens chipset til Atom, i den grad en kan si at de er designet for Atom, har nok uhensiktsmessig høyt effektforbruk. Jeg vil tro at det kommer ut nedskalerte chipset med vesentlig lavere effektforbruk innen disse AMD prosessorene er på markedet, men det er jo futureware som så mye annet. :)

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...