Gå til innhold

Handikappede bør ikke fødes


Anbefalte innlegg

Leses først: Leserinnlegget i SA Lørdag 28/7-07 (takk til Thorsen)

 

Det er forkastelig å bevisst bære fram handikappede barn til verden, mener en Frp-politiker i Rogaland.

 

Handikappede raser: - Minner om nazisme

 

Finnesand: - Jeg uttrykte meg klønete (takk til Epletyv)

 

Charlotte B. Finnesand har meldt seg ut og trukket seg som kommune- og fylkeslistekandidat for Rennesøy Frp.

Trekker seg fra Frp

9183075[/snapback]

 

 

Noen innspill?

Endret av Emomilol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
- Hadde jeg visst det skulle skape så mye trøbbel, så hadde jeg aldri skrevet det. Jeg har mottatt telefoner som har vært nokså useriøse, og vil kalle det hetsing.

 

Hun går ut i trykte medier og hevder at alle som har satt barn med handicap til verden har gjort noe forkastelig og unødvendig (ligger det implisitt i dette utsagnet at barna det er snakk om burde avlives i ettertid for å gjøre bot på skadene?) - og blir så overrasket når hun får krasse reaksjoner?

 

Idiotkjerring.

 

Dersom noen ønsker å føde barn som de vet har handicap er det opp til dem. Selvsagt koster det samfunnet mer enn et friskt barn, men å legge opp til et sorteringssystem ut i fra hvem som tilfører samfunnet mest (eller koster minst) fra fødselen av, er såpass absurd at du skal være langt ute på høyresiden før du presterer å lire av deg noe slikt.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Er enig i att det er teit og bevist føde handikappede barn. Resten av sitt eget liv blir kunn viet til barent. Barnet vil aldri få ett normalt liv. Skatte penga mine blir sløst på ting som kunne vært ungått. Hvis det er et arvelig hadikap vil menneskheten risikere en evulusjon i to grener, en overlegn og en underdannig.

 

Syntes alle bure få fostervansprøve, ikke bare de gammle. Alle bure lett kunne finne ut om det er noe med barnet om de vill, slik at de kan velge og ta abort om de føler for det.

 

men det skal være valfritt

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar

Så det er kun de som er født helt sunne som fortjener å leve? Helt latterlig,selv om noen har et handikap har de helt samme retten til å leve. Hva om det var deg? Hadde du sagt "Neida,bare drep meg dere.Jeg blir for dyr for de andre der ute"?

 

Også enig i at dama får tåle reaksjonene når hun kommer ut med så sterke ord,veldig mange som føler seg støtet vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Syns alle skal ha muligheten til å velge. Har sett mange som sliter helsa av seg å ta vare på handicappet barn. Og det er en ufattelig jobb.

 

Hadde jeg visst at min barn skulle fått større handicap så hadde jeg ikke vært i tvil et sekund....

9172821[/snapback]

 

 

Det er vel ingen tvil om at det kan være en ekstra stor jobb å oppdra et barn med handicap og det må jo folk få lov til å bestemme om det er en oppgave de ønsker. Så langt er jeg med, men når Charlotte Finnesand kommer med uttalelser om at det forkastelig når par med viten og vilje setter barn med funksjonshemninger til verden.

 

Sitat fra leserinnlegget hennes:

"Jeg har ingenting usagt med dem som allerede er født, jeg ønsker bare å få lov til å gi uttrykk for min personlige mening, om at behovet for å bevisst sette handikappede barn til verden er forkastelig og unødvendig, når det er så mye elendighet rundt om i verden vi kunne brukt midlene og energien vår på."

 

Det er dette som jeg synes er helt forferdlig. Fra mitt ståsted så virker det ikke som om hun har den respekten for kvinner, som velger å føde barn som de vet har handicap, som hun sier hun har i begynnelsen av leserinnlegget.

Heldigvis er slike uttalelser tilnærmet lik politisk selvmord.

Lenke til kommentar

 

Har sett ei dame med en ekstrem beinbruddssykdom som fikk to barn, selv om barna nesten var garantert å få samme sykdom.

Sykdommen var svært arvelig og førte til at beina i kroppen hele tiden brakk med ekstrem forkrøpling som resultat.

 

Det synes jeg er forkastelig.

 

Men Downs syndrom er ikke det samme som det. Da blir forkastelig et litt vel drøyt ord å bruke.

Lenke til kommentar

Jeg mener det bør være opp til foreldrene å velge om et handikappa barn skal fødes eller ikke. Ingen andre bør få lov til å velge akkurat det. Å ha et handikappa barn er en enorm belastning både for foreldre og barn, så om foreldrene velger å abortere så bør heller ikke noen nekte dem det.

Lenke til kommentar

Har barnet anlegg for å få en smertelig eller livstruende sykdom, bør foreldre tenke seg om før de får barn. Jeg har selv sett folk her på forumet som sier de vil unngå å få barn fordi de selv har genetiske defekter av mer alvorlig type som kan overføres til evt. barn. Jeg hadde gjort det samme selv også. Ikke fordi jeg bare hadde tenkt på meg selv, men hva barnet måtte gjennomgå også. Så får de som vil kalle meg nazist heller bare gjøre det.

 

Men man skal selvfølgelig ikke abortere ethvert foster som viser tegn til det minste avvik.

Lenke til kommentar
Har sett ei dame med en ekstrem beinbruddssykdom som fikk to barn, selv om barna nesten var garantert å få samme sykdom.

Sykdommen var svært arvelig og førte til at beina i kroppen hele tiden brakk med ekstrem forkrøpling som resultat.

 

Det synes jeg er forkastelig.

 

Men Downs syndrom er ikke det samme som det. Da blir forkastelig et litt vel drøyt ord å bruke.

Jeg vet ikke om det første eksempelet er forkastelig heller. Jeg er ganske sikker på at de barna heller vil leve med en sykdom, enn å a aldri få muligheten til å leve i det hele tatt.

 

Når det gjelder saken generellt sett er det meget typisk at slike uttalelser kommer fra en FRP-politiker. Det hele er symptomatisk for holdningene til mange som stemmer på det nissepartiet.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Når man har valget om å la barnet være i smerte eller å la barnet ikke eksistere så er vel valget klart.

 

Selvsagt vil barnet leve når det først er født, uansett hvor mye det lider, men det er foreldrene sitt valg å bestemme seg FØR det blir født, slik at det ikke kan lide. Hva barnet mener har ikke noe å si, foreldrene må ta ansvar og se hva som er best for barnet.

Lenke til kommentar
«Jeg beklager dersom noen har følt seg støtt av mitt innlegg. Det var ikke min intensjon å skade verken foreldre eller barn med funksjonshemminger.    Jeg er lei meg for at jeg er blitt fremstilt som en følelseskald person, det er det helt motsatte av hva jeg er. Jeg har også understreket at jeg har den største respekt for de foreldrene som velger å bære frem barn med funksjonshemminger    Jeg har formulert meg klønete i leserinnlegget og står ikke inne for inntrykket som er skapt av at jeg ikke mener at barn med funksjonshemminger skal bli født. Alle barn er velkommen til verden.    Jeg vil også beklage overfor partiets medlemmer, tillitsvalgte og velgere. Leserbrevet står kun for min regning og har ingenting med partiet å gjøre.»

 

Artikkel kan leses her.

Virker som hu har driti seg ut nå.

Endret av WIP-Slettes-Gh79d3mO
Lenke til kommentar
Mener at hvis du ikke er i stand til å ta vare på barnet så burde du ikke lage et selv. Barn er ikke noe for å bare glede foreldrene som en liten leke, det er et enormt ansvar, men hvis foreldrene klarer å ta vare på barnet så er det greit.

9172496[/snapback]

Word.

 

Så en dokumentar på Tv-Norge for ikke så lenge siden om to blinde personer som fikk 2 eller 3 barn sammen. Barna ble ikke blinde, og den eldste av dem endte opp med å ta vare på hele familien. Det er bare kvalmt og jævlig gjort av foreldrene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...