Gå til innhold

Opprør i tibet og OL i bejing.


Anbefalte innlegg

I det siste har det vert mye debatt om å boikotte de olympiske lekene i bejing. Og de siste opptøyene i tibet har vell ikke akkurat dempet debatten.

 

Snakket med en jeg har snakket med på skype som bor i sørkina nær Guangzhou. Som kinsere flest er ikke hun spesielt glad i japanerene på grunn av diverse masakrer opp igjennom tidene. At japan aldri har sakt unskyld hjelper vell heller ikke.

 

Uansett hun trodde ikke helt på meg når jeg nevnet hva som skjedde i tibet for tiden. Er kanskje ikke så rart. Myndighetene prøver sikkert ikke å spre nyheten for å si det sånn.

 

 

I hurt when i heard foreigner said we killed them.

We aren't japanese!!!

We all chinese

 

I like you,buddy,so I want to prove it,i don't want "chinese killed tibetian" in your mind

 

Men i dag hadde hun snakket med en fra tibet som bodde i lasa. Og kunne bekrefte, med en trist tone, at det var opp mot 400 drepte. Noe som er mye mer en det som kommer frem i media her hjemme.

 

Så kommer vi til politikken. At kosovo fikk selvstendighet har også blitt grund debatert. Mange land er ikke akkurat overbevist om at dette var riktig. Og det er mange andre folkegrupper i verden som har lyst på selvstendighet. Spania har både katalanere og baskere. Det er transniestra i moldova. Kurdistan. Listen er sikkert mye lenger.

 

Så spørsmålet mitt blir hvorfor er det så mange som mener OL bør boykottes på grunn av det som skjer i tibet og mangel på menneskerettigheter. Tibet er ikke en særstilling i verden når det gjelder å ville ha frihet.

 

Kina har selfølgelig en lang vei å gå før de har tatt igjen den vestelige verden når det gjelder frihet og menneskeretigheter. Men det virker for meg som de har kommet en lang vei.

 

Kom gjerne med mer info om hva som skjer i kina. Og om hvorfor de ikke bør får ha Olympiske leker eller motsatt.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kansje det var derfor dem valgte å gi Kina OL? Så vi kan få større fokus på urettferdighetene, dyremishandlingen, mangelen på menneskerettighetene, slavearbeidingen, Taiwan og selvfølgelig Tibet.

 

Selvfølgelig skal OL i Kina boikottes, men det hadde blitt uansett, siden OL er utrolig kjedelig.

 

 

Litt offtopic:

Litt merkelig hvor ekstremt liten oppmerksomhet Tibet får forhold til Israel/Palestina konflikten, hva kan være årsaken til det?

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Hvorfor fokuseres det så mye på akkurat denne konflikten? Det finnes vel steder i verden der det går betydelig mer hett for seg enn i Tibet?

 

Har enda tilgode å lese en artikkel i mainstream media som forklarer hvorfor situasjonen er slik den er. Det er bare fokus på de store (lille?) stygge kineserne...

Lenke til kommentar
Hvorfor fokuseres det så mye på akkurat denne konflikten? Det finnes vel steder i verden der det går betydelig mer hett for seg enn i Tibet?

 

Har enda tilgode å lese en artikkel i mainstream media som forklarer hvorfor situasjonen er slik den er. Det er bare fokus på de store (lille?) stygge kineserne...

 

Så fordi Tibet ikke sprenger seg selv eller spyr raketter mot Kinas grenser så fortjener dem ikke like masse oppmerksomhet?

Lenke til kommentar
Det er ikke det jeg sier. Jeg bare lurer på hvorfor en liten konflikt i den store sammenhengen får så mye mer oppmerksomhet fremfor for eksempel områder som Darfur osv.

 

Sudan har vel fått en god del oppmerksomhet i media. Grunnene til at Palstina får mye oppmerksomhet om dagen er flere, jeg nevner i fleng: Væpnet konfllikt, USAs interesse for midtøsten og at Israel er en alliert av en alliert, ergo også vår venn.

 

At Tibet ikke har fått noe særlig oppmerksomhet i media, kommer vel mest av at Kina har mer eller mindre full kontroll der oppe. Ingen røyk, ingen presse. Ettersom de er i ferd med å gjøre befolkningen kinesisk (I tråd med gammel okkupasjonslære, f.eks. Machiavelli) , så vil nok aldri Tibet bli uavhengig igjen dessverre. Synd, for det er en ordinær okkupasjon det er snakk om.

Lenke til kommentar
Hvordan er de stygge?

Holder det ikke at de okkuperer et annet land? Hvordan ville du følt om Sverige plutselig hadde fått det for seg at Norge var en del av Sverige? Tipper du hadde tenkt at svenskene var rimelig stygge mot oss da.

Men om ikke det holder, hva med dette:

-Massedrap av tibetanere

-Massevoldtekt av tibetanere

- Rasering av klostre og andre hellige steder

- Generell rasering av den tibetanske kulturen

- Fengsling og tortur mot de som er mot okkupasjonen

Endret av Mastema
Lenke til kommentar

Nja hadde egentlig ikke brydd meg så mye. Norge har uansett anerkjent denne invasjonen.

 

Han understreker at Norge anerkjenner at Tibet er en del av Kina, men sier det må gjøres mer for å bevare regionens kulturelle egenart.

 

Hadde vert fint med skilde hennvisninger til påstandene.

Lenke til kommentar
Nja hadde egentlig ikke brydd meg så mye. Norge har uansett anerkjent denne invasjonen.

 

Han understreker at Norge anerkjenner at Tibet er en del av Kina, men sier det må gjøres mer for å bevare regionens kulturelle egenart.

 

Som andre har påpekt har Tibet nå blitt en del av Kina og det ser dessverre ikke ut som om de vil kunne løsrive seg. Selv Dalai Lama har sagt dette. Men det betyr ikke at kineserene skal få lov til å behandle tibetanere som de gjør.

Hadde vert fint med skilde hennvisninger til påstandene.

Tortur:

http://www.tibet.com/humanrights/torture/torture.html

http://www.tchrd.org/publications/topical_...r-torture-1999/

Rasering av templer og massedrap:

http://www.2008olympicsbeijing.org/tibetchina.htm

 

Voldtekt:

http://www.tibetanwomen.org/publications/b...0.html#violence

http://www.motherjones.com/news/dailymojo/...ape_in_war.html

Lenke til kommentar

Dette var visst mye verre en jeg trodde. Jeg håper jeg kan få hun jeg snakker med til å forstå hva som skjer. Greit nok 1 av 1 milliard hjelper kanskje ikke så mye, men kanskje litt. Hadde mesteparten av kina visst nøyaktig hva som foregår hadde de kanskje vert litt mer forsonende med japan også.

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
Har enda tilgode å lese en artikkel i mainstream media som forklarer hvorfor situasjonen er slik den er. Det er bare fokus på de store (lille?) stygge kineserne...

 

Fordi kineserne er de råeste og mest imperialistiske jævlene på denne jord. Tibet har vært fritt mye lengre enn Norge. Om Norge ikke hadde noe militære, og Sverige eller Danmark plutselig invanderte oss, meia oss ned, og sa at vi aldri hadde forlatt unionen, hadde du da savnet "subjektiv" svensk/dansk pressedekning i internasjonal media hvor det landet fremstod som mer rettsskaffne?

 

Det skjer ikke fordi det ikke er slik. Det som skjer i Tibet er ikke annet enn imperialisme og maktgalskap av en type vi så i Europa for noen hundre år siden og som ledet oss inn i en skokk kriger, samt to verdenskriger.

Lenke til kommentar
Fordi kineserne er de råeste og mest imperialistiske jævlene på denne jord. Tibet har vært fritt mye lengre enn Norge. Om Norge ikke hadde noe militære, og Sverige eller Danmark plutselig invanderte oss, meia oss ned, og sa at vi aldri hadde forlatt unionen, hadde du da savnet "subjektiv" svensk/dansk pressedekning i internasjonal media hvor det landet fremstod som mer rettsskaffne?

 

Det skjer ikke fordi det ikke er slik. Det som skjer i Tibet er ikke annet enn imperialisme og maktgalskap av en type vi så i Europa for noen hundre år siden og som ledet oss inn i en skokk kriger, samt to verdenskriger.

 

Hadde jeg bodd på andre siden av verden ville jeg med stor glede lest om konflikten i seg selv, og ikke bare overgrepene som ble begått.

 

Misforstå meg rett her, jeg er på ingen side i konflikten mellom Kina og Tibet. Jeg bare savner info i media om hvordan konflikten har utartet seg og hvorfor det er blitt som det har blitt.

Lenke til kommentar
Misforstå meg rett her, jeg er på ingen side i konflikten mellom Kina og Tibet.

Nei, jeg skjønner virkelig at det kan være vanskelig å velge side her. På den ene siden har du et folk hvis kultur blir utryddet og så og si daglig blir utsatt for tortur og undertrykking, på den andre siden har du et land som uproovosert invaderte og okkuperte et annet land og står for den daglige torturen og undertrykkingen. jeg er neimen ikke helt sikker selv hvem jeg sympatiserer med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...