Gå til innhold

Lenovo lover sikker "diskwipe"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jaha? ... er dette førsteside-verdige nyheter? Det finnes jo praktisk talt hundrevis av slike type programmer fra før, og de har eksistert å lenge jeg kan huske. Dessuten er det jo ikke akkurat noe heksekunst å lage. Selv jeg med min beskjedne programmørerfaring tror jeg skulle klart å mekke til noe som skrev random data over de uallokerte dataområdene på harddisken...

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Er dataene overskrevet riktig så er dataene borte. IBAS har ikke nubbsjans. Ser at Lenovo bare overskriver 4 ganger. ERASER som er gratis for alle skriver over inntill 23 ganger! Slå den... :hmm:

9020234[/snapback]

Gi meg et par minutter, så lager jeg et script som overskriver en disk/partisjon 24 ganger.... eller, hold your horses, 25 ganger :tease:

Lenke til kommentar
Er dataene overskrevet riktig så er dataene borte. IBAS har ikke nubbsjans. Ser at Lenovo bare overskriver 4 ganger. ERASER som er gratis for alle skriver over inntill 23 ganger! Slå den... :hmm:

9020234[/snapback]

Antall ganger spiller ingen rolle. Det finnes ikke praktiske eksempler der data som har vært overskrevet 1 gang har blitt hentet ut av selskaper som IBAS. Det finnes dog spesielle laboratorieforsøk der man kan hente ut data som er overskrevet både 1 og 2 ganger, men det er under spesielle betingelser som er utenkelig på harddisker i praksis.

 

Moralen er: Skriv over 1 gang og man er sikker som banken. Jada, en bank kan bli ranet og jeg står fortsatt inne for at det er like sikkert som banken. Men så oppbevarer ikke pentagon sine største hemmeligheter i en hvilken som helst banken på hjørnet heller. Skal man sikre dataene for pentagon eller andre lands etterretningsorganisasjoner så velger man noe sikrere enn banken. Det samme gjelder harddisker. Men vanlige folk og bedrifter kan roe seg ned med at banker og første overskriving av harddisker er sikkert nok i massevis.

Lenke til kommentar

NATO følger kravet fra Department of Defense i USA som seier at en disk skal overskrives 8 ganger før den kan behandles som ugradert.

 

Programmet som brukes heter forresten PDwipe.

 

Det norske forsvaret krever at disker skal degausses og sendes til destruering.

Endret av Zoidman
Lenke til kommentar
Det norske forsvaret krever at disker skal degausses og sendes til destruering.

9026899[/snapback]

Sløsning med miljø :nei:

 

Tviler på at det norske forsvaret sitter på så mye mer hemmelig informasjon enn Pentagon. Ellers skyldes det heller mangel på datakompetanse? :whistle:

 

Brukte disker kan wipes på sikkert vis, og deretter gis til skoler og andre. Helst i form av komplette PCer da. Bare tull å destruere en disk fordi det en eller annen gang har ligger noe sensitivt på den.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Moralen er: Skriv over 1 gang og man er sikker som banken. Jada, en bank kan bli ranet og jeg står fortsatt inne for at det er like sikkert som banken. Men så oppbevarer ikke pentagon sine største hemmeligheter i en hvilken som helst banken på hjørnet heller. Skal man sikre dataene for pentagon eller andre lands etterretningsorganisasjoner så velger man noe sikrere enn banken. Det samme gjelder harddisker. Men vanlige folk og bedrifter kan roe seg ned med at banker og første overskriving av harddisker er sikkert nok i massevis.

9021378[/snapback]

Det er interessant, har du noen gode referanser på at det holder i massevis på å overskrive disken kun én gang? Selv nøyer jeg med dban sin quick erase som kjører over 3 ganger.
Lenke til kommentar

Selv IBAS sliter med å hente data etter 1 overskriving.

Leser man hjelpen til ERASER, så skriver de om noe sånt som at magnetfeltet i kanten av der overskrivingen fant sted har potensiale til å bli lest (altså naturlig slark i lese/skrivehodet som gjør at den overskriver bare omtrent samme plass) ... leser man kantene så var det noe slik som at det kunne ta så mye som 11 overskrivinger før det var borte.

 

Og så var det noe om at magnetfeltet som overskrev det forrige magnetfelt fremdeles kan microskopisk være påvirket av det forrige og at det er mulig å lese.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...