Gå til innhold

Test: Sony Ericsson G900


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så bra ut dette da, får håpe den blir kjappere etter en FW-update eller 2. Synd SE kutter på edge og super3g, de har da vært flinke til å inkludere det på flere modeller nå den siste tiden så for meg er det uforståelig at de plutselig dropper det igjen. Tror jeg hadde likt kalenderen på denne bedre enn den jeg har på N82, går så tregt å legge inn avtaler der synes jeg.

Lenke til kommentar

Jeg er litt overasket over at den fikk karakter 5.. Uten super-3g, edge og GPS.. Og at den er træg..

Men men.. Var en flott test..

Virker litt genial på en måte også denne telefonen.. Bra kamera, bra musikk-spiller, wifi og allikavel en grei størrelse på den.. og vanlige taster..

 

Hadde de bare lagt inn en litt større prosessor..208mhz er litt lite, selv om det ikke er ett så kravstort OS som Windowsmobile..

Lenke til kommentar

Dette er noe Nokia og flere av de andre produsentene gjør ;) Faktisk har alle tlfer jeg har eid: SE T300 (hengte seg opp når jeg skrev sms) og K750i (slo seg av), nokia 3310 (slo seg av selv), N73 (slo seg av selv) og N82 (ustabil når jeg brukte enkelte programmer) og siemens cx75 (slo seg av selv) hatt endel bugs som har blitt fikset i FW-oppdateringer, riktignok kunne jeg ikke oppdatere selv på den første SEen og nokian. Ja, jeg tror produsentene bruker oss alle til en viss grad som betatestere, men jeg vil heller ha et 99% ferdig produkt nå enn et 100% ferdig produkt 6 måneder senere.

Lenke til kommentar
Jeg er litt overasket over at den fikk karakter 5.. Uten super-3g, edge og GPS.. Og at den er træg..

Men men.. Var en flott test..

Virker litt genial på en måte også denne telefonen.. Bra kamera, bra musikk-spiller, wifi og allikavel en grei størrelse på den.. og vanlige taster..

 

Hadde de bare lagt inn en litt større prosessor..208mhz er litt lite, selv om det ikke er ett så kravstort OS som Windowsmobile..

 

Hvis telefonen er like rask/treg som P1i, så utkonkurrer den glatt de fleste S60 telefonene på det området. Og det at den har trykkfølsom skjerm, burde gi den et stort pluss i margen.

Ser at tester skriver noe ala' "Du trenger med andre ord ikke en doktorgrad for å forstå Sony Ericssons smarteste telefoner." Dette henger rett og slett ikke på greip, og det vitner om at vedkommende er fastgrodd i trege, gammeldagse S60 menyer. Den som ikke klarer å navigere en P1i, etter en kort tilvenning, har seriøse problemer. Jeg vil faktisk påstå at UIQ er lettere å sette seg inn i, for en nybegynner, enn f.eks S-60.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Jeg er litt overasket over at den fikk karakter 5.. Uten super-3g, edge og GPS.. Og at den er træg..

Men men.. Var en flott test..

Virker litt genial på en måte også denne telefonen.. Bra kamera, bra musikk-spiller, wifi og allikavel en grei størrelse på den.. og vanlige taster..

 

Hadde de bare lagt inn en litt større prosessor..208mhz er litt lite, selv om det ikke er ett så kravstort OS som Windowsmobile..

 

Uten å ha lest hele testen (skumlest) så virker det som testeren er godt fornøyd med mobilen på alle andre punkt. Alle mobiler har svakheter, også denne. Spørsmålet er hvor store de er. Det du nevner er de svakheten denne mobilen har som gjør at den ikke får 6. Den er treg ved bruk av 5 programmer nevnes det. Jeg opplevde at min N82 var treg med kun 2 programmer, og dette nevnes ikke i testen til N82. GPS er fint det, men jeg opplever at mobiler med GSP generelt er dårlig. Prøvde N82 som guide i tr.heim, og den surret bare.. Klarte meg bedre uten. Syns derfor ikke de skal trekkes så mye for gps og treghet, tror heller ikke testereren gjorde dette. Tipper han var mest kritisk til mangel av edge og 3g. Virker som en god mobil, den eneste SE mobilen jeg kunne tenkt meg å kjøpt siden K750i. Nesten som at jeg syns d er synd jeg nettopp har kjøpt en lg ku990 :p

Lenke til kommentar
Hvis telefonen er like rask/treg som P1i, så utkonkurrer den glatt de fleste S60 telefonene på det området. Og det at den har trykkfølsom skjerm, burde gi den et stort pluss i margen.

Ser at tester skriver noe ala' "Du trenger med andre ord ikke en doktorgrad for å forstå Sony Ericssons smarteste telefoner." Dette henger rett og slett ikke på greip, og det vitner om at vedkommende er fastgrodd i trege, gammeldagse S60 menyer. Den som ikke klarer å navigere en P1i, etter en kort tilvenning, har seriøse problemer. Jeg vil faktisk påstå at UIQ er lettere å sette seg inn i, for en nybegynner, enn f.eks S-60.

At P1i er like rask som S60 stemmer forsåvidt. Men kun hvis man tar med i beregningen at de fleste S60-telefoner er solgt lenge før P1i kom på markedet. Tar man de som ble solgt like før, samtidig eller etter P1i ble tilgjengelig, fremstår P1i som særdeles treg etter min erfaring.

 

I tillegg finner jeg det merkelig at du hyller navigeringen på en telefon som krever to hender for å brukes. Slik jeg ser det, er navigeringen er katastrofe på P1i og noe av det minst brukervennlige jeg har sett på denne siden av årtusenskiftet. Registrerer også at SE har innsett dette og har nå tilpasset seg etter det i nyere modeller. P1i er åpenbart ikke så brukervennlig som du vil ha det til likevel.

 

Hva denne testen gjelder, spør jeg meg selv om hvilken erfaring testeren har med UIQ-telefoner. Nå har jeg ikke testet G900i selv, men den fremstår i mine øyne som en M600i med noen bugfikser, sprek kameralinse og annet tastatur. Endringene er vel ikke så store?

 

Stusser også litt over at man vier spalteplass til visittkortleseren. Dette er vel på ingen måte nytt? Hvem som kom med det først, aner jeg ikke, men tar jeg ikke mye feil, var det på plass i Nokia N93 (først testet av Amobil 27. apr. 2006). Etter det har det nok vært tilstede på en rekke modeller, uten at jeg skal si det for sikkert, da det virker som en ganske så unyttig funksjonalitet i mine øyne.

Lenke til kommentar
Jeg er litt overasket over at den fikk karakter 5.. Uten super-3g, edge og GPS.. Og at den er træg..

Men men.. Var en flott test..

Virker litt genial på en måte også denne telefonen.. Bra kamera, bra musikk-spiller, wifi og allikavel en grei størrelse på den.. og vanlige taster..

 

Hadde de bare lagt inn en litt større prosessor..208mhz er litt lite, selv om det ikke er ett så kravstort OS som Windowsmobile..

 

Hvis telefonen er like rask/treg som P1i, så utkonkurrer den glatt de fleste S60 telefonene på det området. Og det at den har trykkfølsom skjerm, burde gi den et stort pluss i margen.

Ser at tester skriver noe ala' "Du trenger med andre ord ikke en doktorgrad for å forstå Sony Ericssons smarteste telefoner." Dette henger rett og slett ikke på greip, og det vitner om at vedkommende er fastgrodd i trege, gammeldagse S60 menyer. Den som ikke klarer å navigere en P1i, etter en kort tilvenning, har seriøse problemer. Jeg vil faktisk påstå at UIQ er lettere å sette seg inn i, for en nybegynner, enn f.eks S-60.

 

Du trenger altså ikke en doktorgrad for og forstår SE smarteste telefoner.. Altså UIQ er lettvint og brukervennelig.. Tror du misforstår, eller quotet litt feil her..

 

Denne telefonen bruker ARM9 208mhz prosessor, samme som P1 og p990..Det kan godt hende at s60 er trægere en UIQ.. Men uten og vite det 100% sikkert så tror jeg at det er nokså lite forskjell på S60 og UIQ..

 

Men Nokia har valgt og ta i bruk ARM11 prosessorer i sine nye modeller.. Nokia e90 var en av de første som tok i bruk den prosessoren og den hadde en hastighet på 332mhz, som nå økt opp til 369 mhz..

Noe som gjør dem helt klart kjappere.. Så jeg syntes det er dårlig at Sony Ericsson ikke har valgt en annen prosessor en den de brukte i p990.. UIQ er vell blitt oppgradert en del siden p900, så G900 føles nok kjappere en p990.. Men håper g900 er den siste modellen fra SE som bruker den prosessoren..

 

Jeg hadde p990 før.. og gikk over til e90.. Jeg syntes begge er lettvinte og bruke, på s60 trenger man bare finne meny knappen.. Så klarer man og bruke telefon normalt ut i fra det..

Lenke til kommentar

Uten å ha lest hele testen (skumlest) så virker det som testeren er godt fornøyd med mobilen på alle andre punkt. Alle mobiler har svakheter, også denne. Spørsmålet er hvor store de er. Det du nevner er de svakheten denne mobilen har som gjør at den ikke får 6. Den er treg ved bruk av 5 programmer nevnes det. Jeg opplevde at min N82 var treg med kun 2 programmer, og dette nevnes ikke i testen til N82. GPS er fint det, men jeg opplever at mobiler med GSP generelt er dårlig. Prøvde N82 som guide i tr.heim, og den surret bare.. Klarte meg bedre uten. Syns derfor ikke de skal trekkes så mye for gps og treghet, tror heller ikke testereren gjorde dette. Tipper han var mest kritisk til mangel av edge og 3g. Virker som en god mobil, den eneste SE mobilen jeg kunne tenkt meg å kjøpt siden K750i. Nesten som at jeg syns d er synd jeg nettopp har kjøpt en lg ku990 :p

 

Grunnen for at den får 5 er først og fremst mye teknologi til en lav pris..

Tror jeg da.. Den har en del store mangler på teknologi.. hadde den vært i samme prisklasse som n95, så hadde den nok fått 4.

 

Men billigste på nettbutikk er 3228,- uten frakt.. og det er billig for en såpass funksjonsrik og bra telefon..

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar

N73 var ganske treg og den hadde arm9, synes ikke P990i var spesielt rask, P1i har jeg ikke prøvd noe særlig så den skal jeg ikke uttale meg om. SNodig at ikke SE også bruker arm11, da arm9 begynner å bli en smule utdatert. Lionel-luthor: Hvor mange programmer er ikke så interessant som hvilke programmer man multitasker med, eks tar calc, stoppeklokke og kalender mindre ressurser enn f.eks GPSen. Jeg bruker generelt 4-5 programmer samtidig på N82 og merker ikke at den blir noe særlig tregere, med mindre jeg bruker tunge programmer da.

Lenke til kommentar
N73 var ganske treg og den hadde arm9, synes ikke P990i var spesielt rask, P1i har jeg ikke prøvd noe særlig så den skal jeg ikke uttale meg om. SNodig at ikke SE også bruker arm11, da arm9 begynner å bli en smule utdatert. Lionel-luthor: Hvor mange programmer er ikke så interessant som hvilke programmer man multitasker med, eks tar calc, stoppeklokke og kalender mindre ressurser enn f.eks GPSen. Jeg bruker generelt 4-5 programmer samtidig på N82 og merker ikke at den blir noe særlig tregere, med mindre jeg bruker tunge programmer da.

 

Var ikke meg som skrev det.. hehe.. ble bare en litt mislykket Quote av IImilleniumII

Lenke til kommentar
Hvis telefonen er like rask/treg som P1i, så utkonkurrer den glatt de fleste S60 telefonene på det området. Og det at den har trykkfølsom skjerm, burde gi den et stort pluss i margen.

Ser at tester skriver noe ala' "Du trenger med andre ord ikke en doktorgrad for å forstå Sony Ericssons smarteste telefoner." Dette henger rett og slett ikke på greip, og det vitner om at vedkommende er fastgrodd i trege, gammeldagse S60 menyer. Den som ikke klarer å navigere en P1i, etter en kort tilvenning, har seriøse problemer. Jeg vil faktisk påstå at UIQ er lettere å sette seg inn i, for en nybegynner, enn f.eks S-60.

At P1i er like rask som S60 stemmer forsåvidt. Men kun hvis man tar med i beregningen at de fleste S60-telefoner er solgt lenge før P1i kom på markedet. Tar man de som ble solgt like før, samtidig eller etter P1i ble tilgjengelig, fremstår P1i som særdeles treg etter min erfaring.

 

I tillegg finner jeg det merkelig at du hyller navigeringen på en telefon som krever to hender for å brukes. Slik jeg ser det, er navigeringen er katastrofe på P1i og noe av det minst brukervennlige jeg har sett på denne siden av årtusenskiftet. Registrerer også at SE har innsett dette og har nå tilpasset seg etter det i nyere modeller. P1i er åpenbart ikke så brukervennlig som du vil ha det til likevel.

 

Hva denne testen gjelder, spør jeg meg selv om hvilken erfaring testeren har med UIQ-telefoner. Nå har jeg ikke testet G900i selv, men den fremstår i mine øyne som en M600i med noen bugfikser, sprek kameralinse og annet tastatur. Endringene er vel ikke så store?

 

Stusser også litt over at man vier spalteplass til visittkortleseren. Dette er vel på ingen måte nytt? Hvem som kom med det først, aner jeg ikke, men tar jeg ikke mye feil, var det på plass i Nokia N93 (først testet av Amobil 27. apr. 2006). Etter det har det nok vært tilstede på en rekke modeller, uten at jeg skal si det for sikkert, da det virker som en ganske så unyttig funksjonalitet i mine øyne.

 

For det første. P1i spiser lett en 10-15 til dels tunge programmer, uten at det går ut over hastigheten. N82, som jeg har kjørt en direkte sammenligning med, begynner å "halte" etter 2-3 programmer, og man merker fort at den blir treg. Mulig SE er en smule flinkere når det kommer til programmering, ikke vet jeg, men de er iallefall flinkere enn Nokia når det kommer til standbytid.

 

UIQ lar seg utmerket navigere med en hånd. Skal man drive med litt tyngre oppgaver, er to hender å foretrekke. Men til vanlig bruk, klarer man seg fint med en hånd, enten med tommelen på skjermen, eller ve hjelp av scrollhjulet på siden. De som ikke klarer å navigere UIQ med en hånd, er ikke interesert i å klare det heller...

 

 

Og din sammenligning av G900 og M600 gjelder vel også for stort sett alle Series 60 telefoner. Det er jo i bunn og grunn samme telefon?

 

Nå må jeg inrømme at jeg aldri har prøvd noen annen visittkortleser enn den som følger med UIQ-telefoner, men en ting kan jeg si. På UIQ virker den iallefall slik den er tiltenkt.

Endret av poe
Lenke til kommentar
Du trenger altså ikke en doktorgrad for og forstår SE smarteste telefoner.. Altså UIQ er lettvint og brukervennelig.. Tror du misforstår, eller quotet litt feil her..

 

Quoten ble litt feil ja ;) Var jo gjort et poeng at tidligere versjoner av UIQ skulle kreve doktorgrad for å bruke, noe som jeg er sterkt uenig i!

Lenke til kommentar
G900 er veldig god på nesten alt, men Sony Ericsson har gått i en gammel felle.

 

Hva er den gamle fellen? Jeg fikk ikke med meg det etter å ha lest testen.

 

Ordleggingen får meg til å tenke at det er en telefon som egentlig er kjempebra utenom et kritisk punkt som gjør at den ikke er aktuell for folk flest likevel.

 

Ihvertfall før jeg leste testen. Etterpå har jeg bare lyst på telefonen :)

Endret av Thor-Egil
Lenke til kommentar
N82, som jeg har kjørt en direkte sammenligning med, begynner å "halte" etter 2-3 programmer, og man merker fort at den blir treg.

Da bør du sannelig prøve FW-oppdatering på N82 ;) Jeg prøvde nå nettopp med ny FW og med 5 programmer i bakgrunnen (deriblant opera og gps som suger ressurser) så greide den ca samme resultat i jbench3D og brukte marginalt lengre tid på å åpne vyke lite (program som typisk bruker 4 sek på de aller fleste tlfer, selv "dumme" som W890i, K750i osv), responsen i menyene var rask som vanlig. Kan hende SE er bedre på multitaskinga, har ikke testet det på UIQ på lenge så kan ikke si noe om det, tror uansett ikke det blir noe problem for de fleste av oss, jeg for min del bruker sjelden mer enn 3 programmer om gangen, men kan hende du er mer kravstor.

Lenke til kommentar
N82, som jeg har kjørt en direkte sammenligning med, begynner å "halte" etter 2-3 programmer, og man merker fort at den blir treg.

Da bør du sannelig prøve FW-oppdatering på N82 ;) Jeg prøvde nå nettopp med ny FW og med 5 programmer i bakgrunnen (deriblant opera og gps som suger ressurser) så greide den ca samme resultat i jbench3D og brukte marginalt lengre tid på å åpne vyke lite (program som typisk bruker 4 sek på de aller fleste tlfer, selv "dumme" som W890i, K750i osv), responsen i menyene var rask som vanlig. Kan hende SE er bedre på multitaskinga, har ikke testet det på UIQ på lenge så kan ikke si noe om det, tror uansett ikke det blir noe problem for de fleste av oss, jeg for min del bruker sjelden mer enn 3 programmer om gangen, men kan hende du er mer kravstor.

 

Poenget er at man starter de mest brukte programmene og lar dem gå i bakgrunnen, slik at neste gang man skal ha tilgang til samme programmet, så "starter" det uten forsinkelse... Derfor ønkser jeg 10-15 program i bakgrunne. N82 minner meg heller om P990i, som kunne bli treg ved et stort antall programmer i bakgrunen.

Vyke finnes da kun til Nokia?

Endret av poe
Lenke til kommentar

Jeg har telefonen selv, og blir mer og mer glad i den etterhvert som jeg oppdager flere og flere kjekke funksjoner og snarveier.

Selv så forstår jeg ikke hvorfor så mange av dere fokuserer så mye på det at telefonen ikke har Super3G. Dette er ennå såpass dårlig utbygget. Skal jeg laste ned store ting, så venter jeg til jeg har wifi dekning, det er såpass dyrt å laste ned mange mb via 3g likevell.

For meg er mangelen på blitz det støreste "problemet" Telefonen kunne også vært hakket kjappere i blandt. Men det er ikke noe jeg føler som noe stort problem.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...