Gå til innhold

Den Store Fondstråden


Naranek

Anbefalte innlegg

 

Jeg sparer 15 000 i måneden i DNB Global Indeks og DNB Nordic Technology. Jeg skal ha to fond til og vurderer to av disse. Hvilke burde jeg velge og hvorfor? Skal spare på lang sikt.

 

DNB Aktiv 80.

DNB USA.

DNB Health Care.

DNB Global Emerging Markets.

 

DNB Aktiv 80 er 80% aksjer og 20 renter. Du kan like godt ha 80% i dnb global indeks og 20% i banken.

 

DNB USA. DNB Global indeks har 60% i USA, så du har god eksponering mot USA fra før. Hvis du vil ha enda mer i USA, så kan du legge til DNB USA, men fondet har gjort det dårligere enn indeks de fleste år det har eksistert. Om så USA fortsetter å gjøre det bedre, så er det trolig at fordelen vil spises opp av kostnadene og underpresteringen til DNB USA sammenlignet med MSCI USA (som er referanseindeksen til DNB USA). Korrelasjonen mellom MSCI USA og S&P 500 er 99%, så det i praksis ingen forskjell.

 

DNB Health Care: Ok. Health Care har gjort det veldig godt de siste tre årene, og utgjør nå en større andel av DNB Global indeks enn for tre år siden. Det kan hende at Health Care vil fortsette å gjøre det bedre. Hvis du tror det, så kan du legge til DNB Health Care.

 

DNB Global Emerging Markets: Jeg støtter valget om å ha eksponering mot Emerging Markets, men DNB Emerging Markets har gjort det mye dårligere enn indeks hele tiden fondet har startet. Jeg anbefaler deg kraftig å bruke KLP Aksje Fremvoksende Markeder i stedet.

 

 

 

Ok. Da går jeg for KLP Emerging Markets. Trenger fortsatt en til. Syns du jeg skal gå for Health Care?

 

Hva syns du om at jeg tok DNB Global Indeks og DNB Nordic Technology?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DNB Global Indeks

DNB Nordic Technology

KLP Fremvoksende Marked

 

Med disse tre fondene har du global dekning i hele verden gjennom DNB Global Indeks, samt to bransjefond som fokuserer hovedsakelig på teknologi og fremvoksende markedet. Da kan du velge å diversifisere mer ved å f. eks gå for:

 

Norsk Indeksfond (Nordnet Superfondet Norge, Alfred Berg Indeks Classic f.eks)

Bioteknologi (Franklin Biotechnology Disc A)

 

Det som er viktig er at du ikke vekter deg like mye i hvert fond. De mer spesialiserte bransjefondene ville jeg ikke hatt like mye i, så ville hatt 60% av alle dine investeringer i det brede globale fondet (DNB Global Indeks). Se under for optimal vekting:

 

DNB Global Indeks (60%)

DNB Nordic Technology (20%)

KLP Fremvoksende Marked (10%)

Bioteknologi/Norsk indeksfond (10%)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

DNB Global Indeks

DNB Nordic Technology

KLP Fremvoksende Marked

 

Med disse tre fondene har du global dekning i hele verden gjennom DNB Global Indeks, samt to bransjefond som fokuserer hovedsakelig på teknologi og fremvoksende markedet. Da kan du velge å diversifisere mer ved å f. eks gå for:

 

Norsk Indeksfond (Nordnet Superfondet Norge, Alfred Berg Indeks Classic f.eks)

Bioteknologi (Franklin Biotechnology Disc A)

 

Det som er viktig er at du ikke vekter deg like mye i hvert fond. De mer spesialiserte bransjefondene ville jeg ikke hatt like mye i, så ville hatt 60% av alle dine investeringer i det brede globale fondet (DNB Global Indeks). Se under for optimal vekting:

 

DNB Global Indeks (60%)

DNB Nordic Technology (20%)

KLP Fremvoksende Marked (10%)

Bioteknologi/Norsk indeksfond (10%)

 

 

 

Takk for supert svar, men kan du begrunne hvorfor bevektningnen burde være slik du beskriver? Har DNB noen fond som kan være aktuelt? Skal på møte der på Mandag.

Endret av Janbanan123
Lenke til kommentar

 

 

DNB Global Indeks

DNB Nordic Technology

KLP Fremvoksende Marked

 

Med disse tre fondene har du global dekning i hele verden gjennom DNB Global Indeks, samt to bransjefond som fokuserer hovedsakelig på teknologi og fremvoksende markedet. Da kan du velge å diversifisere mer ved å f. eks gå for:

 

Norsk Indeksfond (Nordnet Superfondet Norge, Alfred Berg Indeks Classic f.eks)

Bioteknologi (Franklin Biotechnology Disc A)

 

Det som er viktig er at du ikke vekter deg like mye i hvert fond. De mer spesialiserte bransjefondene ville jeg ikke hatt like mye i, så ville hatt 60% av alle dine investeringer i det brede globale fondet (DNB Global Indeks). Se under for optimal vekting:

 

DNB Global Indeks (60%)

DNB Nordic Technology (20%)

KLP Fremvoksende Marked (10%)

Bioteknologi/Norsk indeksfond (10%)

 

 

 

Takk for supert svar, men kan du begrunne hvorfor bevektningnen burde være slik du beskriver? Har DNB noen fond som kan være aktuelt? Skal på møte der på Mandag.

 

Det er viktig å ha en holdbar og langsiktig struktur i sin portefølje. Det er viktig å ha et stabilt rammeverk og heller ha litt "pynt". Problemet er at mange begynner i aksjemarkedet av en portefølje som består av bare "pynt". Derfor er det smart å bygge grunnmuren sin med globale indeksfond som fungerer som størsteparten av porteføljen, og heller ha litt pynt i form av bransjefond (fremvoksende markeder, teknologi, bioteknologi, norske fond).

 

Aktuelle fond fra DNB: DNB Health Care, DNB Norge Indeks (0,30% forvaltningsavgift).

Endret av Rankiz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt forslag til portefølje er:

 

---------------------------------------
KLP aksjeverden (10% av dette er emerging markets)
KLP aksjeglobalindeks (valutasikret for å hedge mot valutasvingninger)
+ de 4 nordiske superfondene til nordnet (0,00% i forvaltningsavgifter)

 

Hovedvekten av pengene går til første fondet. Ikke sett inn mer enn 5% av porteføljen på hver av superfondene for da stiger landrisikoen betraktelig.

-----------------------------------------

 

Les igjennom hvordan DCA (dollar cost averaging), rebalansering og FILO (First in last out) fungerer og praktiser det hvis du ønsker å øke den risikojusterte avkastningen i porteføljen (med andre ord du kan drite i det og få bedre avkastning, men da tar du også høyere risiko).
----------------------------------------

 

Skal du krydre porteføljen og bruke noen småpeng på dette så ta klp aksje norge indeks eller klp aksjeglobal lavbeta.

Er du risiko avers og mener helseaksjer vil stige på aldrene befolkning osv så ta aksjeglobal lavbeta.

KLP aksjenorge kan en velge å krydre med hvis en mener Norge vil gjøre det bedre (oljeprisen vil stige). Dette fondet har dobbelt så mange selskaper i porteføljen som superfondet og er derfor bedre diversifisert, men det har til gjengjeld høyere kostnader så du kan krydre litt med det fondet.

Og når det gjelder aktivt forvaltede fond så ville jeg ikke tatt i det med en spade engang. Hvis det fortsatt fins noen der ute som tror på bankrådgiveren sin (Bankster selgeren) så se på denne videoen jeg har funnet fra min private finanssamling:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja jeg har. Se kommentaren min over. Ikke kjøp noen aktive forvaltede fond inklusiv skagen.

 

 

Helt enig med deg, har hovedsakelig globale indeksfond i min portefølje og ETFer med forvaltningskostnader så lave som 0,07% (Vanguard S&P 500). Det er uansett noen veldig få aktiv forvaltede fond som greier å skape meravkastning for sine investorer, og en av disse få er DNB Nordic Technology. Ellers er det veldig mange skapfond, fond som utgir seg for å være aktiv forvaltede fond med 1,5-2% forvaltningkostnad, men som i realiteten er indeksfond. En meget aktuell artikkel ble faktisk postet i dag:

 

DNB Norge er et skapindeksfond!

Endret av Rankiz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har i dag følgende spareavtale på fond. Er dette noe jeg bør fortsette med, eller bør jeg vurdere inndelingen annerledes eller andre fond?

 

30% KLP AksjeGlobal LavBeta I

30% DnB Global Indeks

10% KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II

20% DnB Nordic Technology

10% Skagen Kon-Tiki A

 

Skagen Kon-Tiki er et veldig dyrt fond! Med 2% forvaltningsavgift og 10% resultatbasert avgift er det som et ran! KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II er samme bransje, ville holdt meg til det fondet.

 

Det er ikke noe poeng å ha både KLP AksjeGlobal Lavbeta I OG DnB Global Indeks, da begge er globale indeksfond, jeg ville ha valgt en av de. Ellers er Storebrand Global Verdi også et godt globalt indeksfond.

 

Eks:

60% KLP AksjeGlobal LavBeta I

20% KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II

20% DnB Nordic Technology

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

 

Ja jeg har. Se kommentaren min over. Ikke kjøp noen aktive forvaltede fond inklusiv skagen.

 

 

Helt enig med deg, har hovedsakelig globale indeksfond i min portefølje og ETFer med forvaltningskostnader så lave som 0,07% (Vanguard S&P 500). Det er uansett noen veldig få aktiv forvaltede fond som greier å skape meravkastning for sine investorer, og en av disse få er DNB Nordic Technology. Ellers er det veldig mange skapfond, fond som utgir seg for å være aktiv forvaltede fond med 1,5-2% forvaltningkostnad, men som i realiteten er indeksfond. En meget aktuell artikkel ble faktisk postet i dag:

 

DNB Norge er et skapindeksfond!

 

Ja har tenkt på Vanguard og tror det er en veldig bra forvalter, men hvor kjøper du disse fondene i Norge? Og er det noen spesielle utfordringer i forhold til å føre selvangivelsen sammenlignet med f.eks klp eller dnb sine fond?

Og hvorfor akkurat vanguard s&p 500? Vanguard Total stock market index fund har enda lavere forvaltningskostnader.

Lenke til kommentar

 

Jeg har i dag følgende spareavtale på fond. Er dette noe jeg bør fortsette med, eller bør jeg vurdere inndelingen annerledes eller andre fond?

 

30% KLP AksjeGlobal LavBeta I

30% DnB Global Indeks

10% KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II

20% DnB Nordic Technology

10% Skagen Kon-Tiki A

 

Skagen Kon-Tiki er et veldig dyrt fond! Med 2% forvaltningsavgift og 10% resultatbasert avgift er det som et ran! KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II er samme bransje, ville holdt meg til det fondet.

 

Det er ikke noe poeng å ha både KLP AksjeGlobal Lavbeta I OG DnB Global Indeks, da begge er globale indeksfond, jeg ville ha valgt en av de. Ellers er Storebrand Global Verdi også et godt globalt indeksfond.

 

Eks:

60% KLP AksjeGlobal LavBeta I

20% KLP AksjeFremvoksende Markeder Indeks II

20% DnB Nordic Technology

 

 

 

Takker, skal få sett på det :)

 

Men hva er forskjell på KLP AksjeGlobal LavBeta I og LavBeta II? Etter hva jeg kan se så er forskjellen at det ene er valutasikret, mens det andre ikke er? Hva er i så fall lurest å velge?

Endret av kreps79
Lenke til kommentar

 

 

Ja jeg har. Se kommentaren min over. Ikke kjøp noen aktive forvaltede fond inklusiv skagen.

 

 

Helt enig med deg, har hovedsakelig globale indeksfond i min portefølje og ETFer med forvaltningskostnader så lave som 0,07% (Vanguard S&P 500). Det er uansett noen veldig få aktiv forvaltede fond som greier å skape meravkastning for sine investorer, og en av disse få er DNB Nordic Technology. Ellers er det veldig mange skapfond, fond som utgir seg for å være aktiv forvaltede fond med 1,5-2% forvaltningkostnad, men som i realiteten er indeksfond. En meget aktuell artikkel ble faktisk postet i dag:

 

DNB Norge er et skapindeksfond!

 

Ja har tenkt på Vanguard og tror det er en veldig bra forvalter, men hvor kjøper du disse fondene i Norge? Og er det noen spesielle utfordringer i forhold til å føre selvangivelsen sammenlignet med f.eks klp eller dnb sine fond?

Og hvorfor akkurat vanguard s&p 500? Vanguard Total stock market index fund har enda lavere forvaltningskostnader.

 

 

Hei, sjekket Vanguard S&P 500 avgifter nå, de hadde faktisk 0,03%, så har samme kostnader som Vanguard Total Stock Market. Jeg bruker Investeringskonto Zero på Nordnet, så jeg får utsatt skatt, og en av fordelene med Investeringskonto er at det ikke er noe ekstra man må fylle ut på selvangivelsen.

 

Vanguard Total Stock Market har ikke hatt noe bedre avkastning enn S&P 500 selv om det heter "Total Stock Market", da tittelen på fondet er misvisende.

 

Why Vanguard Total Stock Market isn't the best fund in the fleet.

Endret av Rankiz
Lenke til kommentar

 

 

 

Hei, sjekket Vanguard S&P 500 avgifter nå, de hadde faktisk 0,03%, så har samme kostnader som Vanguard Total Stock Market. Jeg bruker Investeringskonto Zero på Nordnet, så jeg får utsatt skatt, og en av fordelene med Investeringskonto er at det ikke er noe ekstra man må fylle ut på selvangivelsen.

 

Vanguard Total Stock Market har ikke hatt noe bedre avkastning enn S&P 500 selv om det heter "Total Stock Market", da tittelen på fondet er misvisende.

 

Why Vanguard Total Stock Market isn't the best fund in the fleet.

 

 

 

 

Oj ja det er jo utrolig billig - 10 ganger mindre i årlige forvaltningskostnader enn det billigste skikkelig norske indexfondet (klp aksjeverden) Superfondene til Nordnet har for få aksjer til å være diversifisert nok, leste et sted at 32% av superfondet Norge var bare Telenor og Statoil.

Problemet med Zero er jo at det mangler skjermingsfradraget.

Per 2014 var dette 0,9%. Så differansen mellom kostnadene til vanguard og klp er altså (0,3-0,03) = 0,27% per år. Men pga manglende skjermingsfradrag lønner det seg ikke med vanguard sitt fond i zerokontoen (0,9%-0,27 = 0,63% per år).

 

Men en kan sikkert kjøpe vanguard gjennom nordnet uten å bruke zero, men jeg syns å ha lest et sted at det ble problematisk med selvangivelse og slike ting som kildeskatt og ting jeg kan veldig lite om dessverre. Så derfor har jeg nølt med å kjøpe vanguard..

Endret av Brød
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvorfor jeg bør velge Investeringskonto Zero? Jeg skjønner jo hva det går ut på, men lønner det seg?

 

Fant en artikkel her som viser at det ikke nødvendigvis lønner seg, så dermed blir jeg litt usikker her.

 

http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2011/09/16/glemte-a-fortelle-om-slangen-i-nytt-laquoskatteparadisraquo

Endret av kreps79
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvorfor jeg bør velge Investeringskonto Zero? Jeg skjønner jo hva det går ut på, men lønner det seg?

 

Fant en artikkel her som viser at det ikke nødvendigvis lønner seg, så dermed blir jeg litt usikker her.

 

http://www.dn.no/privat/privatokonomi/2011/09/16/glemte-a-fortelle-om-slangen-i-nytt-laquoskatteparadisraquo

Hvis du planlegger å drive med trading eller spekulasjon av aksjer kan det lønne seg. Hvis du har planer om å "buy-and-hold", altså langsiktig investering, så lønner det seg ikke. Men nå når vi nærmer oss null-rente klimaet så følger skjermingsfradraget etter og for 2016 er det mulig at fradraget blir så lavt som 0,1% f.eks slik at det har marginal nytteverdi.

Lenke til kommentar

Planen er jo å kjøpe fast hver måned mot faste fond, men dersom de ikke gir noen avkastning så er det jo greit å kunne bytte ut enkelte av de. Det samme gjelder jo om ting endrer seg så forutsetningene for noen av fondene ser dårligere ut så vil en jo gjerne bytte dette ut for en periode.

 

Altfor mye å sette seg inn i, men en får vel bare begynne ett sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...