Gå til innhold

Mobilforbud har null effekt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har jo lenge vært forsket på dette med mobilbruk under bilkjøring. Og jeg har da vitterlig lest at de har kommet frem til dette mange ganger før. Sist jeg leste om dette var vel i psykologi-boken fra årstudium i psykologi som ble utgitt i 2005 eller noe. Poenget er altså at det har eksistert informasjon (i form av flere vitenskapelige undersøkelser), som har konkludert med at det er den mentale belastningen en mobilsamtale påfører som utgjør faren.

 

Med andre ord burde all mobilbruk i teorien forbys i bil. Men det spørs om det noen gang kommer til å skje. Store problemet er vel strengt tatt at for mange har vendt seg til mobilbruk i bil som en ok mulighet. Kan få unnagjort litt telefonsamtaler på vei til jobben, så da er jo det en god ting, eller hva? Samtidig er jo det et spørsmål om ikke andre ting isåfall måtte forbys i samme slengen. Vil ikke det å snakke med sidepassasjeren ha samme eller større mental belastning enn det å snakke i mobil? Skal vi da tvinge sjåføren og passasjeren til å være stille? Og hva med unger i baksetet. Om sjåføren skal passe litt på dem ved å titte i bakspeilet nå og da, og høre etter varseltegn på uskikkelig oppførsel vil jo det ha en enda større mental belastning.

 

Det er ikke lett å skulle avgjøre hva som er tillatt eller ikke. Men jeg tror løsningen er å forby det vi kan forby. Mobilbruk i bil er en av disse tingene. Om man ikke kan forby småbarn i baksetet kan man hvertfall forby mobilbruken, og dermed redusere trafikkuhell som følge av samtaler i mobil. Det mest hårreisende jeg har hørt om er alikevel de som sitter og tekster meldinger bak rattet. Nesten så staten burde utlyse fellingstillatelse. ;)

 

Nå er jeg riktignok ikke tilhenger av for mange forbud. Lager man for mange forbud blir det tilslutt umulig å holde oversikten. Dessuten tror jeg på samfunns indrejustis. Man trenger ikke alltid forbud for ting ettersom samfunnet allerede har definert en rekke handlinger som uetisk og/eller galt. Men når det gjelder handlinger som kan få arvorlige utfall så langt som til dødsfall synes jeg forbud må kunne gå ann.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...