Gå til innhold

Office beveger seg mot nett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Office 14? Var ikke 2003 nummer 11 i rekken? og 2007 nr. 12?

 

Du har helt rett ;)

 

Men som amerikanere flest, så hopper Microsoft over ulykkestallet 13 :p

 

Versjonsnummer er noe helt annet enn kodenavn. Akkurat som at XP er Windows 5.2 og Vista er 6.0 så er 2003 11.0 og 2007 12.0. Det jeg lurer på er hvorfor/om de skipper et versjons-nummer?

Det står jo ingenting om at det er versjon 14, bare at det er kodenavn "Office 14"

 

Jo, neste Office blir office v14 :)

Lenke til kommentar
Jeg tenkte ikke på funksjoner i programvaren men protokoller for utveksling av data (samarbeid). Altså om det er mulig for en med f.eks OpenOffice eller KOffice å åpne et dokument som er delt mellom flere brukere via Office Live Workspace-nettverket.

 

Er du optimist, regner med at MS vil balansere åpning/lukking av Office Live Workspace slik at de opprettholder markedsdominansen.

 

Et annet moment (gjelder også Google Documents), er "sikkerhetsaspektet" ved Office Live. Må si at for mye av min virksomhet er deling av filer på "servere" jeg ikke har kontroll over uaktuelt. Samme gjelder for mange andre.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte ikke på funksjoner i programvaren men protokoller for utveksling av data (samarbeid). Altså om det er mulig for en med f.eks OpenOffice eller KOffice å åpne et dokument som er delt mellom flere brukere via Office Live Workspace-nettverket.

 

MS er jo ikke kjent for å gå for åpne format og protokoller. Så tviler på det. Er det noen andre office-pakker som gjør dette?

Lenke til kommentar
Er du optimist, regner med at MS vil balansere åpning/lukking av Office Live Workspace slik at de opprettholder markedsdominansen.

Nei, jeg er ikke optimist når det kommer til Microsoft og åpenhet. Spørsmålet er vel å regne som en mellomting mellom retorikk og mild flamebait.

 

kjeklulf: Hvilken funksjonalitet tror du MSLive office vil være i programvaren og ikke i nettverket?

 

Nettverksbiten og samarbeidsbiten må jo nødvendigvis baseres på protokoller og formater for utveksling av data mellom ulike brukere.

 

Bolson: Det er teoretisk mulig at Microsoft vil tilby noe sånt som MSLive office server der bedriften selv har kontroll over serveren. Mest sannsynlig som et alternativ til å bruke MSLive office på MS sine servere slik Google gjør med sin programpakke.

Lenke til kommentar

Det tør jeg ikke svare på, rett og slett fordi jeg ikke har noen anelse. Det er lite informasjon om dette tilgjengelig utover at de vil legge til flere muligheter for online-deling og samarbeid. Hvordan dette vil se ut i forhold til Sharepoint, OfficeLive, Groove etc. er det vel bare Microsoft som vet noe om. De holder kortene adskillig tetter til brystet nå enn de gjorde med Office 2007.

 

Jeg har mistanke om at det blant annet har sammenheng med at de nå må konkurrere på funksjonalitet og ikke på format som de har gjort frem til OOXML og Office 2007.

 

På den annen side: Det er ikke noe i veien for at hvem som helst lager en web-basert delings- og samarbeidsløsning som fungerer uavhengig av programvaren som er på klientmaskinen og som støtter flere ulike sluttformater.

Lenke til kommentar

Jeg holder meg til Office i dø versjon. All den fordømte nettintegreringen er mer plagsom enn nyttig, selv om noen brukere kanskje kan ha behov for den.

 

Om man skal gi blaffen i oss som vil ha Office på maskinen uten så mye surr må jeg si OpenOffice.org stadig vekk blir et bedre alternativ.

 

Microsoft kan jo egentlig kutte ut alt som har med os å gjøre snart og heller satse på en nettleser som ikke bruker flere minutter på å starte opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...