Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen kommer seg ikke inn i Windows! Får ikke formatert :S


Anbefalte innlegg

I det siste har PC-en min oppført seg som en skikkelig terrorist i turban. Mye av skylden har sikkert Spyware og annet søppel. Men i det siste har jeg fått opp kritiske feilmeldinger. Det som virkelig gjorde susen var når jeg i dag ikke fikk åpnet "mine dokumenter", "min datamaskin" eller noen andre mapper. Da tenkte jeg bare drit å dra, jeg formaterer. Men det skall ikke være lett heller skal det? så etter en resultatløs tur i sikkerhetmodus for å prøve å redde noen bilder, ville ikke pc lengre en til Post screen før den går svart. Det samme skjer gang etter gang. Den går svart når bildet av MS Windows loading skulle kommet opp.

 

Jeg tenkte jeg bare skulle gjøre som jeg har gjort hundre ganger, bare formatere dritten å begynne med blanke ark.

Men, som jeg sa, hadde det bare vært så lett. Jeg setter i MS Xp CD-en trykker jeg på en knapp for å boote fra CD-en. Det er nå det er så snodig, nå blir skjermen svart igjen. Jeg legger meg å sover i to timer, når jeg våkner er skjermen enda svart. Dette skjer gang på gang. Jeg har aldri opplevd at at jeg IKKE kommer inn i menyen til MS CD-en før.

 

Jeg tenkte med meg selv at det er nepppe skjermkortet, jeg får jo klart og fint bildet før det blir svart. Det er vel heller neppe CPU? Det bør gå ann å gå inn i menyen av MS CD-en uten harddisk, så jeg tror ikke det er den heller. Da sitter jeg igjen med RAMen, PSU'en, eller HK'et. Men hva som er galt har jeg ikke peiling på, så det er her jeg trenger DERES ekspertise.

 

Jeg har foresten sett etter løse ledninger, eller kortslutninger. I morgen skal jeg prøve å få testet RAM'en min.

 

Til da håper jeg at noen snille sjeler har en idee om hva som er galt, å hjelper meg med det de kan. Jeg er takknemlig for all hjelp og råd jeg kan få.

 

mvh Andreas Wold

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg foreslår at du til å brgynne med får tak i Ultimate Boot CD. Der følger det bla med Memtest slik at du kan få sjekket at rammen fungerer skikkelig.

 

Jeg har kjørt to forskjellige minnetester, ingen feil på rammen! Kjører nå Seatools for å se etter feil på harddisken, tror heller ikke det er den! Kan det være en skade på hovedkortet? Hvordan sjekker jeg det? Hvis det viser seg at hardisken også er fri for feil begynner jeg å lure på om det er softwarefeil. Merkelig at jeg ikke får formatert da:S

Jeg trenger hjeeelp!

Endret av 19andr1
Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt seatools, og ingen feil på harddisken heller!!

Da sitter jeg igjen som et tomt syltetøyglass. Jeg fatter ikke hva som er galt? Heller ingen andre som gjør det regner jeg med. Noen forslag? Orker ikke bruke penger på å finne feilen:S

 

Kan det være HK'et?

 

mvh Andreas

Lenke til kommentar
.... Kan det være en skade på hovedkortet? Hvordan sjekker jeg det?
Enig der, det kan være hovedkortet. dessverre så er det så vidt jeg vet ikke noen velfungerende metoder for å påvise feil på hovedkort. Det eneste du kan gjøre er å bytte ut alle andre komponenter, noe som for de aller fleste vil bli dyrere enn å kjøpe en ny pc.

 

Men ting som kan testes ut før du legger prosjektet på is:

* Teste ide/sata kabler. dvs bytt ut med andre kabler.

* Bytt strømforsyning. Bruk en eldre strømforsyning men som er kompatibel og se om maskinen starter normalt.

* Deaktiver lydkort, modem og andre ting du ikke må ha for at PC-en skal starte opp.

* Sjekk at kondensatorne på hovedkortet ikke er kokt opp. badcaps.net

Lenke til kommentar
.... Kan det være en skade på hovedkortet? Hvordan sjekker jeg det?
Enig der, det kan være hovedkortet. dessverre så er det så vidt jeg vet ikke noen velfungerende metoder for å påvise feil på hovedkort. Det eneste du kan gjøre er å bytte ut alle andre komponenter, noe som for de aller fleste vil bli dyrere enn å kjøpe en ny pc.

 

Men ting som kan testes ut før du legger prosjektet på is:

* Teste ide/sata kabler. dvs bytt ut med andre kabler.

* Bytt strømforsyning. Bruk en eldre strømforsyning men som er kompatibel og se om maskinen starter normalt.

* Deaktiver lydkort, modem og andre ting du ikke må ha for at PC-en skal starte opp.

* Sjekk at kondensatorne på hovedkortet ikke er kokt opp. badcaps.net

 

Hvorfor i alle dager bytte ut alle andre komponenter en HK når det er det det er noe galt med?

Aldri om jeg bare kjøper ny pc, dette er en gamingpc til over 10,000. Tror du seriøst jeg bare kjøper nye komponenter helt uten videre, alle andre deler virker, så skjønner ikke helt hva du snakker om? Jeg kjøper de delene det er feil på`?

Nå ble jeg frustrert her!

Endret av 19andr1
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat det samme problemet. Det er helt håpløst, i går funket pc-en glatt. Nå kommer det svart skjerm, eventuellt NTDLR-erroren. Men, problemet er at når jeg kjører bootcden, så starter jeg cd-rommen. Den sjekker maskinvare, og så blir det svart. Det er helt håpløst. Håper noen kan legge inn noen vettuge tips her :)

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat det samme problemet. Det er helt håpløst, i går funket pc-en glatt. Nå kommer det svart skjerm, eventuellt NTDLR-erroren. Men, problemet er at når jeg kjører bootcden, så starter jeg cd-rommen. Den sjekker maskinvare, og så blir det svart. Det er helt håpløst. Håper noen kan legge inn noen vettuge tips her :)

 

Høres helt likt ut som meg ja:S Det er utroolig iriterende!

At ingen vet noe som kan hjelpe da????

Lenke til kommentar
.... Kan det være en skade på hovedkortet? Hvordan sjekker jeg det?
Enig der, det kan være hovedkortet. dessverre så er det så vidt jeg vet ikke noen velfungerende metoder for å påvise feil på hovedkort. Det eneste du kan gjøre er å bytte ut alle andre komponenter, noe som for de aller fleste vil bli dyrere enn å kjøpe en ny pc.

 

Men ting som kan testes ut før du legger prosjektet på is:

* Teste ide/sata kabler. dvs bytt ut med andre kabler.

* Bytt strømforsyning. Bruk en eldre strømforsyning men som er kompatibel og se om maskinen starter normalt.

* Deaktiver lydkort, modem og andre ting du ikke må ha for at PC-en skal starte opp.

* Sjekk at kondensatorne på hovedkortet ikke er kokt opp. badcaps.net

 

Hvorfor i alle dager bytte ut alle andre komponenter en HK når det er det det er noe galt med?

Aldri om jeg bare kjøper ny pc, dette er en gamingpc til over 10,000. Tror du seriøst jeg bare kjøper nye komponenter helt uten videre, alle andre deler virker, så skjønner ikke helt hva du snakker om? Jeg kjøper de delene det er feil på`?

Nå ble jeg frustrert her!

 

Det jeg prøver å komme frem til er at så lenge du ikke vet at det er hovedkortet som har tatt kvelden så er det til en viss grad mulig å feilsøke for å finne ut om det kan være noe annet. Er du helt sikker på at alle andre deler virker som de skal?

Har du vurdert å la noen andre bygge PC-en for deg :tease:

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar

Opplevde noe lignende for mange år siden og da var det HK'et som hadde streika.

 

Som du sikkert har forstått, så er det ikke noen særlig bra fasit som ligger ute på nettet. Dette er mer en "føl deg fram" situasjon.

Eneste rådet jeg kan gi er å evt. få tak i et brukt HK (lånt av kompis el.) og få kjørt en test, eller kjøpe et nytt "billigkort". Blir uansett billigere enn å levere inn maskinen til reprasjon, vil jeg tro (har aldri gjort det selv, så har ingen peiling på rep priser).

Lenke til kommentar
Opplevde noe lignende for mange år siden og da var det HK'et som hadde streika.

 

Som du sikkert har forstått, så er det ikke noen særlig bra fasit som ligger ute på nettet. Dette er mer en "føl deg fram" situasjon.

Eneste rådet jeg kan gi er å evt. få tak i et brukt HK (lånt av kompis el.) og få kjørt en test, eller kjøpe et nytt "billigkort". Blir uansett billigere enn å levere inn maskinen til reprasjon, vil jeg tro (har aldri gjort det selv, så har ingen peiling på rep priser).

 

Ja, enig der! Kjipt å kjøpe et HK da, så er det ikke der problemet ligger:P Jeg får se, bare så stress med bytte av CPU, på med ny kjølepasta osv.

 

Til Geir_HK: Tror nok ikke det er min bygging som har utløst feilen. Har hatt den PC-en i snart et halvt år, virka som et skudd hele tiden.

Lenke til kommentar

Har Samme problem! blir gal snart! kjøpte noen nye deler for en del måneder siden.

Når alt var satt sammen så kom d svart skjerm! å akurall likt som du beskrev.

Etter alt for mangen timer med bytting av kabler deler. fant jeg ut at det måtte vær hovedkortet! så jeg bestilte meg et nytt, og da fungerte det! men for 1uke si så ville ikke lydkortet mer så jeg bestilte nytt lydkort. og koblet til den bærbare pcen. nå i dag når jeg fikk lydkortet og koblet det til så kommer samme forbanna feilen! Svart skjerm!"¤

Fårtstår ikke hva det er! Gidder ikke bestille enda et hovedkort!"#

Lenke til kommentar
Har Samme problem! blir gal snart! kjøpte noen nye deler for en del måneder siden.

Når alt var satt sammen så kom d svart skjerm! å akurall likt som du beskrev.

Etter alt for mangen timer med bytting av kabler deler. fant jeg ut at det måtte vær hovedkortet! så jeg bestilte meg et nytt, og da fungerte det! men for 1uke si så ville ikke lydkortet mer så jeg bestilte nytt lydkort. og koblet til den bærbare pcen. nå i dag når jeg fikk lydkortet og koblet det til så kommer samme forbanna feilen! Svart skjerm!"¤

Fårtstår ikke hva det er! Gidder ikke bestille enda et hovedkort!"#

 

Foresten har Msi k9n Sli Platinum Hovedkort

Lenke til kommentar
Har Samme problem! blir gal snart! kjøpte noen nye deler for en del måneder siden.

Når alt var satt sammen så kom d svart skjerm! å akurall likt som du beskrev.

Etter alt for mangen timer med bytting av kabler deler. fant jeg ut at det måtte vær hovedkortet! så jeg bestilte meg et nytt, og da fungerte det! men for 1uke si så ville ikke lydkortet mer så jeg bestilte nytt lydkort. og koblet til den bærbare pcen. nå i dag når jeg fikk lydkortet og koblet det til så kommer samme forbanna feilen! Svart skjerm!"¤

Fårtstår ikke hva det er! Gidder ikke bestille enda et hovedkort!"#

 

Foresten har Msi k9n Sli Platinum Hovedkort

 

Ahh, dritt ass, da er det vel hovedkortet! Gjorde du ingen forsøk på å få det på garantien eller noe? For en pest og plage det er med sånne feil. Jeg lurer på om jeg skal kontakte butikken å høre hva de sier. Nå er det jo ganske sikkert at det er HK'et, og da pleier det å gå på garantien når butikken kan fastslå at det er feil på en komponent jeg har kjøpt av butikken.

Lenke til kommentar

Betalte bare 250kr for det første kortet på demovarer på komplett.

gadd ikke vente. men dette hovedkortet må jeg nok sende inn.

men jeg fatter bare ikke hvordan det kan være ødelakt nå.

hadde akuratt installert windows for en uke siden.

Vurderer å prøve det gamle hovedkortet engang til.

men bjunner å bli lei av å grave i media centeren

Lenke til kommentar

Hvis det er feil på hk vil det normalt sett gå på garantien ja. Men dersom det viser seg å være i orden, må du regne med å betale for feilsøking butikken har gjort. Så det er litt kjedelig å sende inn noe man ikke er sikker på.

Hvis du har roet deg ned siden geir__hk prøvde å fortelle deg hvilke muligheter du har, kan du jo se en gang til på tipsene han kom med.

 

Realiteten for de fleste er at dersom man ikke har spesielt testustyr, og ikke har tilsvarende komponenter tilgjengelig for test etter elimineringsmetoden, er det veldig begrenset hva man kan gjøre dersom maskinen ikke virker. Men hvis du altså kommer deg i bios, og får startet Win cd er det jo ikke helt dødt.

 

Noen generelle tips:

Dersom du ikke har gjort det, ta en reset av bios med jumper.

Prøv en annen Windows cd-plate, (evnt Ubuntu livecd er også greit å teste med) bytt gjerne om på satakontakter (cd/dvd og HD), fjern eventuelle tilleggskort, test med en og en minnebrikke...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tviler på det er hovedkortet!

Har nå bestilt nytt hovedkort og prøvd, men nei! samme feil fortsatt :mad:

så nå har jeg på følelsen av at jeg har 3kort som fungerer!

har prøvd alt utenom annen strømforsyning,cpu,ram men dette fungerte jo nettop! så kan ikke forstå hva det er :hmm:

Lenke til kommentar
Tips. Prøv å bytt boot rekkefølgen hvis du har flere harddisker. Samtidig flytt rundt på kablene inni. Funket for meg, så fikk innstallert windows på nytt. Så får jeg håpe den holder en del til.

Tror søren meg det funka :thumbup:

kom hvertfall inn i installasjonen nå. merkelig opplegg, var det d samme som skjedde hos deg? at du fikk svart skjerm?

Takk for svar hvertfall :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...