Gå til innhold

Epilog for Duchamp 2008 - En touch av Riktig


Anbefalte innlegg

De med kunsthistorie som fag (hei Modin) forstår nok fort tittelen på dette bildet. Det er på en måte min enkle hyllest til dadaisten Marcel Duchamp, samt den tysk-amerikanske fotografen Alfred Stieglitz. Det er selvfølgelig en parafrase over Stieglitz foto av Duchamps "Fontene". Siden vi skriver 2008 så kaller jeg det en "Epilog for Duchamp 2008".

 

Det er faktisk det første bildet som er tatt med min nye 28mm, kun minutter etter at jeg hadde pakket det ut av esken. Motivet hadde ligget litt i bakhodet på meg en stund, og siden jeg stod på gangen utenfor badet ble det også det første bildet. Jeg har forsøkt å gjenskape litt av datidens struktur med å legge til litt støy, blant annet. Kontrastene er også forsøkt å gjenskape til en viss grad. Jeg har måtte bruke litt clone stamp tool, og bildet er også minimalt croppet for å bli kvitt litt uunngåelig småfeil på sidene.

 

Dette er kanskje ikke det mest seriøse bidraget fra meg, men det er gjennomtenkt. Jeg liker jo å leke med kunsthistorien, så det var jo bare et spørsmål om tid før noe slik ville komme ut av min 20D. Exif er ganske ubetydelig her.

 

Edit 01.01.2009: Første versjon av bildet er den ferdige versjonen, som er linket til fra et av mine Picasa-album. Siden det er en link kan det forsvinne med tiden, men isåfall så finner dere samme versjon på slutten av tråden (post 28). Takk for oppmerksomhet og gode råd til å perfeksjonere bildet.

 

 

Epilog%20à%20la%20Riktig%20web.jpg

 

 

Originalversjonen som kritikken er basert på:

post-76334-1209732578_thumb.jpg

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så ikke at du hadde lagt ut bildet før nå *)

 

Jeg ser koblingen mellom dadaismen og motivet. Men jeg er ikke så kjent med Stieglitz' sine bilder at jeg tar referansen der.

 

Jeg liker bildet, passe med luft over sisternen og akkurat passe utsnitt av nevnte sisterne. Den er jo ikke hypermoderne, så sammen med bildebehandlingen så er det blitt et bilde som like gjerne var tatt for 70-80 år siden.

 

Tom

 

 

*) surfing via mobil er dyrt for jobben, bra for Telenor.

Lenke til kommentar
Det ser ut for at jeg har bommet kraftig på målgruppen med å plassere dette bildet i BK. Hmmmm. Kanskje det er ingen som liker seg på dass her på bruket, og får litt dårlige vibber av å se på bildet?

Javel, jeg antar at dette også er et uttrykk for din humoristiske sans. Eller hva?

Den sisterna er fra sent 60tall antar jeg; knotten er klassisk og står frem som det eneste som kan minne om "en fontene"; og det i i silhuett. Men hva slags assosiasjoner kan man få ut av dette bildet? Vel, jeg skal ikke gå i detaljer, men jeg syns det er noe som mangler der, det gir meg et ensomt inntrykk...En fontene, skriver du selv; ja men den er i realiteten totalt motsatt i både uttrykk og funksjon; heldigvis...

Jeg har til enhvertid en eller annen bok om kunsthistorie liggende i beredskap på mitt nattbord. Men det blitt så altfor lite lesing i den senere tid; og den moderne kunsten har så langt ikke blitt det jeg skuer mest på

 

Mvh Meg ;o)

Lenke til kommentar
Synes det er helt ok, har skrevet oppgave om duchamp engang for ett par år siden. Husker ikke mye fra den, så kan si litt om bildet istede :p

 

Synes det ble litt ubalansert med vignetteringen nede, og tror bildet ville blitt bedre om du hadde hatt litt mindre vignett nede eller litt mere oppe? ^

Ok, det skal jeg ta til etterretning. Jeg har redigert bildet i dag, og det ganske kjapt. Takk for at du legger merke til det. Kanskje jeg skulle fjernet vignetteringen.

 

Napoleon: Mitt bilde heter ikke "Fontene". Det heter "Epilog for Duchamp 2008". Fontene er en skulptur/installasjon av Duchamp, som ble udødeliggjort av den legendariske fotografen Alfred Stieglitz. "Fontene" var et urinal montert på en sokkel/fot, og utstilt i et kunstgalleri. Dette er en hyllest til det kunstverket basert på mitt eget toalett, installert i leiligheten i 1970.

 

Da skulle alt være oppklart, sett bort fra bumpen min. Alle vet at jeg ikke har noen som helst form for humor, så mitt innlegg var naturligvis basert på bitterhet og vond vilje.

Lenke til kommentar
Det ser ut for at jeg har bommet kraftig på målgruppen med å plassere dette bildet i BK. Hmmmm. Kanskje det er ingen som liker seg på dass her på bruket, og får litt dårlige vibber av å se på bildet?

Javel, jeg antar at dette også er et uttrykk for din humoristiske sans. Eller hva?

 

Det med dassen var et dårlig forsøk på humor, men det med feil målgruppe var alvorlig ment. Det ser til og med ut som om jeg hadde rett i det. Kanskje det er litt skremmende å kommentere bilder man ikke forstår med en gang, eller så liker folk det veldig dårlig (og ikke våger å komme ut med sin mening). Eller kanskje svadaen om dadaisme og kunsthistorie gjør at folk faller av vognen. Interessen ser i alle fall ut til å være totalt fraværende, så kanskje jeg bør satse på noe mer fargerikt og mindre bedrittent neste gang :roll:

 

Edit: Jeg kunne tenke meg flere innspill på den vignetteringen. Er den for tung i bunn slik cruel mener, eller er den ok. Selv er jeg veldig usikker på hva som er best akkurat nå. Det hadde vært greit med litt mer innspill på den biten, selv om det virker som om de fleste ikke synes bildet er noe.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Klassisk?

 

likte dette jeg, men jeg tror jeg ville valgt litt mer kontraster, fjernet støvkornet (peeeeeep) og tatt bildet når den saken var dratt opp. Tror det ville skapt en mer surrealistisk følelse, noe jeg godt hadde likt å sett på en kunstutstilling. Et slikt bilde kunne jeg selv tenkt meg og hatt ;)

Lenke til kommentar

Har ikke lest de andre kommentarene - er alt for sleten i aua.

Jeg er ikke helt komfortabel med slike foto, kan ikke nok om historie innen fotografi til å kunne uttale meg på godt nok grunnlag. Men det jeg kan si er at jeg liker enkle bilder, der det er lite stimuli bortsett fra selve motivet. At mangelen på andre objekter komplementerer det man vil ha fram. Når det er sagt - hva er tankene bak et slikt bilde?

Lenke til kommentar
Når det er sagt - hva er tankene bak et slikt bilde?

Tja, si det du. Hva mener du om det? Jeg synes bildet er dekorativt i mine øyne, og det er også en stilstudie. Jeg tror jeg tenkte på at guttungen snart kommer hjem for å spise lunch, på hvor gøy det blir med det nye objektivet, at baderomsgulvet trenger vask og at jeg har to pils og en sider i kjøleskapet. I tillegg konsentrerte jeg meg om å få det komponert skikkelig, og å ikke få utbrente partier i bildet. Politikk, seksualitet, religion og moral? Tror ikke det.

 

Jeg tror heller på å overlate tenkingen til deg. Hvilke tanker få du når du ser et slik bilde? Jeg har ikke noe å fortelle deg med bildet, men kanskje det får deg til å stoppe opp litt og tenke noen tanker. Hvilke følelser får min glorifisering av min Porsgrunn 1970-modell gitt deg? Betrakterens tanker er det viktigste, ikke hvilke tanker jeg hadde da jeg tok bildet. Jeg tenkte bare at jeg liker det jeg skaper nå, og at kanskje det kan bety noe for noen andre. Kanskje noe helt annet enn det jeg selv ser i bildet, som er ganske irrelevant. Det som er gøy med uttrykk man ikke forstår er at de tvinger deg til å tenke litt lenger, og da kan det dukke opp interessante betraktninger om livet som man kanskje ikke har tenkt så klart tidligere.

 

Hva tenkte du da du så det, Eirik? Og hva tenker du nå?

Lenke til kommentar

Jeg hører hva du sier, og er enig. Akkurat nå er jeg litt for sliten til å formulere meg slik jeg gjerne vil, men har noen umiddelbare tanker.

Når jeg så bildet, tenkte jeg som så at "dette liker jeg, men hvorfor". Det var ikke på grunn av assosiasjonene det ga meg, som fører meg til mitt eget bad, men det at fotografiet var såpass enkelt. Begynner verken å tenke på cider eller seksualitet når jeg ser et slikt fotografi, men noe så enkelt at jeg liker å se et rolig motiv.

 

For min del, så har jeg ikke vært så mye inne på det å ta bilder for andres del (faktisk). Jeg tar bildene jeg tar for min egen del, og håper at andre vil få samme tanker som meg når de ser hva jeg har produsert. Det fikk du meg til å tenke PM.

Endret av eirik_a
Lenke til kommentar

Vingnetteringen: Ja, jeg synes også den er for tung i bunnen. Er det litt mye på venstre side også? Eller er det bare skyggen på dassen som er sånn? Akkurat det plager meg ikke egentlig, men hiv gjerne på litt mer i toppen.

 

Ellers likte jeg bildet veldig godt, bra utsnitt. Veggen bak har en kornete tekstur, noe som gir en litt analog følelse over det hele. Retro kler deg, PM ;)

 

-si

Lenke til kommentar
Vingnetteringen: Ja, jeg synes også den er for tung i bunnen. Er det litt mye på venstre side også? Eller er det bare skyggen på dassen som er sånn? Akkurat det plager meg ikke egentlig, men hiv gjerne på litt mer i toppen.

 

Ellers likte jeg bildet veldig godt, bra utsnitt. Veggen bak har en kornete tekstur, noe som gir en litt analog følelse over det hele. Retro kler deg, PM ;)

 

-si

Takk for fin omtale, alle sammen.

 

Jeg har kikket litt nærmere på bildet selv nå, og har vurdert vignetteringen. Dessverre må den strengt tatt være slik, for det tunge "fundamentet" i bunn består stort sett av skygge fra toalett og vasken til venstre for bildet. Hvis jeg fjerner noe av vignetteringen blir den balansen dere synes er litt feil enda verre. Faktum er vel heller at jeg må overdrive vignetteringen enda mer for å få den balansen som etterspørres blant annet av si. Det vil neppe være noen god løsning, så vi får heller kalle det et "solid fundament" for bildet...

 

Retro kler meg fordi jeg er en retrodinosaur, slik som alle andre i mitt miljø. Sjekk bare den dokumentarfilmen om Antonio Stasi det ble linket til her på forumet. Heldigvis vises ikke opptakene der jeg er til stede, men mange av mine fotokompiser er med på bildene som synes. Det er klart jeg ser både yngre og kulere ut enn de nerdene der, men det er bare en god forkledning. Just call me inspector Clousseu.

 

Som tidligere nevnt er meningen med bildet det samme som din mening, dvs at det viktigste er hva det får deg til å tenke selv, ikke hva jeg har tenkt. Kunst bør som oftest utfordre folk til å gjøre sine egne tanker, isteden for å ta i mot en ferdigtygd tanke. Politisk kunst er ikke helt min stil, selv om det sikkert kan forekomme. Kanskje jeg en gang i fremtiden lager en pastisj på Stein Groven? I mellomtiden foretrekker jeg at dere foretar tenkingen selv når jeg presenterer noe nytt i BK.

 

Marius: Det var fint at du bemerket det støvkornet. Det skal selvfølgelig bort i neste versjon av bildet.

 

Er det forresten noen av dere som har sjekket bildet av Stieglitz som inspirerte meg til å ta dette bildet? Tenker på det med grafitti på dass etc.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Noe med dette bildet setter tankene i bevegelse. Refleksen liker jeg, ett lite punkt som trekker oppmerksomhet av og til, men lar fort blikket vandre videre igjen over resten av bildet. Blir på en måte bedre for hver gang man ser på det :)

 

For meg gir det klare assosiasjoner til en storkrangel her i huset :p Under en særdeles mislykket oppussningsøkt av badet her ble ett vindu feilplasert rett over dassen, og nå er det ett fint motorsagmønster med form av ett vindu over dassen her :woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...