Gå til innhold

HD-formater på fremgang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Jeg hadde fint investert i HD-film dersom produsentene faktisk hadde tatt seg bryet om å lage en felles standard istedet for to konkurrerende formater.

Slik det er nå må man jo ha spiller til både HD DVD og Blu-Ray for å få sett alt av filmer, ettersom alt for mange filmer er eksklusive til ett format.

Lenke til kommentar

Så lenge en spiller tar alle format, gir vel folk blanke i hvilken stanard det er på platen de putter inn. Dem som er opptatt av høyere oppløsning, velger nok å kjøpe en av de to nevnte formatene fremfor vanlig DVD, men jeg tviler på at dette markedet vil ta av på samme måte som før. Folk har så mye å velge mellom i dag. Det blir ikke som den gang LP, CD, MDC eller VHS ble lansert.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så veldig viktig med én standard egentlig? Feks. spill selger jo i lassevis selv om det finnes hele 4 forskjellige standarder der for øyebikket.. :shrug:

 

Det skal ikke mange kaloriene til for å forstå hva som er mere greit med 1 standard. Ser for meg 3 forskjellige spillere i steriobenken så man faktisk kan se de filmene man vi. Når det kommer til spill, så er det veldig få spill som er eksklusive til ett format (Men det finnes...dessverre)

 

Det er både greie og dumme ting med 2 formater. En av de gode tingene er at prisene kanje blir lavere ved å gjøre det slikt. Det blir kokuranse ut av det vettu, å det liker vi :yes: Men på en anne side så blir det dyrere for oss om vi vil se alle filmer slik vi kunne før!

Endret av Arveen
Lenke til kommentar
Hvorfor er det så veldig viktig med én standard egentlig? Feks. spill selger jo i lassevis selv om det finnes hele 4 forskjellige standarder der for øyebikket.. :shrug:

 

Det skal ikke mange kaloriene til for å forstå hva som er mere greit med 1 standard. Ser for meg 3 forskjellige spillere i steriobenken så man faktisk kan se de filmene man vi. Når det kommer til spill, så er det veldig få spill som er eksklusive til ett format (Men det finnes...dessverre)

Man skjønner selvsagt at ting ville vært "enklere" med bare ett format, men det bare virker som om noen har hengt seg opp i i dette bare fordi det er en litt uvant situasjon fra tidligere. Jeg ville gjerne bare hatt ett format selv, men ting er jo ikke verre enn at man kjøper seg en multispiller dersom man ønsker tilgang til begge format.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det så veldig viktig med én standard egentlig? Feks. spill selger jo i lassevis selv om det finnes hele 4 forskjellige standarder der for øyebikket.. :shrug:

For de som driver med elektronikkproduksjon regnes marginene i tiendels prosenter, og da blir logistikk viktig på bunnlinjen. I omsetning er det liten forskjell på en eller 2 produksjonsserier, men enorm forskjell på bunnlinjen.

Lenke til kommentar
deter ikke alle skjermer som har nok ingenger til dette.

hvis dere da ikke liker å krype bak tven og bytte kabel hele tiden

Man bruker da ikke en kabel fra hver avspiller til tv`en? De fleste receivere har i dag component eller hdmi switch, med inngang for en rekke analoge standarder. Da holder det med en kabel inn på tv`n. Slike switcher fås også kjøpt løse relativt rimelig.

Lenke til kommentar

jeg lurer på hvordan du løser dette når du må ha :

1 stk hd-dvd spiller p g av filmer på dette formatet er eneste alternativ

1 stk blu ray spiller p g av filmer på dette formatet er eneste alternativ

1 tv dekoder uten hdmi ( bare scart )

tv mangler hdmi , den har bare 2 scart tilkoplinger og svideo i front ( idiotisk med kabel stikede ut i fronten forrang skjermen)

 

hvilken receiver brukes da ?

Lenke til kommentar
jeg lurer på hvordan du løser dette når du må ha :

1 stk hd-dvd spiller p g av filmer på dette formatet er eneste alternativ

1 stk blu ray spiller p g av filmer på dette formatet er eneste alternativ

1 tv dekoder uten hdmi ( bare scart )

tv mangler hdmi , den har bare 2 scart tilkoplinger og svideo i front ( idiotisk med kabel stikede ut i fronten forrang skjermen)

 

hvilken receiver brukes da ?

 

Du kjøper deg ny tv..

Lenke til kommentar

dette var et eksempel .

foreløpig så har jeg ingen dvd spiller.

men jeg kjøpte meg nytt tv for noen år siden - før lcd overtak.

det ville være urimelig å måtte bli tvunget til å kjøpe ny tv nå.

 

da er poenget å kunne kombinere gammelt og nytt slik at man faktisk bare bytter ut det man har behov for .

 

hvordan tror dere filmene foredler seg på standard dvd i forholde hd dvd formatene .

blir filmene ekskludert fra vanlig dvd

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
dette var et eksempel .

foreløpig så har jeg ingen dvd spiller.

men jeg kjøpte meg nytt tv for noen år siden - før lcd overtak.

det ville være urimelig å måtte bli tvunget til å kjøpe ny tv nå.

 

da er poenget å kunne kombinere gammelt og nytt slik at man faktisk bare bytter ut det man har behov for .

 

hvordan tror dere filmene foredler seg på standard dvd i forholde hd dvd formatene .

blir filmene ekskludert fra vanlig dvd

Du blir jo overhodet ikke tvunget til å kjøpe ny tv. Akkurat som du heller ikke er tvunget til å kjøpe et av HD formatene. Jeg skjønner ikke hvorfor gruble på det i det hele tatt (du har ikke engang dvd-spiller, så hvor mye ser du egentlig på film?). Dvd vil leve lenge fremdeles uansett, og de aller fleste vil kose seg med det helt til markedet stabiliserer seg den ene eller andre veien.

 

De aller fleste er godt fornøyd med dvd uansett, så hvorfor da kjøp hd dvd/blu-ray til 2-4 ganger prisen av dvd? (Og nettop derfor vil nok dvd leve lenge fremdeles)

Lenke til kommentar

hvis du har lest litt grundigere så burde du forstå hva jeg mener.

 

det er når den filme jeg ønsker å kjøpe eller spille av er på kun hd-dvd plate.

da trenger man en hd-dvd spiller .

hvis formatet i tillegg kun virker på hd modus og ikke kan nedskaleres og spilles gjenom scart kontakten da blir man tvunget til å skaffet nye tv .

 

man kan selvfølgelig la være å spille av filmen men det var ikke hensikten .

derfor spør jeg om det er kommet filmer som er kun på hd format platen eller om disse filene også finnes i vanlig dvd standard.

siden hd dvd elle Blu-ray ikke kan spilles av i vanlig dvd spiller kan det bli et problem

 

jeg er i hvertfal tilhenger av at ingen film skal kunne utgis i hd format uten at det fines en versjon i vanlig dvd format også

 

de få dvd filmen jeg har spiller jeg av på PC-en

jeg er usikker på om jeg skal skaffe meg en dvd harddisk opptaker eller om det holder med harddisk optaker eller det holder med pver ( kabel selskapet her ikke fått ut fingeren enda )

Lenke til kommentar

Det er INGEN filmer som eksklusivt har kommet på HD DVD / Blu-ray (så vidt jeg vet), og tviler på at filmselskapene har planer om noe slikt med det første heller. DVD vil leve i flere år enda.. Og pga prisforskjellen vil nok DVD har størstedelen av markedet helt til prisforsjellen utgjevnes, og alle har fått seg HD Ready skjermer.

Lenke til kommentar

jeg er usikker på om jeg skal skaffe meg en dvd harddisk opptaker eller om det holder med harddisk optaker eller det holder med pver ( kabel selskapet her ikke fått ut fingeren enda )

Du kan høre med kabelselskapet om når de har tenkt å få ut fingeren. Jeg har heldigvis get her jeg bor, og de leverer digitaltv med pvr (man leier da boksen). Det fine med å leie boks er at man da også fint kan bytte den ut om kabelselskapet skulle komme med en bedre (vet ikke om boksen de har nå også vil støtte hdtv).

 

Det er også noe å tenke på at om du får deg digitaltv, og har en pvr boks som ikke støtter dette på noe fancy vis, så er du nødt til å ta opp det samme som du ser på.

Lenke til kommentar

jeg har tv og inter nett gjenom fiberkabel fra saltenbredband.

 

den boksen som benyttes i dag er en fra Motorola. je antar at den er fra 2005 eller deromkring . boksens fysiske størrelse kan sammenlignes med en standard vhs kasett .

 

siden det har vert diverse tull med systemet så har de adelig bestem seg for å endre til en nyere tv-portal. men nye tjenester.

boksen ( pr i dag) har ikke mulihter til hdtv og HDMI men det skal støttes i de nye tv-portalen .

da kommer det antagelig med tiden pvr muligheter etter hvert også ( siden de ikke kan være dårligere en konkurrentene )

de har lovet at de kommer en ny boks senere

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...