Gå til innhold

Miniguide: Øk batterikapasiteten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trådløst nettverk

Deaktiver det trådløse nettverket når du ikke bruker det. En bærbar PC har gjerne en bryter som kan brukes til å deaktivere det. Har du anledning til å koble PC-en på et nettverk via en kabel, så gjør det.

Måtte bare trekke på smilebåndet av dette lite gjennomtenkte tipset. Har man tilgang til å koble PC-ent til et nettverk med kabel, ja så har man jammen meg tilgang til å koble til strøm også.

Lenke til kommentar
Bruk batteriet!

Ikke kjør maskinen på strømadapteret hele tiden. Bruk batteriet i PC-en innimellom slik at det "trimmes".

 

Nå har vell dette svært lite, om ikke noe utbytte i det hele tatt med dagens batterier?

 

Strømstyringsplan

  • Bruk eventuelle innebygde programmer som kan bidra til å spare strøm. Typisk for disse er at de klokker ned f.eks. prosesoren når ikke all kraften er nødvendig, harddisken slås av m.m.
     
    I Windows Vista vil du finne dette under Kontrollpanel, Strømalternativer. Bærbare PC-er kommer gjerne også innebygde egne programmer fra PC-produsenten.

 

Et greit tips til folk flest.

Men jeg opplever ofte at harddisker blir skrudd av, selv når jeg ikke ønsker det.

Hvis du f.eks laster ned en STOR fil over natta, så ender det med at hele nedlastingen har gått rett vest, fordi harddiskene skrudde seg av midt under nedlastingen.

 

Lysstyrke

Det kan lønne seg å skru ned lysstyrken på skjermen på den bærbare PC-en. Det forlenger batteritiden.

 

Dette er et veldig bra tips! Dette er noe jeg gjør på de fleste "mobile" enheter.

Jeg opplever at PC-en varer over 1time lengre når jeg kjører på lavest lysstyrke fremfor maks.

 

 

Opprydding

Rydd opp i Windows og foreta diskdefragmentering.

 

Dette har vell ikke noe med batteri levetiden å gjøre?

 

 

Ellers var det mange gode og greie tips :)

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Tja, om Windows bruker mindre tid på å rote rundt på disken etter filer, må da strømforbruket nødvendigvis gå ned, og batteritiden opp? Alle monner drar. ;)

 

 

Ellers er det verdt å nevne at man aldri skal lade batteriet helt ut, og heller ikke utsette det for mye varme (som gjerne skjer om man spiller på maskinen). Førstnevnte er den fellen mange går i, en maskin jeg var borti virket i maks. fem-ti minutter før den gikk tom, og det var uten bruk, rett og slett fordi eieren hadde "misbrukt" batteriet.

Lenke til kommentar

jeg føler jeg har funnet hemmeligheten.

 

 

Lad batteriet til 60% eventuelt ut til 60% om du har mere(er da det stadiet det er best og lagre). Kobl ut batteriet og legg det i en skoff. Og bruk maskinen rett på kabel. Da ungår du små lading av batteriet (99%-100%-99%-100%.....hele tiden, dette svekker batteriet)

 

 

 

Og når du skal bruke batteriet kobler du det til, lar det lade seg til 100%, og du er klar til og ut og farte. Når du kommer hjem gjentar du prosessen

Lenke til kommentar
Trådløst nettverk

Deaktiver det trådløse nettverket når du ikke bruker det. En bærbar PC har gjerne en bryter som kan brukes til å deaktivere det. Har du anledning til å koble PC-en på et nettverk via en kabel, så gjør det.

Måtte bare trekke på smilebåndet av dette lite gjennomtenkte tipset. Har man tilgang til å koble PC-ent til et nettverk med kabel, ja så har man jammen meg tilgang til å koble til strøm også.

 

 

Denne er faktisk offisielt støttet av de fleste laptop leverandører, da maskinen bruker betraktelig mere strøm over WiFi en kabel basert internett.

 

 

info om batteri:

De fleste aktører har 1. års garanti, det blir sett på som slite del, og dekkes av reklemasjon om batteri tiden holder merkvart dårligere enn 1. års tid.

De fleste maskinvare leverandørers krever at batteriet er OK om det har 30 min. bruks tid, skjerm styrke redusert, WiFi og blåtann avslått samt andre strømbrukende ting (optisk USB mus feks).

 

3-6 cellers batteri har en estimert 300 ladesyklusser

7-9 cellers batteri har en estimert 600 ladesyklusser

 

300 ladesyklusser tilsvarer ca. 1 års normal bruk av maskin og batteri.

 

De fleste maskiner har følgende teknologi: 1 ladesykluss påstartes så fort som når en strøm ledning kobles til maskinen, dette er verdt og tenke på om du alleredet har ladet opp batteriet.

 

en god idee er og ta ut batteriet om det er full ladet og du ikke skal bruke PC-en "bærbart", da er det bedre og bruke strøm tilkoblingen.

Lenke til kommentar
Bruk batteriet!

Ikke kjør maskinen på strømadapteret hele tiden. Bruk batteriet i PC-en innimellom slik at det "trimmes".

 

Hva er bakgrunnen for dette tipset? Nøyaktig hva innebærer trimming av Li-Ion-batterier, eksempelvis?

 

Såvidt jeg vet tappes Li-ion fortere om de hele tiden ligger på 100% oppladning.

 

Ellers er et tips å slå av innebygd strømsparing hos produsentene. IBMen jeg har på jobben feks kjører ikke på maks frekvens i det hele tatt når man bruker batteri (som default), og det mener jeg er batteritappen, kjører du på halv speed, så tar alle oppgaver som krever maks CPU dobbelt så lang tid, og under denne tiden må man drive både CPU og hele resten av maskina. Halve tiden med noe mer enn dobbelt effekt på CPU er bedre, ruker man mindre klokkes jo CPUen ned uansett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Bruk batteriet!

Ikke kjør maskinen på strømadapteret hele tiden. Bruk batteriet i PC-en innimellom slik at det "trimmes".

 

Hva er bakgrunnen for dette tipset? Nøyaktig hva innebærer trimming av Li-Ion-batterier, eksempelvis?

 

Såvidt jeg vet tappes Li-ion fortere om de hele tiden ligger på 100% oppladning.

 

Ellers er et tips å slå av innebygd strømsparing hos produsentene. IBMen jeg har på jobben feks kjører ikke på maks frekvens i det hele tatt når man bruker batteri (som default), og det mener jeg er batteritappen, kjører du på halv speed, så tar alle oppgaver som krever maks CPU dobbelt så lang tid, og under denne tiden må man drive både CPU og hele resten av maskina. Halve tiden med noe mer enn dobbelt effekt på CPU er bedre, ruker man mindre klokkes jo CPUen ned uansett.

 

AtW

 

Dell har redusert strøm bruk av prosessor ved batteri bruk, Speedstep er genialt sånn sett, men enkelte maskiner kan oppleve bråk fra prosessoren (Svak buzz) når den skifter C-state, dette er spesielt med Inspiron 6400/9400, noen som har Inspiron XPS m1330 har opplevd noe ala samme problem.

 

Wiki-on-Speedstep:

http://en.wikipedia.org/wiki/Speedstep

Noe dårlig forklart Wiki-link, men Speedstep deles inn i C-State 0 til 4.

 

Slik jeg mener og huske C-States

0 = AC adapter

4 = minimal aplikasjons bruk / lite eksternt strømbruk (WiFi, BT, eksterne USB/1394)

3 = så som så bruk (midt på 3?)

2 = litt tyngre applikasjoner, office samt bruk av eksterne enheter.

1 = max bruk av batteriet.

 

Intel link om Centrino, men rellevant info om C-state:

http://www.intel.com/technology/itj/2006/v..._management.htm

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Bruk batteriet!

Ikke kjør maskinen på strømadapteret hele tiden. Bruk batteriet i PC-en innimellom slik at det "trimmes".

 

Hva er bakgrunnen for dette tipset? Nøyaktig hva innebærer trimming av Li-Ion-batterier, eksempelvis?

 

Såvidt jeg vet tappes Li-ion fortere om de hele tiden ligger på 100% oppladning.

 

Ellers er et tips å slå av innebygd strømsparing hos produsentene. IBMen jeg har på jobben feks kjører ikke på maks frekvens i det hele tatt når man bruker batteri (som default), og det mener jeg er batteritappen, kjører du på halv speed, så tar alle oppgaver som krever maks CPU dobbelt så lang tid, og under denne tiden må man drive både CPU og hele resten av maskina. Halve tiden med noe mer enn dobbelt effekt på CPU er bedre, ruker man mindre klokkes jo CPUen ned uansett.

 

AtW

 

Dell har redusert strøm bruk av prosessor ved batteri bruk, Speedstep er genialt sånn sett, men enkelte maskiner kan oppleve bråk fra prosessoren (Svak buzz) når den skifter C-state, dette er spesielt med Inspiron 6400/9400, noen som har Inspiron XPS m1330 har opplevd noe ala samme problem.

 

Wiki-on-Speedstep:

http://en.wikipedia.org/wiki/Speedstep

 

Jo, men speedstep er på uansett, poenget er at som default, så er ikke de høyeste frekvensene tilgjengelig på batteridrift. Faktisk kjører den bare på maks halv frekvens.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er bakgrunnen for dette tipset? Nøyaktig hva innebærer trimming av Li-Ion-batterier, eksempelvis?

 

Såvidt jeg vet tappes Li-ion fortere om de hele tiden ligger på 100% oppladning.

 

Interessant tolkning av "trimming" og det å bruke et batteri.

 

Ja, man bør ikke lade Li-Ion-batterier til 100%. Men hva har "bruk batteriet!"-tipset med dette å gjøre? Det er helt uproblematisk å kjøre laptopen på AC med batteriet satt i, dersom produsenten har gjort jobben sin og laptopen ikke insisterer på å lade batteriet såsnart den får AC. ThinkPads kan umulig være de eneste som har implementert slike brukerkontrollerte verdier.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
Denne er faktisk offisielt støttet av de fleste laptop leverandører, da maskinen bruker betraktelig mere strøm over WiFi en kabel basert internett.

 

iwpriv <interface> set_power <noe>

 

... kan være behjelpelig iallfall for intelkort for å redusere hvor mye strøm wifi trekker.

 

3-6 cellers batteri har en estimert 300 ladesyklusser

7-9 cellers batteri har en estimert 600 ladesyklusser

 

Hvorfor skal antall celler være avgjørende for antall ladesykluser som batteriet lever?

 

300 ladesyklusser tilsvarer ca. 1 års normal bruk av maskin og batteri.

 

 

$ cat /sys/devices/platform/smapi/BAT0/first_use_date

2005-12-05

$ cat /sys/devices/platform/smapi/BAT0/cycle_count

56

$ cat /sys/devices/platform/smapi/BAT0/{design_capacity,last_full_capacity}

77750

77600

 

Det er litt for mange variable for å hevde hva normal bruk er.

 

en god idee er og ta ut batteriet om det er full ladet og du ikke skal bruke PC-en "bærbart", da er det bedre og bruke strøm tilkoblingen.

 

Eh, nei. En god ide er å ikke fullade batteriet. Man trenger slettes ikke å ta det ut, bare å sørge for at 95->100% lading aldri utføres.

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar

Dessverre er smapi en propritær Touchpad-greie :(

 

Mitt batteri er 10mnd gammelt og lider litt allerede.

/proc/acpi/battery/CMB0$ cat info 
present:				 yes
design capacity:		 2500 mAh
last full capacity:	  1949 mAh
battery technology:	  rechargeable
design voltage:		  11250 mV
design capacity warning: 194 mAh
design capacity low:	 0 mAh
capacity granularity 1:  100 mAh
capacity granularity 2:  100 mAh
model number:			BAT1
serial number:		   1234
battery type:			LION
OEM info:				 LG

Lenke til kommentar
Bruk batteriet!

Ikke kjør maskinen på strømadapteret hele tiden. Bruk batteriet i PC-en innimellom slik at det "trimmes".

Hva er bakgrunnen for dette tipset? Nøyaktig hva innebærer trimming av Li-Ion-batterier, eksempelvis?

Som nevnt mener de nok at batteriet skal brukes og ikke stå fulladet. Synes Acer beskriver problemet godt:

Lithium-ION batterier er som alle andre batterier, basert på kjemiske reaksjoner. I forhold til eldre batteriteknologi, så som NiCD (Nickel Cadmium) og NiMH (Nickel metal-hydride) er disse batteriene et bedre valg for bærbare datamaskiner. De er lettere og tar en høyere ladning enn de gamle typene. Det betyr mer batterikapasitet pr. vektenhet. De har også relativt sett lavere selvutladning og trenger ikke jevne oppladning/utladningsrutiner slik som de eldre batteriene trengte for å komme rundt den såkalte ”minnefunksjonen”. Dette betyr at det ikke lenger er viktig med en rekke fullstendige opp og utladninger i batteriets levetid. ”Klattlading” er ikke noe problem med Lithium ION batteriene

 

Dette betyr ikke at Lithium-ION batteriene ikke er sårbare eller at de er evigvarende. Det er et par forhold man skal være oppmerksom på her også. Det første er ”aldringsprosessen”. Batteriene mister/taper kapasitet over tid. Dette gjelder enten batteriet er i bruk eller ikke. Prosessen er naturlig og kan ikke stoppes. Den kan til en viss grad forsinkes og den kan selvfølgelig akselereres. På grunn av kjemiske endringer inne i batteriet (oksidering), øker batteriets indre motstand slik at det ikke lenger kan opprettholde den opprinnelige ladningskapasiteten. Temperaturforholdene er en av faktorene som påvirker batteriets kapasitet. Jo varmere omgivelser desto raskere brytes batteriets kapasitet ned. Det er ikke gunstig å la den bærbare datamaskinen ligge i sola eller inne i en overopphetet bil en varm sommerdag. Batteriene bør ikke brukes eller lagres i temperaturer over 40 grader. Ønsker man å lagre Lithium-ION batterier, bør dette skje i kjøleskap og med batteriet 40 % ladet. Det verste man kan gjøre er å lagre 100 % ladet batteri i for varme omgivelser. Det er heller ingen god ide å lagre fult utladede batterier. Det som ytterligere reduserer batteriet levetid er stadige fullstendige utladninger. Det er elektronikk inne i batteriet som regulerer både oppladnings- og utladningsprosessen og jo raskere disse prosessene kjøres, jo mer reduseres batteriet. Bruksmessig bør man unngå fullstendige utladninger av batteriet.

Som for svært mange andre ting, batteriet varer lengst hvis det behandles pent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...