Gå til innhold

Statens Vegvesen Foreslår kjørerestriksjoner for ungdom


Anbefalte innlegg

VGnett

 

Jeg tror ikke at det kommer til å senke ulykkestallene ved at det kommer graderte førerkort for ungdomer. Så liksom, når man endelig har klart å bestå førerprøven etter mye trening, så får man ikke lov til å gjøre som man vil? Uansett om det kommer graderte førerkort eller ikke, så kommer fortsatt forskellige sensorer til å vurdere elever forskjellig. Hvis det innføres graderte førerkort for ungdom, syntes jeg nesten også at det skulle kommet en form for gradering for mange eldre mennesker som ferdes på veien også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Land som Canada, USA, Australia og New Zealand har innført graderte førerkort som betyr at ferske bilførere kan ilegges forbud mot helge- og nattkjøring. Det kan også innebære forbud mot å kjøre på motorvei, begrenset antall passasjerer og begrensninger for trafikkforseelser.

 

Ser ikke problemet, det er ikke en menneskerett å få førerkortet, men så er det andre årsaker til at folk krasjer, at folkene er uerfaren er et problem. Det jeg vil se er strengere prøver for å få lappen, bedre veier over hele Norge hadde jo vært fint, det er lov å drømme.

Lenke til kommentar

Så om fire 18-åringer, utenfor Oslo, skal på kino så må de kjøre hver sin bil? Dette passer virkelig godt inn i CO2-regnskapene.

 

Det å stenge ungdommer ute fra motorveiene er jeg overhodet ikke poenget med. Hvor skal de kjøre da? Med mindre noen har noe statistikk å motbevise meg med vil jeg si at motorveier er av de tryggere veiene, siden de har flettefelt, ofte adskilte kjørefelt og generelt bra standar.

 

Det å ikke kjøre om natten kan jeg sikkert leve med, men hva oppnår man egentlig med det? Har enkelte ikke sympati for unge sjåfører i det hele tatt?

 

De ulykkene som kunne ha vært unngått har som regel røtter i holdninger, ikke kunnskaper. Alle er uerfarene på ett tidspunkt. Det er det samme om du tar lappen når du er 18 eller 30 år. Kjøreopplæringen koster allerede rundt 20.000kr, å legge på enda mer vil bare føre til forbannelse.

Endret av Heatsink
Lenke til kommentar
Land som Canada, USA, Australia og New Zealand har innført graderte førerkort som betyr at ferske bilførere kan ilegges forbud mot helge- og nattkjøring. Det kan også innebære forbud mot å kjøre på motorvei, begrenset antall passasjerer og begrensninger for trafikkforseelser.

 

Ser ikke problemet, det er ikke en menneskerett å få førerkortet, men så er det andre årsaker til at folk krasjer, at folkene er uerfaren er et problem. Det jeg vil se er strengere prøver for å få lappen, bedre veier over hele Norge hadde jo vært fint, det er lov å drømme.

 

*blir med å drømme om bedre veier*

 

Så om fire 18-åringer, utenfor Oslo, skal på kino så må de kjøre hver sin bil? Dette passer virkelig godt inn i CO2-regnskapene.

 

Tror ikke akkurat dette er det de har tenkt på når de kom med forslagene. Men, det ga hvert fall meg en ny vinkel å se på det.

Lenke til kommentar

Hahahaha... syns jeg ser en skal kjøre fra Risør til f.eks Tønsberg uten e-18

 

Risør til Akland

Gamle e18 fra akland til gjerstad

Gjerstad til drangedal

Over fjellet fra drangedal til skien

Fra skien over fjellet via Hvittingfoss mot Tønsberg osv...

 

Prøv dette en vintersdag og se hva som er mest trygt. Iflg dette forslaget så skulle det vært tillatt.... hurra???

Lenke til kommentar

Trur nok dette er eit forslag tatt litt ut av lause lufta, men måten det har blitt gjort med MC kunne kanskje spart ein del dødsulykker/alvorlege skader. HK/effektbegrensning iforhold til alder. 18 år og ein Nissan skyline veit alle at kjem til å gå rett åt skogen. ein ungdom i ein 55hks polo har ikkje heilt den same faren.

Lenke til kommentar

Klasse A er 18 års aldergrense på, det er om ein er over 21 eller har hatt klasse A i to år ein kan kjøre utan begresning på motorvolum.

at 18åringer er farlege i trafikken både for seg sjølv og andre er det ingen tvil om, manglade erfaring og overvurdering av egne evner er ein klassikar.

Lenke til kommentar
Begrensningen er max 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg når motorsykkelen ikke defineres som lett motorsykkel. Det er ingen begrensning på slagvolum.

Beklager dårleg formulering men no går som oftast slagvolum og effekt ganske likt oppover.

 

 

Det finnes klasse A (mellom) og klasse A (tung).

 

Tung motorsykkel burde vært 18 år. Det er som regel kun seg selv man setter seg i fare for, mens dersom man kjører en diger kloss på 2 meter i bredde (bil) så er det mye større sjans for å skade andre. Synes uansett at bil også bør forbli 18 år.

Så det skal vere ok å drepe seg sjølv og utsette alle andre for det grufulle synet av ein motorsyklist klistra i fronten på ein trailer? For å ikkje snakke om kva den som kom i mot i si eiga kjørebane må føle etterpå.

 

Når det er fakta at unge sjåfører har ein høgare ulykkesfrekvens så må det gjerast grep for å hindre dette.

Her er det værste eksempelet:

http://www.fvn.no/nyheter/article479533.ece

Lenke til kommentar

Det er et problem at unge sjåfører, spesielt gutter kjører uansvarlig. Men, jeg som har bodd i utkanten med ekstremt dårlig kollektivtilbud var faktisk avhengig av lappen for å jobbe.

Det gikk en buss til skolen, og en fra, og rakk vi ikke den lå vi tynt ann. Jeg har alltid vært en trygg sjåfør, så det blir helt feil at noen skal ødelegge for andre. Det blir som å si at alkohol må bli forbudt siden noen ikke klarer å styre seg, eller at noen blir voldelige.

De får heller gjøre noe med bilimport reglene, slik at unge også får kjøre skikkelige biler. Det ville vært bedre for både sikkerheten og miljøet.

Lenke til kommentar

No er eg litt usikker på kva du meiner med skikkelege biler. Er frå utkantsnorge sjølv så eg kjenner godt problematikken.

Har sett også ein del bilvrak der 15-20åringer har vore i.

Om skikkelege biler er BMW, Audi, Mercedes ....... med 200-500hk så er eg ikkje enig i skikkelege biler. Derimot sikre biler med stålbjelker airbags o.l , og ein "svak" motor der ein har ein effekt vs vekt på bil som utgangspunkt så er eg enig.

Svak betyr ikkje maks 55hk, men at det er under 150hk.

Lenke til kommentar

Fra artikkel

I granskningsrapporten kommer det også frem at det er kjent av veistandarden på ulykkesstedet er kritikkverdig.

+ Dårlig bil

+ Uerfaren sjåfør

 

2-3 Faktorer staten er skyldig i. Billigare bilar, betre (offentleg?) kjøreopplæring og betre vegar så hadde alt vore i orden :) .

 

Er dessuten i mot kjørerestriksjoner. Har man førerkort, så skal ein stille likt med alle som har same førerkortet. Ikkje lov til å køyre i helgene eller med >X personer i bilen vil jo føre til mindre erfaring hjå kvar einskild...

 

Kanskje krav til ABS, ESP, stjålbjelker, airbags + alt anna sikkerhetsutstyr for alle som har klasse B førerkort hadde vore tingen, for så å legge til ei klasse for 'farlige' biler med ekstremt lang opplæring...

Endret av nercix
Lenke til kommentar
Kanskje krav til ABS, ESP, stjålbjelker, airbags + alt anna sikkerhetsutstyr for alle som har klasse B førerkort hadde vore tingen, for så å legge til ei klasse for 'farlige' biler med ekstremt lang opplæring...

Og hvem skal betale for alt dette sikkerhetsutstyret? 18-åringer som ikke har råd til sikker bil eller tid til ekstra opplæring, og trenger bilen til jobben? :thumbdown:

 

Ellers er jeg enig i at det er flere faktorer som spiller inn i dette her. Men faktoren med "uerfaren sjåfør" er ikke noe man bare kan "trylle vekk" ved å pøse på med kjøreopplæring, med mindre man legger opp til daglige kjøretimer i flere år sammenhengende :) Det eneste som egentlig hjelper er kjøreerfaring. Da kan "graderte kjørekort" være nyttig til en viss grad, ikke bare for 18-åringer men for alle ferske og uerfarne førere.

Lenke til kommentar
Kanskje krav til ABS, ESP, stjålbjelker, airbags + alt anna sikkerhetsutstyr for alle som har klasse B førerkort hadde vore tingen, for så å legge til ei klasse for 'farlige' biler med ekstremt lang opplæring...

Og hvem skal betale for alt dette sikkerhetsutstyret? 18-åringer som ikke har råd til sikker bil eller tid til ekstra opplæring, og trenger bilen til jobben? :thumbdown:

 

Ellers er jeg enig i at det er flere faktorer som spiller inn i dette her. Men faktoren med "uerfaren sjåfør" er ikke noe man bare kan "trylle vekk" ved å pøse på med kjøreopplæring, med mindre man legger opp til daglige kjøretimer i flere år sammenhengende :) Det eneste som egentlig hjelper er kjøreerfaring. Da kan "graderte kjørekort" være nyttig til en viss grad, ikke bare for 18-åringer men for alle ferske og uerfarne førere.

1. I Tyskland kan du få ein bil med sikkerheitsutstyret eg nemner til under 1000€.

2. Vil ikkje trylle vekk som du sier, men då eg fekk tok lappen hadde eg 15 timar kjøring (det obligatoriske) med trafikkskule + privat og regninga var på 16 000 kr. 15 timar er alt for lite, og prisen på lappen var alt for høg.

Lenke til kommentar
1. I Tyskland kan du få ein bil med sikkerheitsutstyret eg nemner til under 1000€.

Og hvor mye er det i forhold til hvor mye tyskerne faktisk tjener? Hvor mye ville det vært om man skulle vektet i forhold til inntektsforskjellene i Tyskland og Norge?

 

2. Vil ikkje trylle vekk som du sier, men då eg fekk tok lappen hadde eg 15 timar kjøring (det obligatoriske) med trafikkskule + privat og regninga var på 16 000 kr. 15 timar er alt for lite, og prisen på lappen var alt for høg.

Men uansett kan ikke trafikkskolene gi den mengdetreningen som må til for å bli en god sjåfør. Det kan man kun ta privat.

Lenke til kommentar
1. I Tyskland kan du få ein bil med sikkerheitsutstyret eg nemner til under 1000€.

Og hvor mye er det i forhold til hvor mye tyskerne faktisk tjener? Hvor mye ville det vært om man skulle vektet i forhold til inntektsforskjellene i Tyskland og Norge?

Inga aning, fann ikkje opplysningar om gj.snittslønn i Tyskland og Norge. Men det er fortsatt ekstremt mykje billigere for ein tyskar å kjøpe bil i Tyskland, enn det er for ein nordmann i Norge. Om gj.snittlønn i Tyskland er 1/2 av det vi har i Norge, vil det for oss nordmenn gi 2000€ = 18 000 Nkr.

2. Vil ikkje trylle vekk som du sier, men då eg fekk tok lappen hadde eg 15 timar kjøring (det obligatoriske) med trafikkskule + privat og regninga var på 16 000 kr. 15 timar er alt for lite, og prisen på lappen var alt for høg.

Men uansett kan ikke trafikkskolene gi den mengdetreningen som må til for å bli en god sjåfør. Det kan man kun ta privat.

Poenget mitt var at når ein er ferdig med trafikkskule, bør ein kunne ferdast trygt på vegen, til alle tider. Køyring handlar sjølvsagt veldig mykje om erfaring, men eg forstår framleis ikkje korleis køyrerestriksjonar for ungdom/uerfarne førarar skal gjere saka betre.

 

Å begrense førerkortet til ulike tider vil berre føre til lovbrudd. Personen kan kjøre bil, og må ein viss stad, men har ikkje lov i følge restriksjonane. Kva trur du skjer?

 

Eg meinar at det som må til:

- Betre veg

- Betre bil

- Betre opplæring

Lenke til kommentar
Å begrense førerkortet til ulike tider vil berre føre til lovbrudd. Personen kan kjøre bil, og må ein viss stad, men har ikkje lov i følge restriksjonane. Kva trur du skjer?

Ifølge den samme argumentasjonen kunne vi bare lagt ned hele ordningen med førerkort (eller evt. inndragelse av førerkort), fordi folk kommer uansett til å kjøre om de har bruk for det, førerkort eller ikke.

 

Eg meinar at det som må til:

- Betre veg

- Betre bil

- Betre opplæring

Hva mener du egentlig burde blitt bedre med kjøreopplæringen? Mer obligatorisk kjøreundervisning? Billigere kjøretimer (og hvordan skal kjøreskolene da få til å gå rundt)? Et annerleders fokus i opplæringen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...