Gå til innhold

Ti tips til GPS-bruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Her er ti tips som gjør deg til en bedre GPS-bruker.

 

Les mer

9495602[/snapback]

"4. Forutse kjøring i tunneler

GPS-en fungerer ikke i tunneler. Dersom tunnelen har flere utkjørsler eller rundkjøringer i seg, bør du på forhånd sjekke hvor du skal svinge. Et tips kan være å se hvor mange meter det er til neste sving, og følge med på triptelleren i bilen."

 

Dette stemmer da ikke? TomTom har da en funksjon som beregner farten du holder inne i tunnelen, og simulerer kjøreruten, og gir beskjed hvis du skal svinge inne i tunnelen. Dette trodde jeg var standard for alle bilnavigasjoner.

Lenke til kommentar
Hvordan beregner den farten? Tar den utgangspunkt i gjennomsnittshastighet før tunnellen, eller er det en aksellerasjonsmåler i den?

9498845[/snapback]

 

Så vidt jeg vet tar den gjennomsnittsfarten din over en gitt periode før tunnelen og bruker den farten i tunnelen. Funker ganske flott egentlig og man tenker forsåvidt ikke på at man mister signalet.

Lenke til kommentar
Har selv tomtom på mobilen, HTC 3300, i tunellen så "kjører" bilen videre et stykke(av og til hele, men det er sjelden), men så kommer det etter hvert opp at jeg mistet forbindelsen for 30 sek siden..., men hvor lang tid det tar avhenger av tunellen.

9502443[/snapback]

 

Dette skjer på min hvis jeg ikke har noen rute innlagt, men legger jeg inn en rute som Tom tom skal guide meg etter, simulerer den farten i tunnelen og gir beskjed der jeg skal svinge av. Hvilken modell har du på din HTC?

Lenke til kommentar
Jeg har version 6 på min PDA. Den viser ikke kjøring i tunnel, selv med innlag rute. Der blir signalet borte.

 

Ørjan...

9509076[/snapback]

 

Hmm... Merkelig. Har samme versjon, for symbian og den viser alltid rute i tunnel hvis man skal svinge av inni, eller rett etter. Kjører jeg uten planlagt rute viser den ingenting og gir beskjed om mistet signal. Mulig dette skjer hvis jeg ikke skal svinge av i eller umiddelbart etter en tunnel. Skal sjekke dette neste gang det blir aktuelt.

Lenke til kommentar

Ok, det er kanskje ingen skam å stoppe i ei busslomme for å knotte litt på GPSen, men det er ikke lov.

 

Et lite utdrag fra veitrafikkloven:

§ 17. Stans og parkering

 

1. Det er forbudt å stanse

 

h) på vegutvidelse for holdeplass for buss, drosje eller sporvogn eller nærmere enn 20 meter fra offentlig trafikkskilt for slik holdeplass. Unntatt er av- eller påstigning når den ikke er til hinder for buss, drosje eller sporvogn.

 

Sikkert greit å vite.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...