Gå til innhold

Hviken maskinvare for 8 skjermer?


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alle moderne OS støtter ørten skjermer så det er ikke noe problem. Det er verre å finne maskinvare som støtter mange skjermer. Når man først har satt opp f.eks 12 skjermer så vil Windows/Linux jobbe med flaten som om det var én stor skjerm. Dvs. at alle programmer som ikke bruker overlay (film) skal fint kunne bruke alle skjermene. Mitt favorittprogram til å vise bilder i fullskjerm med er FastStone. Det blir nok det jeg bruker i starten i hvert fall.

 

Høyoppløste bilder kan jeg ta selv eller å få tak i på nettet:

http://interfacelift.com/wallpaper/index.p...0&sort=date

http://www.digitalblasphemy.com/mpages/dualscreen1.shtml

http://www.themecreative.com/size/2560-1024.html

 

4 stk 20-tommere er faktisk ikke mer enn ~7 megapixler. Det går sikkert fint å strekke bildene litt også.

 

Eller du kan spørre meg om å ta noen passende bilder :). Solnedgang, soloppgang, regn, sol, mystikk, hav land, skyer, by osv... Du skal få de billig :p

Lenke til kommentar
Finnes der ikke dual kabler da? Slik at du har 4 skjermer på 1 skjermkort, 2 porter til 4 skjermer. Da kan du ha 2 PCI-E skjermkort med 8 skjermer.

Ja, det går jo an å bruke noe slikt:

http://www.hardware.no/nyheter/skjerm/ekst..._skjermer/20803

http://www.hardware.no/nyheter/skjermkort/..._i_en_fei/24066

men det er litt begrenset med oppløsning og så koster det hele 1200 kr for å få en ekstra utgang, og 2200 kr for to ekstra utganger.

Det finnes VGA-Splittere til lommerusk som fungerer. Men med dem så blir det bare kloning av bildet. Men det duger om noen vil prøve seg på et billig og enkelt konsept av prosjektet. ;)

Lenke til kommentar

Det blir for enkelt. Jeg vil ha ulike bilder i vinduene.

_________________________

 

For å avansere prosjektet et hakk: Hvis man går i et rom med vanlige vinduer så panorerer utsikten i forhold til vinduene. Noen dyre webkameraer har en funksjon som gjør at kameraet følger ansiktet når man beveger seg i rommet. Kanskje jeg kan bruke ett eller flere slike for å bestemme posisjonen til den som ser på "vinduene" og panorere utsikten deretter? Evt. bruke litt mer nøyaktige posisjonssensorer enn det for å oppnå en mykere og mer presis panorering. Eller zoom om man nærmer seg "vinduene". Noe slikt ville sikkert gjort den kunstige utsikten mindre statisk og påtatt kunstig.

 

Ellers så har jeg akkurat regnet ut at det er LCD-skjermer for PC i størrelsen 19-22" som er billigst per areal med sine 1,2 - 1,4 kroner per kvadratcentimeter. TVer i størrelsen 32-46" er koster ca 1,5 - 1,8 kroner per kvadratcentimeter. Med tanke på antall skjermutganger så tror jeg TV kan bli billigst totalt sett. Men da må jeg gå bort i fra sånne fine vinduer med et kryss av sprosser og over til bare en tverrgående sprosse og evt. legge på utvendige pyntesprosser.

Lenke til kommentar
For å avansere prosjektet et hakk: Hvis man går i et rom med vanlige vinduer så panorerer utsikten i forhold til vinduene. Noen dyre webkameraer har en funksjon som gjør at kameraet følger ansiktet når man beveger seg i rommet. Kanskje jeg kan bruke ett eller flere slike for å bestemme posisjonen til den som ser på "vinduene" og panorere utsikten deretter? Evt. bruke litt mer nøyaktige posisjonssensorer enn det for å oppnå en mykere og mer presis panorering. Eller zoom om man nærmer seg "vinduene". Noe slikt ville sikkert gjort den kunstige utsikten mindre statisk og påtatt kunstig.

 

Høres spenstig ut, men hva når det er mer enn èn person i samme rom? Ser for meg at for den som "følges" ser det bra ut, men for de(n) andre vil det bli mer ødeleggende for illusjonen av at man ser ut av et vindu?

Lenke til kommentar
For å avansere prosjektet et hakk: Hvis man går i et rom med vanlige vinduer så panorerer utsikten i forhold til vinduene. Noen dyre webkameraer har en funksjon som gjør at kameraet følger ansiktet når man beveger seg i rommet. Kanskje jeg kan bruke ett eller flere slike for å bestemme posisjonen til den som ser på "vinduene" og panorere utsikten deretter? Evt. bruke litt mer nøyaktige posisjonssensorer enn det for å oppnå en mykere og mer presis panorering. Eller zoom om man nærmer seg "vinduene". Noe slikt ville sikkert gjort den kunstige utsikten mindre statisk og påtatt kunstig.

 

Hehe, dette lar seg sikkert gjøre, men det krever at du må programmere mye selv.

 

En mer billig løsning f.eks ville vært å kjøpt en bluetoothmottaker. Når en mobil kommer i rommet bytter den til ditt valgte bilde :) Siden du sikkert må progge løsningen selv kan du mekke flere alternativer som f.eks fjernstyring av bildet fra mobilen (Via wap f.eks). Du kan kjøre inn eq's på fest osv osv... løsningene er mange.

Lenke til kommentar
Høres spenstig ut, men hva når det er mer enn èn person i samme rom? Ser for meg at for den som "følges" ser det bra ut, men for de(n) andre vil det bli mer ødeleggende for illusjonen av at man ser ut av et vindu?

Flere personer samtidig vil være en utfordring. Jeg ser for meg at det løses ved at bildet følger personen som beveger seg siden det er lettere å detektere posisjonen til noe som beveger seg enn til noe som står i ro. Hvis man skal detektere en person som står i ro så må man ha en form for ansiktsgjenkjenning mens for bevegelse trenger man bare å detektere hvilke deler av bildet som endrer seg.

Lenke til kommentar
PCI kort med 4 skjermutganger og veldig lavt effektforbruk: Link

Jeg fant Quadro NVS 440 PCIe. Det koster nesten det samme og har også 4 utganger. Regner med at splittere følger med selv om jeg har sett sånne solgt separat. Quadro NVS 440 kommer forresten både i utgave for PCIe x16-port og PCIe x1-port.

 

Jeg skal selvfølgelig dokumentere det bra med bilder og kanskje en artikkel når/om det blir gjennomført. Men det blir altså tidligst høsten neste år.

 

HD-støtte er ikke så nøye. Det er bare tiltenkt stillbilder og til nød sakte forandringer i bildene.

 

 

Vi bruker disse på jobb.

Fungerer veldig bra. Dei kommer med enten dsm-59 til dual vga eller dual DVI.

Lenke til kommentar

Det var vistnok med Millennium-G serien de var flinke på det punktet, men når det kommer til Parhelia var hvertfall situasjonen ganske trist. En jeg kjenner kjøpte et P650 et par fire år siden som han måtte jobbe mye med bare for å få to skjermer i gang, og all OpenGL var full av artifacts med latterlig ytelse. Men dette er såpass lenge siden at situasjonen kan ha endret seg selv om det er samme grafikkbrikker de enda bruker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...