Gå til innhold

Kurt cobain og Nirvana - Noe for deg ?


Anbefalte innlegg

Satt å lurte på hvor godt Nirvana er likt blant folket på forumet. Skammelig nok fant jeg ikke en tråd som omhandlet Nirvana.

 

post-107551-1182289567_thumb.jpg

 

For de som utrolig nok har vært så uheldige og ikke hørt om bandet eller noen av dens melodiske mesterverk, disse tidløse klassikerne sjekkes ut --->

 

*Smells like teen spirit

*

*

*Come As You Are

 

Alle disse låtene er fra Nirvanas andre album Nevermind som regnes som grunnpilaren og selve essensen av gruppa. Smell like teen spirit betraktes av de fleste musikk kjennerne som en solid klassiker og ga Nirvana legendestatusen over natten. I tillegg forandret albumet musikkstilen grunge, ga den utrolig populæritet sammen med alternativ rock.

 

post-107551-1182289508_thumb.jpg

 

Ingen vet hvordan cobain døde. Til tross for at majoriteten av fagfolk peker på selvmord mener mange av cobains nære bestemt at han ble myrdet. Det skal sies at mye rundt hans bortgang er uklart og mistenksomt. En ting er sikkert; Hans død var et virkelig tap for musikken.

 

Mere info

 

Hvorfor liker akkurat du Nirvana? Jeg har siden 6-klasse, da jeg for første gang hørte Lithium hatt Nirvana som noen av det beste som har hendt meg musikalsk. I 14-16 års alderen følte jeg at jeg kunne identifisere meg med mange av tekstene og dette styrket mitt forhold til gruppa. Liker fortsatt mange av tekstene, spesielt de cobain selv skrev. Forsøker fortsatt å reflektere og forstå mange av hans tekster. Mye er på et nesten ånderlig nivå.

Endret av dicktator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt ganske mye på nirvana, og jeg føler at det blir så likt alt sammen sangene er så like det blir mye av det samme hver gang. Nirvana er ikke noe for meg :(

Come As You Are har alltid vert min favoritt

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Var et av yndlingsbanda når jeg var 12-13, men som med mye annet så blir man lei og finner ut at den store musikalske verdenen inneholder mye annet enn Metallica, ACDC, Guns n' Roses og Nirvana. Derimot ikke sagt at jeg ikke hopper i taket når Smells like teen spirit når den kommer på fest.

Lenke til kommentar

Jeg fikk øynene opp for dem for omtrent 4 år siden, og har etter det hatt perioder hvor jeg har hørt mye på musikken deres. Jeg har også fått med meg diverse dokumentarer om bandet og Cobain. :D

 

Noen som har sett filmen Last days? Den er visst basert på Cobains siste dager. Jeg begynte å se litt på den, men syntes dessverre det var elendig! :thumbdown:

Lenke til kommentar

Nirvana ja :love: Flott at noen lagde en bra tråd om de!

Tror jeg ble kjent med bandet da jeg var 14 år gammel, og jeg må si jeg falt pladask! bandet og musikken ble som en religion for meg! Utrolig bra tekster spesielt som fenget meg, og som jeg på den tiden på en eller annen måte identifiserte mye av meg selv i...

Denne besettelsen min har endt i 4 kjøpte og leste bøker om Nirvana og Cobain himself, 3 Dvd'r og alle skivene:P pluss 3 plakater :whistle:

Spesielt Kurt Cobain som person var veldig interresant for meg, og jeg var veldig opptatt av å finne ut av han...hvorfor han skrev det han skrev, gjorde det han gjorde osv.

Personlig er jeg overbevist om at Kurt ble drept :ermm: orker ikke skrive hvorfor, men dere kan spørre hvis dere vil diskutere akkurat det:)'

 

Nirvana feberen min roet seg for vel 1 1/2 år siden, nå går det hovedsaklig i Zeppelin, Pink Floyd, Doors og den der typen...

Grungen døde for meg etter Nirvana :dontgetit:

Lenke til kommentar
Nirvana ja :love:  Flott at noen lagde en bra tråd om de!

Tror jeg ble kjent med bandet da jeg var 14 år gammel, og jeg må si jeg falt pladask! bandet og musikken ble som en religion for meg! Utrolig bra tekster spesielt som fenget meg, og som jeg på den tiden på en eller annen måte identifiserte mye av meg selv i...

Denne besettelsen min har endt i 4 kjøpte og leste bøker om Nirvana og Cobain himself, 3 Dvd'r og alle skivene:P pluss 3 plakater :whistle:

Spesielt Kurt Cobain som person var veldig interresant for meg, og jeg var veldig opptatt av å finne ut av han...hvorfor han skrev det han skrev, gjorde det han gjorde osv.

Personlig er jeg overbevist om at Kurt ble drept :ermm:  orker ikke skrive hvorfor, men dere kan spørre hvis dere vil diskutere akkurat det:)'

 

Nirvana feberen min roet seg for vel 1 1/2 år siden, nå går det hovedsaklig i Zeppelin, Pink Floyd, Doors og den der typen...

Grungen døde for meg etter Nirvana :dontgetit:

8901531[/snapback]

Joa, ikke rart at du mener at grungen døde med Kurt siden han er såpass vesentlig del av grunge'n. Nå må du likevel ikke glemme de tre andre store banda fra Seattle da - Pearl Jam, Soundgarden og Alice In Chains som representerte grudgen i hovedsak. Mange opererer med 1996: Pearl Jam ga ut sin siste nr.1-plate, Soundgarden ble oppløst og Alice in Chains spilte sin siste konsert (med vokalisten Layne Staley som døde i 2002, RIP). I tillegg ble post-grudgen "dannet" - en mer radiovennlig variasjon av grudgen som ble bla.a frontet av band som Silverchair og Stone Temple Pilots.

Lenke til kommentar

Bleach er bra den, så det synes jeg du skal gjøre.

 

OP kommer med en farlig påstand når han hevder at Nevermind er essensen av Nirvana, da dette er et album både bandet selv og andre har hevdet gir et feil bilde av Nirvana. Årsaken ligger hovedsaklig i den glossy og "radiovennlige" produksjonen som maskerer litt av råheten til bandet.

 

Uansett så er jo Nevermind en bra plate det, men den har litt "Ziggy Stardust"-status, og er muligens bittelitt overvurdert. Personlig foretrekker jeg In Utero, og det er ikke bare fordi jeg vil være kjerringa mot strømmen :)

Lenke til kommentar

Lenge siden jeg har hørt på Nirvana nå.

Jeg syns det er veldig bra.

Lurer på hvor de hadde vært nå om Curt ikke hadde død.

Det er så leit at stygge Cortney Love sitter med mesteparten av rettighetene til musikken

 

takk for tipse nå blir det Nirvana på iPoden på vei hjem fra jobb :p

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
Personlig er jeg overbevist om at Kurt ble drept

8901531[/snapback]

 

Hva gjør deg så sikker? Jeg er enig at mye rart ikke stemmer overens med den offisielle rapporten, feks det at Cobain hadde en enorm dose heroin i blodet da han ble funnet og ville aldri ha klart å trykke av. Dessuten var hagla han brukte for lang til at han skulle ha klart å putte den mot hode og trykke av. Når det er sagt så er det vanskelig å bevise at dosen Cobain benyttet ville paralysere han da akkurat dette er svært individuelt og man er uenig på akkurat dette. I tillegg var Cobain rammet av dyp depresjon og kronisk magesmerte, alt dette kunne få han til å ta livet sitt.

 

Hvis Cobain ble drept hadde Courtney Love alt å tjene på det.

 

Er stor Nirvana fan. Liker best pre-1991 perioden.

8901531[/snapback]

 

De har helt klart noen gode låter før gjennombrudde.

Lenke til kommentar
Nirvana ja :love:  Flott at noen lagde en bra tråd om de!

Tror jeg ble kjent med bandet da jeg var 14 år gammel, og jeg må si jeg falt pladask! bandet og musikken ble som en religion for meg! Utrolig bra tekster spesielt som fenget meg, og som jeg på den tiden på en eller annen måte identifiserte mye av meg selv i...

Denne besettelsen min har endt i 4 kjøpte og leste bøker om Nirvana og Cobain himself, 3 Dvd'r og alle skivene:P pluss 3 plakater :whistle:

Spesielt Kurt Cobain som person var veldig interresant for meg, og jeg var veldig opptatt av å finne ut av han...hvorfor han skrev det han skrev, gjorde det han gjorde osv.

Personlig er jeg overbevist om at Kurt ble drept :ermm:  orker ikke skrive hvorfor, men dere kan spørre hvis dere vil diskutere akkurat det:)'

 

Nirvana feberen min roet seg for vel 1 1/2 år siden, nå går det hovedsaklig i Zeppelin, Pink Floyd, Doors og den der typen...

Grungen døde for meg etter Nirvana :dontgetit:

8901531[/snapback]

Joa, ikke rart at du mener at grungen døde med Kurt siden han er såpass vesentlig del av grunge'n. Nå må du likevel ikke glemme de tre andre store banda fra Seattle da - Pearl Jam, Soundgarden og Alice In Chains som representerte grudgen i hovedsak. Mange opererer med 1996: Pearl Jam ga ut sin siste nr.1-plate, Soundgarden ble oppløst og Alice in Chains spilte sin siste konsert (med vokalisten Layne Staley som døde i 2002, RIP). I tillegg ble post-grudgen "dannet" - en mer radiovennlig variasjon av grudgen som ble bla.a frontet av band som Silverchair og Stone Temple Pilots.

8901585[/snapback]

 

Er veldig glad i Pearl Jam og Alice in Chains da, men har aldri tenkt over de som grungeband...Vet ikke hvorfor:P Har lenge digga spes. Pearl Jam, men det har vel roet seg litt det å:) Lyden til bandene vil jeg påstå forandret litt grunge-stil i forhold til hvordan Nirvanas stil var...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...