Gå til innhold

Programtips: FastStone Image Viewer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt FastStone kanskje 1/2 år og er godt fornøyd, men bruker

bare programmet for å se raskt igjennom bilder.

 

En ting som jeg lurer på, fungerer egentlig fargestyringen i FastStone?

Man finner den inne på Settings-->Settings-->CMS

 

Mine bilder ser dønn lik ut i FastStone og f.eks MS Internet Explorer.

MS IE støtter ikke fargestyring.

 

Jeg har sammenlignet FastStone med de programmene som jeg har som jeg vet

støtter fargestyring, dvs Photoshop Elements, GIMP og Apple Safari nettleseren.

Disse tre programmene viser bildene veldig likt, mens FastStone og MS IE

alltid endel mørkere.

 

Veldig lett å se i bilder som er editert i Photoshop og inneholder mørke partier

men skal ha detaljer. Åpner man bildet senere i FastStone eller MS IE så er

de mørke partiene ofte helt svart, ingen detaljer lengre.

 

Så jeg har ikke noen annen konklusjon på dette enn at CMS i FastStone

ikke ser ut til å fungere. Noen som har lurt på det samme her?

Har søkt på Internet men ikke funner noe kommentarer om dette.

Endret av Maxwell
Lenke til kommentar

Endelig kom anbefalingen av FastStone. Etter å ha brukt ACDSee i mange år og prøvd Infranview en periode så var FastStone som en herlig lettelse da jeg prøvde det. Endelig fant jeg et program som jeg virkelig liker. Særlig kantmenyene i fullskjerm-visning er noe jeg digger.

 

Dog er det et noen detaljer jeg ikke er helt fornøyd med:

- Visning av Canon råformat. Det står at det skal støttes men jeg får det ikke til. Bildene mine har filendelsen raw og kommer fra et Canon EOS 300D.

- Siste versjon (3.5) er ikke oversatt til Norsk ennå. Foreløbig er bare versjon 3.2 oversatt.

- Programmet finnes ikke i Linux-utgave.

Lenke til kommentar

Jeg er selv en gammel ACDSee-bruker, som gikk over til FastStone og så til XnView. XnView er raskere og mer stabilt, støtter de aller fleste formater, finnes for flere platformer (dog ikke nyeste versjon dessverre), god til å scanne med, støtter norsk språk og har et hav av innstillinger. Kort sagt; milevis fremfor FastStone og ACDSee, men ikke helt perfekt.

Lenke til kommentar
Dog er det et noen detaljer jeg ikke er helt fornøyd med:

- Visning av Canon råformat. Det står at det skal støttes men jeg får det ikke til. Bildene mine har filendelsen raw og kommer fra et Canon EOS 300D.

Det problemet har ikke jeg med mine CR2_filer fra min Eos 20D. Greit nok til browsing, men litt tungt og bildene fremstår ikke som helt skarpe.

Lenke til kommentar

Ok. Takk for tipset. Sjekket det, men du skrev en feil i beskrivelsen din. Du skrev: settings - viewer - smooth - filter type.

Det skal være: settings - magnifier - smooth (velges bort). Det ble litt raskere også, i tillegg til at skarpheten ble forbedret. Det er likevel ikke helt bra, så noen god konverter er det ikke. Det er også fortsatt litt treigt, men som sagt bedre enn før.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg får det ikke helt til å stemme da viewer er vanlig fullskjermvisning av bildene og magnifier er når man holder venstre museknapp inne for å zoome inn.

 

Man kan slå av og på smooth (men ikke velge filter) i fullskjermvisning ved å føre musepekeren ned i venstre hjørne og krysse av for smooth eller ikke der. Da ser man lett effekten av å skru den av og på. Det er den samme smooth-avkrysningsboksen man finner i settings - viewer - smooth. (Der man også kan velge filter)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...