Gå til innhold

Hvor er politiet nå for tida?


Anbefalte innlegg

Måtte ligge to timer i grøfta

Tore_panorama.jpg

- Dette er nedverdigende. Det er en skam for hele samfunnet vårt at en omkommet person må ligge to timer på fortauet til offentlig beskuelse. Det sier faren til motorsyklisten som omkom på Myre sist søndag.

Av: Erik Jenssen - [email protected]

 

Klokka 2225 søndag kveld kjørte 28 år gamle Roy Arne Holm Larsen av vegen på motorsykkel og omkom. Ulykken skjedde midt i Myre sentrum, hvor et betydelig antall mennesker ble vitner til tragedien.

Enda flere kom til, og tragedien ble derfor ikke mindre av at det gikk nesten 2 timer før en patrulje fra politiet kunne komme og gjøre sin del av jobben.

 

Årsaken er den mye omtalte vaktordningen i Vesterålen, som innebærer at personell ofte må hentes inn fra nabokommunene. I stedet for å kalle ut lokalt Øksnes-politi på ekstravakt ble oppdraget gitt til en patrulje som befant seg på Andøya.

Patruljen meldte inn første rapport fra Myre 0020. Da hadde utrykningen startet 2245.

 

For far Tore Holm Larsen og de andre pårørende ble politiets manglende respons en stor merbelastning.

- Sønnen vår ble liggende i grøfta i to timer til offentlig beskuelse for alt og alle. Det er nedverdigende, uansett hvem det måtte være.

 

Med 30 år bak seg i den lokale ambulansetjenesten har 73 år gamle Holm Larsen sett utviklingen rundt politiets tilstedeværelse på nært hold gjennom mange år.

- Dette er noe som opptar meg sterkt, og som har opptatt meg lenge. Jeg går ut som jeg gjør nå, ikke bare fordi det denne gangen handler om vår sønn. Det er fordi jeg lenge har sett en utvikling som nå holder på å gå over styr.

 

Tore Holm Larsen mener det er skammelig at politifolkene på operasjonssentralen i Harstad må sitte og telle på knappene, for til slutt å komme frem til at saken ikke er viktig nok til å kalle ut lokale politifolk på ekstravakt.

- Det er helt vanvittig, jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal uttale meg. Vi holder på å drukne i penger i dette landet, men likevel sparer vi oss til fant slik at det går ut over menigmann, tordner Larsen.

 

Han pensjonerte seg fra ambulansetjenesten for 7 år siden, men holder kontakten med tjenesten gjennom nær familie som jobber i tjenesten. Han mener det snarere er regelen enn unntaket at politiet kommer lenge etter de andre blålysetatene, slik at de blir stående og vente på å få gjøre jobben sin.

- Og det er skremmende. Ikke minst i de tilfeller hvor ambulansepersonell er avhengig av politiet for å kunne gå inn og hjelpe folk som har kommet til skade på skadested som fortsatt er farlige. For eksempel husbråk.

- Her skjer det ofte at ambulansefolk må jobbe med bokstavelig talt hendene på ryggen fordi personellet som skulle vært der ikke kommer.

 

Holm Larsen er nøye med å understreke at han oppfatter hver enkelt polititjenestemann som oppriktig engasjerte og profesjonelle mennesker.

- Hver enkelt politimann som er ute gjør en kjempejobb, men de får jo ikke mulighet til å gjøre jobben sin. Også de står jo med hendene på ryggen, for de får jo ikke ressurser til å jobbe for.

 

- I dette tilfellet kunne ingen gjort noe fra eller til for å berge min sønns liv. Min reaksjon handler om det etiske i å la folk bare ligge der for å spare noen kroner. For meg ser det ut for at politiet tenker at om vi kan spare 5 eller 10.000 kroner, så får det heller gå til helvete med dem som står i andre enden av telefonlinjen og ber om assistanse.

 

Han ønsker seg nå tydelige politiledere som står opp og sier fra om problemet på en tydelig måte.

- Jeg ser opp til Arne Johannessen og Politiets Fellesforbund, som slåss for å få mer penger til en bedre tjeneste. Jeg er tilsvarende skuffet over enkelte av politimestrene som er alt for passive i spørsmålet om ressurser. Det ser for meg ut som enkelte av politimestrene er mer opptatt av å være lydige overfor systemet, enn å stå opp for distriktene sine.

 

Det er tragisk at de i det hele tatt tar kontakt med de personene som allerede er på Myre og ikke ber de ta hånd om saken. Det er for lang tid at folk skal få være tilskuere at sønnen deres ligger død i grøfta en det der? Hvor er den menneskelige omsorgen i politiet? Jeg skjønner at de har ei vaktordning men kan ikke betale folk for overtida de får? Ting som det der kan være en traumatisk opplevelse som merker deg for livet og så skal en stå å se på dette i 2 timer før purken dukker opp?

 

Det er ikke de førte tegnene vi mangler politi rundt i distriktene og i Norge generelt. Og jeg syns det er skammelig, rett og slett.

Nårtid skal vi få se en opprustning i politiet å en ren satsning på norsk politi?

Så en i det minste kan forvente at en politimann stikker innom når det har vært et innbrudd og du ikke bare blir fortalt at det er en forsikringssak og at de ikke kommer til å prioritere det?

En bekjent av meg fikk familiebilen sin stjelt. Så de tok seg i en annen bil og de fant faktisk biltyven kjørende forran. Så de ringte 02800, men politiet kunne ikke sende noen bil. Hva skal en da gjøre? Ta loven i egne hender? Dytte den andre bilen ut? Kjøre etter vedkommende i all evigheter og pågripe han selv?

 

Jeg syns det er skammelig. Rett og slett.

Men...jeg tar meg hatten av for det arbeidet de egentlig gjør under slike kår. Må ikke være lett å jobbe slik som det der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt tragisk. Sånt skal ikke skje i ett land som Norge mener jeg. Politiet var antagligvis opptatt med å ta en eller annen som kjørte 10 km/t for fort i en 80 eller 90 sone. Eller kanskje enda værre. En som urinerer bak ett hushjørne. Virker ikke som politiet prioriterer riktig i det hele tatt for tiden.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Mener å huske et forslag fra noen år tilbake om at Biltilsynet burde overta trafikkontrollene. Kanskje på på tide å børste støv av dette forslaget så politiet kan konsentrere seg om viktige oppgaver?

 

Saken er bare tragisk  :(

9601648[/snapback]

Hvis biltilsynet kunne overta den funksjonen og fikk den myndigheten i Norge så hadde det faktisk ikke gjort noe for meg. Det er faktisk ingen dom idè i det hele tatt.
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/09/29/513554.html

 

Saken i dagbladet også..

 

 

Frustrasjonen brer seg

 

Politiets Fellesforbund mener at både politimestrene og lokalpolitikerne er for passive i kampen for økte ressurser til politiet.

Befolkningen er lei av å forholde seg til et politi som ikke stiller opp på deres premisser. Og innad i politietaten er folk frustrert fordi de ikke klarer å løse publikums forventninger sier lederen i Politiets Fellesforbund, Arne Johannessen.

 

- Det vil sliter med nå i etaten, er ettervirkninger av to regjeringer som har sørget for å utdanne bare 240 nye polititjenestemenn hvert år, sier lederen for Politiets Fellesforbund, Arne Johannessen.

 

Den lave tilgangen på nye folk, kombinert med nye arbeidstidsbestemmelser og store vaktdistrikter, har gjort kabalen svært vanskelig å løse for dem som skal sørge for en god og tilstedeværende politietat ute i distrikts-norge.

- Jeg mener utrykningstidene i blant annet Midtre Hålogaland Politidistrikt er langt fra ideelle. Men her må politikerne inn og ta sin del av ansvaret og ikke bare skylde på politiet.

 

- Men problemet er jo velkjent, og det ligger stort medietrykk på denne typen saker. Hvorfor når man ikke da gjennom til bevilgende myndigheter?

- Nei si det… Jeg tror fortsatt det handler om å legge enda mer lokalpolitisk engasjement. Jeg tror faktisk vi bør etterlyse et ordføreropprør for å skaffe penger til en bedre polititjeneste. For dette handler om sikkerheten til innbyggerne.

 

- Er du fornøyd med politimestrenes innsats i kampen for økte ressurser?

- Nei, jeg synes generelt at politimestrene er alt for lite synlig. De er alt for lite premissleverandører til realiteten. Vi etterlyser synligere politiledere.

- Her i Midtre Hålogaland Politidistrikt har politimester Elisabeth Kaas bare slått fast at dette er tjenesten man får ut fra pengene man har. Hva synes du om en slik kommentar?

- Det blir for defensivt!

Endret av b-real
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig. å vente i to timer på at politiet skal komme er helt forferdelig.

men det er ikke første gangen at politiet kommer sent.

 

Politietsystemet som er her i Vesterålen er helt på tryne. Det er ikke lenge siden det var en annen sak som omhandlet politiet og hvor dårlig det er. I Bø var det en person som hadde fyllekjørt, det ble anmeld, men ingenting skjedde, de var ikke en gang i bygda før å sjekke dette. nei det som betyr mest er å spare penger. Det er hverfall slik jeg har oppfattet det.

Lenke til kommentar
Politiet bruker masse ressurser på å ta folk som frivillig bruker noe annet enn alko og nikotin.

9601701[/snapback]

Hva er så galt med det da? De er jo politi og det er da vitterlig ulovlig, ikke vanskelig å skjønne hva du hinter til. Det har ingen direkte relasjon til denne saken.

 

Mennesklig svikt er vel nå oppgitt som årsak for det som skjedde, synd og skam at vedkommende ble liggende der såpass lenge.

Lenke til kommentar
La oss senke inntakskravene til politiskolen. Da blir det ingen underbemmaning i hvert fall. Funker for lærere :p

9616953[/snapback]

 

Bortsett fra at dette har ingenting med politiskolen å gjøre da.

Hva er vitsen med å utdanne flere hvis man likevel ikke har jober til dem.

 

Eller vil du ha plass på poletiskolen, og det er derfor du skriver dette :D

Lenke til kommentar

Er veldig dårlig det der ja, men jeg tror ikke det er samme situasjon i hele landet. Her kommer dem bare dem hører det er noen som sladder i gata, eller kjører med trimma moped. Vet ikke hvor mye politi det er oppi der jeg, men regner med at det er lengre avsand mellom politikontorene der enn det er her jeg bor. Men uansett tragisk ja. Kan ikke holde på sånn

Lenke til kommentar

Vel, de er der rett og slett ikke.

 

Her er en som ringte både 02800 og 112 og fikk ikke svar.

 

http://www.varden.no/article/20071002/NYHET/710020005/1003/_

 

Selv om dette ikke er verdens alvorligste sak, er det allikevel urovekkende at man ikke kommer fram på nødnummeret.

 

Personlig har jeg også en mistanke om at politiet gir "blanke" i å oppklare småkriminalitet.

 

Jeg opplevde å få et kontantkort åpnet i mitt navn og gamle adresse. Jeg anmeldte saken til politiet, og fikk bare en masse unnskyldninger om at det ikke ville bli prioritet. Det var slik at jeg nesten ble frarådet til å levere en anmeldelse siden det var bare et kontantkort. Siden jeg hadde en mistenkt ble det allikevel tatt full anmeldelse.

 

Senere viste det seg at den som hadde opprettet dette abbonementet i mitt navn, gikk til en NetCom forhandler og åpnet det igjen.

 

Jeg fikk da selvfølgelig hans navn og adresse fra en forhandler jeg snakket med, og gikk selvfølgelig med det til politiet. Nå et halvt år etterpå har jeg ikke hørt ety kvekk fra dem.

 

Når skiltet mine ble filmet på en parkeringsplass i sommer, fikk jeg bare en lapp i posten en måned etterpå at saken var henlagt pga. bevisetsstilling. Dette selv om videooppttaket hadde bilder av dem som gjorde det, samt bilens reg. nummer. (Den de brukte).

Lenke til kommentar
Politiet bruker masse ressurser på å ta folk som frivillig bruker noe annet enn alko og nikotin.

9601701[/snapback]

Hva er så galt med det da? De er jo politi og det er da vitterlig ulovlig, ikke vanskelig å skjønne hva du hinter til. Det har ingen direkte relasjon til denne saken.

 

Mennesklig svikt er vel nå oppgitt som årsak for det som skjedde, synd og skam at vedkommende ble liggende der såpass lenge.

9616214[/snapback]

Å bruke resurser på folk som egentlig ikke gjør noe galt. Det er galt med det. Men det er ulovlig, og politiet må jo seff gjøre jobben sin.

 

Har opplevd lignende saker før med både politi og helsevesen. Det er for lite penger, eller noe gæli skjevt fordelt.

Lenke til kommentar

http://vol.no/nyhet.asp?F=F&N=19322

Etter at politimester Elisabeth Kaas gikk fra først å mene at alle rutiner var fulgt, til i går å sende ut en pressemelding der det fremgikk at rutinene var brutt, kontaktet VOL i går lederen for politiets operasjonssentral, Magne Hugo Nilsen.

 

Nilsen forteller det følgende om det som skjedde forrige søndag kveld:

- Ulykken skjedde på et tidspunkt da det ikke var aktiv patrulje på jobb. Vi måtte da kalle ut folk som var satt opp på reservetjeneste, og disse befant seg på Andenes. Når det er behov for ekstramannskaper utenfor den tiden vi har fast patruljetid, er folk som er disponert for reservetjeneste vi ringer først.

 

Men det finnes også en instruks som tilsier at den lokale lensmannen skal være informert om alvorlige ulykker.

- Vi har en instruks som sier hvordan operasjonsleder skal håndtere trafikkulykker og andre alvorlige hendelser. Denne sier at stedlig lensmann skal varsles.

- Hvilke hendelser fordrer slik varsling?

- Det skal varsles om følgende hendelser: Alvorlige forbrytelser, trafikkulykker eller branner og andre ulykker med alvorlig personskade. I tillegg har vi en rekke andre punkter som ikke er relevant her.

 

Uansett slår Nilsen fast at varslingen ikke ble gjort i dette tilfellet.

- Så langt av ukjente årsaker. Men det er dette politimesteren sier i gårdagens pressemelding; at denne kontakten ikke ble gjort mot lensmannen i Øksnes.

- Så her kan du slå fast at rutinene finnes, og at folk kan føle seg sikker på at lokalmannskaper på frivakt blir vurdert utkalt ved alvorlige ulykker?

- Ja, og spesielt i Vesterålen blir dette aktuelt på grunn av de store avstandene. Vi kaller ut folk på frivakt relativt hyppig. Og penger er ikke et moment for oss i denne sammenhengen.

 

Nilsen slår imidlertid fast at det ikke sendes ut lokale mannskaper på frivakt i hytt og pine.

- Hvis det handler om diffuse tips av typen anonym telefon om anonym fyllekjører, vil operasjonsleder måtte vurdere om dette er ei sannsynlig melding og om det er vits i å ta folk ut på overtid for å etterforske dette. Ei slik sak ligger i grenseland. Men når det gjelder ulykker, ettersøk av personer osv. så er det aldri snakk om økonomi.

 

- Men likevel oppleves det som snarere regelen enn unntaket at politiet kommer halsende sist til et ulykkessted?

- Ja, og dette har med arbeidstidsordningene å gjøre. Politifolkene som sitter i Bø, Øksnes og rundt omkring har også krav på fritid. Da må vi hente folk fra andre steder. Det at også vi nå må følge arbeidsmiljøloven stiller politiet i en del dilemmaer.

 

- Du mener at de ”gode gamle dager” da lensmannen og hans folk stilte seint og tidlig er over?

- Jeg husker selv tiden som lensmannsbetjent med telefon på nattbordet til alle døgnets tider. Det var å hoppe i kjeledress midt på natta, dra av gårde i privat bil og være alene på jobb. Det var ingen ønskesituasjon, verken i politiet eller andre etater. Ingen aksepterer å ha det slik lenger.

 

Sånn typisk "nei vi gjør ikke feil" holdninger som irriterer meg grønn. Det er IKKE første gangen hun dama har vært ute påstått bastant at det ikke er politiet sin feil men må ha firet på kravene i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...