Gå til innhold

Overklokkingsdatabase for firekjernerprosessorer!


Anbefalte innlegg

Det er mulig jeg ikke snakker for flertallet når jeg synes det er interessant å sammenligne hvor langt ulike steppinger, revisjoner osv. overklokker, men jeg ønsker i hvert fall å starte en liten "database" for oss med fire kjerner som overklokker. :p

 

Kriterier:

- Overklokken skal bestå OCCT-test som går over 30 minutter - Mode: Auto (30mn). OCCT kan lastes ned her

- CPUen må ha fire kjerner. (både AMD og Intel er tillatt)

- Skjermbilde som "bevis"!

 

Hva som må oppgis:

- Hva slags CPU det er snakk om og klokkehastighet og FSB, naturligvis :)

- Stepping/Batch, denne finner du på pakken under "FPO #" eller på toppen av CPUen, på IHS.

- Revisjon. F.eks med Q6600 - B3 eller G0

- Vcore, hvor høy spenning.

- Hva slags kjøling blir brukt.

- Hvilket hovedkort blir brukt.

- Jeg blir også glad om du legger ved templog eller et skjermbilde som viser temperatur under load :)

 

 

Intel

 

65 nm Kentsfield

 

post-45232-1208176104_thumb.png

 

45 nm Yorkfield

 

post-45232-1208176135_thumb.png

 

 

AMD

 

Phenom 65 nm

 

post-45232-1203707640_thumb.png

 

 

Databasen vil oppdateres fortløpende når det kommer inn nye resultater. Kom gjerne med tilbakemeldinger/forslag om jeg kan forbedre eller endre på noe.

Endret av sablabra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vært mer interessant med occt stabil overklokk, stabilitets testen tar bare 30 min..

Og noen på xtreme sys mener occt 30 min tilsvarer 8 timer prime small fft

 

Bare en tanke, kjedelig å teste 8 timer på hver klokk =)

 

Ellers blir jeg gjerne med på litt suicide klokk som bare trenger cpu-z validering.

Da skal jeg prøve å bidra litt maxklokk på luft

Endret av tiigem
Lenke til kommentar
Hadde vært mer interessant med occt stabil overklokk, stabilitets testen tar bare 30 min..

Og noen på xtreme sys mener occt 30 min tilsvarer 8 timer prime small fft

 

Bare en tanke, kjedelig å teste 8 timer på hver klokk =)

 

Ellers blir jeg gjerne med på litt suicide klokk som bare trenger cpu-z validering.

Da skal jeg prøve å bidra litt maxklokk på luft

 

Hmm, enig i at å kjøre prime95 i 8 timer er litt kjedelig :p . Da endrer jeg det til at OCCT skal fullføres, og screenshot skal følge med :)

Lenke til kommentar

Da skal jeg oppdatere førsteposten... Mitt bidrag:

 

post-45232-1192049153_thumb.jpg

 

 

Siden det kun er snakk om å stressteste OCCT, klarer jeg mest sannsynlig i hvert fall 100 mhz til med den cpuen her.

 

 

maxila: Husk å legge ved steppingen, eller det som kalles "FPO #" på pakka slik at man får litt bedre sammenligningsgrunnlag og vet hva man kan forvente fra steppingen. Hva slags kjøling bruker du? Det er også greit om du heller oppgir Vcore under load da det vil forekomme noe Vdroop nesten uansett.

Lenke til kommentar
Da skal jeg oppdatere førsteposten... Mitt bidrag:

 

post-45232-1192049153_thumb.jpg

Siden det kun er snakk om å stressteste OCCT, klarer jeg mest sannsynlig i hvert fall 100 mhz til med den cpuen her.

maxila: Husk å legge ved steppingen, eller det som kalles "FPO #" på pakka slik at man får litt bedre sammenligningsgrunnlag og vet hva man kan forvente fra steppingen. Hva slags kjøling bruker du? Det er også greit om du heller oppgir Vcore under load da det vil forekomme noe Vdroop nesten uansett.

viften jeg bruker er thermalright ultra 120 xtreme med to vifter, men de er litt for svake, så nærmer meg ofte 80 grader med prime95.

steppingen er L728A882 og det er en Q6600 G0 med hovedkortet asus p5k premium.

cpu-z viser 1.408 idle og 1.416 på load, men dette kan sikkert ha noe med volt damper funksjonen, siden den er høyere under load.

Lenke til kommentar
Ok. ;)

 

Vet jo det er mange fler som sitter på quad her, men spørs om dem gidder å få ut finger å få slengt opp resultatet her også. :p (Siden vi har en quad-overklokkingstråd ifra før)

 

Jepp men er litt morsomt å få steppingene opp og se hvordan dem klokker opp mot hverandre.

Så håper fler legger opp resultater her

Lenke til kommentar

Det ble en lang natt på meg gitt. men etter å ha sett Cold case måtte jeg jo teste litt jeg og.

Tenkte å sette noen standarder på luft. =)) DELTA POWER sier jeg bare

 

Q6600 L727A934

Gigabyte P35 DQ6

Thermal Right Ultra 120 med en Delta 12cm

2 x 1 GB Crucial Ballistix 6400

 

Først ut er 3,6 ghz @ OCCT

Det gikk på 1,392 volt

post-27504-1192068708_thumb.jpg

 

Så måtte jeg jo ta Maxklokk SuperPi1M på luft

Jeg kom ikke under 12 sekunder men ble ganske så fornøyd

4311 @ 1,808v

Her ser dere på bildet at idletempen er rett over 30, romtemp var vel ca 10 grader, lot døra stå åpen =)

post-27504-1192068896_thumb.jpg

 

Ren maxklokk kom nesten 30 mhz lenger opp, endte på 4338 mhz også på 1,808v

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=253185

 

Så det ser ut som uke 27 er en god chip, spent på hvordan den hadde klart seg på fase.

Lenke til kommentar

Da er førsteposten oppdatert. Jeg velger å sortere etter høyest frekvens og deretter lavest Vcore. Jeg har ikke lagt inn noe for "Max frekvens"

 

Men som OldMan er inne på her, man får mye høyere overklokk når man kun skal kjøre OCCT i 30 min sammenlignet med Prime95...

 

 

tiigem: Nevnte jeg at du er gal med spenningen? :p

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Hehe liker å skremme opp komponentene mine med litt volt =)

Tror PC-en min er rar, den feiler lettere i OCCT enn prime, men har ikke testet så mye i prime over 1-2 timer da..

får prøve mer i morgen når jeg mottar X38 hovedkortet. se om det får til lavere volt på 3,6 evnt noen runder OCCT på 3,8 eller litt over oldman, men da må jeg nok til med mer volt enn han ja

Lenke til kommentar

Stabil er ikke 3.3 Ghz engang med de kriteriene der, sikkert ikke 3.0 Ghz engang, men det er pga. hovedkortet :(

 

Her er i allefall validering på min Q6600 på 4045Mhz med 4 kjerner aktive. Med et bedre hovedkort, en vDropmod og litt bedre vannkjøling kunne jeg nok benchet på 4 Ghz.

 

http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=245995

 

 

EDIT: Det er en G0 med Batch: L726B104

Kjøling er BigWater basert vannkjøling med Apogee GTX. HK er et dårlig EVGA 680i A1

Endret av _Zeke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...