Gå til innhold

Paint Shop Pro Photo X2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes at det er bra med tester på Akam for tiden, det er veldig bra! Fortsett med det :)

 

Har brukt Paint Shop Pro siden versjon 3 eller 4 (husker ikke helt), og i dag bruker jeg 11. Tror nok at jeg kommer til å oppgradere til versjon 12 :)

Lenke til kommentar

Har i alle år brukt PSP, topp program, som absolutt kan anbefalast for nybyrjarar. Hugsar eg fekk det på CD i Komputer For alle for ørten år sidan, versjon 4 eller 5 trur eg det var, good times : )

 

PSP har igrunn hatt alt eg har trengt av bildeverkty, og har soleis ikkje hatt noko behov for tyngre program som Photoshop.

 

Eg gjekk derimot nylig over til Photoshop CS3, etter å ha byrja som frilansfotograf. Saman med Photoshop Lightroom har eg fått ein arbeidsflyt eg berre kunne drøyme om i mine PSP dagar. Fantastiske program.

 

Så om ein har pengar og treng eit skikkelig profft redigeringsprogram, skaff markedsleiaren Photoshop. Studentversjonen trur eg kostar rett under 2K (samme som Extended om eg ikkje tek feil, men ikkje for kommersiell bruk). Fullversjon 8K og Extended 10K+.

 

 

Paint.Net er og eit bra program. Det er gratis og absolutt ein titt verdig, for dei av dykk som har lyst å prøve seg på fotoredigering utan å bruke peng.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Paint.net

Lenke til kommentar
Alltid bruk PSP og elsker det, men noen som vet om et program som Animation Shop 3 (fulgte med PSP 8) som funker på Vista?

Hvis du vil holde deg til Corel, vil PhotoPaint gjøre jobben. PhotoPaint er en del av CorelDRAW Graphics Suite pakken. PhotoPaint er et meget habilt program, men selges dessverre ikke seperat.

 

Fra Adobe kan Fireworks være et alternativ.

 

Begge skal fungere på Vista.

Lenke til kommentar

Sverger alltid til PSP, og har brukt det siden versjon 3, men har dog ikke oppgradert siden v10. Har veldig mange av funksjonene til Photoshop til en brøkdelen av prisen, og plugins til Photoshop fungerer (fungerte i alle fall) også med PSP.

 

Til Raijin: For de som ikke er helt avhengig av Photoshop er PSP et genialt alternativ, og etter min mening enklere å sette seg inn i enn både PS og GIMP, uten at det går ut over funksjonene. Min far har begynt å bruke bildebehandlingsprogram på sine eldre dager, både for å fikse på foto og til ikke alt for avansert grafikk, og hadde absolutt ingen problemer med å bruke PSP. GIMP slet han derimot veldig med å lære seg.

Lenke til kommentar
Alltid bruk PSP og elsker det, men noen som vet om et program som Animation Shop 3 (fulgte med PSP 8) som funker på Vista?

Hvis du vil holde deg til Corel, vil PhotoPaint gjøre jobben. PhotoPaint er en del av CorelDRAW Graphics Suite pakken. PhotoPaint er et meget habilt program, men selges dessverre ikke seperat.

 

Fra Adobe kan Fireworks være et alternativ.

 

Begge skal fungere på Vista.

 

takk, takk. Må laste ned begge trial versionene og sjekke det ut :)

Lenke til kommentar
Sverger alltid til PSP, og har brukt det siden versjon 3, men har dog ikke oppgradert siden v10. Har veldig mange av funksjonene til Photoshop til en brøkdelen av prisen, og plugins til Photoshop fungerer (fungerte i alle fall) også med PSP.

 

Til Raijin: For de som ikke er helt avhengig av Photoshop er PSP et genialt alternativ, og etter min mening enklere å sette seg inn i enn både PS og GIMP, uten at det går ut over funksjonene. Min far har begynt å bruke bildebehandlingsprogram på sine eldre dager, både for å fikse på foto og til ikke alt for avansert grafikk, og hadde absolutt ingen problemer med å bruke PSP. GIMP slet han derimot veldig med å lære seg.

 

 

 

Gimp har kanskje en høyere læringskurve, men jeg synes gimp får altfor mye drittslenging etter seg fordi det er annerledes. 16 bit støtte mangler, men det er ikke mange situajoner man har bruk for det. Cmyk støtte kan man enkelt skaffe seg i 2.4.  Og når det kommer til filter/plugins/scripts synes jeg gimp er genialt i likhet med firefox. Massevis av geniale scripts å benytte seg av. Bruker photoshop på jobben men jeg synes gimp har blitt velidg komfortabelt å jobbe med hjemme selv om jeg har opplæring i ps gjennom skole. Bruker lightzone for raw redigering i linux eller ufraw hvis jeg bare skal justere enkle ting og eksportere til noe annet.

 

 

 

On topic : Har ikke prøvd psp på noen år nå, men det er fint om ps får litt konkurruranse. Altfor mange anser ps som "gratis" programvare.  Det er ikke lett for hverken gimp eller psp å konkurrere med dette.

Lenke til kommentar

Både og.

 

Jeg kjøpte det online fra websiden deres, og valgte å betale i $ (Du kan velge valuta der). Da betaler du med VISA kort o.l. og laster det deretter ned fra siden til Corel.

 

Det kostet meg ca 550 kr i $.

 

Du KAN få cd, men da må du betale ekstra for det. Du kan jo bare lage CD-en selv etterpå, er jo ikke værre enn det :)

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Corel ser ut til å være litt trege. Camera Raw leser ikke RAW filene fra Nikon D300. :no:

 

EDIT: Fikk dette svaret fra Corel Support 1/4-08 angående støtte av D300 NEF filer:

"Kindly be informed that there is no information yet on the release date of a Service Pack for Paint Shop Pro Photo X2 that will offer support to other unsupported Camera Raw Files."

Endret av Jamm
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Corel ser ut til å være litt trege. Camera Raw leser ikke RAW filene fra Nikon D300. :no:

 

EDIT: Fikk dette svaret fra Corel Support 1/4-08 angående støtte av D300 NEF filer:

"Kindly be informed that there is no information yet on the release date of a Service Pack for Paint Shop Pro Photo X2 that will offer support to other unsupported Camera Raw Files."

 

Jeg åpner i tilfellet bare i CaptureNX, tar raw-konverteringen derfra og overfører til PSP.

Det går jo også an å bruke ViewNX, konvertere til 16-bit tiff og åpne denne i PSP. Har ikke prøvd dette selv, men det går i alle fall an å gjøre det.

Lenke til kommentar
PSP har igrunn hatt alt eg har trengt av bildeverkty, og har soleis ikkje hatt noko behov for tyngre program som Photoshop.

 

Eg gjekk derimot nylig over til Photoshop CS3, etter å ha byrja som frilansfotograf. Saman med Photoshop Lightroom har eg fått ein arbeidsflyt eg berre kunne drøyme om i mine PSP dagar. Fantastiske program.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Paint.net

Men hva innebærer denne arbeidsflyten - som PSP ikke har?

Og hva er det Photoshop har som PSP ikke har, og som jeg evt. skulle hatt bruk for?

Jeg har forsøkt å finne en sammenligning av disse to, men finner det ikke?

For min del er ikke Photoshop noe alternativ - jeg liker ikke ulovlig kopiering, og jeg har ikke tilgang til programmet på jobben. (barneskolelærer) Men det virker som om det er en menneskerett å bruke Photoshop...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...