Gå til innhold

"Østlig" musikk å anbefale?


Ordinær

Anbefalte innlegg

Har fått sansen for østlig folkemusikk. Noen som kan anbefale noen kjente musikere fra Tyrkia, Persia, Kurdistan, Irak, Egypt eller lignende? De trenger ikke nødvendigvis å være arabiske så lenge de i hvert fall lar seg inspirere av østlig musikk. Er fortrinnsvis ikke interessert i heavyrock eller dansemusikk med impulser fra Østen, men alle forslag bifalles. Har tidligere lyttet til indiebandet Beirut, folkemusikerne i ”Fanfare Ciocarlia”, samt noe filmmusikk fra en tysk-tyrkisk film. Men det er ikke lett å utvide sine horisonter i denne sjangeren når du bor i Norge og ikke kjenner noen tyrkere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 4 måneder senere...
Kurdisk:

Hassan Zirek (klassisk)

Mamlé (veldig klassisk)

Naser Rezzazi

Zakaria (dans)

Du glemmer jo Ali Akbar Moradi. Var jo du som anbefalte meg denne fyren.

Har ennda ikke fått skaffet meg CD, men det jeg har hørt av dette er utrolig bra. 

Instrumental-musikk, spiller på Tanbur(som jeg tror minner litt om sitar). Bruker den veldig rytmisk.

Finner klipp fra denne fyren her: http://www.amazon.com/Fire-Passion-Ali-Akb...9120&sr=8-2

 

Vet noen om noe Østlig inspirert rock/metal? Marty Friedman fra Megadeth experimenterte bl.a. med arabiske skalaer, men har aldri funnet et band dominert av det.

Orphaned Land

Metallband fra israel. Deres siste album(Mabool) er en meget bra saker. Det er metall med både litt doom/gothiske trekk, prog og blandet med div folkemusikk(israelsk og arabisk hvis jeg ikke tar feil). 

MySpace

Norra el Norra (YouTube)

 

Nile

Ikke "ekte" på den måten ingen i bandet drar innflytelse fra sin egen kulturelle tradisjon. Egentlig et death metal band, men de(særlig frontmannen) er ekstremt interessert i egyptisk historie. Ikke all Nile høres så østlig ut, men de har mange overbevisende partier. 

MySpace

Ramses Bringer Of War (Live Youtube)

 

Skal poste mer her når jeg kommer hjem fra jobb :p

 

Mod: Kunne du gjort denne tråden om til en tråd som for østlig musikk(inkludert blandinger)?

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...