Gå til innhold

Lenovo skal selge Linux-bærbar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dell har startet en ny trend her, noe som er bra på alle måter, egentlig.

9224282[/snapback]

virker som en del produsenter hiver seg på, blant annet har gått rykter om at hp maskiner skal leveres med ubuntu =D

Og acer, så markedet forandrer seg litt, nå ser jeg hvorfor sjefen for microsoft ikke har noe hår på hue ^^

Lenke til kommentar

Spill er nøkkelen. Rage skal visstnok ikke bruke DirectX i det hele tatt, i tråd med god iD Software sin tradisjon. Blir nok OpenGL der også, og forhåpentligvis mulighet for å kjøre spillet native i GNU/Linux på samme måte som Doom og Quake.

 

Edit: og så er det selvfølgelig bra at Dell legger press på de som er dårlige på linux-støtte, som ATI og Broadcom (trådløs).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

OpenGL er tingen :D

Kan da flyttes til alle platformer :)

ID har også sluppet quake 4 til linux, noen som om vi som har kjøpt windows utgaven kan få linux utgaven gratis? (bruke samme lisens)

quake wars skal vell komme til linux

 

Min store drøm: Steam til linux :D

 

 

Men uansett så håper jeg AMD/ATI får opp øya nå, for intel får en stor fordel i linux markedet pågrunn av åpne drivere =)

Samt at nvidia har greid å lage drivere som faktisk fungerer i linux. Noe amd/ati har tulla rundt med...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Hvis Linux blir den suksessen PC leverandørene trur det blir (med tanke på at alle starter med det) så tviler jeg på at Spill produsenter eller hardware produsenter har råd til å overse operativsystemet mye lenger.

9224982[/snapback]

Dell så et marked for Linux-maskiner. Det har gått over all forventning, så de utvider nå satsingen. Hvilket betyr at de da begynner å legge press på underleverandører for å lage maskinvare og drivere som fungerer bra i GNU/Linux. Beste måte å fremme utvikling på er når man apellerer til lommeboka. ATI fikk seg et spark i siden fra Dell nylig, og det er kjempebra. nVIDIA er best på støtte i GNU/Linux, og nVIDIA er alene om driverstøtte i FreeBSD og Solaris 10 på dedikert grafikk.

Lenke til kommentar
men var ikke lenge siden jeg leste om en distro som fikk støtte for directx i utgangspunktet, de hadde vist knøvla inn noe wine greier... leste ett sted.. hmm...

9225067[/snapback]

Du har Cedega som skal gi DirectX-støtte i GNU/Linux. Men det fungerer dårlig i forhold til DirectX-spill i Windows, naturlig nok. Det beste er om spillutviklerne går over til OpenGL på samme måte som iD Software, slik at man kan kjøre spillene native i GNU/Linux.

Lenke til kommentar
men var ikke lenge siden jeg leste om en distro som fikk støtte for directx i utgangspunktet, de hadde vist knøvla inn noe wine greier... leste ett sted.. hmm...

9225067[/snapback]

Du har Cedega som skal gi DirectX-støtte i GNU/Linux. Men det fungerer dårlig i forhold til DirectX-spill i Windows, naturlig nok. Det beste er om spillutviklerne går over til OpenGL på samme måte som iD Software, slik at man kan kjøre spillene native i GNU/Linux.

9225211[/snapback]

leste ett sted om en distro ikke program, cedega er veldig bra med ati skjermkort, NOT :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Dette er jo fantastiske nyheter :w00t: Dette vil uten tvil legge et ytterligere press på hardware leverandører mht. kompatible drivere. Hvilke distro de velger er jo ikke interessant. Tenker folket hos MS river seg i håret nå - herlig!

 

Spill er nøkkelen.
Dette er jeg ikke enig i. Husk at det store flertall av pcbrukere ikke bruker maskinen til spill, men "alt annet". Dette "alt annet" fungerer Linux supert til(med unntak av de tilfeller hvor man mangler programmet, og wine ol. ikke fungerer tilstrekkelig). Her kan man lese hva forbrukerportalen synes om Linux; Link.; Linux er kort og godt supert.

 

Synes det er interessant at Lenovo bla. velger "Thinkpad T-serien, som er spesielt rettet mot bedriftsbrukere."(Kilde). Disse er jo ikke ute etter å spille, samt at større bedrifter kan spare betydelige penger på fraværet av lisens kostnader.

 

Dell har solgt godt med Linux, det blir spennende å se om dette blir tilfelle for de andre.

Lenke til kommentar

Det er svært positivt at flere leverandører vil selge PCer med Linux innlagt. Jeg ser på det som positivt at de tilbyr ulike distribusjoner også, så det blir mangfald og valgmuligheter i ferdig-PC-markedet også.

 

Det er ikke en stor del av den totale brukermassen som bruker PC først og fremst til spilling. Men selvfølgelig er det veldig bra om flere spill blir tilgjengelig for ulike platformer, så brukerene selv får velge.

 

Om flere produsenter tar i bruk OpenGL og OpenAL, så vil spill relativt enkelt kunne tilpasses de ulike operativsystemene. Som forbrukere og kunder kan vi påvirke dette ved å gjøre flere ting:

1: Kjøpe spill fra iD Software

2: Sende direkte forespørsler til spillutviklere om Linux-støtte

3: Starte diskusjoner i forum

Lenke til kommentar
ID har også sluppet quake 4 til linux, noen som om vi som har kjøpt windows utgaven kan få linux utgaven gratis? (bruke samme lisens)

9225047[/snapback]

 

Det går fint. Gjør dette selv, eller, fikk med windows cd-en da jeg kjøpte spillet gjennom tuxgamers.com. Her får du hvertfall lastet ned linux klienten. Hvis du trenger noe hjelp med installasjonen får du det her. Det er også fullt lovlig å bruke samme lissensen både på windows og linux partisjonene dine.

Lenke til kommentar

Er bra at flere kaster seg paa dette, vil forhaapentligvis betyr bedre hardware stoette for flere OS, og at OS utviklerene for mere konkuranse slik at de leverer ett bedre produkt :)

 

Alltid bra at kunden/forbruker har ett valg, og ikke blir "tvunget" til aa bruke det ene eller andre. Faar haape dette er starten paa noe bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...