Gå til innhold

Nehalem kan komme tidligere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blir LGA1366 bakoverkompitabel med LGA775?

Nei, defintitivt ikke. Både fordi antall kontakter er svært annerledes og fordi det er store inkompatibiliteter signalmessig. F.eks at FSB'en er fjernet og erstattet med minnebuss og Quickpath. Dermed kobles minnemodulene rett til prosessoren og ikke til brikkesettet. Altså dramatiske forandringer som umuliggjør bakoverkompatibilitet.

Lenke til kommentar
Blir LGA1366 bakoverkompitabel med LGA775?

Nei, defintitivt ikke. Både fordi antall kontakter er svært annerledes og fordi det er store inkompatibiliteter signalmessig. F.eks at FSB'en er fjernet og erstattet med minnebuss og Quickpath. Dermed kobles minnemodulene rett til prosessoren og ikke til brikkesettet. Altså dramatiske forandringer som umuliggjør bakoverkompatibilitet.

lurer litt på hvordan de kan overklokkes uten FSB :p

Lenke til kommentar
lurer litt på hvordan de kan overklokkes uten FSB :p

Det har jo vært mulig helt siden AMD lanserte sine FSB-løse prosessorer for nesten 5 år siden så jeg ser ikke noen grunn til at det skal bli noe problem.

 

Det intel gjør nå er ganske sammenlignbart med det AMD gjorde da de gikk over fra Athlon XP med sokkel A til Opteron og Athlon64-serien. De erstattet FSB'en med integrert minnekontroller og CPU-CPU-linker.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at i Januar - Mars 2009 så har de fleste 45nm Nehalem prosessorene kommet på markedet? :)

 

Er det slik at Nehalem blir 4, 6, og noen få 8kjerner prosessorer?

4kjerner tar over for dagens Core 2 Duo, 6kjerner for dagens Quad Core og 8kjerner blir Extreme only?

 

 

Har planer om en større oppgradering av systemet Februar tider neste år, da blir det Nehalem, DDR3, GeForce10 osv :)

Lenke til kommentar
Har planer om en større oppgradering av systemet Februar tider neste år, da blir det Nehalem, DDR3, GeForce10 osv :)

Jeg har allerede begynnt å spare :p

Jepps.. jeg også :D

 

Jeg hadde egentlig tenkt å kjøpe nytt tidligere, men etter å ha snust litt på Nehalem, DD3 og SSD disker så bestemte jeg meg kjapt for at jeg bare måtte vente til denne kom...

 

Kult om den kom allerede til høsten....

Lenke til kommentar
Er det slik at Nehalem blir 4, 6, og noen få 8kjerner prosessorer?

4kjerner tar over for dagens Core 2 Duo, 6kjerner for dagens Quad Core og 8kjerner blir Extreme only?

Har ikke hørt noe om 6 kjerne Nehalem, men det kan vel komme det også. 8 kjerne Nehalem kommer til Xeon MP og kanskje til Xeon DP og extreme plattformer. Hovedpoenget er at Intel vil lage brikken, så får vi se hvordan de velger å selge den. Variasjoner med noen kjerner avslått kan også forekomme. Nehalem arkitekturen vil bli bygd med kun en brikke per prosessor så det blir en del brikker som må vrakes med mindre de selges med noen kjerner deaktivert. Dagens 4 kjerne prosessorer fra Intel bygges som kjent av to brikker og de kan testes før de settes sammen. Dermed kan de sikre seg mot brikker med bare 3 fungerende kjerner. Med Nehalem vil det endre seg. F.eks vil enkelte Nehalem-EX (8 kjerne varianten) prosessorer bare ha 7 av 8 kjerner fungerende. Da er de jo dumt å bare kaste hele brikken isteden for å selge den med noen kjerner deaktivert.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Locklear: Legg merke til det uthevede ordet:

Intel's 6-core Xeon and Nehalem CPU info leaked

Den 6-kjernede Xeon er ikke Nehalem, men en avart av Penryn kalt Dunnington. Du kan også se på bildet at det er snakk om en 6-kjerne med FSB. Noe også spesifikasjonene støtter opp om: Pinkompatibilitet med Tigerton og støtte av Clarksboro brikkesettet (Caneland). Det betyr at den er ulik Nehalem. Nehalem kjennetegnes ved integrert minnekontroller og Quickpath grensesnitt. Dunnington har ikke disse kjennetegnene. Artikkelen du lenker til omtaler også Dunnintong og Nehalem separat.

Lenke til kommentar
Blir LGA1366 bakoverkompitabel med LGA775?

Nei, defintitivt ikke. Både fordi antall kontakter er svært annerledes og fordi det er store inkompatibiliteter signalmessig. F.eks at FSB'en er fjernet og erstattet med minnebuss og Quickpath. Dermed kobles minnemodulene rett til prosessoren og ikke til brikkesettet. Altså dramatiske forandringer som umuliggjør bakoverkompatibilitet.

 

Får håpe den passer med vannkjølinga mi da. :!:

 

Men det skulle vel ikke være noe problem.... eller? :wee:

 

Men det er vel litt tidlig å spørre om klokke-egenskapene til Nehalem. Men da kan jeg jo heller spørre hva dere forventer av denne CPUen overklokkemessig? :)

Lenke til kommentar
Men det er vel litt tidlig å spørre om klokke-egenskapene til Nehalem. Men da kan jeg jo heller spørre hva dere forventer av denne CPUen overklokkemessig? :)

Det er alt for tidlig å spørre om. Selv intel vet ikke det. Nehalem er på et relativt tidlig stadium i utviklinga ennå så de brikkene som finnes i intels laboratorier er ikke representative for det de måtte klare å lansere om et halvt år eller senere.

 

Dermed blir det ren gjetting og spekulasjoner. Både på original klokkefrekvens, overklokkingspotensiale og klokkenormalisert ytelse. Det eneste naturlige å forvente er at den blir raskere enn penryn-generasjonen. Intel har vært uheldig ved minst en tidligere oppgradering (northwood -> prescott) så det er ikke en gang bombesikkert at den blir raskere enn penryn. Personlig forventer jeg at den blir betydelig raskere i minne-intensive programmer, men bare tiden vil vise. Du må nok smøre deg med mer tolmodighet.

Lenke til kommentar

Vel det er mulig å gjøre noen grove beregninger siden vi vet at Nehalem er veldig lik Penryn arkitekturen og vil bli produsert i den samme 45nm HKMG prosessen.

 

Siden quad core prosessorer i all hovedsak er effektbegrenset så blir det enda enklere.

 

Det som taler for høyere frekvens:

-mer moden prosess

-45nm kretsdesignet er mer modent

-arkitekturen har antagelig fått forbedrede speed paths.

 

Det som taler for lavere frekvens:

-mer logikk (SMT, crossbar) og I/O kretser (3x DDR3 + QPI drar nok mer enn 2x FSB)

 

Mitt estimat er at vi vil se Nehalem med ~15% lavere frekvens enn Core 2 quad i begynnelsen og så ta igjen det tapte etter hvert. Ikke umulig at 3GHz blir høyeste frekvens vi får se på 45nm fra Nehalem. Overklokkingspotensialet bør bli tilsvarende som C2Q, men det kan bli en del kluss for de første steppingene siden det er så mye nytt som blir innført av maskinarkitektur. Noe som sannsynligvis vil medføre en del BIOS floker som må løses opp også.

 

Med mindre den reduserte RAM forsinkelsen får Nehalem til å fly, snakker vi altså ikke om noen revolusjon på desktop. Det er servere som kommer til å få de store fordelene av Nehalem, og etterhvert vil laptop få en boost pga lavere effektforbruk på systemnivå pga. DDR3 og lavere CPU+chipset effektforbruk.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...