Gå til innhold

Utviklerverktøy for Opera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Korleis er den i forhald til Firebug? Eg digger Firebug og kan ikkje sjå korleis det kan bli betre :)

Mitt inntrykk (riktig nok kun basert på screenshots) er at Opera sitt verktøy var rotete og uoversiktlig i forhold. I tillegg så jeg aldri både nettsiden og Dragonfly i ett og samme skjermskudd. Det er sikkert mulig, men (?)

 

Tror jeg trygt kan si at Firebug har et fint forsprang foreløpig, men har tro på at Opera kan få til noe som fungerer bra etter hvert.

Lenke til kommentar
Korleis er den i forhald til Firebug? Eg digger Firebug og kan ikkje sjå korleis det kan bli betre :)

Tja, den kan bli mer stabil og ikke sluke så mye ressurser? Dessuten skal du gjøre "remote debugging", så du kan debugge telefonen din fra PCen din f.eks.

 

Mitt inntrykk (riktig nok kun basert på screenshots) er at Opera sitt verktøy var rotete og uoversiktlig i forhold.

Hvordan da? Det er ikke bare det at du ikke er vant til det da?

 

I tillegg så jeg aldri både nettsiden og Dragonfly i ett og samme skjermskudd. Det er sikkert mulig, men (?)

Det blir mulig i fremtiden, i følge dokumentasjonen. Dette er jo bare den første alphaen, remember.

Lenke til kommentar
Mitt inntrykk (riktig nok kun basert på screenshots) er at Opera sitt verktøy var rotete og uoversiktlig i forhold.

Hvordan da? Det er ikke bare det at du ikke er vant til det da?

Det er sikkert én faktor, men det jeg tenkte på var at alt skulle vises samtidig i fire-fem ruter på skjermen, det var litt information overload for min del.

I tillegg så jeg aldri både nettsiden og Dragonfly i ett og samme skjermskudd. Det er sikkert mulig, men (?)
Det blir mulig i fremtiden, i følge dokumentasjonen. Dette er jo bare den første alphaen, remember.
For å være ærlig er dette en ting jeg hadde forventet at var på plass helt fra början.
Lenke til kommentar
Det blir mulig i fremtiden, i følge dokumentasjonen. Dette er jo bare den første alphaen, remember.
For å være ærlig er dette en ting jeg hadde forventet at var på plass helt fra början.

Det er fullt ut mulig å få med både dragonfly og opera i samme skjermskudd.. Du får dem derimot ikke i samme vindu enda.

 

Dette er jo kun en alpha, men jeg synes dragonfly viser stort potensiale (foreløbig er det jo ikke mulig å redigere engang). Gleder meg til senere versjoner.

Lenke til kommentar

En kjapp titt på verktøyet gir et veldig ryddig og pent inntrykk syns jeg.

 

Syns eget vindu var en god idé, men det kommer kanskje av at jeg bruker flere skjermer, og eget vindu gjør det enklere å plassere ting litt her og litt der.

 

Firebug er et knall verktøy for debugging av nettsider. Endelig ser det ut til at vi som foretrekker opera skal få et tilsvarende verktøy. Det blir uansett bra for å debugge nettsider som feiler i opera - det kan være vanskelig med firebug...

 

Tenk - først operastumbler, og nå dragonfly. Behovet for firefox blir bare mindre og mindre ;-)

 

-Vegar

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Begrepsforvirringen begynner å bli fremtredene. Først hadde vi et "operativsystem" som måtte kjøres i en browser, nå har vi fått et "utviklingsverktøy" som neppe kan benyttes til å lage en driver.

 

Vi trenger noen visst noen nye ord.

Lenke til kommentar
(..) nå har vi fått et "utviklingsverktøy" som neppe kan benyttes til å lage en driver.

 

Vi trenger noen visst noen nye ord.

Det er et verktøy. Det er et verktøy som er ment for å gjøre webutvikling enklere. En kan inspisere kodespråk som HTML og CSS, og en kan også (regner jeg med) følge med på hvordan et JS kjøres, akkurat som i en enkeltstående applikasjon som for eksempel Eclipse. Firebug har akkurat samme oppgave som Dragonfly, og her kan man gjøre ting som å sette stopp-punkter på linjer i koden. Det regner jeg med at man også kan / kommer til å kunne med Dragonfly.

 

At utvikling er forbeholdt drivere alene er nytt for meg. Sett i gang å ro.

Endret av Haraldson
Lenke til kommentar
(..) nå har vi fått et "utviklingsverktøy" som neppe kan benyttes til å lage en driver.

 

Vi trenger noen visst noen nye ord.

Det er et verktøy. Det er et verktøy som er ment for å gjøre webutvikling enklere. En kan inspisere kodespråk som HTML og CSS, og en kan også (regner jeg med) følge med på hvordan et JS kjøres, akkurat som i en enkeltstående applikasjon som for eksempel Eclipse. Firebug har akkurat samme oppgave som Dragonfly, og her kan man gjøre ting som å sette stopp-punkter på linjer i koden. Det regner jeg med at man også kan / kommer til å kunne med Dragonfly.

 

At utvikling er forbeholdt drivere alene er nytt for meg. Sett i gang å ro.

Jeg lager html-drivere, kan jeg ikke bruke dragonfly da?

 

-

 

Likte også at den kan vise css som nettleseren selv legger på, og hvordan forskjellige stilsett overstyrer hverandre.

 

Den er veldig ikke ferdig enda da, så js debuging er ikke helt på plass enda.

Burde også være en kjappere måte å få den opp enn det er nå

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
At utvikling er forbeholdt drivere alene er nytt for meg. Sett i gang å ro.

 

Ro, ro, ro...

 

Joda, det er et utvikligsverktøy... som en haug andre, inkludert VB editoren i MS Word.

 

Alt jeg mente var at vi mangler noen ord for å diffrensiere dem siden vi benytter et og samme ord om verktøy som utfører helt ulike oppgaver.

 

For eksempel "Webscript verktøy" om dette utviklerverktøyet.

Lenke til kommentar

På tide at opera får noe som ligner på firebug, men alphaen er ikke akkurat brukanes for meg som primært gjør js-ting med firebug. Fullscreen-modus er fint, men håper virkelig det kommer en konsoll-variant slik firebug er pr default, det er mye mer hensiktsmessig for javascript-ting for meg.

 

Så vant som jeg har blitt med firebug har jeg ingen tro på at opera klarer å lage et verktøy som lokker meg over til opera som default-nettleser for webutvikling, men greit å endelig få debugget ting på andre måter enn inline-firebug i opera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...