Gå til innhold

Konkurranse: Pinholekonkurranse på Akam


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hmm... Har lenge hatt litt smålyst på å prøve pinhole, og dette kan jo være sparket jeg trenger i rompa.

 

Vil en løsning basert på hull i aluminiumsfolie bli katastrofalt dårlig?

 

Ikke nødvendigvis - her spiller jo ting som komposisjon også en viktig rolle. Er det teknisk perfeksjon man er ute etter, så bruker man ikke pinhole, ganske enkelt.

Lenke til kommentar

Da har jeg laget mitt første "objektiv" ved å borre meg gjennom et deksel med en kniv, og så sette litt maskeringstape over hullet. Spiddet deretter tapen med en litt grov nål, og fikk dette:

post-65389-1208981851_thumb.jpg

iso 100, 30 sek eksponering. Måtte holde fingeren over okularet for ikke å sende lysmåleren fullstendig på villspor...

Ikke akkurat skarpt. :) Må prøve med en spissere nål og aluminiumsfolie i morgen... Jeg noterer meg at den latterlig høye dybdeskarpheten avdekker en del rusk på min nyblåste bildebrikke. Hadde jeg drevet mye med pinhole måtte jeg mao. gått til anskaffelse av våtrens. :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Vil en løsning basert på hull i aluminiumsfolie bli katastrofalt dårlig?

Jeg prøvde dette og fikk elendig resultat grunnet lyslekkasje fra sidene. Folien reflekterer jo lett lekkasjene inn i kamerahuset langs kanten. Sett på en strikk og kanskje en tape så kanskje du unngår det.

 

Ellers så kan det jo være en idé å prøve:

- Lage et større hull for mindre diffraksjonsuskarphet og kortere lukkertid

- Lage et rør (dorull) for å forlenge avstanden mellom sensor og hullet. Det vil gi lengre brennvidde og mer diffraksjonsuskarphet og lengre lukkertid

- Sette en helt klar klinkekule foran hullet for å gi sære effekter

- Prøve andre former på hullet enn sirkulært. F.eks en kort men tynn spalte, eller en firkant

- Bruke en skje i blankt metall foran hullet å få selvportrett + bilde av kameraet

- Sette et glass vann foran hullet for å gi sære effekter

 

Bare fantasien setter grenser for hvor mye rart man kan finne på.

Lenke til kommentar
Prøvde meg på et pinhole av aluminiumsfolie, men resultatet var ikke mye å skryte av. Får ta en tur innom Clas i dag og se om de har et bladsøkersett til en rimelig penge :dremel:

 

Sårri, men Claser'n har ikke bladsøkersett.

 

I Oslo foreslår jeg Torshov bilrekvisita på Storo, og i Bergen kan du forsøke den bilrekvisitasjappa rett over veien fra Bystasjonen (hvis den er der fremdeles). Biltema har også, og er billigere enn de fleste andre.

 

Evt kan du også bruke en bit av siden på en brus-/ølboks.

Lenke til kommentar

*sukk* Jeg har spart på såvel ølboks som bruskork med tanke på å lage et litt bedre "objektiv", men dagen har vært preget av hjemmets lune vrede, så jeg har ikke fått mekket noe. Kommer med noen folie-pinholes i løpet av kvelden - fornøyd med effektene og komposisjonen, men den tekniske kvaliteten er "beyond the pale". :ph34r:

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...