Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

iSPY - Nissan GT-R [CBA-R35] LM/S2/FIA GT *Oppdatert 11.03.2009


Fritz0r

Anbefalte innlegg

Sant, Nissan GT-R (Tidligere kalt Skyline GT-R 06/07) er klar for lansering.

Nye websiden dems er oppe og: GTRNissan.com - Klokken viser at bilen er nå offisielt sluppet.

 

Priser:

Grundmodellen: $66,675 med alluminiums felger

Black edition: $68,580 sammensatte hjul (forget), svart og hvit lær interriør.

Premium Edition: $71,870, sammensatte hjul (forget), side airbags, Bose stereo

 

 

 

Bilene får 6 externe farger:

- Super Svart

- Vibrant Rødt

- Perle hvit (30k yen option) [bare i Japan ?]

- Titanium Grå

- Mørk Metal Grå (finnes en kilde som sier at det bare kommer 40 biler med denne fargen)

- Ultimate Metal Sølv (300k yen option) [bare i japan ?]

 

Det kommer 2 interiør farger:

 

- Black edition får bare svart

- Base & Premium kan velge mellom svart eller grått

 

Ellers:

 

- Chassie coden på den nye bilen er: CBA-R35

- Vekten er omtrent~1590 kg/3500 lbs

- Premium edition kommer med Thatcham immobiliser & alarm (mulig og oppgradere på Base & Black Edition)

- Premium edition kommer med Bose høyttaler system (mulig og oppgradere på Base & Black Edition)

- Premium edition har sete varmer

- Side airbag system er mulig og oppgradere til på alle 3 modellene

 

Motor og drivverk:

 

- Motoren blir en VR38DETT (Twin Turbo 3.8-liter V6 med 473 hester og 433 pound-feet m. torque)

- Samme motor og ytelse på alle 3 utgaver

- En kan IKKE velge manuel girkasse

- Titan eksos annlegg

- Girkasse: GR6 Dual clutch (Ingen manuel kasse)

- Dempere: Bilstein DampTronic suspension system [lagt til 24.10.09]

- Bilen kommer med 4 hjuls trekk, og høyst sannsynlig, ATTESA-ETS og SUPER-HICAS.

Wikilinker:

SUPER-HICAS: http://en.wikipedia.org/wiki/HICAS

ATTESA-ETS: http://en.wikipedia.org/wiki/ATTESA-ETS

 

0-100 - 3.5 sekunder

Quarter mile 11.7 sekunder

Top fart 192 MPH

 

Bilen skal offisielt vises og slippes på TAS09 (Tokyo Auto Show 2009).

 

Dette er primært Japan specs på bilen, om dette blir forrandret på i EU/USA er ikke kjent.

 

 

**Oppdatering: 27.11.2007:

Bilen er nå straks klar for bestilling, fra og med 1.1.2008

Leveranser forventes og skje rundt Juni 2008. (USA/EMEA)

JDM SPEC:

Bekreftet out-of-factory dato: Dec 1st~2nd, 2007.

Registration date: Dec 7th, 2007.

Bilene klare for henting: Dec 14th~15th, 2007 (ca. en uke etter registrering).

 

 

***Oppdatering 11.12.2007

Informasjon om mulig V-Spec model under testing:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=876575

 

****Oppdatering 31.01.2008

Da er Nissan Mines GT-R blitt testet av japanske bilshowet "Best MOTORing", og bilen gjør alt anet enn og skuffe...

 

Bane: Tsukuba

Biler: Nissan Mines GT-R, Porsche 911 Turbo, Porsche GT-3, Honda NSX type R og Lamborghini Muircielago superlegaro

Vinner var Lambo. MEN !!

Nissan GT-R - Tsukuba tid - 1.02 minutter - Raskeste bil bak var Porsche GT-3 som var ca. 7 sekunder bak.

 

Nissan GT-R, en ny legende er født !!

 

**

Sekundære tuneren har vist frem sin bil for Best Motoring, Nissan Amuse GT-R Phantom - 59.479 Tsukuba, bilen var tunet til ca. 503 hester, ny front og bak vinge.

 

**Oppdatering 03.05.2008:

NY TID PÅ NORDSCHLEIFE !!!

Da Nissan var frustrerte over den forrige tiden de greide, og har nå satt en tid som beviser at GT-R er verdig navnet den har fått.

Nissan GT-R R35 [CBA-R35]

Nordschleife tid: 7:29

Tiden er uten video for øyeblikket, men dette setter Nissan i ett helt nytt lys.

 

Offisielle og uoffissiele tider fra Norburgring Nordschelife:

 

7:22.1 - Dodge Viper SRT10 ACR

7:22.4 - Chevrolet Corvette ZR1

7:24 - Lexus LF-A Concept [kanselert/omgjort til studie prosjekt]

7:24.29 - Maserati MC12

7:24.65 - Pagani Zonda F

7:25 - Nissan GT-R V-Spec R35 [modifisert GT-R/V-Spec prototype ?]

7:25.21 - Ferrari Enzo

7:27.82 - Pagani Zonda F Clubsport

7:28 - Porsche Carrera GT

7:29 - Nissan GT-R R35

7:32 - Porsche 997 GT2 2008

7:34 - Koenigsegg CCR

7:59 - Cadillac CTS-V

 

 

Nå gjenstår bare for Nissan og sette GT-R V-Spec forran Lexus LF-A.

 

*Oppdatering MK2

 

Link levert av Rebel-Rider:

http://www.autoexpress.co.uk/news/autoexpr...nissan_gtr.html

 

***Oppdatering MK3

 

Bilen er offisielt sluppet.

 

Linky:

http://www.thetorquereport.com/2007/10/all...ficially_u.html

 

****Oppdatering 18.12.2007:

Mines og Top Secret (Fusion) er de første tunere som har fått sine hender i en GT-R R35, og Mines har allerede hatt sin første test på Tsukuba med R35, og bilen greide imponerende 1m 3.1s rundt banen, og ligger dermed forran Lamborghini Galardo's 1m 3.6s, men bilen har fremdeles mye og leve opp til, Mines R34 har en utrolig tid på 57.7s rundt Tsukuba.

Mines har enda mye arbeid med bilen, de skal få inn oppgradert ECU, High-flo filter, mere åpen eksos, oppgraderte dempere i sammarbeid med Einbach.

Lite informasjon er kommet frem om hester, men Mines er berømt for og ha rask aksellerasjon, og ha så mye av motoren så orginal som mulig.

 

Top Secret (google: Skyline 328) er mere berømt for og ha mest mulig hester i en motor, og dem's 328 KM/H skyline har vel over 1200 hester, 3 bensin pumper og går som dere får sett av videoen, som ett olja lyn, og dems kommende R35 vil garantert ikke skuffe.

 

***Oppdatering 07.04.2008

Amerikanske magasinet "MotorTrends" har fått henda i den amerikanske versjonen av Nissan's GT-R, og fått gjort endel tester på maskinen.

 

0-100 på svindlende 3.2 sekunder, en uke tidligere hadde magasinet CARandDRIVER 3.3 sekunder på 0-100.

Og med dyno test til og bekrefte ryktene.

US spec GT-R:

507 hester og 500 lb-ft med torque ved 3,200 rpm.

Sjekk Motor Trend videoene her:

http://www.youtube.com/results?search_quer...mp;search_type=

 

**Oppdatering 25.06.2008:

Nissan har laget en Super GT500 versjon av GT-R R35, denne bilen er med i super touring løpene i Japan og har virkelig vist at Nissan er tilbake i topp siktet.

Etter og ha slitt flere år mot både Toyota Supra og Honda's NSX, har nå Nissan tatt sin 3 seier av 4 mulige i årets sessong, og sin andre 1-2 plasering i disse løpene, nermeste konkurent er en Lexus SC430 som ligger like bak på rankingen.

Systemet er noe av det samme som i WTCC, bilen får mere vekt ettersom de vinner mere, derav så vil det føre til en utjevning av racingen, bare skilt av skillene til div sjåfører.

 

Oppdatering 30.06.2008:

Da er bilen klar for utsending, og kan hentes i nærmeste butikk den 7. Juli.

Desverre, så er alleredet 70% av bilene solgt, så det kan hende en må annskaffe seg bilen gjenom alternative kanaler.

 

Oppdatering 26.07.2008:

Rykter, rykter, rykter....

Ok, først..Det kommer så absolutt ingen 4 dørs versjon av GT-R R35, dette pga at det vil bli lagt til forr mye vekt til bilen.

Det var spekkulert nemmelig at det skulle komme en 4 dørs Infiniti GT-R, men dette har altså nå Nissans CEO blankt avvist.

MEN, når rykteballen har startet og trille, såtar det god tid før det stopper, og nå er det Nissan GT-R Cabriolet som er i vinden.

AutoJunk.nl har tilogmed gått så langt at de har laget en rendring av bilen.

OK, bildet ser heftig ut, men igjen, dette vil bare gjøre bilen tyngre igjen da den må avstives på andre måter når det ikke er noe hard top på den.

Så la oss håpe og be om at dette også bare er noe idiotiskt rykte og forblir ett rykte...

 

*Oppdatering 28.07.2008:

Nissan GT-R R35 V-SPEC

 

Nissan har nå sluppet offisiell info om denne kommende donningen, som også kanskje blir den ubestritte mesteren av Nordschleife for produksjons biler.

 

Bilen får 3.8 liters V6 på ymse 520 hester og 440 lb-ft med torque, vekten er redusert til 3,615 lb (1643 KG).

Pris for V-spec er estimert til $130,000 USD, foventet slipp dato er starten av 2009.

 

**Oppdatering 31.08.2008:

Nissan GT-R Club Sport pakke.

Nå mens Nissan's GT-R V-Spec har blitt utsatt noen måneder, så kommer en ny pakke for de fartsglade.

 

NISMO Club Sport Package.

Dette er den første offisielle tuning pakken fra Nissan selv, og selv med litt svake detaljer, ser vi helt klart at Nissan vil at GT-R skal bli like minneverdig som tidligere Skylines var.

 

Chassie pakke:

20.258 USD - Bilstein Damp Tronic dempere, GT-R får justerbare dempere, med 3 nivåer/modes.

 

Karbon Bøtte sete pakke:

17.368 USD - 2 stk NISMO Recaro bøtte seter i karbon, du kan også kjøpe bare ett sete.

 

Titan Eksos System pakke:

17.365 USD - NISMO merket eksos annlegg og bak difuser som er samme som en får på GT-R V-Spec senere.

 

Pakkene kommer med 3 år/60000 KM garanti, og total pakken koster "bare" 50.242 USD.

 

**Oppdatering 23.09.2008:

Nissan har i nært sammarbeid med den Japanske regjeringen blitt enige om strenge krav på bilen, feks uansett hva du modifiserer på bilen, så ryker garantien TVERT, dette inkluderer GPS baserte farts sperre systemet, eller dempere eller tilogmed motoren på bilen.

Men, dette har ikke hindret Amuse og gjøre noe med saken.

 

Amuse Phantom GT-R:

Totalt har Amuse greid og dra ut 620 hester fra V6eren og 571 lb-ft med torque, men har nøet seg med og begrense dette til 602 hester, bilen er senket og har også slanket ca. 30 kilo, takket være nye Recaro seter og Titan eksos annlegg.

Bilen er raskere, og responderer også bedre takket være senkningen med nye dempere.

 

**Oppdatering 11.11.2008:

Vært stille veldig lenge rundt den kommende V-Spec som skal komme.

Men nå kommer heller litt anen gledelig nyhet.

 

Nissan GT-R R35 LM Edition

Du leser riktig, det kommer en Le Mans utgave av GT-R, og med V-Spec chassie og 600 hester, (samme motor som kommer i Infiniti GT-R R35 4 dørs utgave?)

Denne bilen blir kommende i Ekstremt ekslusive / Ekstremt dyr klassen.

Håper vi får se den kjøre på NordSchleife.

 

**Oppdatering 15.11.2008:

Info om Serie 2 GT-R, dvs GT-R R35 09 som den også kalles:

 

- Motor effekten er øket med 5 hester til 478 hester

- Hvite fargekoden skifter fra QX1 til QAB (Storm White)

- Brembo bremsene skifter skrift til Nissan

- Det fremre skilt holderen fjernes(JDM falls into line with the USDM here)

- Bensin tanken utvides til 73.8 litre

- Litt bedre bensin forbruk 8.5 km/L

- Prisen økes, 5%

 

**Oppdatering 19.12.2008:

Da kan du bestille Nissan GT-R R35 V-Spec fra i morgen av.

Pris er ikke tilgjengelig i skrivende stund.

 

 

**Oppdatering 29.12.2008:

Selv om det har vært og er finnans krise hos de fleste store bil produsentene, så hviler ikke Nissan av den grunn, her kommer FIA GT konkurenten fra Nissan på banen.

 

Nissan GT-R R35 FIA GT:

Med en ny motor, V8'er på ymse 600 hester+/- så skal Nissan bli med i GT sirkuset mot blandt anna Dodge Viper og Aston Martin.

Ny front og sideskjørt i karbon fiber, både styrker bilens chassie og gjør den lettere, liten vinge bak og plexi glass, samt store inntaks hull for hva som kan være til bremsene bak.

Og det som skiller denne fra standard GT-R R35, er at denne bilen høyst sannsynlig er ren bakhjuls trekk, og kan komme i 2 versjoner, FIA GT og Le Mans

 

**

Oppdatering 11.03.2009:

Da nå 2009 modellen av GT-R kommer på banen, og sammen med den kommer også V-Spec, så blir info om denne nye modellen lagt i den nye tråden her: Nissan GT-R R35 Spec-V og her for Nissan GT-R R35 2009.

 

Nissan GT-R Prototype [Pre production]

Nissan-GT-R-Proto-track.jpg

 

Nissan GT-R Prototype [black Mask - Final edition]

28Nissan_m.jpg

 

Nissan GT-R [CBA-R35]

GT-R_05.jpg

 

Nissan GT-R R35 GT500

9080623.010.1L.jpg

 

Nissan GT-R R35 V-spec

2011_nissan_gt-r_spec_v.jpg

 

Onboard LCD skjerm

official_nissan_gt_r_tokyo_pics_image009.thumbnail.jpg

official_nissan_gt_r_tokyo_pics_image036.jpg

official_nissan_gt_r_tokyo_pics_image037.jpg

 

Gir

official_nissan_gt_r_tokyo_pics_image008.jpg

Kilde og side for info på engelsk:

http://www.thetorquereport.com/2007/09/nis...cial_gtr_g.html

 

 

Oppdatert info og interiør bilder:

http://www.edmunds.com/insideline/do/News/...photopanel..1#3

 

Mines R35:

Mines_Nissan_GT_R_1.jpg

 

AutoJunk.nl-s Nissan GT-R R35 Cabriolet [rendering]

gtrcabrio-thumb.jpg

 

Amuse Phantom GT-R

amuse_phantom_nissan_gt_r.jpg

 

Nissan GT-R R35 FIA GT / Le Mans (?)

nissan-gt-r-fia-gt-specification_2.jpg

 

Kilde og video med Best MOTORing's Keiichi som tester Amuse Phantom GT-R:

http://www.egmcartech.com/2008/09/22/amuse...-hp/#more-26144

Kilde om Mines R35:

http://www.motorauthority.com/news/coupes/...s-to-the-track/

***LA Auto Show oppdatering:

Bilen ble vist frem i LA, og det er kommet en pris for den amerikanske utgaven, $69,850 for den billigste utgaven, og Nissan USA skal bare importere 1500 stk til Nord Amerika i året.

LA Auto Show kilde med flere bilder:

http://www.egmcartech.com/2007/11/19/nissa...year-in-the-us/

Info om bestilling og leveranser:

http://www.egmcartech.com/2007/11/26/happy...-on-jan-1-2008/

Kilde for oppdatering:

http://www.egmcartech.com/2008/04/07/video...-in-32-seconds/

Kilde for oppdatering 03.05.2008 med press release:

http://www.thetorquereport.com/2008/05/nis...nurburgrin.html

Kilde for oppdatering 25.06.2008:

http://www.worldcarfans.com/9080623.010/ni...ree-at-super-gt

Kilde for oppdatering 30.06.2008:

http://www.thetorquereport.com/2008/06/200...veries_sta.html

Kilde for oppdatering 26.07.2008:

http://www.thetorquereport.com/2008/07/nis...le_renderi.html

Kilde for oppdatering 28.07.2008:

http://www.egmcartech.com/2008/06/13/nissa...debut-expected/

Kilde for oppdatering 31.08.2008:

http://www.egmcartech.com/2008/08/29/nismo...ckage-revealed/

Kilde for oppdatering 11.11.2008:

http://www.egmcartech.com/2008/11/10/600-h...n-in-the-works/

Kilde for oppdatering 15.11.2008:

http://www.egmcartech.com/2008/11/14/my09-...price-increase/

Kilde for oppdatering 19.12.2008:

http://www.egmcartech.com/2008/12/18/nissa...start-tomorrow/

Kilde for oppdatering 29.12.2008:

http://www.worldcarfans.com/9081226.005/ni...-spied-on-track

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir jo Nissan's nye ektrem bil arvtageren til Nissan Skyline GT-R 34, den kommer temmelig sikkert med venstre ratt tror jeg.

 

 

Om den ikke kommer med venstre ratt, så fikses det lett igjennom tuningfirmaene som "Top Secret / Fusion", VeilSide og slikt, og dem ordner sikkert manuel kasse på monsteret i tillegg

Lenke til kommentar

I følge Nissans pressemelding (publisert bl.a på http://www.globalautoindex.com/news.plt?no=1947) så vil GT-R lanseres først i Japan den 24. oktober, men det står også at den etter hvert skal selges i resten av verden. Hvilket betyr at den helt sikkert kommer med venstreratt etterhvert. Nissan har nok lagt merke til den verdensomfattende interessen for de tidligere Skyline-modellene med GT-R-logo.

 

Men at Nissan regner med å gjøre det godt med denne bilen i hjemlandet tyder bl.a opplysningen om at de åpner 160 dedikerte GT-R-forhandlere bare i Japan. Så det kan nok ta litt tid før resten-av-verden-utgaven blir lansert.

 

At GT-R-hjemmesiden skal komme på 6 språk tyder også på at bilen blir verdenslansert. Etter hvert.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Eneste negative med bilen, er at Skyline er flyttet fra Nissan til Nissan's luksus merke, Infiniti, kommer nå snart en ny Infiniti Skyline G36 tror jeg den heter.

 

Tror nok GT-R hadde solgt enda mere hadde den hatt Skyline navnet.

 

En ting som jeg faktisk lurer på er hva Nagata fra Top Secret kommer til og gjøre med denne...hive ned en RB26DETT / VQ45DETT??

Han (Nagata) har jo rekorden for raskest på autobahn med sin Infinti Skyline G35 "GT-R" med VQ45 motor, og 348 KM/H

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Skyline-navnet i seg selv er da ikke spesielt sportslig? Nissan arvet Skyline-navnet fra bilmerket Prince i 1966, da Prince ble kjøpt opp av Nissan. På den tiden ble Skyline bl.a brukt som drosjer. Søstermodellen Gloria var luksusversjonen av Skyline, og begge var store 4-dørssedaner. Den første utgaven av Skyline ble lansert av Prince i 1955, Gloria ble lansert i 1961.

 

At halvgale japanske bilkonstruktører etterhvert laget en coupéversjon av storbilsedanen Skyline, gjorde heller ikke Skyline-navnet spesielt sportslig, det var først da periferiutgaven GT-R dukket opp på 70-tallet at man kunne ane noe sportslig med Skyline-navnet.

 

Men inntil våre dager har Skyline i hovedsak alltid vært store feite sedaner, til tross for det nesten alltid har funnets en GT-R-utgave (unntatt de siste 2 generasjonene av Skyline). Ford Sierra Cosworth regnes også som en sportslig bil, men ikke på grunn av Sierra-navnet, men på grunn av det som står etter familiebilnavnet.

 

Så når Nissan nå lar GT-R bli skilt ut som en helt egen modell, så er det en logisk utvikling, for Skyline-navnet betyr fortsatt en diger sedan der hele Skyline-serien selges. Men GT-R-navnet, det er det som er magisk.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Nismo, som er Nissans sports bil avdeling, gjorde betraktelig mere med en GT-R enn bare navnet, det er almen kjent, implementering av HICAS og ATTESA R32, R33 og R34, senere SUPER-HICAS og ATTESA-ETS på repsektive R33 V-spec og R34 V-spec. selvfølgelig gjør dette bilen spesiel.

 

Men jeg mener at feks Nissan Skyline GTS-X/R R31 også er i samme gruppe råtass, ok, disse har ikke ATTESA drivsystemet, men HICAS 4hjuls styringen fins der, og bilen er rå ikke for GT-R navnet, men Skyline navnet.

 

Du kjøper garantert en bil kalt Nissan Skyline...i forrhold til Nissan Pintara, navnet selger bilen.

 

(Pintara = 4 cylinder utgaven av GTS R31).

Lenke til kommentar

Så du tenker ikke på disse?

 

Nissan Skyline GT-R 1971 KGC10 (The Porche killer)

600DSC06512.jpg

 

 

Nissan Skyline GTS-R R31, the modern legend is born

araki

 

Nissan Skyline GT-R R32 Godzilla (32 starter - 32 wins)

1992BNR32-215506.jpg

 

Nissan Skyline GT-R R33 Godzilla (Ausie killer) [50 starts - 50 Wins]

solgt0505_2_a.jpg

 

Nissan Skyline GT-R R34 [The one and only] (Skyline is banned from all racing, viechle is far too superior)

091504_5.jpg

Lenke til kommentar

Nei, jeg tenker ikke først og fremst på verstingutgavene av Skyline når noen sier bare "Skyline". Da tenker jeg på digre sedaner. Men hvis noen sier "Skyline GT-R", da tenker jeg på de du nevnte, nemlig trimma coupéversjoner av komfortable 4-dørssedaner.

 

Heretter blir det sånn at hvis noen sier bare "GT-R", så tenker antagelig ingen av oss på store sedaner. Og det er nok nettopp det Nissan ønsker med å kutte ut storsedannavnet fra 1955 og heller rendyrke GT-R-navnet som en egen modell.

Lenke til kommentar

Infiniti navnet er jo godt etablert i USA, der den skyline tidligere også er solgt som Infiniti, så det er vel liten grunn til å endre navn til skyline der.

 

Her i Norge er jo verken skyline eller infiniti særlig etablert så her spiller det jo liten rolle. Tror ikke de tar hensyn til en håndfull skyline entusiaster i Norge uansett :)

 

Nye Infiniti GTR blir vel kanskje mer en luksuscoupe enn en sportsbil. Sikkert derfor den ikke kommer med manuell gir.

Lenke til kommentar
Nei, jeg tenker ikke først og fremst på verstingutgavene av Skyline når noen sier bare "Skyline". Da tenker jeg på digre sedaner. Men hvis noen sier "Skyline GT-R", da tenker jeg på de du nevnte, nemlig trimma coupéversjoner av komfortable 4-dørssedaner.

 

Heretter blir det sånn at hvis noen sier bare "GT-R", så tenker antagelig ingen av oss på store sedaner. Og det er nok nettopp det Nissan ønsker med å kutte ut storsedannavnet fra 1955 og heller rendyrke GT-R-navnet som en egen modell.

9588112[/snapback]

La oss gå ut fra at du bor i Norge(?).

Hvorfor skulle du da tenke på svære sedaner, når du ikke ser dem på veien i det hele tatt?

Ser du en skyline i Norge, så er det en av verstingene. Da er det ganske naturlig at det er det man assosierer det med?

 

Jeg tenker ikke sport når jeg hører golf. Det er fordi de fleste golfer jeg ser, er med 1.6L motor og slikt.

Hadde derimot Golf vært en bil solgt utelukkende i usbekistan, men 20-30 VR6'er og R32'er hadde funnet veien til norge.. Da hadde jeg selvsagt tenkt på Golf som sport, da jeg kun så sportslige versjoner.

Jeg har aldri sett en "kjip" skyline på veien, hvertfall..

 

Edit: At det kan være hensiktsmessig å kalle den kun GT-R i land hvor den store sedanen faktisk ruller, er jeg selvsagt enig i.

 

Edit 2: to prove my point:

http://images.google.com/images?svnum=10&u...8k+etter+bilder

 

http://images.google.com/images?svnum=10&u...8k+etter+bilder

 

Søket på golf gir 50/50 sportslig og vanlig. Søket på skyline gir KUN sportslig.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Nei, jeg tenker ikke først og fremst på verstingutgavene av Skyline når noen sier bare "Skyline". Da tenker jeg på digre sedaner. Men hvis noen sier "Skyline GT-R", da tenker jeg på de du nevnte, nemlig trimma coupéversjoner av komfortable 4-dørssedaner.

 

Heretter blir det sånn at hvis noen sier bare "GT-R", så tenker antagelig ingen av oss på store sedaner. Og det er nok nettopp det Nissan ønsker med å kutte ut storsedannavnet fra 1955 og heller rendyrke GT-R-navnet som en egen modell.

La oss gå ut fra at du bor i Norge(?).

Hvorfor skulle du da tenke på svære sedaner, når du ikke ser dem på veien i det hele tatt?

Ser du en skyline i Norge, så er det en av verstingene. Da er det ganske naturlig at det er det man assosierer det med?

Sist jeg sjekket var Trondheim fortsatt en del av Norge.

Den første gangen jeg hørte Skyline-navnet var ikke første gangen jeg så en sånn bil i Norge. Jeg møtte på Skyline-navnet i 1974, da jeg begynte å kjøpe internasjonal billitteratur. Og der var Skyline presentert som en stor 4-dørs sedan, som også fantes i en rar stasjonsvognutgave og en trøtt coupéutgave. Riktignok fantes det også en litt coolere coupé med svarte skjermbreddere og helsvarte stålfelger, men den var uansett ikke min type drømmebil på den tiden. Sportsbil så den uansett ikke ut som.

1972wc110uz1.jpg

Lenke til kommentar

En grunn til at jeg mener Nissans navnevalg på nybilen er smart og logisk er eksemplet med Toyota Supra. Hvor mange av dere forbinder Supra med Celica, bortsett fra at begge ble produsert av Toyota? I starten var Supra nemlig en spesialversjon av Celica, akkurat som GT-R begynte som en spesialutgave av Skyline. Den første Supraen het Celica Supra, modellgenerasjon nr to het også Celica Supra, men så skilte Toyota Supra-navnet ut til å bli en seperat modell uavhengig av Celica. Resten er historie, svært få i dag tenker på Celica når de hører noen si "Toyota Supra".

 

Toyota Celica Supra mk.1:

mk1qr2.jpg

Lenke til kommentar
Edit 2: to prove my point:

http://images.google.com/images?svnum=10&u...8k+etter+bilder

 

http://images.google.com/images?svnum=10&u...8k+etter+bilder

 

Søket på golf gir 50/50 sportslig og vanlig. Søket på skyline gir KUN sportslig.

Ikke kun, allerede på den første siden så jeg 2 stk firedørssedaner.

 

Søkene gir forresten litt andre treff når man bruker den internasjonale utgaven av images.google:

nissan-skyline

http://images.google.com/images?q=nissan-s...&hl=en&safe=off

 

volkswagen-golf

http://images.google.com/images?gbv=2&svnu...G=Search+Images

Lenke til kommentar
Edit 2: to prove my point:

http://images.google.com/images?svnum=10&u...8k+etter+bilder

 

http://images.google.com/images?svnum=10&u...8k+etter+bilder

 

Søket på golf gir 50/50 sportslig og vanlig. Søket på skyline gir KUN sportslig.

Ikke kun, allerede på den første siden så jeg 2 stk firedørssedaner.

 

Søkene gir forresten litt andre treff når man bruker den internasjonale utgaven av images.google:

nissan-skyline

http://images.google.com/images?q=nissan-s...&hl=en&safe=off

 

volkswagen-golf

http://images.google.com/images?gbv=2&svnu...G=Search+Images

9591784[/snapback]

Uhm.. skyline-søket fra din link:

 

post-68079-1190964014_thumb.jpg

Jeg har ringet inn de to som ikke er åpenbart sportslige.

Den nederste, blå, er imidlertid en kupé, ikke en stor sedan. Det er forøvrig en 350GT, hvilket må sies å være ganske så sportslig(350GT Coupe - 3.5 L VQ35DE V6, 280 hp (206 kW, 363 N m).

Den øverste kan jeg ikke se om er sedan, kupé eller hva, da linken ikke fører meg til større bilde. Mao er alle sportslige, utenom en som er uviss..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...