Gå til innhold

Hviken maskinvare for 8 skjermer?


Simen1

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å kjøpe meg leilighet i løpet av 2008 og sitter litt og tenker på mulighetene for å lage en vegg med kunstige vinduer. Dvs. lage en vegg med 4 LCD-skjermer felt inn i veggen med vinduskarm foran og trelister mellom skjermene for å gi en bedre illusjon av ekte vinduer. Jeg tenkte på muligheten for å ha 2-3 slike vinduer og dermed skape en skikkelig flott "utsikt". Ekte vinduer er dyre og er svært avhengige av vær og ekte utsikt for å gi noe god utsikt. Tenk så deilig det hadde vært å sitte inne i en kjedelig bygård med sørgelig grått regn om vinteren og få en illusjon av palmer og hvite sandstrender like utenfor. Med tanke på at dagens priser for ekte vinduer er dyrere enn for 4 LCD-skjermer i 19-20" størrelse så tenkte jeg at det kunne være en god idé å lage slike falske vinduer.

 

Jeg har altså ikke planer om å lage noe slikt før om et års tid, men vil innen den tid ha kartlagt mulighetene for å lage slike vinduer. Den planleggingen har jeg tenkt til å bruke denne tråden til.

 

Det jeg lurer mest på er valg av maskinvare. Jeg trenger et hovedkort og 4-6 skjermkort med to utganger på hver. De trenger ikke nødvendigvis være DVI, men det skader jo ikke om de har det. PCen bør være stillegående og kunne bygges inn på et vis så den står minst mulig i veien. Skjermkortene produsere minst mulig varme og trenger ikke 3D-ytelse siden de bare skal vise 2D-bilder. Prosessoren skal være effektgjerrig og trenger heller ikke noe spesielt med ytelse. En billig Celeron 5xx eller Sempron gjør sikkert jobben fint. Hvilket hovedkort og hvilke skjermkort skal jeg satse på? Jeg skal prøve å gjøre det ganske billig.

 

4 stk 20" LCD-skjermer koster 4*1471 kr

Vil f.eks hovedkortet Asus P5K64 WS duge? Sammen med f.eks

4 stk GeForce 8600 GT PCIe og 2 stk Radeon 7000 PCI.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hørtes svært intresant ut. Hva med å kunne kjøre film? I et slikt oppsett føler eg at 2d stillbilder ville fort bli kjedelig. En film av ønsket utsikt hadde gjort mye på realismen og hvor kult resultatet hadde blitt.

 

Problemet, som hadde irritert meg, er størrelsen på disse "spesielle" vinduene og de andre vinduene i huset. Hva da med å bruke reelle vinduer hvor man kan legge en film over og bruke en prosjektor til å prosjektere en utsikt ved behov?

 

En prosjektor koster stort sett det samme som de 4 skjermene, men man står langt friere til dimmensjonen på resultatet samtidig som man kommer unna med langt færre skjermkort og kan da spare i den enden.

 

Kult prosjekt forresten :)

 

*pluss mine innlegg* :)

Lenke til kommentar

Det er vel ikke 100% nødvendig med 8600gt? Hvis du bare skal vise 2d bilder så holder det vel egentlig med Radeon 7000? EDIT: NVM, ser poenget nå

 

Med mindre du vil ha flere muligheter.

 

Som nomore sa så ville det vært en bedre ide med en film som kjører i loop, er mindre kjedelig å se på...

 

For hvis du skal ha bilder kan du jo bare klistre opp noen plakater

Endret av pessimisten
Lenke til kommentar

En prosjektor vil lyse opp sprossene like mye som et matt glass så da kunne jeg vel bare hatt ett digert "stuevindu" uten sprosser. Film hadde sikkert vært kult, men jeg tror ikke det vil bli like kult om jeg prøver å lage en slags alt-i-ett-vegg. Jeg vil at "vinduene" kun skal være vinduer og jeg liker sprosser. Det kunne sikkert gått an å justere prosjektet til kun horisontale sprosser og 2*32" LCD-TV i stedet for 4*20" LCD-skjermer per "vindu".

 

Forresten: Jeg er ikke den første som har hatt denne idéen. Jeg har sett bilde av noe lignende på nett før men klarer ikke å finne tilbake til det.

 

Utsikten planlegger jeg å skifte ut med jevne mellomrom, f.eks en strålende soloppgang om morgenen, herlig strandliv på dagen og en lekker solnedgang om kvelden. Evt. kjøre lysbilder i sakte tempo med glidende overganger på skjermene. Skal man gjøre det virkelig avansert kunne jeg implementert et webkamera som fikk utsikten til å "følge" bevegelsen min i rommet, men det får evt. bli et senere prosjekt. Første trinn vil være statiske bilder.

Lenke til kommentar

Men hvis han skal ha prosjektor så må jo den henge i taket forran, Blir ikke like skjult som hvis han skal ha skjermer.

 

men igjen så har han flere muligheter med prosjektor, som f.eks snu den og se film på veggen

 

Vertikale sprosser er vel mer normalt? hvertfall i gamle hus. Du kan jo snu skjermene

Endret av pessimisten
Lenke til kommentar

Horisontalt eller vertikalt har jeg ikke bestemt meg for. Det får jeg se an i forhold til leiligheta og plassen. Det er sikkert gode justeringsmuligheter :)

 

Men skjermene må være ganske tynne så det ikke blir en kasse som står langt ut i rommet.

 

Under vinduskarmen ser jeg for meg å ha en glippe for å slippe inn luft og en tilsvarende glippe over den øverste lista. Inni konstruksjonen kan jeg ha noen relativt stille vifter for å unngå overoppheting.

 

Redigert: Jeg fant noen inspirerende bilder:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

jwalkwindow.jpglcdWall1s.jpg028001002654.jpg

mainbkground2.jpg007%20ET%20fake%20window.JPG

http://dream.eng.uci.edu/sungjin/tileviewe...es/dscn4789.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Horisontalt eller vertikalt har jeg ikke bestemt meg for. Det får jeg se an i forhold til leiligheta og plassen. Det er sikkert gode justeringsmuligheter :)

 

Men skjermene må være ganske tynne så det ikke blir en kasse som står langt ut i rommet.

 

Under vinduskarmen ser jeg for meg å ha en glippe for å slippe inn luft og en tilsvarende glippe over den øverste lista. Inni konstruksjonen kan jeg ha noen relativt stille vifter for å unngå overoppheting.

9409131[/snapback]

Du kunne jo skrudd pc'en fast inni veggen uten kabinett... og så bare ha to vifter som sirkulerer luften(som kabinett vifter)

Lenke til kommentar

Jepp, jeg tenkte på noe sånt. Vil helst at PCen skal være skjult og da kan jeg jo bare sette den inni veggen. Luftsirkulasjon må jeg jo ha på baksiden der uansett. Regner med det vil varme som en panelovn alle de skjermene til sammen. Dvs. at jeg vil nok slå av anlegget i sommermånedene for å spare strøm og slippe å ha badstu inne. Om vinteren regner jeg med den vil stå for hele oppvarmingsbehovet. Inni toppen av innfellingen skal jeg sette en røykvarsler som er seriekoblet med andre røykvarslere i leiligheta.

Lenke til kommentar
Det ser ut som ett kult prosjekt dette, men ingen har sagt noe om hvilken programvare man kan bruke til dette...

9409303[/snapback]

Alle moderne OS støtter ørten skjermer så det er ikke noe problem. Det er verre å finne maskinvare som støtter mange skjermer. Når man først har satt opp f.eks 12 skjermer så vil Windows/Linux jobbe med flaten som om det var én stor skjerm. Dvs. at alle programmer som ikke bruker overlay (film) skal fint kunne bruke alle skjermene. Mitt favorittprogram til å vise bilder i fullskjerm med er FastStone. Det blir nok det jeg bruker i starten i hvert fall.

 

Høyoppløste bilder kan jeg ta selv eller å få tak i på nettet:

http://interfacelift.com/wallpaper/index.p...=1600&sort=date

http://www.digitalblasphemy.com/mpages/dualscreen1.shtml

http://www.themecreative.com/size/2560-1024.html

 

4 stk 20-tommere er faktisk ikke mer enn ~7 megapixler. Det går sikkert fint å strekke bildene litt også.

Lenke til kommentar
Jepp, jeg tenkte på noe sånt. Vil helst at PCen skal være skjult og da kan jeg jo bare sette den inni veggen. Luftsirkulasjon må jeg jo ha på baksiden der uansett. Regner med det vil varme som en panelovn alle de skjermene til sammen. Dvs. at jeg vil nok slå av anlegget i sommermånedene for å spare strøm og slippe å ha badstu inne. Om vinteren regner jeg med den vil stå for hele oppvarmingsbehovet. Inni toppen av innfellingen skal jeg sette en røykvarsler som er seriekoblet med andre røykvarslere i leiligheta.

9409324[/snapback]

Hvis skal stå for oppvarminga må du nok isolere veggen bak? Hvis ikke så kan du jo trekke inn luft utefra og blåse det ut inne(eller omvendt)

Lenke til kommentar
Finnes der ikke dual kabler da? Slik at du har 4 skjermer på 1 skjermkort, 2 porter til 4 skjermer. Da kan du ha 2 PCI-E skjermkort med 8 skjermer.

Ja, det går jo an å bruke noe slikt:

http://www.hardware.no/nyheter/skjerm/ekst..._skjermer/20803

http://www.hardware.no/nyheter/skjermkort/..._i_en_fei/24066

men det er litt begrenset med oppløsning og så koster det hele 1200 kr for å få en ekstra utgang, og 2200 kr for to ekstra utganger.

 

Bare en tanke en tidlig søndag i de Svenske skjærgårder. :innocent:

9409508[/snapback]

Hørtes behagelig ut. Regner med du har en utsikt jeg kan være sjalu på deg for :)

 

pessimisten: Veggen bak skal være isolert ja. Å trekke inn kald luft om vinteren blir bare å fyre for kråka.

Lenke til kommentar

Morsom ide, svarer nå mest for å ha denne i tråden.

 

Men blir sommerene slik de har vært i Tromsø i år, så kan jeg selvsagt montere et webkamera med utsikt over tromsøsundet og tromsdalen, slik at du kan døyve hjemlengseln og ikke bli helt "søring" :!: , og så får du litt romatisk midnattsol på soverommet ..........

 

Skulle gå greit å felle inn i vegger som ikke grenser til naboer slik at det ser ut som et ekte sprossevindu, regner med at du legger sprosser for å skjule lcd ramma.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Jeg har flyttet nordover til Tromsø nå så været har jeg ikke hatt noe å utsette på i sommer, men jeg vet jo hvordan vinteren kan være i Tromsø. ;)

 

Jepp, sprossene er ment til å skjule LCD-ramma. Men litt av hensikten er jo å sette opp "vinduene" slik at jeg kan få utsikt i stedet for en vindusfri vegg. F.eks hvis jeg kjøper leilighet i blokk eller midt i et rekkehus så kan jeg få "utsikt" til sidene også. Evt. hvis jeg kjøper/leier en kjellerleilighet i bratt terreng så kan jeg få utsikt "bakover".

Lenke til kommentar

Når det gjelder leilighet vs hus er det faktisk slik at selv om et greit hus koster mellom 3 og 4 mill så kan det gi mindre md utgifter en ei leilighet med hensyn til leieinntekter. Så har du ikke 10 tommeltotter så bør du vurdere kjøp av hus fremfor leilighet. Mer arbeid, men større frihet. Vil bare nevne et da jeg har gort 10 talls slike beregninger over flere år. Dette samt at verdistigning på enebolighet når det gjeder tromsø nok blir større enn på leilighter. Men som sagt dette forutsetter mye egeninsats. PM meg gjerne trenger du noe hjelp verdrørende slike beregninger.

Lenke til kommentar

Tusen takk for tilbudet Osse :) Ikke se bort i fra at jeg tar kontakt når det begynner å nærme seg kjøp. Har tenkt mest på hus nettopp på grunn av friheten til å gjøre ulike ting, men så er det jo spørs om budsjettet strekker til prisutviklingen. Jeg har akkurat passe med tommeltotter men lite snekkererfaring så jeg får nok mye å sette meg inn i om det skal bli litt omfattende endringer. Akkurat nå planlegger jeg å skifte veranda og bygge carport på huset til min mor. Det skjer ikke før neste sommer men det er greit å ha planene på plass i god tid før da og få folk til å se litt nærmere på de så jeg kan gjøre nye revisjoner av tegningene i løpet av vinteren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...